Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: vänta

Nä det är klart. Men man kanske kan se det som en kompletterande träning, att få tankarna också på plats. Enbart den träningen kommer man nog inte långt med.

Men lite fel ordning för mig? Tankarna har jag redan på plats när jag sen försöker utföra rörelsen. Men det som TS var ute efter var ju övningar som hjälpte till ännu mer att få hästen att vänta.

Om denna diskussion hade varit på en lägre nivå, dvs TS var nybörjare, DÅ kan jag köpa att man måste förklara att TANKARNA måste vara på plats...men jag o de flesta andra som svarat i denna tråden vet ju ungefär vilken nivå hon är på o då svarar man ju därefter...

Men kan du såpass som TS kan då HAR du ju tankarna på plats o om det då ändå inte hjälper så är det ju den tekniska biten som fattas. Dvs timing, how to do och vilka övningar kan hjälpa just i det här speciella fallet.

Jag har som sagt, väldigt svårt för svar som inte går att visa på ngt sätt, finns ingen video, finns ingen normal förklaring men ändå så är det Den Enda Rätta Vägen???:confused:

*kl*

Kul att se att denna tråd i allra högsta grad lever:D! Vill verkligen ge B_a_L en :bow: för att det inte raderats inlägg heller trots att diskussionerna går högt!

I mitt orginalinlägg efterlyste jag förstås fysiska övningar. Precis som Novali skriver så handlar mina problem om att jag är för långsam och lite , hmm:o, slarvig i min ridning. Jag måste bli mer exakt och då kommer hästen att vänta på mig. Men inte sjutton kommer hon att vänta bara för att jag rebt mentalt kan rida de mest perfekt övergångar och galoppfattning och allt däremellan. (Med tanke på vad jag studerar känner jag att jag har rätt bra koll på den mentala biten och hur man ska träna den:grin:).

För att C_L skulle medföra något mer hmm, kretivt än hennes vanliga mumbojumbo hade jag gärna velat höra hur hon tränar sina fantastiska OS-elever i grundridningens ädla konst:). Eller de bara tänker grundridning? Vad vet jag. Och förresten, det kanske kostar att ta reda på hemligheten.

*kl*

Kul att se att denna tråd i allra högsta grad lever:D! Vill verkligen ge B_a_L en :bow: för att det inte raderats inlägg heller trots att diskussionerna går högt!

Jodå, jag raderade x antal inlägg. Att sedan div användare ältar grejer är inte mitt problem. De inläggen har jag inte raderat.

Hur tänker du dig att du ska bli snabbare och mindre slarvig då? Handlar inte det just om något mentalt till att börja med? Oavsett vilka rörelser du ska utföra så måste ju timingen finnas där för att det ska bli mer exakt...
Kanske finns det specifika övningar för att träna upp snabbheten?
Du svarade själv på vad som behövs för din del. Så brukar det ofta vara för mina elever också. När de själva formulerat sitt problem så finns oftast lösningen framför dem. (Undervisar definitivt inte i ridning...)

Jag tycker visualisering kan vara en bra nyckel. Och för mig är det en självklarhet att det kombineras med god ridning i övrigt.

Men jag är väl säkerligen ansedd lite flummigare än många andra här. Jag har ju gått NH-kurser(använder en del plock ur det i den hantering jag sysslar med från backen) och hämtat en del ridning från AR, centrerat, klassiskt etc. Dessutom plockat in mycket kroppsmedvetenhet från Feldenkrais(och andra kroppsmedvetenhetskurser) och även gått i mental träning. Så jag kanske inte heller anses vara en bra källa till tips. Vad vet jag.
Men det som skiljer proffsen från amatörerna anser jag ofta vara till viss del en mental bit. De accepterar inte att hästarna inte väntar.
Jag liknar det ibland vid dåtidens stridshästar. Om de klev av hjälperna så dog man. Så konsekventa som man då var tvungen att vara för att överleva är sällan Svenssonryttare idag. Har man den viljan, beslutsamheten och är så konsekvent kan man behöva övningar för att få till det.

Bra övningar tycker jag är övergångar i alla former.
Någon tog upp alla gångarter in i halt in i ryggning och fram i samma gångart igen. Den tycker jag är bra.

Jag tycker också att växla mellan olika skolor är bra sluta till motsatt sluta på en rak linje.
Eller rida som en trappa och genom att byta färdriktning växla mellan öppna och sluta i samma böjning.
Eller att rida en liten fyrkant och på rakorna växla mellan olika skolor eller skänkelvikning. I hörnen kan man rida antingen 1/4 pirouett eller om man rider pirouetten åt andra hållet 3/4 pirouett.
Eller rida serpentiner då man rider skolor eller flyttar in/ut kroppsdelar på hästen.
Eller diagonal sluta som man rider i saxar. Den kan också varieras med pirouett inlagt var man vill. Eller genom att växla mellan skänkelvikning och diagonala slutan. Det kan man göra så att man antingen rider sluta åt ett håll och skänkelvikning iväg åt andra. Eller att man går över i skänkelvikningen i samma färdriktning och sen går över i ny färdriktning och fortsätter byta.

För att få hästen att vänta tycker jag man bara behöver ge den uppgifter. Om de tar för mycket egna initiativ så får man förekomma dem med uppgifter och visa dem att de faktiskt inte vet vad som ska hända härnäst. Om de får jobba så monotont att de faktiskt vet vad som ska ske hela tiden så kommer många av dem att börja göra själva. Och vill man ha en ridbar häst som man kan rida i varje steg är man ju illa ute då.

Jag kan fatta som Fio att det är guld värt ute i en fälttävlansbana i svårklass. Jag har själv ridit en gammal tränares SM-häst som gått svårklass fälttävlan. Jag var en mindre begåvad hoppryttare. Men hoppade iaf. Jag fick hoppa hans sto några gånger på svåra banor. Där var det enda sättet att jag skulle överleva. Stoet skötte det mesta där. Hade inte hon skött det mesta hade jag aldrig kommit runt de där banorna. Inte för att Fio behöver så mkt hjälp. Men det är bra om det skiter sig.
Men en dressyrhäst ska ju vänta i varje steg. Det skapar dock lite problem för mig då jag blir paralyserad då jag ska hoppa(vi pratar nu små myrhinder för skojs skull när ingen ser) och min häst undrar var fasen jag tagit vägen iom att han är van vid mer instruktioner.;)
Men förut var han en häst som om han inte riktigt visste och förstod så sprang han. Det var hans lösning på allt. Nu väntar han och frågar mer istället.
När han börjar springa så ser jag till att vara mentalt lugn och still i mitt inre och ge honom uppgifter som är annat än att rusa iom att det kan han redan. Då gör vi skolor, sidvärts, övergångar och annat som är samlande eller flyttar honom i sidled. Så han inte kan ta sig för mycket framåt. Det behöver inte vara mer än några steg av något ibland innan vi går över i nästa. Så fort han flyr framåt så får han göra något som leder bort honom från dit han vill. När han är lugn och på hjälperna kan han få gå fram igen. Så fort stressen kommer och han vill av hjälperna så kommer övningarna haglande. Då blir det snart behagligare att vänta och fråga.

Fast du kan ju inte ENBART mentalt påverka din hjälpgivning så att du blir snabbare, effektivare, mer exakt etc etc etc i brist på rätt ord. För att kunna ge rätt hjälp vid rätt tidpunkt krävs det gedigen grundutbildning i ridning, du måste veta hur du ska sitta rakt upp och ner och veta hur du fysiskt ska inverka på hästen för att få den responsen.

Självklart måste man tänka och använda skallen när man rider men det går inte att komma ifrån att det är en fysisk sport där du, tills du själv och hästen är starka nog och tillräckligt ihopridna MÅSTE använda dina händer, skänklar, din sits o.s.v. Med det sagt menar jag INTE att man ska dra, hacka, sparka - för att förtydliga... När du har en liksidig häst som klarar av att bära upp sig och sin kropp på rätt sätt i alla eller de flesta lägen DÅ kan du börja rida hästen "med hjärnan" = SMÅ hjälper!

*kl*
Egentligen ska jag nog inte ge mig in i någon diskussion eftersom jag är staketryttare ut i fingerspetsarna;). Så jag tror inte att jag kan hjälpa Fiorano på något sätt...

Visst handlar ridning mycket om den mentala biten hos ryttaren. MEN ridning handlar också mycket om att nöta, få timmar i sadeln och kunna genomföra teorier i praktiken.

Och ska jag vara ärlig så finns det vissa användare på Buke som jag aldrig skulle ta råd av om jag nu red fortfarande. När det gäller tävlingsdressyr så finns det vissa "tränare" som jag aldrig skulle ta hjälp av.

Visst handlar ridning mycket om den mentala biten hos ryttaren. MEN ridning handlar också mycket om att nöta, få timmar i sadeln och kunna genomföra teorier i praktiken.

Och ska jag vara ärlig så finns det vissa användare på Buke som jag aldrig skulle ta råd av om jag nu red fortfarande. När det gäller tävlingsdressyr så finns det vissa "tränare" som jag aldrig skulle ta hjälp av.

Håller helt med om att man måste rida för att förstå svårigheterna och frågorna på riktigt, det är lätt att bli en "bara att" person annars tror jag, för det är så lätt att veta framför datorn men när man sitter där på hästen så är det något helt annat:cool:.

Men vems råd man ska ta handlar ju alltid om egen kunskapnivå, (gäller inte bara dressyr f ö utan alla forum) Kan man tillräckligt för att bedöma råden så är det en sak, kan man inte så kan vissa råd bli ren katastrof:cool: Så en ryttare med stor egen kunskap kan ha nytta av andra råd än en som inte har så mycket själv i bagaget. Fördelen för mej som är en dålig dressyrryttare är att jag har så enormt lång riderfarenhet ändå, och kan ändå klara att använda råd, åtminstone, och inse vad som fungerar.

Delvis KL
De mentala biten är viktig för mej, för att påminna mej själv om att vara tillräckligt noga med detaljer, för det handlar ju ofta om det.
På min heta, sprättiga, ambitiösa och viljestarka fröken så är just nogrannheten extra viktig, och det är inte min egen starkaste sida, om man säger så, jag hafsar gärna över.....:cool:
Fokusering är mentalt, tålamod med detaljerna är mentalt - tycker jag. Men samtidigt väldigt praktiskt, det är verkligen praktisk ridning.

Håller med i det mesta tuaphua skriver och jag tänker likadant ang hur när det gäller en hetsig häst och har fått jobba precis så på våra träningar också.

Och idag var en sån dag¨när det behövdes massor av det:cool:, men jag lyckades vända "vänta på vadå:mad:" till att energin blev riktigt härligt arbete, genom just massor av vänta-ridning - praktisk ridning, :D

Fast du kan ju inte ENBART mentalt påverka din hjälpgivning så att du blir snabbare, effektivare, mer exakt etc etc etc i brist på rätt ord. För att kunna ge rätt hjälp vid rätt tidpunkt krävs det gedigen grundutbildning i ridning, du måste veta hur du ska sitta rakt upp och ner och veta hur du fysiskt ska inverka på hästen för att få den responsen.

Självklart måste man tänka och använda skallen när man rider men det går inte att komma ifrån att det är en fysisk sport där du, tills du själv och hästen är starka nog och tillräckligt ihopridna MÅSTE använda dina händer, skänklar, din sits o.s.v. Med det sagt menar jag INTE att man ska dra, hacka, sparka - för att förtydliga... När du har en liksidig häst som klarar av att bära upp sig och sin kropp på rätt sätt i alla eller de flesta lägen DÅ kan du börja rida hästen "med hjärnan" = SMÅ hjälper!

Håller absolut med! Då jag i min ungdom var elitidrottare så vet jag av egen erfarenhet hur viktigt det är med att internalisera rörelserna, men om jag inte hade rätt "go" blev inte många mål gjorda, alltså något slags jävlar anamma som kan få en att vara på hugget.
Samma gäller i musiken, att vara exakt och timad handlar ju om att vara "på", det är detta jag menar med det mentala.
Men självklart, utan kunskap eller fysisk förmåga att genomföra rörelser rätt, så hjälper ju inte det mentala...
Trots min ringa erfarenhet av ridning tycker jag mig ändå märka att om jag gör rätt så gör hästen rätt, alltså är det jag som måste förbättra min kroppskontroll, bla vad gäller att förekomma eller förekommas.

Håller helt med om det mentala på det sättet, det behöver jag skärpa mej med hela tiden. Det är precis det jag kallar fokuserad. Att inte låta sej avledasoch distraheras utan fokusera på det viktiga, det är mycket svårare än det låter. Men det tar ju inte bort praktiska övningar/rörelser som är anpassade till det man vill uppnå? Även om jag tycker att även vänta handlar i grunden om det gamla vanliga balansoch lösgjordhet, i kombination med grundlydnad och kontroll av energi. För mej i alla fall. Men trots att jag vet det är det extra bra med vissa övningar och kombinationer av övningar för just att få hästen att nänts.

Trots min ringa erfarenhet av ridning tycker jag mig ändå märka att om jag gör rätt så gör hästen rätt, alltså är det jag som måste förbättra min kroppskontroll, bla vad gäller att förekomma eller förekommas.

Precis! Å om du då inte snabbt som ögat byter övning eller hjälper så har hästen ränt iväg med dig å då kan du sitta där o tänka "öppna" så ögonen blöder på dig men inte 17 hjälper det.

Att man är fokuserad krävs ju så fort man sätter sig på en häst. Enda gången som jag låter tankarna fladdra runt är på en skogstur utan krav...så jag förstår inte det tjatet? Det är ju SJÄLVKLART att man som ryttare måste vara klar i sina tankar o hålla linjen annars funkar inget. Men som Fiorano själv skriver så var det ju inte det hon ville ha hjälp med...

Så oavsett vad vi väljer att kalla detta, Malinsky säger Ledarskap, flash Fokusering, jag kallar det Koncentration osv osv så är det ju samma sak men det är INTE svaret på frågan o det är INTE det som får paret att dansa tillsammans.

Läser man sammanlagda praktiska övningar i denna tråden så är det övergångar som återkommer från alla håll. Men att göra en övergång på rakt spår räcker oftast inte för ett energi knippe som Tetris. Det är ju DÄR som ryttarens erfarenhet får komma in, att man kanske ridit flera såna hästar tidigare i sitt liv o sen får man starta hjärnkontoret o ta fram alla glömda övningar som alla sammanlagda tränare någonsin har föreslagit o ta allihop o ANVÄNDA dom! Då först kommer man tillrätta med Vänta-problemet på en Tetris...för då först använder man både sin hjärna o sin teknik fullt ut.

Så tror jag iaf.

Ha ha jag tjatar om det för att det är det jag själv kan vara så dålig på:p

Fast jag känner inte Tetris alls men tvivlar starkt på att hon slår min hetsiga maja i att vara het och inte vilja vänta och då är det faktiskt ännu mera viktigt än på andra att vara superfokuserad, för jag blir så jäkla förbannad på att jag hamnar efter den där superkvicka varelsen och det stör min fokusering och gör mej bara splittrad. :mad: Man måste släppa det, och bara rida, inte låta sej provoceras. Och DET är ju mentalt.

Kanske Fiorano är en stjärna på det, jag har ingen aning, men de flesta jag känner med såna hästar blir lika frustrerade som jag och lika störda och måste bita ihop och rida istället, så blir det mycket bättre, men det är lätt att säga framför datorn men svårare när man väl sitter där:rofl:.

Men då gäller det att ha bra övningar som fungerar för att stärka lydnaden, (tex övergångar i mängder) ökar lösgjordheten (tex sidvärts) och som man kan variera för att sysselsätta en överaktiv hästs hjärna...

KL
OCh det har det ju kommit massor av bra tips på här:bow:, och det mesta av det använder jag själv också, och senast igår, när det verkligen behövdes:rofl:. Skänkelvikning mot väggen, böjd utåt, förvänd sluta på spåret är väldigt bra att växla med de rättvända. Det finns massor av varianter som bromsar upp och tvingar hästen att balansera och tänka:idea:
Igår lyckades jag få energin till arbete och hade plötsligt dubbelt så mycket häst framför mej när energin gick in i jobbet istället för hetsande framåt:love: Sånt kan man leva på ett tag - ja till nästa dressyrpass:angel:

*kl* typ

Här finns absolut massor av övningar som jag ska prova:).

Efter att ha suttit de senaste veckorna och läst om hur hjärnan fungerar och hur bra visualisering och mental träning är kommer jag att fortsätta använda och utveckla det:). Men A-L-L-A böcker poängterar hur vikrigt det är för idrottare att nöta in rörelser så att de blir automatiserade. Inte förrän rörelsen är automatiserad blir du snabb och kan tänka på nästa sak. Hjärnan är begränsad på det sättat att du inte kan göra hundra saker på en gång. Om man (som jag) har problem me tajmingen och att vara snabb gäller det första att nöta in den tills den blir en automatiserad process, och sen kan jag gå vidare med att nöta in nästa grej osv.

I detta arbete med kroppen kan man självklart ta hjälp av visualisering, men du kan aldrig eraätta visualiseringen med att nöta in rörelser för en automatisering.

Jag tror också att alla som sett första träningen jag red med Charlie, och sen träningen därefter kan se hur mycket mental träning har gjort för mig. På första träningen ser jag ut som hel nybörjare-hästen stretar och jag får inte rätt på någonting. På en månad till nästa träning har jag fixat sitsen så att tom fio tyckte jag såg ut som en dressyrryttare:D! Det lyckades jag med utan annan hjälp en mig själv.

I detta arbete med kroppen kan man självklart ta hjälp av visualisering, men du kan aldrig eraätta visualiseringen med att nöta in rörelser för en automatisering.

Jag avskyr egentligen en massa konstlade bilder som köttkrokar:eek: och annat trams, som bara stör mej i min fokusering, men det finns verkligen guldkorn och ett sånt är när fio skrev "manken mellan höfterna" som är så enkelt att påminna hela tiden och som leder till att mycket kan falla på plats utan att man behöver tänka så mycket. Det har nästan blivit automatiserat för mej och vissa dagar gjort hästen vansinnnigt irriterad:devil:

När hon vill smita ifrån mej och inte vänta så är en strategi att försåtligt placera om mej lite med hjälp av ena bakbenet (det vänstra) och när jag nu har det där i huvudet har det hänt några gånger att hon förvånat snubblat på sina egna bakfötter :eek::mad: för att det inte har lyckats så bra;) jag riktigt känner hur förbannad hon blir:rofl:

Om just det kan kallas visualisering eller bara konkret förhållningssätt vet jag inte:rofl: Jag kallar det nog bara konkret råd. Som jag är mycket tacksam över!

Min dam, som gärna är "på tårna", rider jag ju väldigt mkt övergångar på när vi är igång - vilket vi tyvärr inte är just nu och jag är bara SÅÅÅÅ j-a ridsugen. En övning, som är ganska nyttig, då den går att variera i all evinnerlighet är att vända över ridbanan från långsidorna då, där det passar och göra halt eller övergång på någon av kvartslinjerna eller på medellinjen.

Upprepa, upprepa, upprepa och variera gångart, övergång eller halt.

Gör jag halt försöker jag vänta tillräckligt många sekunder utan att damen funderar på att traska iväg själv - vilket då... kanske inte alltid är tillräckligt för att "vänta". Men förekommer damen mig, ja, då får jag skylla mig själv. Jag var för sen med nästa hjälp, så det är bara att berömma o göra om - göra rätt... För NÄR det sen fungerar, då känns samspelet bara SÅÅÅ bra. :love:

Och så lite "blaha"

Jag använder mig gärna av mentala bilder, för att intala mig att så här ska det kännas, bli och se ut. Men bara för det, så är det inget flum i alla fall inte för mig. Jag tappade mkt av min tilltro till mig själv och vad jag skulle klara av i ridning, när jag pajade nacken och fick en ryggmärgsskada. Men med hjälp av avslappningsövningar, Centrerad ridning, ridkonst, meditation och "riding in mind" både med och utan tränare, så har jag ändå funnit att jag klarat mer än jag och många andra trodde.

Ibland tror jag att folket här bara VILL ifrågasätta, för att ställa till det. Alla använder ju SINA mentala bilder. Men bara för det, behöver inte alla använda sina mentala bilder och få sina mentala bilder att fungera på samma sätt.

Mvh

IngelaH

Ibland tror jag att folket här bara VILL ifrågasätta, för att ställa till det. Alla använder ju SINA mentala bilder. Men bara för det, behöver inte alla använda sina mentala bilder och få sina mentala bilder att fungera på samma sätt.

Mvh

IngelaH

Jag håller med till viss del men känner mer att "folket" oftast är fotfolket, dvs dom som aldrig nånsin rider just på den nivån som diskussion gäller men ändå vet dom ALLTID hur det ska kännas, vad ryttaren måste göra o hur hästen fungerar...Det stör mig mest. För den som nånsin har satt ihop flera rörelser o försökt utföra detta i annan gångart än skritt, vet att hästen är det snabbaste djuret på jorden!:grin: Dvs när det gäller att slinka ur ramen man satt upp...o då gäller det att ha tekniken för att snabbt fånga in den lilla ålen o sätta den på plats.

Å just teknik övningar tycker jag aldrig man kan samla på för många...för ena dagen funkar en grej o nästa dag funkar nästa grej. Sällan eller aldrig funkar samma sak dag ut o dag in....det är därför man inte kan TÄNKA sig till utförandet..

Att man sen måste vara med i hjärnan från början till slut det är så grundläggande att det känns helt fel att det måste påpekas just här.

Jag håller med till viss del men känner mer att "folket" oftast är fotfolket, dvs dom som aldrig nånsin rider just på den nivån som diskussion gäller men ändå vet dom ALLTID hur det ska kännas, vad ryttaren måste göra o hur hästen fungerar...Det stör mig mest.

Törs jag då fråga vilken nivå man måste vara på, för att få svara i den här tråden, så jag inte ska behöva be moderator att ta bort mitt inlägg.

Kopierar för säkerhets skull TS inlägg...

Någon som har tips på övningar där man tränar att hästen verkligen måste vänta på sin ryttare och inte förekomma. Visst att det ingår i grundridningen och i övergångar-men funderar på nån specifik övning man kan göra.

:angel:

Det står ingenstans om att man måste kommit till någon viss nivå, vad jag kan se och om så vore, så tror jag att man måste lära sig krypa för att gå. Detsamma gäller inom ridning, för att komma vidare i sin utveckling, måste man ändå få vara med och diskutera bland "experterna" som så också tydligen känner som sitt kall att tala om hur fel ute man är.

God fortsättning! :)

Mvh

IngelaH

Senast ändrad:

Så oavsett vad vi väljer att kalla detta, Malinsky säger Ledarskap, flash Fokusering, jag kallar det Koncentration osv osv så är det ju samma sak men det är INTE svaret på frågan o det är INTE det som får paret att dansa tillsammans.

Och jag kallar det att vara disciplinerad. Fokuserad är man ju redan när man rider.. men disciplinen kan det vara lite si och så med :)

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
553
Senast: Mli
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 418
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
885
Senast: ufot
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
809
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka