Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: vänta

Men hade hästen sett dig som en liten fjant som inte vågar bestämma över den så skulle den väl totalt skita i dig? Då kan du träna hur mycket som helst?

Det där sättet är väl ett bra exempel på hur man tränar ledarskap. Hästen får så lov att acceptera att det är du som bestämmer, det är lixom enklast så...

Sen tror jag att vissa har ett naturligt ledarskap. De är så tydliga i ledarrollen och det är så självklart - så häst/hund/människa följer automatiskt utan att reflektera. Men det är förmodligen så naturligt att det ska vara så, så ingen tänker på att det handlar om graden av ledarskap antar jag. För är du en "fegis" så har du rätt mkt problem att hantera de flesta hästar.

Förmodligen är det självskrivet i din värld - och så även i min - att du undrar varför jag öht tar upp sådana saker :D

Om det nu var så att hästen väntar på en för att man är dess ledare, så måste det ju bli mkt märkligt när en helt ny människa sätter sig upp och provrider?
Det kan givetvis bero på typen av häst, men om jag ser till min egen som är väldigt hög i rang i hagen så är hon inte svår att rida så länge det handlar om grunder. Hoppar någon annan upp än mig så utmanar hon inte, utan gör dom rätt så går hon rätt. Det är för mig inte en ledarskapsfråga utan att hästen i grunden är välriden.
För X antal år sedan var hon inte speciellt välriden, men hoppade det upp en duktig ryttare så skötte hon sig bra och gjorde rätt.
Skulle det handla om ledarskap så skulle hon väl bete sig bra mot mig, hur jag än red. Men utmana andra som hoppar upp som hon inte känner? Och som hon testar ledarskapet mot.

Ett exempel är när en ung tjej med rätt liten ridvana hoppade upp på henne för några veckor sedan. Där borde ju då min ranghöga häst dra iväg med henne eftersom hon var väldigt osäker. Men så fort hon gjorde rätt, dvs rätade upp sig och blev tyngre i rumpan hängde inte i handen osv när hästen ville ge sig iväg så väntade hästen på henne.
Hon var inte rätt inställd mentalt, då hon kände sig jätteosäker, men ändå så gjorde hästen rätt bara för att ryttaren tog de praktiska instruktionerna rätt.

Jag tror inte det handlar om ledarskap, jag tror det handlar om att vara konsekvent och tydlig i sina hjälper.
Men jag är nog fel person att prata om ledarskap, för jag ser det mer som samarbete.
Jag är tydlig mot hästen, tänker på säkerhet, behandlar den så naturligt det går och hästen ska respektera mig. Och jag den.
Och nu ska jag sluta babbla:angel:

Men jag som aldrig tidigare diskuterat med C_L tyckte ju hennes svar var relevant. Sen att ni tar på andra glasögon när ni läser hennes svar, just för ni vet mer om henne, har ju inte med fioranos fråga att göra.

delvis kl

Känner inte CL men jag tyckte också att CL's svar var ganska goddag yxskaft eftersom TS efterfrågade övningar.

Någon som har tips på övningar där man tränar att hästen verkligen måste vänta på sin ryttare och inte förekomma. Visst att det ingår i grundridningen och i övergångar-men funderar på nån specifik övning man kan göra:).

Vad gäller eventuell mental ohälsa hos TS, så verkar många GP-ryttare lida av densamma eftersom det titt som tätt händer att hästarna förekommer ryttaren. Taskigt ledarskap? Förmodligen...

Så tillbaka till tråden. Många bra tips har redan utdelats. Rent generellt lär sig hästarna att ganska snabbt om man alltid gör samma rörelse på ett visst ställe. Variation och övergångar, är mitt bästa tips, samt att vänta ut hästen. Vill hästen börja trava från skritt - stanna och fram igen/lägg en volt/ändra riktning dvs gör något helt annat än vad hästen vill göra :devil:

Plättlätt i teorin men inte lika enkelt när man sitter på.

Precis, för skulle det handla om ledarskap så skulle aldrig testryttare tex kunna hoppa upp på en helt okänd häst och rida den bra.

Men vi har ju redan konstaterat att bra ridning uppenbarligen är samma som bra ledarskap för Malinsky, det är väl helt ok om hon ser det så.

Jag kallar det bra ridning varken mer eller mindre, de där ryttarna tänker knappast i termer ledarskap. Dom rider och hästen gör för att dom har exakt rätt timing i sina hjälper och signaler i sitt system. Därför kan dom ju direkt tappa in på om hästen är bra eller dåligt riden och om ord. ryttaren har lärt hästen ett logiskt system. Dessa ryttare är ju otroligt snabba i all hjälpgivning för att dom rider eller har ridit så otroligt mkt olika hästar och lärt sig hur hästarna fungerar. Det finns inte ett problem dom inte stött på innan och lärt sig reda ut. Därför kan dom sitta upp på vilken häst som helst och rida den bra för att dom känner igen mönstret på hästen bara efter tja 10 sekunder.

Ledarskap- nja.. extremt många timmar i sadeln med rätt träning är nog hemligheten. är man rädd och en fegis i hanteringen har man ju helt andra problem som man först bör reda ut INNAN man sitter upp.

Du behöver inte förklara:)
Jag tycker det är intressant att vi ser på saker rätt olika, men att vi ändå är ute efter samma sak.

Sen vad man kallar det för eller att man har olika åsikter är väl inte så konstigt?
Jag anser att ju mer jag hör av andra hur dom gör, och jämför med hur jag själv gör och tänker, utvecklar mitt sätt i både ridnig och hantering.

För typ 10 år sen när min häst va ny och jag va kass att rida så red jag enbart enligt det gamla trogna systemet. Idag rider jag för westerntränare, hopptränare, tittar till och med på AR:eek: För överallt finns det små små bitar som jag kan plocka in i min egen ridning och därmed göra den bättre!

Sen är jag expert på att skriva för mycket och förklara mig hit och dit om vad jag tycker osv... Jag skyller den störningen på att jag läser en vetenskaplig utbildning där man måste skriva massor och förklara varje ord man skriver:laugh:

För JAG tror inte det har med ledarskap att göra nånsin utan JAG tror att det är dålig tajming från ryttaren, dålig teknik i signalerna från ryttaren o dålig grundlydnad på hästen.

Kan inte det var lite olika? Visst tror även jag att oftast beror fel i ridningen på ryttaren men visst finns det även hästar som är lite bortskämda/inte har lärt sig rätt? Och då hjälper det ju inte vad för ryttare som sitter där uppe. :)

Till TS: en övning jag älskar är att göra passager med koner där serpentinen passerar medellinjen. Sedan rider du först skritt - halt mellan konerna räkna till 5 eller något - skritt. När det funkar trav - skritt mellan konerna - trav osv. Var noga med att RIDA HELA serpentinen och varken slarva med väg, tempo eller något. Det är du som är kaptenen!

Lyck till :)

Nej, det är inte samma sak för mig men det hör ihop.
Over and out...

Jag tror att hästar behöver att man är tydlig i sina signaler och med vad man vill oavsett om man sitter på eller inte. Jag kallar det inte ledarskap utan hantering och ridning och det gäller samma sak i båda delarna.
Min häst tex följer mej som en hund på marken. Hon vill göra rätt, men blir ofta (som tränaren sa ) både samtidigt överambitiös och osäker och har synpunkter, och börjar agera när hon inte förstår kvickt nog. På marken är det inga problem och inte när vi tex rider ut heller.

När hon har överenergi blir hon sej själv x 10 cirka och det kan vara mycket tålamodsprövande jag lovar.

Vill man rida ett dressyrpass då krävs massor av väntaövningar som föreslagits i tråden.
Det räcker sannerligen inte att bara påverka mentalt.

Det är istället mej själv jag måste påverka mentalt. Att behålla fokus, inte bli irriterad och försöka fixa till på fel sätt och bli otydlig i hjälpgivningen. Jag behöver vara oerhört tydlig och klar och konsekvent med övningar som är tydliga och som kan få henne att förstå och fokusera på vad jag vill. En skicklig ryttare är bara envist konsekvent med vad den vill. Den är inte mer ledare, men den rider bättre. Den gör saker rätt och med rätt tajming. Det är det som skiljer mej från dom.

På marken är jag bättre på allt det, och sämst i en dressyrsadel i dressyrsits för det behärskar jag inte på samma sätt. Kanske är den skickliga ryttaren superdålig att hantera min häst på marken. det är mycket möjligt. För mej handlar det om det, vad man är skicklig på och inte.

Precis, och exakt så är det!

Det spelar ingen roll vilka övningar man gör, för allt sitter mentalt :-)

Så är det ju!

Alla övningar är bra om man som ryttare leder övningen, och precis som Rumpnissen skriver, man tolkar allt som man vill.

Fast nu sa du igen att ALLT sitter mentalt och det sa inte jag:confused:

Övningarna är nödvändiga och det spelar roll vilka man gör, tycker jag. Om man vill ha hästen att vänta, så som frågan var. Tex en sån sak som halvhalter, eller övergångar eller olika variationer av sidvärts. Det hjälper till att få hästen att just vänta in ryttaren. Jag har själv suttit med det hela passet idag och haft stor nytta av bla sånt som föreslogs och det känns väldigt aktuellt kan jag väl säga.....

Det mentala för mej är min egen fokusering på uppgiften och konsekvensen, hästar är rutindjur, är man tillräckligt konsekvent så förstår de och gör det man ber om. Även om de tycker det är trist eller jobbigt så med konsekvens, upprepning och beröm för rätt, så fungerar det nästan alltid. Det är där de flesta av oss brister, vi vet inte vad rätt är för hästen, vi är inte konsekventa nog och inte tydliga nog eller logiska nog i hästens ögon. Det är en skicklig ryttare. Det är det som skiljer.

Att ha bra tajming är A och O, och i vilken övning man än gör sitter det, just timingen, mentalt, tills det aumatiserar sig.

Ja tajming är a och o men också vad man ska göra, därför är det allra mest grundläggande tex halvhalter, och övergångar (som många skrev) förstår inte hästen halvhalter så kan man aldrig få den att vänta, mentalt eller ej.:confused: Gör ryttaren övningar fel så lär sig hästen ingenting.

Sen att kalla någon för Surfitta är inte heller ok. Det vet jag mkt väl men det ÄR ganska trist att ständigt bli påhoppad.

Jag ber Fio om ursäkt för min dåliga svenska.

Jag vet inte varför det var med i svaret till mej, men jag måste säga att det var bland det grövsta jag har sett i vad man kallar andra på buke, om inte det grövsta och jag har en hel massa synpunkter på att kalla andra sånt, så det var verkligen inte bra, nej:(

Jag tror att hästar behöver att man är tydlig i sina signaler och med vad man vill oavsett om man sitter på eller inte. Jag kallar det inte ledarskap utan hantering och ridning och det gäller samma sak i båda delarna.
Det är istället mej själv jag måste påverka mentalt.

Kanske är den skickliga ryttaren superdålig att hantera min häst på marken. det är mycket möjligt. För mej handlar det om det, vad man är skicklig på och inte.

Jupp Malin Baryard hanterade ju helst inte flippan på marken, sprang ju tex inte med henne själv på vet.besiktningar för att hon var så sur och tvär och Malin ville inte skada sig antar jag. Var ju ett reportage om henne på tv om just detta, var nog i barbacka programmet tror jag.. Tror kanske ingen kan säga att det inte gick bra i ridningen ;)

Jag har inte förändrats nämnvärt i hanteringen av mina hästar på 20 år men däremot rider jag helt annorlunda idag än då pga jag har lärt mig att rida hästen i ett system som fungerar, vilket göra att jag som ryttare blivit tryggare i mig själv och vad jag gör och därför blir jag tydligare och snabbare i mina signaler till hästen och vet vad jag kan kräva utan att sitta och undra om det här är rätt eller fel? Det skapar ju en osäkerhet hos en själv om man inte är säker på vad man sysslar med däruppe på hästryggen och man är rädd för att göra fel. Där tror jag det mesta problemen ligger hos de allra flesta vanliga ryttare.

Får man bara rätt träning och ett system i sin ridning som fungerar ja då blir både häst och ryttare tryggare i vad dom gör. Att kunskap skapar trygghet är ju ingen nyhet :)

hästen får tänka själv o måste koncentrera sig eftersom det händer nåt hela tiden. Största problemet brukar vara att få ryttaren att reagera tillräckligt snabbt!:D
Exakt. Om hästen inte väntar pga att den inte är tillräckligt uppmärksam på ryttaren så gör de övningarna du föreslår att ryttaren tvingas att verkligen rida koncentrerat hela tiden och därmed få hästen uppmärksam på vad som kommer härnäst - och "vänta". Ryttaren rider i varje steg för att hon koncentrerar sig på att utföra en viss övning.

fånga upp alla försök från hästen att föregå dig med din mittbalans
Exakt. Om hästen inte väntar pga att den inte är tillräckligt uppmärksam på ryttaren så gör det du föreslår att ryttaren tvingas att verkligen rida koncentrerat hela tiden och därmed få hästen uppmärksam på vad som kommer härnäst - och "vänta". Ryttaren rider med sätet i varje steg för att hon koncentrerar sig.

(You're all welcome.)

Jamen precis!:devil: Det var det jag var ute efter när jag undrade om C_L kunde utföra detta i praktiken för jag tycker nog att det finns en hel hög med människor som är så himla duktiga på att tipsa teoretiskt o tala om för alla oss som VERKLIGEN rider o försöker utföra, HUR vi ska göra men i praktiken så kan dessa människor knappt skritta...

Så därför efterlyser jag filmer på inte helt uppenbara saker inom ridningen, t ex HUR det går till rent praktiskt att man "tänker" sig till en rörelse o då gärna i trav o galopp, tack!

Man kan vara en duktig tränare utan att själv vara bättre än sina elever. Stefan Holms tränare kan inte hoppa högre än honom i höjdhopp, däremot är han bra på att dela med sig av rätt inställning, tankesätt, träningsscheman och gud vet vad.

Håller med om att C_L:s svar var lite väl vagt och flummigt för att ge något riktigt konkret för just mig i en forumtråd, men man kan plocka godbitarna som passar just en själv i såna här trådar. :)

Absolut! Man kan visst vara en bra tränare men just ridning är lite speciellt då det är extremt svårt att stå på marken o säga hur ryttaren ska göra när hästen, som ofta har egen vilja, inte reagerar precis som man tänkt sig.

Å att i det läget säga till ryttaren att h*n ska TÄNKA sig till utförandet, DÄR går min gräns...det säger mig att denna tränare har inte en aning om hur känslan är för ryttaren o heller inte rent tekniskt har klart för sig hur rörelsen ska utföras. Och då kan man aldrig bli en bra tränare.

Jag tror faktiskt att det är bättre att rida för en tränare som har ridit de rörelser o den nivån man själv är på än en som är självlärd eller försökt läsa sig till samma sak.

Nej du har HELT fel här, det är precis tvärtom. Jag märker ju själv hur jag rider mycket bättre bara efter ett par dagars uppehåll i ridningen, självförtroendet och kunskapen om exakt hur man ska göra bara växer
a_plain.gif

Ridning är överskattat! Fram för mera åka häst, toleranta tränare och kritikfria forum, säger jag inför det nya året:banana:

Man kan vara en duktig tränare utan att själv vara bättre än sina elever. Stefan Holms tränare kan inte hoppa högre än honom i höjdhopp, däremot är han bra på att dela med sig av rätt inställning, tankesätt, träningsscheman och gud vet vad.

Håller med om att C_L:s svar var lite väl vagt och flummigt för att ge något riktigt konkret för just mig i en forumtråd, men man kan plocka godbitarna som passar just en själv i såna här trådar. :)

Ja klart man kan det, men om en tränare står på marken och tex skall lära ut en sak som tränaren själv inte kan utföra , till en elev som inte kan utföra detta på en häst som inte kan utföra detta så kommer man nog inte så långt i sin utveckling skulle jag tippa...

Men det är klart , det finns ju massor av folk som håller på så... det finns ju ett helt forum för detta fenomen!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
553
Senast: Mli
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 418
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
885
Senast: ufot
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
809
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka