Jag vill inte på något sätt förringa hur du känner, för jag har känt likartade känslor. Jag var ett blygt barn, men det gick ändå ganska hyfsat i skolan när jag var liten, jag har alltid haft kompisar och ”en bästis” och så där. Men när vi gick i sjuan hände något och de andra tjejerna i klassen utvecklades och blev ”vuxna” över en natt medan jag fortfarande var väldigt barnslig. Det var aldrig någon som var dum eller frös ut mig, men vi var helt enkelt väldigt olika och gled ifrån varandra (ofrånkomligt i den åldern kanske).
Sen började jag gymnasiet. Jag gick i en bra klass och fick alltid vara med, men hade ingen som jag stod direkt nära. De jag umgåtts mest med flyttade dessutom långt bort efter studenten och kvar blev de som jag inte stått så nära och det umgänget rann också snabbt ut i sanden.
Efter det har jag träffat ett fåtal personer via jobb, utbildning eller stallet som jag känt att det klickat med, men jag har aldrig varit förstavalet för dem. De har varit mer än nöjda med att enbart umgås med mig på jobbet eller i stallet och jag har inte velat tränga mig på. Jag återupptog kontakten med en barndomsvän för ett par år sen, vi träffades ett par gånger och när vi väl träffas är det som att vi aldrig har varit ifrån varandra. Men just då totalrenoverade hon och hennes sambo deras hus och typ all hennes fritid ägnades åt det, efter det har hon även fått barn och vi lever väldigt olika liv.
För det mesta är jag ändå ganska nöjd med att enbart prata med folk på jobbet och sen umgås med familjen/släkten hemma. Ibland kan jag dock känna mig utanför eftersom ”alla andra” verkar ha ett umgänge, mina kollegor umgås privat (de umgås som någon annan sa över en gemensam aktivitet, deras barn har gått på samma simskola och eftersom jag inte har några barn har jag ingen anledning att vara med där) men ibland kan det bli tydligt att det bara är jag som inte är med i den gemenskapen.
Jag har heller ingen partner så jag kan inte åka snålskjuts den vägen och lära känna människor partnern umgås med. Dock är det helt och hållet mitt fel, det har varit flera som varit intresserade, men jag känner bara mjä för allt vad karlar heter och lyckas inte uppbåda minsta intresse hur mycket jag än försöker tvinga mig. Så jag har slutat tvinga mig och kommit fram till att familjelivet inte är för alla och att man kan hitta annat som är meningsfullt i livet.
Har du några intressen? Hästar, hundar, vad som helst? Jag har till exempel funderat på att börja träna för tränare igen här efter pandemin och kanske lära känna någon den vägen? Många umgås nog faktiskt över en gemensam aktivitet, att man går dit och gör x, men passar samtidigt på att umgås under tiden.