Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: vänta

Jag gillar när folk är uttråkade och sitter och skriver på buke;).

Det du kallar ledarskap är dock vad jag kallar grundridning. För mig är ledarskap NH-trams.

Jag gillar när folk är uttråkade och sitter och skriver på buke;).

Det du kallar ledarskap är dock vad jag kallar grundridning. För mig är ledarskap NH-trams.

:rofl: då förstår jag att vi har problem :rofl:

Nä, ledarskap är för mig inte NH. Och kanske grundridning är bra att likställa det med. Brister det någonstans får man backa bandet och kolla att allt funkar! Är hästen med så att den lyssnar på förhållningar med sätet, tar skänkeln vid en impuls istf att klämma (såsom Mackan skrev - ngt jag har fått lära om :mad: ) är den med på noterna och lyssnar helt på mig.

Lyssnar den på hjälperna så ska den inte heller "fara iväg" i ren olydnad. (brist på ledarskap :p )

Ja alltså same same but same...vi har bara olika uttryck för samma sak anser jag!:) Alltså när hästen går iväg så är det ofta för att han inte orkar göra det jag vill, inte att han ifrågasätter mig, utan det är jobbigt helt enkelt.

Sen eftersom jag rider olika varje dag, dvs om jag rider i ridhuset/banan 1 dag så rider jag ut nästa o dagen därefter så kanske jag hoppar osv osv så därför kan jag inte relatera till det du säger att din häst struntar i dig vissa pass?
Jag menar, den enda dag jag bestämt mig för att det är dressyr så är min häst med på noterna att vi rider dressyr men därmed inte sagt att han ORKAR allt såsom jag vill inte heller att han kan alla rörelser som jag bestämt att vi ska göra just den dagen.

Men med rätt grundridning, dvs han är i ramen när jag bestämmer det, så blir ju passet ändå det jag tänkt mig...han går i hagen större delen av sitt liv så den lilla tid han behöver ägna åt mig måste han fokusera på mig. Detta har jag lärt honom från det att jag började rida in honom så det är inte ett bekymmer. Största bekymret är när man ska över trösklar o då gäller teknik, teknik, övning o övning om o om igen!

så är det ju. Brister det i ork så kommer reaktioner, det gäller ju att veta vad det beror på. Men då har du inte heller problemet att hästen far iväg och inte väntar pga olydnad, utan andra saker.

Vi har historiskt sett haft massor av problem och jag funderar ibland på varför jag öht har behållit honom, men jag har lärt mig vikten av just att ikläda sig rollen som ledare och nu har vi sällan problem - men visst förkommer han mig, visst struntar han i mig och är rädd för allt och alla, men även med andra ryttare än mig så är hans största problem han skalle. och då menar jag rätt stora problem med att bibehålla fokus, inte stänga inne sig i en bubbla och bli opåverkbar och inte heller ha fokus på allt annat än mig. Han svänger rätt snabbt mellan de olika stadierna och det är frustrerande att hela tiden jobba för att ha honom här med mig. Han har väldigt mycket nerv, han är känslig, han ska ha koll på allt och alla runtomkring och som sagt, far iväg för minsta lilla vissa dagar.

Men han har lärt mig massor och kanske skulle ridningen vara lättare med en annan häst :)

tillägg: men så är han ju så sööööööt <3

Japp, bara du!! I hela världen:D:D

Konstigt, jag var och provjobbade ett jobb hos ett par, varav den ena av dom var en kandidat till VM, men hennes häst blev halt har jag för mig?
och VET du, dom longerade sina 2.5 åringar inspända... Men såna där som rider OS är väl rätt kass på att utbilda hästar skulle jag tro....;)

Har jag någonsinn skrivit att man inte behöver träna hästen för att bygga styrka, lösgjordhet osv..?

Det jag skrev om var att JAG TROR att man behöver vara en bättre ledare om hästen ständigt förekommer en. Det har varit så på min - helt klart.

Jag tänker på hästen i flocken.. kör de lägre i rang sitt eget race mot ledarhästen?

Självklart måste man träna rörelser, varför ska man inte behöva göra det? Jag tycker nog att jag också tränar ledarskap i övningarna.. speciellt övergångar.. där är det precist, och lyssnar han inte gör vi om, och gör om, och gör om.. tills han lyssnar helt på mig och det är just där och då jag känner mig som en ledare för min häst. Min definition av ledare.

...oftast är det när jag blir lite less och börjar RIDA.. :eek: ( och inte bara åka häst) som han börjar lyssna. "jasså, var det SÅ HÄR du ville att jag skulle göra, men säg det på en gång då..."

Så min mentala träning är att ta plats och inte be om lite och vara tacksam för det jag får, utan bara förutsätta att det ska funka och han SKA lyssna.

För han kan - faktiskt!!! Han väljer bara att inte lyssna för jag är inte tillräckligt tydlig om vad jag vill (på min nivå.. inga krumelurer här inte...)

Då förstår jag hur du menar, det är inte så olikt hur jag tänker men det du kallar ledarskap kallar jag att hästen är på hjälperna. När hästen är på hjälperna är kommunikationen klar och ren från brus mellan häst och ryttare. Man är ett med hästens hjärna.

Dock är det något som jag tror att man hela tiden måste öva på från dag till dag, inte något som sker bara för att jag tex har ledarskapet.. Jag tror inte heller att man kan få 100% ledarskap över hästen så att man kan rida typ GP utan att hästen inte förekommer ett enda steg, eller jag tror inte det har med ledarskap att göra utan ren och skär lydnad. Vi kallar det bara olika tror jag.

Det är iallafall häftigt att vara ett med hästens hjärna i terrängen i svår klass. Man turas om (nåja) att fatta besluten och lämnar över ansvaret till varandra i olika situationer. När jag är i trubbel tar han över direkt och jag ser till att han inte hamnar i trubbel. Sååå häftig känsla :love:

Men varför går den iväg?

För att ryttaren brister i tajming så den tillåter hästen att gå iväg?
För att hästen tillfälligt struntade i ryttaren och gjorde som den ville?
För att häst och/eller ryttare missuppfattade varandra?

Helt seriös fråga, jag tycker faktiskt att hela frågeställningen är väldigt intressant!!

Därför att häst bara är en häst som faktiskt är en egen individ och har en egen hjärna, den reagerar och blir lite spänd på tävling och japp troligt är att den gick iväg för att halvhalten inte gick igenom för att hästen inte är tillräckligt lösgjord rent fysiskt eller att kommunikationen inte funkade för att hästen var spänd och hästen reagerar ett steg för sent, vilket då innebär att du har mycket mindre eller ingen tid till att förbereda för nästa rörelse.

Exakt är det så, slarv i disciplinen ;)

Det är sällan rörelserna i sig det handlar om utan hur väl man kan förbereda inför rörelsen som är det som avgör kvaliten på hur bra rörelsen blir. Det är intet för intet varenda toppryttare sitter och harvar grunder som halvhalter och övergångar och halvhalter och övergångar år ut och år in för att hästen skall vänta och inte förekomma.

:bow::bow:

De tjatar om det på varenda clinic man ser med en känd ryttare, ändå diskuteras tex här på buke att det finns något magiskt som tar bort allt det där....."om man bara".....det är väl för att det är så himla svårt och jobbigt och tålamodskrävande att vi behöver genvägar och tror på allvar att såna finns som ska göra att det inte är så svårt längre:angel:

Ja när det är så svårt att rida, undra på att det finns en marknad för dom som är smarta nog att fånga upp frustrationen och sälja sina egna idéer till ett högt pris och erbjuda lite "bara att"-ridning som alternativ:rofl: Vi har ju ett helt forum för sånt till och med:angel:

Eller att man som jag sitter och tänker på nästa rörelse, tex jag befinner mig i en sluta men tänker på den ökade traven som kommer sen... :angel:
Tur för mig att min häst inte förstår mina mentala signaler, då skulle hon få gå i ökad sluta, ryggning i samlad trav, förvänd ökad galopp i båge.... undra vad man får för poäng för en sånt:rofl::rofl:

:rofl: då förstår jag att vi har problem :rofl:

Nä, ledarskap är för mig inte NH. Och kanske grundridning är bra att likställa det med. Brister det någonstans får man backa bandet och kolla att allt funkar! Är hästen med så att den lyssnar på förhållningar med sätet, tar skänkeln vid en impuls istf att klämma (såsom Mackan skrev - ngt jag har fått lära om :mad: ) är den med på noterna och lyssnar helt på mig.

Lyssnar den på hjälperna så ska den inte heller "fara iväg" i ren olydnad. (brist på ledarskap :p )

Jag är också allergisk mot "ledarskap" och kopplar det till NH:D Men när du förklarar tror jag vi menar samma, när det gäller ridningen, men jag tror aldrig man har det där en gång för alla utan man måste hela tiden hålla det kvar. Det är lydnad för mej, helt enkelt, och den kan variera med en rad omständigheter, och det är då utmaningen för tex mej är att mentalt inte själv ta hänsyn till alla omständigheter utan kräva samma lydnad, (inte alltid populärt..)

Sen ser inte hästar ledarskap som något man har eller inte för alltid, utan det är något som kan ändras, en häst kan ta för sej och ifrågasätta och det är naturligt, det ligger i rangsystemet. Vissa gör det hela tiden, andra inte lika mycket. Så man måste hålla den där lydnaden alltid och inte låta det glida iväg, (vilket jag tex har en tendens att göra och mitt sto är en sån som ständigt har koll på om "ledarskapet" håller fortfarande....)

Men jag tror vi menar samma sak:)

Senast ändrad av en moderator:

knapp och fullständigt OT:

Men vilket praktexemplar till Buketråd :rofl:

Det är otrevligt, det diskuteras ganska hett och man tar ställning åt höger och vänster, folk kan inte tycka mer olika verkar det som. Men likt förbaskat så slutar det hela i en stor, gemensam :idea: iallafall, när folk har klyvt sönder alla hårstrån: "jaha, vi menade ju samma sak från första början ändå! Det var bara just det där ordet som vi menade olika saker med..."

Underbara Buke :bow:

TACK Malinsky, du förstår mtt tänk precis, jag har aldrig, och kommer aldrig, att påstå att man endast ska tänka, det är ju bara trams.

Naturligtvis är allt i en kombination.

Ridning är en konstform och det finns många penslar :)

TACK Malinsky, du förstår mtt tänk precis, jag har aldrig, och kommer aldrig, att påstå att man endast ska tänka, det är ju bara trams.

Naturligtvis är allt i en kombination.

Ridning är en konstform och det finns många penslar :)

Nä hur skulle man tro att det var just att man bara skulle tänka efter ditt första inlägg:
Det spelar ingen roll vilka övningar du gör, fysiskt, för den biten sitter mentalt.
Betäm dig helt enkelt för att vara den som leder alla rörelser och var konsekvent i det.

Ha din balans i Bäckenet, stanna i mitten, fånga upp alla försök från hästen att föregå dig med din mittbalans, och var den, som i vilken dans som helst, som leder er båda. I allt.

Hmm.

:bow::bow:
Ja när det är så svårt att rida, undra på att det finns en marknad för dom som är smarta nog att fånga upp frustrationen och sälja sina egna idéer till ett högt pris och erbjuda lite "bara att"-ridning som alternativ:rofl: Vi har ju ett helt forum för sånt till och med:angel:

Hahahaha:D! Men Åh så sant:bow:! Forumet är dessutom helt komplett och fritt från negativa kommentarer:p.

Nej nej nej! Det handlade ju om att det var fel på Fioranos MENTALA hälsa...eller hur var det nu igen....:devil:;)

Hahahaha:D! Men Åh så sant:bow:! Forumet är dessutom helt komplett och fritt från negativa kommentarer:p.

Ja för dom som kommer med det, hotas med den ena och andra förskräckliga påföljden, kallas väl utrensning sånt där:confused:

Ja det är förstås min visualisering det är fel på, inte att jag riiiider för dåligt:D. Vad enkelt det blev helt plötsligt! Om nu hästen får en lång konvalscens (eller nåt) så kommer jag att vara GP-ryttare (in my mind) när jag kan rida igen:idea:. Tjosan hejsan!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
571
Senast: Mli
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 434
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
910
Senast: ufot
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
825
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka