Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: vänta

Jag har läst massa om empowerment, coatching osv, så om du betalar mig med ridbyxor, täcken å andra snygga saker så kan jag träna dig i det dära! Har massor av böcker så jag vet hur man gör:D JAG är ju UTBILDAD både inom ridning och inom det mentala.... Jag kan ju göra mig en karriär här känner jag!;)

För de som inte förstår ironi så är ovan skrivna ett exempel på det:)

Men hörrni. Ni läste ju C_L:s första inlägg som fan läser bibeln. Jag hajade direkt vad hon menade (det som tog er ytterligare två sidor). Men så har jag aldrig diskuterat med C-L förr, vad jag minns. Ibland uttrycker man sig lite klumpigt helt enkelt.

Man måste ju BESTÄMMA sig MENTALT för att nu är "stopp och belägg", hästen ska lyssna hela tiden och jag tolererar inte långsamma reaktioner eller att hästen "skiter i". När man väl bestämt sig för det och inte slarvar, först då kan jag tillämpa de praktiska övningarna optimalt. Det spelar ju ingen roll om jag gör 400 övergångar, om hälften föregås av 5 m dragkamp. Det är ju det jag måste bestämma mig för mentalt, att det inte är ok.

År 2010 trodde jag alla visste att inställning och mental träning har väldigt mycket med reslutatet att göra. Har jag fel inställning mentalt så kan jag ha vilka tränare eller övningar som helst till hjälp, men jag lyckas inte. Och vice versa.

Jag håller med i det du skriver ang ridningen, det har mycket med ens egen inställning att göra, det håller jag verkligen med om.

Men det C_L skrev var:

Det spelar ingen roll vilka övningar du gör, fysiskt, för den biten sitter mentalt.

Det är ju att säga att övningarna som föreslagits inte är viktiga, men det är de ju? Man kan inte TÄNKA hästen till att vänta, eller bara sitta den till det? När den inte har lust att vänta och kanske är som ts häst, nyss igångsatt:confused: Man måste väl ändå vara realist?

Betäm dig helt enkelt för att vara den som leder alla rörelser och var konsekvent i det.

Det håller jag med om att det är jätteviktigt. Det säger ju alla riktigt duktiga ryttare också, på varenda clinic. Men de gör det tillsammans med praktiska råd, vilket är skillnaden.

Att göra det här går ju inte utan att ha övningar som hjälp, sånt som alla föreslagit i tråden, övergångar, halvhalter, sidvärts på olika sätt, det är ju den PRAKTISKA delen av det. Som det står i första meningen inte har någon betydelse:confused:

Ha din balans i Bäckenet, stanna i mitten, fånga upp alla försök från hästen att föregå dig med din mittbalans, och var den, som i vilken dans som helst, som leder er båda. I allt.

Ja det är jag helt med på också. Men det går inte bara att sitta där, om man nu inte bara pratar om skritt - möjligen - på vissa hästar. Det där är målet när man har kommit så långt att hästen verkligen lyssnar och väntar. Men vägen dit? Jag skulle ärligt talat vilja se det på en häst som är nyss igångsatt och sprallig. (som frågan gällde) :cool: Gärna!

T o m en mycket duktig ryttare som Hubbe säger att hästar är olika och även på vissa GP-hästar måste man ibland rida rena grundövningar hela pass, och på andra tar det en kvart sen kan man gå vidare. Efter vila är det alltid grunder ett bra tag innan de är där igen. I grunderna ingår det vi talar om här, övningar för att få hästen att lyssna, bli lösgjord och på hjälperna.

Men kanske en del ryttare här på buke är skickligare än så:bow: Ja det har vi ju sett förr, "det är bara att";)

Men just detta:

Det spelar ingen roll vilka övningar du gör, fysiskt, för den biten sitter mentalt.

Tolkar jag som att "det spelar ingen roll vilka övningar du gör, fysiskt, om du inte har rätt mental inställning". Alltså, det var det jag läste mellan raderna. Jag tror inte att någon är så dum att den hävdar att man ENBART med tankens kraft kan klara av saker, däremot är det en FÖRUTSÄTTNING att man är rätt inställd mentalt, är skärp och förbannat diciplinerad.

Jag tolkar det som att man kan göra hundratusentals övergångar, men gör man dom inte med rätt mental inställning, dvs att det ska vara kvalité och att hästen ska lyssna NU så hjälper det ju inte, hästen kommer inte vänta mer för det. I bästa fall knske du får mer kontroll för du rider med handbromsen i.

Jag tycker att ni allihopa menar samma sak, med vissa små undantag.

Precis, och exakt så är det!

Det spelar ingen roll vilka övningar man gör, för allt sitter mentalt :-)

Så är det ju!

Alla övningar är bra om man som ryttare leder övningen, och precis som Rumpnissen skriver, man tolkar allt som man vill.

Att ha bra tajming är A och O, och i vilken övning man än gör sitter det, just timingen, mentalt, tills det aumatiserar sig.

Läser man mina följande inlägg är det ju solklart att det varken handlar om Djurkommunikation elelr att springa till banken med ett leende.

Sådant är bara trams och bidrar ju inte till ett funktionellt tänkande.

Sen att kalla någon för Surfitta är inte heller ok. Det vet jag mkt väl men det ÄR ganska trist att ständigt bli påhoppad.

Jag ber Fio om ursäkt för min dåliga svenska.

Vad Fiorano tror sig veta om mig skiter jag ett stycke i, gömt mig har jag aldrig däremot ändrat mitt namn här inne då jag gjorde för mkt reklam med mitt fullständiga namn.

God ridning borde vara huvudsaken, inte att trycka ner varandra.

Sen att ingen har intresse av vad jag skriver betyder ju inte att jag som alla andra gärna luftar mina ideér.

:)

Men hörrni. Ni läste ju C_L:s första inlägg som fan läser bibeln. Jag hajade direkt vad hon menade (det som tog er ytterligare två sidor). Men så har jag aldrig diskuterat med C-L förr, vad jag minns. Ibland uttrycker man sig lite klumpigt helt enkelt.

Man måste ju BESTÄMMA sig MENTALT för att nu är "stopp och belägg", hästen ska lyssna hela tiden och jag tolererar inte långsamma reaktioner eller att hästen "skiter i". När man väl bestämt sig för det och inte slarvar, först då kan jag tillämpa de praktiska övningarna optimalt. Det spelar ju ingen roll om jag gör 400 övergångar, om hälften föregås av 5 m dragkamp. Det är ju det jag måste bestämma mig för mentalt, att det inte är ok.

År 2010 trodde jag alla visste att inställning och mental träning har väldigt mycket med reslutatet att göra. Har jag fel inställning mentalt så kan jag ha vilka tränare eller övningar som helst till hjälp, men jag lyckas inte. Och vice versa.

Och det var vi överens om redan i de första inläggen.. sen kom det att handla om betydelsen och idrottsmän och tekniken och till slut ordet ledarskap som för andra var vanlig grundridning.

Kärnan i diskussionen var väl som Novali framförde egentligen att det är tröttsamt när man i tråd efter tråd dillar om det mentala när man inte har en aning om praktiskt utförande.

Visst skall man inte underskatta det mentala , men man skall nog inte heller överskatta det mentala. Hur många ryttare är inte bestämda för att saker och ting SKALL gå till varje pris när dom inte har en aning om tekniskt korrekt utförande? Det skapar bara en massa frustration hos hästen och det ser vi väl redan för mkt av.

Läser man mina följande inlägg är det ju solklart att det varken handlar om Djurkommunikation elelr att springa till banken med ett leende.

Sådant är bara trams och bidrar ju inte till ett funktionellt tänkande.

Sen att kalla någon för Surfitta är inte heller ok. Det vet jag mkt väl men det ÄR ganska trist att ständigt bli påhoppad.

Jag ber Fio om ursäkt för min dåliga svenska.

Vet du vad, det behöver du inte alls göra, kallar du mig surfitta innebär det istort sett mission completed.. vad du kallar påhopp är helt och hållet att det handlar om att du blir ifrågasatt för alla din kunskapsluckor som du inte kan fylla i ditt sk. system som du lär ut i.

Att du tex (ja och här kommer det igen, för det är bara så dumt så det är inte sant) kommenterar att hästen börjar galoppera med fel ben och upptar utrymme i en tråd med kommentarer att du har lärt elever få hästarna att börja galoppera med det andra benet och tar hiskeligt betalt för det när det bara handlar om att du i stort sett inte kan skilja på rätt och fel galopp och inte har en aning om hästens faktiska benförflyttning i galopp , ja då anser jag att du skrattar hela vägen till banken.. Du har ingen som helst erfarenhet, utbildning eller kunskap om ridteknik, du har inte gjort mer än att skrittat dom senaste 20 åren pga alla dina problem i kroppen (märkligt att du inte kan "tänka" dig frisk med all din erfarenhet inom det området) och det lyser ju igenom i varenda riddiskussion som vi har och så blir du sur för att folk omkring hela tiden ifrågasätter och kallar det påhopp.

SJÄLVKLART C så får du vara med och diskutera och dela dina åsikter men kom fan inte och kalla det för påhopp när folk dissikerar ditt sk ihopplockade ridsystem som du lär ut för då blir jag fan förbannad.

Ett praktisk ridtips i diskussionen ;)

Jag brukar ta till att räkna steg när jag vill kolla lydnaden hos min häst, eller vill få en häst att bättre lyssna/vänta.

tio steg skritt- halt- nio steg- halt osv osv, ner till ett steg-halt-ett steg-halt-två steg-halt osv.
Funkar fint i alla övergångar. Min häst får ibland göra den med galopp/skritt ist. Man själv får koll på sin hjälpgivning och kontroll på hästen ben och hästen blir så småningom mer uppmärksam.

En ny favoritövning är små täta serpentiner på vägen (rider nästan enbart ute i skogen). Som ryttare blir man mer fokuserad eftersom det går rätt snabbt även i skritt. När hästen förstått övningen så blir den också mer uppmärksam och följsam och väntar bättre. Funkar ju fint i trav och galopp också förstås.

Kärnan i diskussionen var väl som Novali framförde egentligen att det är tröttsamt när man i tråd efter tråd dillar om det mentala när man inte har en aning om praktiskt utförande. QUOTE]

Men jag som aldrig tidigare diskuterat med C_L tyckte ju hennes svar var relevant. Sen att ni tar på andra glasögon när ni läser hennes svar, just för ni vet mer om henne, har ju inte med fioranos fråga att göra.

Det finns ju gott om människor som kommer med svar men som inte kan utföra själva. Det behöver ju inte betyda att det alltid är kattskit. De råd som ges kan ju vara av värde ändå.

Visst skall man inte underskatta det mentala , men man skall nog inte heller överskatta det mentala. Hur många ryttare är inte bestämda för att saker och ting SKALL gå till varje pris när dom inte har en aning om tekniskt korrekt utförande? Det skapar bara en massa frustration hos hästen och det ser vi väl redan för mkt av.[/

Citerar mig själv:

Men det är ju det jag menar, det hänger ihop. Så tolkade jag C-Ls svar också, för jag trodde inte i min värld att någon påstår att det går ENBART med tankens kraft.
Så tänker jag.

Och Novali efterlyste då ett praktiskt tips eftersom vi alla vet att det mentala spelar in.. men se det gick inte! Utan det blev rullande huvudet och leenden till svar...

Du får bli hur förbannad du vill, det förändrar inte att mitt sk. Ridsystem är väldigt populärt och används av många :laugh:

Du får bli hur förbannad du vill, det förändrar inte att mitt sk. Ridsystem är väldigt populärt och används av många :laugh:

Ja DET skiter jag fullständigt i men kom fan inte och lipa om att du blir påhoppad när folk ifrågasätter.

ev KL (?)

Ledarskap är ledarskap, grundridning är grundridning
..du måste ha bägge två för att det ska funka. I grundridning finns väl flera byggstenar som ska förenas?

Jag upplever också att C_L's inlägg har lästs med färgade glasögon, jag tolkade det såsom Rumpnissen gjorde. Därför lade jag mig i från första början.
Men det är väl så det är, kommunikation på sin höga nivå. :o

Sen att jag snurrar in mig i en massa annat är för att jag tycker det är ett intressant ämne gör det kanske inte så lätt att förstå vad jag menar, jag är ju expert på att flumma runt..

Grundfrågan var hur hästen skulle lära sig att vänta, och har det inte med brist i styrka, tajming från ryttaren eller annan missmatch så kan det sitta i just ledarskap / grundridning. Att få hästen att acceptera mina hjälper även fast den blir glad i hatten och vill rusa iväg.

Rumpnissen;14077850[/QUOTE skrev:
Det finns ju gott om människor som kommer med svar men som inte kan utföra själva. Det behöver ju inte betyda att det alltid är kattskit. De råd som ges kan ju vara av värde ändå.

Ja absolut men om du tar på dig mina glasögon en sväng så finner du att VISSA människor konstant dissar allt annat o det är deras teorier som stämmer och det är ofta lite "hokuspokus" o väldigt dåligt underbyggt PRAKTISKT. Du vet lika väl som jag att sitta o skritta o göra olika övningar det klarar många men när man sen ska tillämpa samma övning i trav o galopp så blir det genast mycket svårare eftersom allt går fortare.
Att i det läget totalt dissa övningar som gör det lättare för ryttaren att hinna med o säga att ALLT sitter i huvudet anser jag är rena bullshiten! Och tyvärr hör iaf jag mest sånt från såna här på buke som sällan rider.

Sen utgick jag ju ifrån TS, dvs Fiorano eftersom det var hennes tråd, i mina svar. Jag har ju sett flertalet filmer på henne o det jag ser där gör mig ganska övertygad om att hon mycket väl vet o har det mentala klart för sig men att hon är lite långsam i sin timing o behöver få tips om övningar som övar både hennes timing o hästens förmåga att vänta på signal.

Jag tror heller inte att någon som håller på med hästar o rider dressyr mot tävlingsform har missat att det mentala är viktigt men därmed inte sagt att det styr precis allt som händer på hästryggen.:cool:

Grundfrågan var hur hästen skulle lära sig att vänta, och har det inte med brist i styrka, tajming från ryttaren eller annan missmatch så kan det sitta i just ledarskap / grundridning. Att få hästen att acceptera mina hjälper även fast den blir glad i hatten och vill rusa iväg.

Ok NU är vi nere på den nivån när vi skiljer oss åt i tänket!:D För JAG tror inte det har med ledarskap att göra nånsin utan JAG tror att det är dålig tajming från ryttaren, dålig teknik i signalerna från ryttaren o dålig grundlydnad på hästen.

När man löst problemet med det så lär även resten funka mesta delen av tiden..;)

Precis, för skulle det handla om ledarskap så skulle aldrig testryttare tex kunna hoppa upp på en helt okänd häst och rida den bra.

Hur löser man dålig lydnad på hästen?
Varför är den "olydig" och inte gör vad du ber den om efter som den uppenbart kan. (och är bara olydig)

Gör om Gör Rätt!:)

Ta t ex lastning som så många har problem med. Inte 17 går mina hästar på trailern för att jag är en sån fantastisk ledarhäst för dom! De går på för att jag har lärt dom ett steg i taget att man går på transporten o där stannar man snällt kvar! Det har jag lärt in på samma sätt som jag lär en häst att stanna i ramen, dvs jag visar vad som är rätt o vad som är fel tills den bara gör rätt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
571
Senast: Mli
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 434
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
910
Senast: ufot
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
825
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka