Väntans Tider - del 3

Sv: Väntans Tider - del 3

GRATTIS! till er som fått fölisar. :) Kul att allt gått bra!

Fungerar bra med min med, han är väldigt busig bara. Känns overkligt att ha en egen fölis...

Jag har räknat på 330 dygn.

Så tänkte jag också och då är jag snart 2 dagar över tiden, men efter vad jag har läst här e det många som får vänta väldigt länge.....

Klart alla vill ha ut sina föl, för min del hade jag ju tänkt att betäcka om ifall allt går bra med stoet förstås.......

Japp! Samma här. Tre veckor kvar... När börjar ni vaka på nätterna? Väntar ni på tecken från stoet eller när det närmar sig 330 dygn?

För min del, men jag är helt nybörjare här.........så har jag gjort som så nu i väntans tider.

Jag fick hjälp att montera upp en övervakningskamera ca 1 mån innan beräknad fölning. Har sedan kopplat kameran till en data som står i vårt sovrum. I början tittade jag bara lite sporadiskt, mest för att kolla in hur stoet rörde sig och så innan det egentligen var tid, alltid bra att veta vad som är "normalt" om det nu finns något sådant.

Nu när det har närmat sig 330 dagar, idag 332 dagar så har jag haft mer koll på stoet, det har inte känts färdig, även om jag inte har varit med tidigare, inte stoet heller då hon är förstföderska, men 17 år och vi har haft henne i 9 år, så vi känner henne väl.

De sista dagarna har jag haft datorn på hela natten, har inte behövt ställa klockan för jag vaknar ca 1 gång i timmen nu, vet inte varför, kanske för att datorns fläkt väsnas lite grann. Men när jag vaknar så tittar jag några minuter på skärmen för att kolla in läget, är det lugnt somnar jag igen. Inatt var jag faktiskt ute vid halv fyra, tyckte det såg lite konstigt ut så var tvungen att kolla henne, men hon låg bara o vila.

Detta sättet har fungerat för mig, dels för att vi bor på gården, men även att jag vaknar o somnar om lätt.

Hur vi än vakar så vill ju alla att fölet ska titta ut, och ingen vill ju missa den stora händelsen.

Oj vad detta blev långt.......håller tummarna för alla vakande hästägare..

*kl*

Här är en till som fortfarande väntar på övertid. Hon var beräknad till den 6 juni men ännu har ingen bebis synts till :grin:
Jag har vakat två nätter nu och hon har alla tecken på att vara klar; Släppta bäckenband, vaxproppar, dunderstor mage som när väldigt sänkt, transparant "mjölk" som är klibbig och ett jättejuver. Det blir samma visa i natt tänkte jag och det vore väl fasiken om den inte kunde titta ut snart!

Jag kollar på stoet & bedömmer när jag behöver börja vaka.
Mitt sto har vart "färdig" i snart 2 veckor dvs juvret fyllt, bäckenbanden släppta, förvärkar mm.
Men inget i natt mer än massa skit... Jag går & kollar i gång i timmen.

På den bild du la ut på stoets juver den 7/6 så tycker då inte jag att man kan påstå att fölningen är nära.
Det juvret kallar inte jag fyllt, utan bara svullet.

Japp! Samma här. Tre veckor kvar... När börjar ni vaka på nätterna? Väntar ni på tecken från stoet eller när det närmar sig 330 dygn?

När kalktestet säger att det är max 1-2 dygn kvar så vakar vi. Har lärt oss att det fungerar mycket bra, behövde bara vaka 2 nätter på ungstoet nu sist.

Tack för svaren! Vart kan man köpa en apparat för att kontrollera kalkhalten?

Det är ingen apparat utan det är små indikationsstickor som man doppar i mjölk från stoet som är utblandat med destillerat vatten. Minns inte varifrån vi fick det då det köptes 2003 eller något sådant.

Ja du, hon har allt blivit rundare nu :laugh:

Och Tindra har vuxit massor!

Jeanette

Jag är oxå kvar med på vänt listan, återstår atts e om det komemr nått:p Nya bilder idag ska det bli!

:D ja med ett nödrop :rofl:

damen själv säger att hon tänker föla ett brunt :eek: hingstföl :devil: fredagen den 13 kl 13;)

Stort grattis till din fina unge, undrade var du hade tagit vägen igår kväll när jag satt och spanade på min donna, det var väldigt dött på forumet. Vad skönt att allt gick bra för både dig och mig och vi fick ju båda vad vi önskade :banana::banana:. Nu får vi hjälpa till och hålla tummarna för alla som är kvar.

Tack så mycket :)

Ja underbart när allt går bra och man dessutom får det man önskat :banana:
Ja jag håller tummarna, ska följa tråden fast jag inte går i väntans tider längre ;)

KL.

Jaha i natt trodde både jag och syrrans medryttare att det var dax för fölning, jösses jag vart livrädd :eek:

Hon la sig inte förens efter 3timmar, strax efter att hon lagt sig lägger hon omkull sig helt och stönar och frustar mycket, sprattlar med benen, lyfter svansen och hon kollar sig väldigt mycket mot magen när hon står. Alltså jag vart livrädd HUR ska jag klara detta, haha!

Efter första vändan så reste hon sig, alltså fortsatte och ligga men ja, vila en stund för att sedan lägga omkull sig helt igen och börja om och denna gången var det ännu mer alltså. Det känns ju, stackare och ha så jobbigt.

Men det är ett bra tag kvar dock, ja just hon vandrar runt mycket i boxen till och från och samtidigt kollar hon sig mot magen en hel del.

Vad tror ni??

Spännande och se hur hon håller på idag, imorgon ska jag och snacka jobb och får jag det så börjar jag redan på månad och det skrämmer mig för jag vill ju vara med Pillan.

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 986
Senast: Cambrie
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 849
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 450
Senast: Hedinn
·
Anläggning Jag har sedan tidigare skapat olika ”inlägg” om mitt stall, nu undrar jag en gång för alla vad ni tycker om mitt nuvarande stall. Jag är...
Svar
19
· Visningar
1 893
Senast: Diabetikern
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka