Vanligt att folk har problem med att leda sina hästar?!

Sv: Vanligt att folk har problem med att leda sina hästar?!

När jag tänker efter så brukar jag träffa en del vimsiga halvblod på anläggningen dit jag åker och tränar, men även där upplever jag dem som ouppfostrade. Nån brukar vimsa på människor med ägaren krånglar av täcken och fixar med utrustning, nån tar ca en timme och lasta +alla de som studsar omkring när de leds över stallplan.

Fast att vara ouppfostrad är inte detsamma som ett "skarpt" eller "svårt" temperament, tycker jag. Ouppfostran är inte hästens fel, det är ägarens. Och jag håller med om att det finns en hel del mer eller mindre ouppfostrade hästar. En av de värsta jag träffat på, när jag tänker efter, var ett friesersto som faktiskt var mycket svår bl.a. att leda, ägaren var NH-frälst och hade lite knepiga åsikter plus stor brist på erfarenhet.
 
Sv: Vanligt att folk har problem med att leda sina hästar?!

En av de värsta jag träffat på, när jag tänker efter, var ett friesersto som faktiskt var mycket svår bl.a. att leda, ägaren var NH-frälst och hade lite knepiga åsikter plus stor brist på erfarenhet.

...och på den beskrivningen börjar jag ju undra om det inte är en häst på västkusten som jag känner till.... Men det finns säkert fler.
 
Sv: Vanligt att folk har problem med att leda sina hästar?!

Kl

I min Erf är majoriteten av hästar som strular att ta in/ut kopplade till folk som inte vet hur man leder en häst på ett säkert och vettigt sätt eller blir livrädda för minsta lilla . Det är så man lär hästar att bete sig illa . Alla dessa exempel har aldrig varit problem att leda för folk som inte tillhör ovan kategori .

En häst som generellt merparten av samtliga ledningar uppför sig illa eller är farlig , är en häst som öht inte är uppfostrad . Jag anser att det måste vara ca 1% av hästar ....
 
Sv: Vanligt att folk har problem med att leda sina hästar?!

Tror det är en rest av perioden (pågår den fortf?) då alla jävlar skulle hålla på med hemmapåhittad NH? Folk hade sett omslaget till Dansa med hästar och skulle plötsligt vara så "samspelta" med hästen att allt vad uppfostran hette blev onödigt

Allt är Robert Redfords fel.
 
Sv: Vanligt att folk har problem med att leda sina hästar?!

Som jag ser det så beror det på några saker:

-Folk går på ridskola. De får lära sig rida hjälpligt. De har ridlärare. De tar inte lektioner i hur man umgås avsuttet/tränar häst avsuttet.

- Folk har bråttom. De rider och har hästarna uppstallade. Man jagar minuter hela tiden och fattar inte riktigt att om man lägger mer tid i början så sparar man tid i slutändan.

Det finns en hel del hästar som inte är uppfostrade.
Jag ser inte det nyare blodet som problemet eg. För de hästarna brukar bara vara mer allerta och känsliga. Men just också iom det mer känsliga för var människan är och snabbare i reaktionerna också att akta en människa om de skulle bli skraja. Kallblod, gamla stammen halvblod etc är inte alltid lika snabba i att ha koll på människan och gå ur rädslan/bryta rädslan som de modernare, högblodiga halvbloden eller tex araber, PRE etc.

Sen får man väl fundera ett varv till ibland:
VARFÖR är min häst så på tårna, så hetsig etc etc?
Idag står ju en hel del hästar på anläggningar med minimala hagar, går ensamma, rids inte hårt nog, fodras med en massa kraftfoder, får för lite tuggtid och får inte lära sig passivitet och lugn.
Man kan inte fostra bort överskottsenergi.

Jag har en häst som i stort sett alla kan leda. Han är super! Han har aldrig fått lära sig att slita sig.
Min gamla ponny är dock en rutinerad jäkel som bott på ridskola, sen fått stryk hos nästa och lärt sig rymma. Han scannar av folk blixtsnabbt och ser direkt vilka han kan köra med. Fångar man bara upp hans små, små tester då han kollar hur väl man läser honom blir det inga problem.
Är man lite godmodig är man körd.

Jag tycker också det finns ryttare och hästmänniskor.
En del kan rida GP. Men de kan fasen inte leda en häst.

Det är rätt intressant att kolla när olika stall har insläpp. Eller ännu hellre när samma hästar tas in av olika människor.
Det är ju rätt många hästar som anses "heeeeldumma" som andra aldrig har problem med.
Vilken energi man själv är i och hur man är i kroppsspråket är viktigt!
 
Sv: Vanligt att folk har problem med att leda sina hästar?!

Fast bara uppfostran är det väl inte heller. Har två halvbröder i stallet, går tillsammans i samma hage och hanteras av precis samma människor men medan den ena till och med fick min hästrädda mor att våga leda och hantera häst utan problem kan den andra bli ganska skarp och har till och med kickat mot folk som skulle ta honom i hagen. I och för sig är båda väluppfostrade och lätthanterade, går att ta in och ut bäggetvå samtidigt utan problem osv men det märks ändå skillnad i temperamentet.

Sen handlar det väl om vad man lägger i begreppet väluppfostrad ;) Har tagit mig an den ena och vi är nu mycket ute och går. Världens snällaste, springer aldrig över en osv men har liksom aldrig riktigt lärt sig vad som är okej och inte eftersom ledning helt enkelt bara varit en sån sak som ska (och alltid har) fungera(t) utan problem. Har hänt ett par gånger att han helt plötsligt varit flera meter bakom mig då han tagit ett par skutt bakåt om han blivit rädd för något, men däremot har han aldrig försökt sticka, så utan att gå precis fint och "fot" hela tiden tycker jag ändå att han är relativt väluppfostrad, eftersom han håller sig till saker som inte är illvilliga utan antingen beror på okunskap eller rädsla och verkligen inte skadar någon :)
 
Sv: Vanligt att folk har problem med att leda sina hästar?!

Jag och några hästkunniga kompisar pratade faktiskt om det häromdagen, att det inte verkar som om folk får lära sig hantera hästar annat än vid ridning numera. De leder inte hästarna med pondus utan det är hästarna som leder dem. :meh: Flera gånger har jag under senaste året hört folk be sina hästar med mesig röst: snälla stanna, men snälla XXX nu kan du väl stanna lite, bara lite?

En av hästarna jag rider var odräglig här hon kom. Hon har fortfarande sina stunder då jag blir mer eller mindre galen på henne, men det är när hon är nervös. Typ vid lastning inför tävling. Då kan bulldozern i henne komma fram. Att hon går att hantera i alla "normalare" situationer beror på att vi har övat. Stanna, och vänta. Lyssna på mig och rätta sig efter vad jag säger. Men det fungerar ju, även om det har tagit ett tag. Vi hade en vändning i vintras när hon vid två tillfällen ville dra från mig och jag tog tag i en täckeshängare och höll fast så hon inte kunde dra iväg. Sen dess har hon mer respekt för mig. :cautious:

Men om det är vanligt? Nja, men inte ovanligt tyvärr. Och hade det bara varit ponnyungar som har problem med sina ponnys vore det väl en sak, men det är ofta vuxna människor med sina egna hästar också.
 
Sv: Vanligt att folk har problem med att leda sina hästar?!

Jag upplever nog främst att det Pratas väldigt mycket om alla dessa olydiga, galna hästar som minsann finns överallt...och plötsligt ska folk Öva på att gå med häst i grimskaft... som om det vore rocketscience. :P

I praktiken möter jag ytterst, ytterst sällan hästar som inte beter sig i grimma hemma i sin trygga miljö, men en lugn person i andra änden av grimskaftet - och nä, det är inte någon merit att kunna promenera snällt. Står det i en annons brukar det gälla en barnponny, eller "bra första häst", och säljaren vill väl garantera att du kan veva och vifta lite hur som helst utan att hästen tar illa vid sig.
 
Senast ändrad:
Sv: Vanligt att folk har problem med att leda sina hästar?!

Fast att vara ouppfostrad är inte detsamma som ett "skarpt" eller "svårt" temperament, tycker jag. Ouppfostran är inte hästens fel, det är ägarens. Och jag håller med om att det finns en hel del mer eller mindre ouppfostrade hästar. En av de värsta jag träffat på, när jag tänker efter, var ett friesersto som faktiskt var mycket svår bl.a. att leda, ägaren var NH-frälst och hade lite knepiga åsikter plus stor brist på erfarenhet.


Håller med.
 
Sv: Vanligt att folk har problem med att leda sina hästar?!

Jag kom just på att det finns ju lite andra aspekter som man bör räkna med, sin egen inverkan t.ex.

Jag lånade ut en bruksnordis till en ridskola. Bruksnordisen, ett sto, var lätthanterlig hos oss. Sköttes, leddes och reds av min då 11-åriga dotter och hennes klasskompisar. Jag informerade ridskolan om hästen och att det bara var att höra av sig om det uppstod problem. Bodde ju rätt nära...

Efter ett par månader ville jag titta till henne så jag åkte upp till ridskolan, kör in på stallplan och vad ser jag där om inte just denna bruksnordis som släpar en stadig tjej ner mot ridbanan. Jag tvärnitar och formligen ryter: Va tusan hålls det på med????:eek: ...tjejen och hästen tvärnitar! Jag kliver ur bilen och tjejen berättar att hon är skötare på hästen just för att hon är stark och att hon var på väg till ridbanan och skulle rida henne lite. Jag förklarar att det aldrig aldrig är ok att låta hästen släpa iväg med en och när det gäller en så stor och tung häst som en bruksnordis är det rent livsfarligt. Jag tog tyglarna och så harklade jag mig lite och började leda hästen ner mot ridbanan och hästen gick som ett ljus.

Ytterligare ett par månader senare ringer ridskolan och säger att dom inte klarar av hästen (???) ...jag kommer dit för att hämta henne. Tar på grimman i boxen och hästen kastar sig ut ur boxen och far ut i stallgången som ett jehu!!! Jag tvärvänder med henne och in i boxen igen, harklar mig bestämt och då ser jag hur hästen "ser" att det är jag och är åter ett ljus och jag leder henne till transporten, lastar och åker iväg. Väl hemma är det småtjejerna igen som både leder, rider och pysslar med henne och hon sköter sig prickfritt.

Jag fick sen reda på att man gått in med inställningen till hästen att den var stor, stark och tung och måste hållas tillbaka vilket i det här fallet fick helt motsatt verkan. Att hon var väluppfostrad och en mjuk individ tänktes det inte på. :cautious:
 
Sv: Vanligt att folk har problem med att leda sina hästar?!

Nja vanligt tror jag inte det är, mer vanligt kanske att små barn som någon skrev tidigare får hänga med till en grästuva. När jag varit på tävlingar tycker jag väl inte folk har svårt att leda sina hästar, möjligtvis när hästarna är lite stressade.
Däremot när vi fått hem vår ponny fick vi "lära om" henne (och även oss själva), för människan på marken hade hon ingen respekt för öht. Syster försökte länge men det var först när ponnyn blev konvalescent som hon blev riktigt bra att leda och faktiskt respekterade människor på marken. Vi blev översprungna en hel del innan dess, hon stack från handen och stallgången om man inte knäppte fast henne fort nog. Idag är hon dock jättetrevlig att leda :)

Piraja: Usch vad tråkigt att man bara ser till utsidan och inte individen :( Tur att ridskolan ändå ringde så nordisen fick komma hem igen och bli förstådd :)
 
Sv: Vanligt att folk har problem med att leda sina hästar?!

...och på den beskrivningen börjar jag ju undra om det inte är en häst på västkusten som jag känner till.... Men det finns säkert fler.

Sist jag hörde något om denna häst hade ägare plus häst flyttat till nedre Norrland. Men det är ca 3 år sedan, kanske har de flyttat igen.
Hästen var egentligen väldigt trevlig, men pga ägarens velighet och flummande totalt ouppfostrad och betedde sig odrägligt.
 
Senast ändrad:
Sv: Vanligt att folk har problem med att leda sina hästar?!

Jag är med jämna mellanrum veterinär assistent under veterinärbesiktningen på regionala tävlingar. Förvåningsvärt ofta så kommer vuxna, mycket erfarna tävlingsryttare och säger att de måste visa hästen uppsuttet.

Annledningen, de går inte att leda hästen på något vettigt vis till fots.........
Om man inte kan leda hästkraken så kan jag inte förstå vad man har på en regional 1.30 tävling att göra.......
 
Sv: Vanligt att folk har problem med att leda sina hästar?!

Sist jag hörde något om denna häst hade ägare plus häst flyttat till nedre Norrland. Men det är ca 3 år sedan, kanske har de flyttat igen.
Hästen var egentligen väldigt trevlig, men pga ägarens velighet och flummande totalt ouppfostrad och betedde sig odrägligt.

Jag har ingen aning om vart frisern och/eller ägaren bor idag över huvud taget. Det var hyfsat länge sedan (längre än tre år i alla fall). Men beskrivningen är förvillande lik. Då var frisern fortfarande ung, men om inget förändrades så var vägen mot total ouppfostran och halv katastrof väldigt väl utstakad. För redan då gick den dit den ville med ägaren och det mesta skedde på hästens initiativ. Hade det varit en vass häst hade det varit direkt farligt, men denna var vänlig och rätt godmodig i grund och botten.
 
Sv: Vanligt att folk har problem med att leda sina hästar?!

Jag är med jämna mellanrum veterinär assistent under veterinärbesiktningen på regionala tävlingar. Förvåningsvärt ofta så kommer vuxna, mycket erfarna tävlingsryttare och säger att de måste visa hästen uppsuttet.

Annledningen, de går inte att leda hästen på något vettigt vis till fots.........
Om man inte kan leda hästkraken så kan jag inte förstå vad man har på en regional 1.30 tävling att göra.......

... Mållös. Jag hoppas att de blir så illa tvungna att visa sina hästar för hand ändå. Och springa fram och tillbaka tills hästen travar korrekt på rakt spår. Det blir kanske värt att träna sina hästar att bli visade för hand om man inte får komma till start annars. :meh:

Jag skulle skämmas ögonen ur mig om min häst inte står stilla respektive travar vid hand på ett vettigt sätt och sen gömma mig under en mossig sten. Häst eller visare kan ha en dålig dag så man får springa 2-3 gånger eller harkla sig några gånger för att hästen ska stå still på alla fyra när veterinären inspekterar. Men om man har dåliga dagar alla dagar är det dags att göra något åt det.
 
Sv: Vanligt att folk har problem med att leda sina hästar?!

Ah, då är det inte samma häst. Det finns alltså fler av samma kaliber, hm :). Den hästen jag tänker på är 7 år nu. Förutom att vara mycket svår att leda så försökte hon t.ex. springa rätt över en när man öppnade boxdörren, det gällde att vara beredd. Överhuvudtaget hade hon inga betänkligheter mot att gå över folk, vilket ju blev riktigt farligt när det var barn med också. Ägaren var av den typen som någon annan nyss nämnde som inte trodde på uppfostran (nyfrälst NH samt westerninspirerad. Att ställa krav på sin häst och begära att den uppför sig var mer eller mindre att betrakta som rent djurplågeri enligt henne. I stallet fanns dessutom en gudasnäll liten valack av annan ras. Denna häst kunde alla, hästvana eller ej, leda utan några som helst problem, han följde snällt överallt. Men så fort "frieserkvinnan" tog i grimskaftet så slet han sig....
 
Sv: Vanligt att folk har problem med att leda sina hästar?!

Jag är med jämna mellanrum veterinär assistent under veterinärbesiktningen på regionala tävlingar. Förvåningsvärt ofta så kommer vuxna, mycket erfarna tävlingsryttare och säger att de måste visa hästen uppsuttet.

Annledningen, de går inte att leda hästen på något vettigt vis till fots.........
Om man inte kan leda hästkraken så kan jag inte förstå vad man har på en regional 1.30 tävling att göra.......

Får man ens visa uppsuttet? Har aldrig sett det, men jag har inte varit på så jättemånga hopptävlingar heller.
Om hästen är så stirrig eller ouppfostrad att det inte går att visa den för hand på besiktningen så borde det ju vara vanskligt att ge sig ut på hoppbanan också, kan jag tycka.
 
Sv: Vanligt att folk har problem med att leda sina hästar?!

Jag funderar på om det kanske blir problem för att man inte tar sig tid att hejda en negativ utveckling i tid. För jag kan tänka mig att för de flesta så sker majoriteten av ledandet vid in- och utsläpp och att det då bara blir en transportsträcka så att säga för det man egentligen tänkte göra med hästen. Så om hästen kanske börjar dra lite på vägen in från hagen, t.ex. så kan jag tänka mig att många då bara skyndar på in, för ofta är det ju bara en kort bit och man kanske tänker att det inte är något att bråka om. Men hästen tror jag tänker annorlunda och inser att den just fått sin vilja igenom och provar lite mer nästa gång och i andra situationer, osv.

Jag tycker inte om att bli dragen runt på, så de gånger det hänt gör jag det jobbigare för hästen att dra än om den skulle gå bredvid bara. Fast jag kan förstå att hästen i just de situationerna hade en bra anledning att hemskt gärna vilja in i stallet/ut från "hagen".
 
Sv: Vanligt att folk har problem med att leda sina hästar?!

Är det hästar jag inte känner eller verkar allmänt stirriga så leder jag den
ensamma.
Vill helst inte leda mer än 3 i taget. Hingstar leder jag separat, även om de 2 jag har erfarenhet är snälla och väluppfostrade att leda med valacker eller ston.
Ägaren till ena hingsten leder ut den till hagen tillsammans med 2 ston och en valack, alltså 4 st hästar.
För mig låter det väldigt konstigt att man inte kan leda sin häst.
Jag hade inte börjat rida en häst förrän den var hanterbar från marken.
Vi har haft en häst i stallet som kom till oss och var "svår " att leda.
Leddes i träns. Det visade sig att den hade haft minimal utevistelse i liten grushage och helt enkelt var uttråkad och understimulerad.
Med kompisar, gräshage och mycket utevistelse så blev hon en helt annan häst.
 
Sv: Vanligt att folk har problem med att leda sina hästar?!

Hej!

För mig som tidigare jobbat med hästar är det inte alls ett nytt problem. Vi hade mängder hästar som det var bett/kedja/luva över ögonen eller annat dumt för att kunna leda. Senast jag jobade på ridskola var det flera hästar som var helt vimsiga i huvudet och bäst leddes med både träns med longerlina och spö (för att kunna peta bort dem när de exploderade).

Självklart är de flesta fallen inte hästens fel, men det hjälper ju inte när hästen väl lärt sig bete sig som en idiot.

Min förra häst kunde vara ett as att leda om man "trodde att man visste hur man gjorde". Jag kunde skicka upp 12-åringar att hämta henne i hagen när hon stått själv i 4 timmar och dessutom var hungrig, men vissa vuxna var hon tokgalen med. En "erfaren stallägare" ledde henne med kedja och bestämde sig sen för att jag kunde minsann ta in mitt monster själv, för hon stog bara på bakbenen och snurrade. Jag ledde samma häst i pannluggen, på samma ställe bara några timmar senare eftersom jag var tvungen att sluta skolan innan jag kunde ta in henne.

Många har problem att leda sina hästar, fast nu när jag inte jobbar med hästar längre upplever jag inte problemet som lika stort. Kanske för att stallets hästar faktiskt är väluppfostrade.

/Lavinia
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 399
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 159
Senast: Ridinglady
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 742
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 481
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp