Jag tror generellt att nyckeln till att umgås med andra människor är att gilla att umgås med sig själv. Kanske lite konstigt men den vägen hamnade jag på. När jag mådde mycket dåligt psykiskt så upplevde jag att alla tog avstånd och jag var ensam. Såhär i efterhand tror jag egentligen inte att de gjorde det utan att det var jag, indirekt, som såg till att de höll sig på avstånd eftersom min hjärna berättade för mig hur värdelös jag var, min sociala fobi knackade på, min panikångest kunde dyka upp närsomhelst = jag ansåg mig inte kunna åka nånstans längre iväg för jag skulle då få ångest, mina tvångstankar berättade massor för mig osv osv osv".
När jag blev friskare och friskare (eller ja, blev och blev, fan vad jag kämpade med gråt, ångest, skräck, tårar) började jag gilla att umgås med mig själv och fick då lättare i det sociala spelet och således mer kontakter. Sen kan jag ju inte säga att jag har tonvis med vänner men för mig på en lagom nivå. Jag är en asocial personlighet och träffar gärna inte folk för mycket för jag orkar inte det med 2 hästar, 1 hund, 2 jobb och jag behöver mycket egentid, jag går aldrig på middagar eller fester till den grad att jag inte blir inbjuden längre. Men det rör mig inte alls.
Med den utläggningen tror jag att när du hittar rätt terapi-form (rekommenderar min terapeut men vet att det är långt iväg o dyrt för dig) där du kan lära känna dig själv, reaktioner osv så kommer det komma en acceptans, och när acceptansen kommer tror jag att du får det lättare med allt, allt från plugg till kompisar till uppfyllande av drömmar. Där inte ångesten bestämmer.