Vänliga alltiallo töl tråden

Sv: Vänliga alltiallo töl tråden

Jo du snart finns det ingen skäck i hagen:love: Hon är underbar, viken otroligt sött litet huvud hon har, typisk min smak! Så härlig färg.. ja så ska en skäck se ut.

Jasså är hon en rymmare, sett en ståltråd som hänger ner från grimman, när den nuddar tråden ska hon få en stöt.. sägs det.. gör grimman leder väl EGENTLIGEN inte ström?

Om man sätter ståltråden så att hästen kommer i kontakt med den så får hästen en stöt...men vi har inte så mycket ström i trådarna, så det skulle inte ha nån effekt på Lotta. Och jag tror inte att hon är i närheten av trådarna med grimman heller. OCH så misstänker jag att det är ungvalacken som busar sig ut. Han flyttar imorn, så vi får väl se om Lotta håller sig i hagen efter det.

Vet inte riktigt vad vi ska hitta på annars...

Jag håller med dig om att hon är väldigt fin. Envis och bestämd, men fiiin.

10858873.jpg

(Kan hända att det blir ett föl om nåt år, om fölet har ett hem redan vid betäckning...)

Ja det är verkligen jättesvårt att hålla dom inne då de väl fått smak på att ta sig ut.

Vi hade ett kallblod som bara sprang igenom hela skiten trots ström.

Ni kan inte göra hagen otroligt hög med massvis av trådar?

Jag håller med dig om att hon är väldigt fin. Envis och bestämd, men fiiin.

10858873.jpg

(Kan hända att det blir ett föl om nåt år, om fölet har ett hem redan vid betäckning...)

Nej men FY! Sådana bilder får du inte visa.. ååh.. så otroligt underbar hon är!

Hörde nu på kvällen att stallägaren skulle ge sig ut i snön o höja staketet eller elen i tråden. Hoppas han kom på nåt som funkar.

Det är h-vete att stänga in rymlingar, jag har samma problem med Enya!

Det jag har fått göra är följande;

-Röja väck all snö som ligger mot tråden, kul när man har en vinterhage på 4ha:angel:
- Hon har en grimma med antenner på som petar upp och går i tråden sen så är där tunn mjuk ståltråd virad runt nackstycke, sidostycken och nosen som leder strömmen. Detta är den bästa uppfinningen hittils! Det ska dock inte användas utan samrådan med veterinär!
- Vi har satt "vintertråd" dvs. Vi har tre trådar varav den mittersta inte har nån ström utan är ordentligt jordad. i en liten hage. Alltså jordar hästen i tråden fast marken inte jordar så bra och det blir mer ström i smällen:idea:
-Stort 8kw aggregat som är kopplat bara till Enyas lilla paddock så att hon får en ordentlig smäll när hon är på tråden.

Nu fungerar det bra om hon går instängd i lilla hagen ibland så att hon får sig ett par smällar, alltid har stråltrådsgrimman på sig ute så nu kan hon tilloch med gå i stora hagen ihop med de andra!

Men jag har gråtit många tårar över min rymling, det var tilloch med på tal om att vi skulle behöva ta bort henne för hon hade verkligen noll respekt för tråden, kröp hon inte igenom så drog hon rakt på tills det gav vika:crazy:

Häromdagen när jag kom ut till hästarna höll jag på att sätta kaffet i halsen, Jacks ben var blodigt från knät och ned, det visade sig vara ett yttepytte sår på knät, att ett så litet sår kan göra att benet ser totalförstört ut utav allt blod, hua, så nu har jag fått min beskärda del utav skrämselskott

Mina grabbar håller sig oxå innanför tråden, peppar peppar... Gnei har stor respekt för tråden, det har däremot inte Jack men han vill vara tillsammans med Gnei som f.ö leder flocken så det är iaf en stor trygghet

Så här ser det ut i hagen mest hela dagarna nu när solen kommit fram

24413_1214765857841_1489658793_30453614_789782_n.jpg

24413_1214767177874_1489658793_30453623_7128024_n.jpg

24413_1214767017870_1489658793_30453619_2720393_n.jpg

Och så en bild på snyggast utav snyggast

24413_1214767137873_1489658793_30453622_1726551_n.jpg

Senast ändrad av en moderator:

9mars005.jpg

Den här bakänden är alltför snabb. Hela dagen i dag har hon varit snäll. Inte sparkat en enda gång. Kommit fram till mej i hagen,låtit mej klappa lite grann + låtit mej sätta på en grimma för första gången. Sedan tar jag in henne från hagen och vipps så vänder hon runt och sparkar två gånger. Andra gången lyckades hon träffa tre av mina fingrar. Jag som bara blivit sparkad en gång i mitt liv förut har redan blivit träffad tre gånger nu av denne lille söta argbigga.

Me Toooooooooooooooooooooo

Så less på denna snön nu :(

sommar o soooool... :rofl: det har ar bara for attans trist.. nu ar det slaskigt varre har.. till o med sa det ar lera pa sina stallen... sa snoskrapet ar pa vag bort :D

Inget roligt med lera förvisso men här har vi fortfarande 60 cm snö helsike, men solen har värmt ett par dagar iaf så jag håller hoppet uppe att våren är på g :D

Tack! Jag är jättenöjd hur blandningen blev.
Nu gäller det bara att bli vän med henne.

På gårdsplanen är hon helt tokig. Galopperar som en dåre,sparkar,stegrar osv men i hagen så tuggar hon bara elrep. Kan dock springa med mamman om man ska plocka in dom för mamman vill så klart vara ute mer. Har dom ute en timme i taget 3-4 gånger på dagen men inte blir fölis luganare för det.

Det ser ut som det blev ett fint resultat.

Hon verkar vara en frisk, glad liten tjej! I början har dom dels ingen koll på sin kropp och dels tar det ett tag innan dom lär sig kroppsspråket. Man får ha lite "ögon i nacken" till en början.

9mars005.jpg

Den här bakänden är alltför snabb. Hela dagen i dag har hon varit snäll. Inte sparkat en enda gång. Kommit fram till mej i hagen,låtit mej klappa lite grann + låtit mej sätta på en grimma för första gången. Sedan tar jag in henne från hagen och vipps så vänder hon runt och sparkar två gånger. Andra gången lyckades hon träffa tre av mina fingrar. Jag som bara blivit sparkad en gång i mitt liv förut har redan blivit träffad tre gånger nu av denne lille söta argbigga.

Påminner om den lille paintkillen vi hade för ett par år sedan. Han var snabb som en iller och helt omotiverat men det lugnade sig.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik För att tråden vi som letar häst, inte ska spåra ur mer 🙈 skapar jag en ny tråd där vi kan diskutera hur mycket pengar våra hästar...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 280
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 632
Senast: Nepenthe
·
Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
2 125
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 230
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka