Vanliga klimakteriebesvär eller?

skjona

Trådstartare
Svettningar och värmevallningar har man ju hört men är det vanligt att bli så svullen i benen att det känns jobbigt att stå?Mår illa på morrnarna också som då man var gravid::)
Samlar på mej vatten som bara den,trots att jag dricker mycket te ,som är vattendrivande.Så här har det varit sedan i somras och då trodde jag det berodde på värmen....Tjockare om magen har jag också blivit.
Mens har jag ingen längre och det är inget jag saknar direkt.
 
Sv: Vanliga klimakteriebesvär eller?

Vi kvinnor får lättare svullna fötter. Tänk på alla gamla tanter med stödstrumpor...

Jag har inga idéer om vad det beror på. Däremot tips på att lindra det.

Grundvalen i all lymfterapi (att få fart på lymfsystemet och få bort vätskan) är djupandning.
När du vaknar - ta 5-6 riktigt djupa och långsamma andetag där du drar in allt du kan och sedan pressar ur allt som går.

Svullnad i benen blir bätre om man får igång "venpumpen" genom att röra på benen. Själv märker jag tex skillnad när jag staplat ved (böjer mig ned och sträcker mig upp) i några timmar om dagen. Vicka på höfterna är bra för de lymfknutor som sitter i ljumskarna.

Om du bor i ett vettigt landsting kanske du kan få träffa en lymfterapeut (vidareutbildad sjukgymnast)

1177 är också ett tips. Kan ju vara skönt att få veta vad det beror på.
 
Sv: Vanliga klimakteriebesvär eller?

Åh tack för bra och utförligt svar!Ska tänka på detta.
 
Sv: Vanliga klimakteriebesvär eller?

googla "manuellt lymfdränage" så hittar du info om hur det fungerar i kroppen och hur man kan hjälpa till för att få igång cirkulationen
 
Sv: Vanliga klimakteriebesvär eller?

Jag skulle rekommendera dig att besöka din läkare på vårdcentralen. Ödem i underkroppen, har jag fått lära mig, kan bero på nedsatt hjärtfunktion. Undersökning, om inte annat för att utesluta detta, rekommenderas.
 
Sv: Vanliga klimakteriebesvär eller?

Precis. Det var så mitt blåsljud på hjärtat upptäcktes. Jag blev faktiskt inlagd pga mina enormt svullna ben eftersom de inte visste hur allvarligt blåsljudet var innan de hade undersökt hjärtat med ultraljud. Jag trodde inte att det var så allvarligt men när min svärdotter kom hit och såg mina svullna ben så bad hon mig plocka ihop det jag behövde och sa att vi måste åka till akuten omgående.
 
Sv: Vanliga klimakteriebesvär eller?

Ojdå!Kanske borde ringa doktorn kommer just ihåg att min mamma pratade om något problem med hjärtat som gick i släkten.....
Typiskt hade det varit någon av hästarna hade jag löst problemet med back on track paddarna på natten.
 
Senast ändrad:
Sv: Vanliga klimakteriebesvär eller?

Jag får jättelätt svullna ben, men inte när jag tränar vaderna regelbundet. Det är som om musklerna håller in det lite. (Jag märker det på ridstövlarna)

Apropå hästar, pappas gamla hästtant fick svullna ben ibland om hon stod inne på natten istället för i sockerbitshage förra året (hade tillgång till stor hage också regelbundet men stod i sockerbit som om det vore box). I år var det inga problem så det var lite med kotorna förra året också iofs.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
25 469
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 179
Senast: Snurrfian
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 505
Senast: Imna
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 532
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp