Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag gillar när folk är uttråkade och sitter och skriver på buke.
Det du kallar ledarskap är dock vad jag kallar grundridning. För mig är ledarskap NH-trams.
Å jag tycker ju också att inspänningstyglar är bra o tror inte heller på att tänka halvhalter för jag gillar inte blå färg i ansiktet...flyter min båt då också??
Det är väl jättebra med båtar som flyter! Annars sjunker man juh
Har jag någonsinn skrivit att man inte behöver träna hästen för att bygga styrka, lösgjordhet osv..?
Det jag skrev om var att JAG TROR att man behöver vara en bättre ledare om hästen ständigt förekommer en. Det har varit så på min - helt klart.
Jag tänker på hästen i flocken.. kör de lägre i rang sitt eget race mot ledarhästen?
Självklart måste man träna rörelser, varför ska man inte behöva göra det? Jag tycker nog att jag också tränar ledarskap i övningarna.. speciellt övergångar.. där är det precist, och lyssnar han inte gör vi om, och gör om, och gör om.. tills han lyssnar helt på mig och det är just där och då jag känner mig som en ledare för min häst. Min definition av ledare.
...oftast är det när jag blir lite less och börjar RIDA.. ( och inte bara åka häst) som han börjar lyssna. "jasså, var det SÅ HÄR du ville att jag skulle göra, men säg det på en gång då..."
Så min mentala träning är att ta plats och inte be om lite och vara tacksam för det jag får, utan bara förutsätta att det ska funka och han SKA lyssna.
För han kan - faktiskt!!! Han väljer bara att inte lyssna för jag är inte tillräckligt tydlig om vad jag vill (på min nivå.. inga krumelurer här inte...)
Men varför går den iväg?
För att ryttaren brister i tajming så den tillåter hästen att gå iväg?
För att hästen tillfälligt struntade i ryttaren och gjorde som den ville?
För att häst och/eller ryttare missuppfattade varandra?
Helt seriös fråga, jag tycker faktiskt att hela frågeställningen är väldigt intressant!!
Exakt är det så, slarv i disciplinen
Det är sällan rörelserna i sig det handlar om utan hur väl man kan förbereda inför rörelsen som är det som avgör kvaliten på hur bra rörelsen blir. Det är intet för intet varenda toppryttare sitter och harvar grunder som halvhalter och övergångar och halvhalter och övergångar år ut och år in för att hästen skall vänta och inte förekomma.
:Lyssnar den på hjälperna så ska den inte heller "fara iväg" i ren olydnad. (brist på ledarskap )
då förstår jag att vi har problem
Nä, ledarskap är för mig inte NH. Och kanske grundridning är bra att likställa det med. Brister det någonstans får man backa bandet och kolla att allt funkar! Är hästen med så att den lyssnar på förhållningar med sätet, tar skänkeln vid en impuls istf att klämma (såsom Mackan skrev - ngt jag har fått lära om ) är den med på noterna och lyssnar helt på mig.
Lyssnar den på hjälperna så ska den inte heller "fara iväg" i ren olydnad. (brist på ledarskap )
TACK Malinsky, du förstår mtt tänk precis, jag har aldrig, och kommer aldrig, att påstå att man endast ska tänka, det är ju bara trams.
Naturligtvis är allt i en kombination.
Ridning är en konstform och det finns många penslar
Det spelar ingen roll vilka övningar du gör, fysiskt, för den biten sitter mentalt.
Betäm dig helt enkelt för att vara den som leder alla rörelser och var konsekvent i det.
Ha din balans i Bäckenet, stanna i mitten, fånga upp alla försök från hästen att föregå dig med din mittbalans, och var den, som i vilken dans som helst, som leder er båda. I allt.
Ja när det är så svårt att rida, undra på att det finns en marknad för dom som är smarta nog att fånga upp frustrationen och sälja sina egna idéer till ett högt pris och erbjuda lite "bara att"-ridning som alternativ Vi har ju ett helt forum för sånt till och med
Nä hur skulle man tro att det var just att man bara skulle tänka efter ditt första inlägg:
Hmm.
Hahahaha! Men Åh så sant! Forumet är dessutom helt komplett och fritt från negativa kommentarer.