Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: vänta

Delvis KL

Men visst är det så? Är jag inte ledare för min häst så gör han ju lite som han vill och väldigt gärna förekommer han mig.

Är man konsekvent och mentalt till 100% ledare för sin häst när man rider så är väl samtliga övningar bra, men själv tycker jag att övergångar är helt suveräna ur den aspekten.

Iom att jag tidigare har suttit och på sätt och vis "bett om ursäkt" uppe på ryggen till att faktiskt våga ta plats så har också ridningen gått väldigt mycket framåt.

Så det är nolltolerans från min sida, inget straffande what so ever, utan göra om och göra om tills det blir rätt. Det är mitt sätt att komma vidare, det finns inga genvägar och det är f_nimej inte lätt..

*sort of kl*

Flera har ju gett det rent praktiska tipset att göra mycket övergångar, men det som verkligen gör skillnad i längden är ju den mentala inställningen i arbetet - d.v.s. att man som ryttare är tydlig med att hela tiden vara den som "för" i ridningen. Jag tycker C_L's tips var absolut relevant, särskilt satt i relation till de svar som redan givits.

*sort of kl*

Flera har ju gett det rent praktiska tipset att göra mycket övergångar, men det som verkligen gör skillnad i längden är ju den mentala inställningen i arbetet - d.v.s. att man som ryttare är tydlig med att hela tiden vara den som "för" i ridningen. Jag tycker C_L's tips var absolut relevant, särskilt satt i relation till de svar som redan givits.

Det håller jag helt med om att man som ryttare måste vara den som för, det har väl ingen motsatt sig att det är så :confused:..
Men allt sitter inte i hjärnan. Det krävs en hel del teknik och praktiskt utförande för att nå resultat tex inför att få hästarna att vänta inför seriebyten, eller saxen för den delen... Tar hästen inte halvhalten så hjälper det nog inte vad du tänker utan då är det rent praktiskt arbete som saknas.

Det håller jag helt med om att man som ryttare måste vara den som för, det har väl ingen motsatt sig att det är så :confused:..
Men allt sitter inte i hjärnan. Det krävs en hel del teknik och praktiskt utförande för att nå resultat tex inför att få hästarna att vänta inför seriebyten, eller saxen för den delen... Tar hästen inte halvhalten så hjälper det nog inte vad du tänker utan då är det rent praktiskt arbete som saknas.

Helt självklart. Att man bara ska tänka sig till allt utan att även rida aktivt är bara nonsens...men gudars så bekvämt DET skulle vara!:banana:

Finns det verkligen folk som går på det?:confused: Verkar vara en affärsidé annars..kanske man ska börja med...:D Bara man själv slipper hoppa upp o försöka visa!:eek:

Ja jag förstår inte varför du slösar bort pengar på att träna med Heddan när du kan gå en kurs för 25 tusen och lära dig att tänka rörelserna istället :angel:

*sort of kl*

Att man kombinerar ridning, såväl vilken sport som helst med mental träning är fullt normalt. för de flesta. Visuella målbildsövningar är ganska vanligt för många ryttare och ja, det stärker verkligen teknik och praktik.

Allt börjar med en tanke och det mesta slutar med en handling.

Känner ingen Idrottare eller Ryttare på högre nivå som ej nyttjar någon form av mental träning, aktivt.

Vad jag tycker fungerar är kvarts framdelsvändning kvarts bakdelsvändning på tex liten fyrkant, istället för mjuk serpentin osv. skritt, trav och galopp. Med avsaktning innan, fast det kan vara kul att prova med tanke framdelsvändning och bakdelsvändning i trav....i galopp har jag aldrig provat med tanke framdelsvändning, så själva momentet för hästen att fundera ut vad man ska göra försvinner ju då...

Hästen vet ju inte vad man ska göra och måste ju vänta på order vilken del som ska flyttas...sedan framåt i valfri gångart- som ryttare valt såklart.

För variation kan man sedan rida fram i mjuka bågar igen.

Först vill jag bara säga att ditt språkbruk mot fio var det grövsta jag läst på länge! Av princip trianglar jag ALDRIG några inlägg för jag tycker det är på sandlådenivå men så nära har jag nog aldrig varit som när jag läste vad du skrev.

För det andra så säger du ju emot dig själv just nu??? I ditt första inlägg sa du att det bara var att tänka sig till allting o nu säger du att man måste bruka teknik också...Jag hävdar fortfarande att utan tekniken så kan du tänka dig ända in i Afrika men att flyga dit utan ett tekniskt konstruerat flygplan blir väldigt svårt. Samma sak med ridning.

Ge mig praktiska bevis, dvs film eftersom vi befinner oss på internet, som bevisar att någon som rider TÄNKER sig till den nivå de befinner sig på o de rörelser som de ska utföra utan teknik, så ska jag fundera på om du kan ha något tillföra.

Att man kombinerar ridning, såväl vilken sport som helst med mental träning är fullt normalt. för de flesta. Visuella målbildsövningar är ganska vanligt för många ryttare och ja, det stärker verkligen teknik och praktik.

Allt börjar med en tanke och det mesta slutar med en handling.

Känner ingen Idrottare eller Ryttare på högre nivå som ej nyttjar någon form av mental träning, aktivt.

Absolut är det så! Men då gäller det att det man tänker på rent visuellt är korrekt oxå och fungerar i praktiken annars förstärker du bara felen om och om och om igen...

Först vill jag bara säga att ditt språkbruk mot fio var det grövsta jag läst på länge! Av princip trianglar jag ALDRIG några inlägg för jag tycker det är på sandlådenivå men så nära har jag nog aldrig varit som när jag läste vad du skrev.

För det andra så säger du ju emot dig själv just nu??? I ditt första inlägg sa du att det bara var att tänka sig till allting o nu säger du att man måste bruka teknik också...Jag hävdar fortfarande att utan tekniken så kan du tänka dig ända in i Afrika men att flyga dit utan ett tekniskt konstruerat flygplan blir väldigt svårt. Samma sak med ridning.

Ge mig praktiska bevis, dvs film eftersom vi befinner oss på internet, som bevisar att någon som rider TÄNKER sig till den nivå de befinner sig på o de rörelser som de ska utföra utan teknik, så ska jag fundera på om du kan ha något tillföra.

:rofl::rofl::rofl:

Med det språkbruket tappade du direkt all trovärdighet.:crazy:

Hade hon någon från början?

Jag vet att alla inte kanske vet vilka som döljer sig under olika nick. Men C_L är den sista jag kommer att ta tips av ever. Nada trovärdighet och att OS-ryttare tränar för henne tror jag inte en sekund på. Men om jag nu har fel kanske C_L kan få hjälp av denna ryttaren att visa vad hon menar och hur hon vill ha ridningen.

KL

Ang visuellt så kan man visst träna in visuellt. Test har gjorts på gymnaster som har fått visualisera moment de aldrig kunnat utföra tidigare (men har kapacitet att göra)

De testade först och misslyckades - och vidare så tränade de visuellt, både mental träning samt tittade på det "perfekta utförandet" om, och om igen.. och de lyckades :eek:

Men nu är det också en häst som ska kunna - men underskatta inte det mentala. Så varför inte prova att lägga till ytterligare ett lager genom att titta på det du tycker är perfekt och visualisera detta om och om igen? Det kan ju inte bli sämre :idea:

Men jag måste ha gjort som Fio befarar.. träna in felaktigt iom att jag är fortfarande på LA och harvar :rofl:

men du som är så duktig, varför frågar du om hjälp ? kan inte du redan allt ?

*KL*

Det är väl aldrig någon som skrivit att det skulle vara en nackdel att träna visuellt?
Men om man tror att en häst ska göra allt man ber den om bara för att jag i min hjärna har gjort mig en bild av det så borde min häst kunna utföra byten ner till varje och passage, skumt nog så gör hon inte det:p

Eller så har vi inte tränat nog med ledarskap?:grin:

Men har jag missuppfattat? Har någon sagt att man kan ta en helt grön häst och rida piaff och passage och byten i varje på Grand Prixnivå bara för att man är en bra ledare?

Det handlade väl om att förekomma, och en häst som ser sin ryttare som ledare borde rimligtvis inte förkomma. Om man har problem med sin egen tajming har det inte med ledarskap att göra, det har med taskig ridning att göra ;)

KL

Ang visuellt så kan man visst träna in visuellt. Test har gjorts på gymnaster som har fått visualisera moment de aldrig kunnat utföra tidigare (men har kapacitet att göra)

De testade först och misslyckades - och vidare så tränade de visuellt, både mental träning samt tittade på det "perfekta utförandet" om, och om igen.. och de lyckades :eek:

Men nu är det också en häst som ska kunna - men underskatta inte det mentala. Så varför inte prova att lägga till ytterligare ett lager genom att titta på det du tycker är perfekt och visualisera detta om och om igen? Det kan ju inte bli sämre :idea:

Men jag måste ha gjort som Fio befarar.. träna in felaktigt iom att jag är fortfarande på LA och harvar :rofl:

Eller så är det bara så enkelt att du måste kunna tekniken för att kunna utföra. Som i ditt exempel. Gymnaster har tekniken klart för sig att kunna utföra olika moment men kan ha mentala spärrar av olika anledningar som gör att det inte går. Här funkar visualisering utmärkt, om du i din tur eller jag för den delen tänker göra samma hopp eller volt och kollar på samma film tror jag knappast vi lyckas, eller vad tror du själv ;)

Jag svarade bara lite allmänt:laugh:

Och exemplet var med min egen häst!

Jag anser inte att det alltid är så, min egen häst har jag inga som helst problem med i "ledarskapet", men hon kan ändå förekomma mig i ridningen. Därav krävs det även bra övningar där man säger åt hästen att vänta.

Ridning är svårt, och för mig krävs det både att man tänker och gör.
Och det gör man ju genom övningar. För att rida en korrekt övning måste jag först ha hajjat vad jag ska göra och sen gör jag det fysiskt.
Sen är det inte alla som har ryttarkänsla medfött i sig, då är övningar av olika slag utmärkt för att öva den känslan.

Sen det jag tog upp med seriebyten, jag gör typ inte annat än ser bilder av mig själv och hästen som gör superfina byten, tajmingen sitter perfekt, hästen väntar osv
I verkligheten får vi till enstaka ner till vartannat, men det går då inte till som det gör i min mentala värld:p
Här hinner vi halva diagonalen innan bytena påbörjas, räkningen är bara att glömma, hästen tycker att jihoo det här va ju kul och galoppar inte alls i så där slow motion som i min mentala värld och andningen är ju bara att glömma.
Däremot så kan jag utan problem förklara hur man ska göra när jag inte sitter på 600 kilo häst som jag ska hålla reda på samtidigt som min egen kropp ska vara helt avslappnad och funka perfekt.

Men har jag missuppfattat? Har någon sagt att man kan ta en helt grön häst och rida piaff och passage och byten i varje på Grand Prixnivå bara för att man är en bra ledare?

Det handlade väl om att förekomma, och en häst som ser sin ryttare som ledare borde rimligtvis inte förkomma. Om man har problem med sin egen tajming har det inte med ledarskap att göra, det har med taskig ridning att göra ;)

Du säger ju precis detta precis just nu, du behöver alltså inte träna på halvhalter, övergångar osv för att hästen inte skall förekomma inför byten, seriebyten, saxar, piruetter osv utan det räcker bara att vara en bra ledare??

Är det så du säger?

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
571
Senast: Mli
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 434
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
910
Senast: ufot
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
825
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka