Sv: vänta
Jag håller med i det du skriver ang ridningen, det har mycket med ens egen inställning att göra, det håller jag verkligen med om.
Men det C_L skrev var:
Det spelar ingen roll vilka övningar du gör, fysiskt, för den biten sitter mentalt.
Det är ju att säga att övningarna som föreslagits inte är viktiga, men det är de ju? Man kan inte TÄNKA hästen till att vänta, eller bara sitta den till det? När den inte har lust att vänta och kanske är som ts häst, nyss igångsatt
Man måste väl ändå vara realist?
Betäm dig helt enkelt för att vara den som leder alla rörelser och var konsekvent i det.
Det håller jag med om att det är jätteviktigt. Det säger ju alla riktigt duktiga ryttare också, på varenda clinic. Men de gör det tillsammans med praktiska råd, vilket är skillnaden.
Att göra det här går ju inte utan att ha övningar som hjälp, sånt som alla föreslagit i tråden, övergångar, halvhalter, sidvärts på olika sätt, det är ju den PRAKTISKA delen av det. Som det står i första meningen inte har någon betydelse
Ha din balans i Bäckenet, stanna i mitten, fånga upp alla försök från hästen att föregå dig med din mittbalans, och var den, som i vilken dans som helst, som leder er båda. I allt.
Ja det är jag helt med på också. Men det går inte bara att sitta där, om man nu inte bara pratar om skritt - möjligen - på vissa hästar. Det där är målet när man har kommit så långt att hästen verkligen lyssnar och väntar. Men vägen dit? Jag skulle ärligt talat vilja se det på en häst som är nyss igångsatt och sprallig. (som frågan gällde)
Gärna!
T o m en mycket duktig ryttare som Hubbe säger att hästar är olika och även på vissa GP-hästar måste man ibland rida rena grundövningar hela pass, och på andra tar det en kvart sen kan man gå vidare. Efter vila är det alltid grunder ett bra tag innan de är där igen. I grunderna ingår det vi talar om här, övningar för att få hästen att lyssna, bli lösgjord och på hjälperna.
Men kanske en del ryttare här på buke är skickligare än så
Ja det har vi ju sett förr, "det är bara att"