Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: vänta

Mental träning och visualisering är ett mycket bra redskap. I min kurslitteratur finns massor av exempel som får en att tappa hakan! Samtidigt är det som fio säger att du måste ha en automatik och grundkunskap om vad det är du ska utföra-för att sen kunna förbättra det med visualisering:).

Vad det gäller ledarskap hit och dit så är det i min värld bara trams. Att min häst inte väntar på mig är för att jag är slarvig och inte tillräckligt exakt i min ridning. Precis som dig har jag också ridit runt och bett om ursäkt för att jag ens sitter på pålle... Just därför efterlyste jag praktiska övningar för att få till min egen exakthet i ridningen och att få min häst att lyssna bättre på mig:).

Nu håller vi isär äpplen o päron så blir det gott även om det då inte blir nån fruktsallad!;)

Alltså C_L skrev att det enda man behövde göra var att TÄNKA det man ville utföra så skulle det bli utfört.

Jag hävdar att utan rätt teknik o rätt övningar så kan man tänka sig ända in i Kinnevrölum men man lär inte komma dit för det...

Att man mentalt måste fokusera o själv veta vart man ska det tar jag för givet att alla gör men det är nog där jag är naiv då?:confused: JAG vill ju t ex göra en sluta o VET hur en sluta ska se ut, kännas o vara...min häst vet ju inte det första gången o inte andra o inte 3:e heller OAVSETT hur många gånger jag framkallar en bild av en snygg banan i mitt huvud om jag inte ger rätt hjälper, rätt eftergift i rätt ögonblick.

Så naturligtvis går det mentala hand i hand med det tekniska men det var inte det som diskussionen gällde.

Du säger ju precis detta precis just nu, du behöver alltså inte träna på halvhalter, övergångar osv för att hästen inte skall förekomma inför byten, seriebyten, saxar, piruetter osv utan det räcker bara att vara en bra ledare??

Är det så du säger?

Min absoluta övertygelse är att om hästen ser mig 100% som en ledare på ryggen som inte tycker att det är okej att förekomma så gör de inte det.

Jag tror också att det är skitsvårt att komma dit.

Jag rider varken saxar, piruetter eller något av det du skriver, vi har precis påbörjat byten - min häst är expert på att förekomma mig och jag vet att han skiter fullkomligt i mig rätt som oftast. Så jag tror att det går hand i hand. Du tränar ledarskap när du tränar rörelser, du kan träna ledarskap i varje steg hästen tar. (å nu rider jag inte alls, är som C_L gravid :o )

Man kan INTE lära sig piruetter och byten på en grön häst genom att tänka sig till kunskap däremot - tror jag!! Jag må ha fel, men det är mitt tänk i min ridning. :)

Däremot så kan jag utan problem förklara hur man ska göra när jag inte sitter på 600 kilo häst som jag ska hålla reda på samtidigt som min egen kropp ska vara helt avslappnad och funka perfekt.

Jamen precis!:devil: Det var det jag var ute efter när jag undrade om C_L kunde utföra detta i praktiken för jag tycker nog att det finns en hel hög med människor som är så himla duktiga på att tipsa teoretiskt o tala om för alla oss som VERKLIGEN rider o försöker utföra, HUR vi ska göra men i praktiken så kan dessa människor knappt skritta...

Så därför efterlyser jag filmer på inte helt uppenbara saker inom ridningen, t ex HUR det går till rent praktiskt att man "tänker" sig till en rörelse o då gärna i trav o galopp, tack!

så, eftersom du tycker att inspänningstyglar är bra på unghästar så rättfärdigar det att du idiotförklarar andra i andra trådar/ämnen ?

well whatever floats your boat... :grin:

Eller så är det bara så enkelt att du måste kunna tekniken för att kunna utföra. Som i ditt exempel. Gymnaster har tekniken klart för sig att kunna utföra olika moment men kan ha mentala spärrar av olika anledningar som gör att det inte går. Här funkar visualisering utmärkt, om du i din tur eller jag för den delen tänker göra samma hopp eller volt och kollar på samma film tror jag knappast vi lyckas, eller vad tror du själv ;)

Gymnasterna var bara ett exempel på hur otroligt mycket man kan hämta ur sig själv bara man har "rätt mental inställning" - typ :cool:

Rörelsena de skulle göra skulle ur deras kunskapsnivå ta LÅNG tid, och de gjorde det dessutom med förbundna ögon. Det var reportage på TV för rätt längesedan nu.

Som sagt, ett exempel på hur mycket "rätt tänk" kan göra för kroppen. När en sak är 100% sant så går det sådana signaler ut i kroppen som då VET vad den ska göra - utan att man behöver tänka så mycket. Musklerna kan alltså fixa massa saker utan att man fysiskt tränar inför det. Jag tänker dock inte gå in mer på det.. Det finns säkert en hel del att läsa på internet om det.

Men tror man inte att hjärnan kan så är det dömt i förhand.

I ridningen krävs det också att hästen förstår vad man vill och har styrka för det - vilket komplicerar det hela. Men tränar man på sin nivå på sina saker tror jag att den mentala träningen, både i rörelser OCH ledarskap kan hjälpa en rätt långt på väg. Kanske tom hela vägen i just de rörelser man där och då övar på.

Jag orkar nog inte förklara mig mer faktiskt :o

Exakt är det så, slarv i disciplinen ;)

Det är sällan rörelserna i sig det handlar om utan hur väl man kan förbereda inför rörelsen som är det som avgör kvaliten på hur bra rörelsen blir. Det är intet för intet varenda toppryttare sitter och harvar grunder som halvhalter och övergångar och halvhalter och övergångar år ut och år in för att hästen skall vänta och inte förekomma. Säg till dom att det bara handlar om ledarskap eller att du kan tänka dit dit så kommer allt det funka automatiskt.

Tror folk helt enkelt inte fattar hur fort saker och ting kommer i dom högre programmen och hur exakt det faktiskt måste vara för att fungera. Minsta lilla hästen går iväg är det ju i stort sett kört inför nästa rörelse.

Min absoluta övertygelse är att om hästen ser mig 100% som en ledare på ryggen som inte tycker att det är okej att förekomma så gör de inte det.

Jag tror också att det är skitsvårt att komma dit.

Ok, väck mig från det döda då när du eller någon annan kommit till Int.1 som den första människan i världen utan en enda halvhalt eller övergång. ;)

Nu håller vi isär äpplen o päron så blir det gott även om det då inte blir nån fruktsallad!;)

Alltså C_L skrev att det enda man behövde göra var att TÄNKA det man ville utföra så skulle det bli utfört.

Jag hävdar att utan rätt teknik o rätt övningar så kan man tänka sig ända in i Kinnevrölum men man lär inte komma dit för det...

Att man mentalt måste fokusera o själv veta vart man ska det tar jag för givet att alla gör men det är nog där jag är naiv då?:confused: JAG vill ju t ex göra en sluta o VET hur en sluta ska se ut, kännas o vara...min häst vet ju inte det första gången o inte andra o inte 3:e heller OAVSETT hur många gånger jag framkallar en bild av en snygg banan i mitt huvud om jag inte ger rätt hjälper, rätt eftergift i rätt ögonblick.

Så naturligtvis går det mentala hand i hand med det tekniska men det var inte det som diskussionen gällde.

Jag läste inte hennes inlägg att man kunde göra vad som helst på en grön häst. Den måste förstå hjälperna och ha styrka för att utföra dessa..

Det jag läste var att man genom ledarskap kommer tillrätta med problemet att hästen förekommer en.

Vi har tydligen olika tänk kring ridning och ledarskap och hur viktigt det är och hur man jobbar för att förbättra det. Och det måste ju vara helt okej?

Jag har övningarna för att öva mitt ledarskap, att bli tydlig, att hästen ska bli trygg i det jag gör och att vi förstår varandra och att han också blir trygg i att blir det fel så är det inte hela världen - vi gör om! Till slut TROR jag att hästen litar så pass på mig och tycker att det jag gör är helt okej att han slutar köra sitt eget race, men likt barnen ifrågasätts säkert ledarskapet väldigt ofta.. så som jag har tidigare skrivit - det är inte enkelt - inte någonstans.

och återigen - det här är mitt tänk.. inte för att jag sitter och tänker så på hästryggen, men om jag analyserar mitt eget tänk kring ridning så är det nog så mina tankar går.. bajs eller anus? Bara att välja själv :D

Ok, väck mig från det döda då när du kommit till Int.1 som den första människan i världen utan en enda halvhalt eller övergång. ;)

Har jag någonsinn skrivit att man inte behöver träna hästen för att bygga styrka, lösgjordhet osv..?

Det jag skrev om var att JAG TROR att man behöver vara en bättre ledare om hästen ständigt förekommer en. Det har varit så på min - helt klart.

Jag tänker på hästen i flocken.. kör de lägre i rang sitt eget race mot ledarhästen?

Självklart måste man träna rörelser, varför ska man inte behöva göra det? Jag tycker nog att jag också tränar ledarskap i övningarna.. speciellt övergångar.. där är det precist, och lyssnar han inte gör vi om, och gör om, och gör om.. tills han lyssnar helt på mig och det är just där och då jag känner mig som en ledare för min häst. Min definition av ledare.

...oftast är det när jag blir lite less och börjar RIDA.. :eek: ( och inte bara åka häst) som han börjar lyssna. "jasså, var det SÅ HÄR du ville att jag skulle göra, men säg det på en gång då..."

Så min mentala träning är att ta plats och inte be om lite och vara tacksam för det jag får, utan bara förutsätta att det ska funka och han SKA lyssna.

För han kan - faktiskt!!! Han väljer bara att inte lyssna för jag är inte tillräckligt tydlig om vad jag vill (på min nivå.. inga krumelurer här inte...)

Nej, jag vet att du inte menade samma som hon...o jag köper ditt tänk att hästen måste erkänna att du leder dansen men för mig är just den saken självklar, jag förstår nu att du inte ser det på samma sätt.

Jag menar att om jag ger rätt TEKNISKA signaler till min häst o har upprepat just de signalerna tillräckligt många ggr tillsammans med beröm när det är rätt så kommer hästen att utföra rörelsen sen varje gång jag ger signalen. Det är nåt som jag aldrig kan tänka mig till utan som jag först måste lära mig själv för att sen kunna föra över den kunskapen till hästen.

Jag underskattar verkligen inte det mentala men därifrån till att få en 600 kg klump att dansa med mig kräver nog lite mer än bara ett tänk...;)

Minsta lilla hästen går iväg är det ju i stort sett kört inför nästa rörelse.

Men varför går den iväg?

För att ryttaren brister i tajming så den tillåter hästen att gå iväg?
För att hästen tillfälligt struntade i ryttaren och gjorde som den ville?
För att häst och/eller ryttare missuppfattade varandra?

Helt seriös fråga, jag tycker faktiskt att hela frågeställningen är väldigt intressant!!

Nej, jag vet att du inte menade samma som hon...o jag köper ditt tänk att hästen måste erkänna att du leder dansen men för mig är just den saken självklar, jag förstår nu att du inte ser det på samma sätt.

Jag menar att om jag ger rätt TEKNISKA signaler till min häst o har upprepat just de signalerna tillräckligt många ggr tillsammans med beröm när det är rätt så kommer hästen att utföra rörelsen sen varje gång jag ger signalen. Det är nåt som jag aldrig kan tänka mig till utan som jag först måste lära mig själv för att sen kunna föra över den kunskapen till hästen.

Jag underskattar verkligen inte det mentala men därifrån till att få en 600 kg klump att dansa med mig kräver nog lite mer än bara ett tänk...;)

Jooo, jag håller med att det krävs mer.. helt klart än att bara vara den som för dansen. Ledarskapet är också självklart, tror inte någon ryttare bortser från vikten av ledarskap och det ÄR naturligt.. annars skulle vi sitta löst till på 600 kg flyktdjur.

Jag är torsk på ämnet ledarskap, mental träning osv så.. :angel: Jag tycker bara att det är trist att många (kanske inte du) inte inser vilken otrolig kraft det mentala besitter. Mer än jag tror vi kan ana och vi använder det så sällan tyvärr :(

Men jag håller med dig - det krävs bägge! I min värld iaf.

Senast ändrad:

Som sagt, ett exempel på hur mycket "rätt tänk" kan göra för kroppen. När en sak är 100% sant så går det sådana signaler ut i kroppen som då VET vad den ska göra - utan att man behöver tänka så mycket. Musklerna kan alltså fixa massa saker utan att man fysiskt tränar inför det. Jag tänker dock inte gå in mer på det.. Det finns säkert en hel del att läsa på internet om det.

Men tror man inte att hjärnan kan så är det dömt i förhand.

Jag orkar nog inte förklara mig mer faktiskt :o

Nej nu får du orka :p

Hjärnan tänker men det gör inte musklerna lika mkt så jag hade nog gått på hjärnans linje att jag inte kan i mitt exempel nedan iallafall, jag har ingen större dödslängtan än :D Nej men det är klart att hjärnan begränsar oss, det vet ju alla.

Okey men helt allvarligt då så tror du rent teoretiskt nu då att du utan någon som helst träning skall kunna utföra en triple saltomortal och klara det genom att titta på en film för att dina musklar kommer lära sig hur man skall göra.

Hur vet du att du har "rätt tänk" i denna övningen i din visualisering om du inte kan tekniken från början? Eller blir det oooops, det hade jag visst inte.. adjö jorden?

http://www.youtube.com/watch?v=9mV3VsBhK6Y

Någon som har lust att prova :angel:

Tack! :)

Jo, allt sitter i hjärnan, så enkelt är det och jag tyckte mitt tips/mina tips var jättepraktiska, om du läser en gång till?

Nej jag har inga filmer när jag rider, och även om det inte uppväger det har jag elever upp till OS - Nivå som är fullt nöjda med min undervisning och inte tycker den är ett dugg konstig.

:laugh:

fast inte för att tjafsa C_L men du har ju varken praktisk erfarenhet själv eller ridlärarutbildning ö.h.t, så jag kan till viss del förstå reaktionen. Jag har heller aldrig sett dig rida en häst i en god form annat än i skritt, faktiskt. Om sen OS elever anammar dig får ju stå för dem och dig själv, men som sagt, jag kan förstå de höjda ögonbrynen åt de teoretiska råden i tråden.

Fiorano: andra har redan tipsat bra. Övergångar samt att jobba på renodlade hjälper. Jag tycker man kan åstadkomma mycket genom att tex bara sitta och skritta och se till att man renodlar hjälperna. När skänkeln läggs an ska reaktion ske, tex om man vill flytta åt sidan snabbt och kvickt ett steg, endast för sits och skänkel, osv. Sånt gör en hel MASSA för att hitta tillbaks till grunderna och göra hästen lyhörd och uppmärksam. Ofta är det ju en själv som skapat "olyhördheten" genom att sitta och trycka med skänkeln, eller motverka hjälperna hand/skänkel osv. så att renodla dem gör massor, bara på några korta minuter under ett pass tycker jag, för att hitta tillbaks till där man borde vara!

Oooops jag missade när han TÄNKTE! Såg bara en miljon övningar bakom hans trippelsnurr....:D

Näe, allvarligt, naturligtvis kan han inte utföra detta om han inte TROR att han kan det. Men en häst TROR ju inte på det viset...iaf inte alla de hästar jag haft de senaste 30 åren men jag har kanske haft fel sorts häst? De hästar jag haft har iaf gått på signaler från mig, fysiska, inte mentala.

Den mentala biten som jag tycker, består av att jag lär mig en sak o sen har jag kunskapen/känslan för hur just den rörelsen ska kännas när det är bra. När jag sen ska lära en ny häst detta så slutar jag inte öva förrän känslan är den rätta. Utöver det har jag svårt att fatta hur det mentala spelar in...

Helt ärligt?

har ingen aning :o

De som hjälpte dessa gymnaster är dessutom de bästa som jobbar med sådant, så jag tror inte att någon bara kan tänka baklänges mollbergare med trippel skruv för att få till en sådan i simhopp. Det krävs experthjälp för det - något jag aldrig kommer att få så svaret blir nog:

Nej

Med de personerna som var med i dokumentären: vet inte..

Men jag tänker inte heller prova :p

Men jag tänker fortsätta jobba på modet och ledarskapet med min häst i min vardag - för det hjälper mig massor och han HAR slutat förekomma i samma utsträckning som förut.

När min häst inte kunde galoppera på volt för att han laddade för byte när jag närmade mig mittlinjen och jag var på väg av varje gång hjälpte också mental visualisering.. jag fick hjälp av min B tränare som löste problemet med att jag fick tänka annorlunda (vilket gjorde att jag red annorlunda).. Hade inte fått till det tidigare riktigt tyvärr men det löste problemet. Han tenderade inte ens att byta, och lade ned bytestänket direkt. Skönt!! (för jag var gravid då när han höll på att studsa på stället och laddade för byte och jag hade ingen lust att ramla av)

Inte alls i nivå som bytesserier eller piruetter, men bara som ett exempel i vardagen - men jag är övertygad om att alla som har med hästar att göra vet att de är jättekänsliga för hur vi tänker och vilket humör vi är på när vi hanterar dem eller rider.. så det är ju inget nytt.

så, eftersom du tycker att inspänningstyglar är bra på unghästar så rättfärdigar det att du idiotförklarar andra i andra trådar/ämnen ?

well whatever floats your boat... :grin:

Jo, för det är ju bara jag som tycker att inspänningstyglar är bra på en 2,5 åring:grin:. Antar att du blivit ordentligt trampad på tårna att du inte fått medhåll i ditt "utbildningssystem". Jag har inte idiotförklarat någon, däremot så anser jag att C_L (och du) har nada trovärdighet när det gäller utbildningssystem och träning. Jag vet dock att C_L är mycket skicklig på att få folk med sig på hennes tro (och jag antar att du är en follower), och det är ju kul för henne att hon tjänar pengar på det. Men det betyder inte att jag behöver köpa hennes metoder.

Du är förstås varmt välkommen att lägga in en video där du visar hur du gör för att få hästen att vänta, och hur du tränar. Hade helt klart varit intressant att se:).

Jag startade tråden för att få praktiska tips även om det förstås är en intressant diskussion som den utmynnat i. Jag vidhåller dock min tro att hästen inte väntar bättre för att jag visualiserat att den ska göra det. Den kommer att vänta när jag ber den om det rent fysiskt. Sen kan jag ju sitta och tänka halvhalt tills jag blir blå i ansiktet-inte sjutton blir det en halvhalt om jag inte signalerar för hästen vad jag förväntar mig av den.

Å jag tycker ju också att inspänningstyglar är bra o tror inte heller på att tänka halvhalter för jag gillar inte blå färg i ansiktet...flyter min båt då också??:o

O eftersom jag startat "kriget" mot läktarryttarna så håller jag med Fiorano, visa video på hur ett Noneedforaname system fungerar utan normala signaler så är jag genast mer med på noterna...

Oooops jag missade när han TÄNKTE! Såg bara en miljon övningar bakom hans trippelsnurr....:D

Näe, allvarligt, naturligtvis kan han inte utföra detta om han inte TROR att han kan det. Men en häst TROR ju inte på det viset...iaf inte alla de hästar jag haft de senaste 30 åren men jag har kanske haft fel sorts häst? De hästar jag haft har iaf gått på signaler från mig, fysiska, inte mentala.

Den mentala biten som jag tycker, består av att jag lär mig en sak o sen har jag kunskapen/känslan för hur just den rörelsen ska kännas när det är bra. När jag sen ska lära en ny häst detta så slutar jag inte öva förrän känslan är den rätta. Utöver det har jag svårt att fatta hur det mentala spelar in...

Nu lägger jag mig i (ja, jag är uttråkad och har inget att göra)

Det mentala spelar in för mig när det klatrar.. när hästen drar iväg och inte gör det jag ber den om som jag VET att den kan.

Varför drar den iväg?
Lyssnar den inte på mig?
Är jag otydlig?
Missuppfattar den?
Skiter den i mig?

Det är när den skiter i mig som jag anser att ledarskapet spelar in - den bryr sig inte och kör sitt eget race för "den kan bäst"

Då borde det brista någonstans?

Funkar allt så är ni ju i harmoni och behöver inte fundera på ledarskap och annat jox.. :)

När min häst kommer till jobb och verkligen överlåter sig till mig (vilket jag tolkar som att jag iaf då är ledaren) så kan det starta ett världskrig utanför och han bryr sig inte

Andra gånger är han otroligt lättstörd och tramsar omkring och blir rädd för sig själv och allt annat omkring.. där är jag INTE någon av min häst utnämnd ledare att hänga i julgran.. Han tillåter mig inte komma till ridning och det är JÄTTETYDLIGT att han tycker jag är en mes som ingen uppmärksamhet bör ha. DÄR förkommer han mig jätteofta dessutom. Tills jag har tagit kommandot - då blir det annorlunda.

Antar att ni andra upplever samma sak...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
571
Senast: Mli
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 434
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
910
Senast: ufot
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
825
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka