Vänliga alltiallo töl tråden

Sv: Vänliga alltiallo töl tråden

SUCK ska iväg på möte med gubbarna i vägsamfälligheten...finns vissa nackdelar med att bo på landet.:)
Men det gäller att åka dit så de inte asfalterar HELA Vägen:devil:

Tack,dina ord är outstandning. Är jag inne på rätt spår att jag ska kunna smeka henne på kroppen utan att hon kickar och kunna ta på/av grimma? Hon blir ju bara allt starkare för var dag som går.

Skönt att höra, det gav lite lugn och ro för ögonblicket.
Men vad kan man begära. Fux,sto,arab och quarter? Lite mkt huvud och kvickhet var det här ja.Borde fått en brun vallack på en gång istället haha Skämt åt sido. Är jättenöjd över min lilla svampbob sandy.

Inget roligt med lera förvisso men här har vi fortfarande 60 cm snö helsike, men solen har värmt ett par dagar iaf så jag håller hoppet uppe att våren är på g :D

Hehe varen AR pa g! ..lera.. fallande hastar... lopande tikar... coyotes parar upp.... Jag bara vantar pa att se Percheronfolen langre ner langst med vagen.. o sen kvartingbebisarna... :D :love: *gnuggar handerna* Bullriding sasongen drar igang nu.. rodeorna vantar till april har jag for mig.. men jag kan sta ut med bara bullriding ett tag :rofl:

o innan vi vet ordet av sa... sa... sa.... ar sommaren har! O folungarna har fatt tander och kan bita folk i rumpan (..det gjorde min lillhingst.. han knep hovslagaren i arslet. :rofl:)

Du gör helt rätt. Tänk på att allt är nytt för henne och hon kan kicka av att känna beröringen. Så det är jättebra att vänja henne vid smek och beröring överallt på kroppen så tidigt som möjligt. Ett litet föl är lättare för du kan stå ur sparkradie och ändå nå hela hästen.
Börja gärna leda henne lite redan nu genom att hålla LÄTT i grimskaftet (som sitter i grimman) och med ett grimskaft runt baken -du går vid sidan av henne och styr lätt med handen vid huvudet, det som driver henne framåt är trycket (vid behov) runt baken. Om du förstår vad jag menar. Träna på det när ni är två så en kan leda stoet -fölet är mer benäget att följa efter.

Det är en rödhårig tjej, kommer bli skitbra :D

Hehehe ;) Sluta genast! Tank, du kanske far rynkor o graa har pa kopet, det vill vi la inte? ;) For o inte tala om magsar.... :rofl:

Påminn mej inte! Jag fyller 30 i år:crazy:

Ja jag har ju fuxsjukan i mitt stall så :grin:

Nån som kan förklara för en rödblond hur fan man läser av ett viktmåttband? Jag fick min 2-åring till 170 cm i mkh enligt det. Måste vara nåt fel bakom spakarna :confused::angel::o

Ja jag har ju fuxsjukan i mitt stall så :grin:

Nån som kan förklara för en rödblond hur fan man läser av ett viktmåttband? Jag fick min 2-åring till 170 cm i mkh enligt det. Måste vara nåt fel bakom spakarna :confused::angel::o

Lätt förvirrad..vikt..cm..mankhöjd??!!

Menar du att läsa av mankhöjde i cm så använder du det som vilken tumstock som, fixa bara rät vinkel.

Lägger du det runt bakom frambenen så läser du av vikten i kilo.

Så funkar mitt iaf. inte tror jag man kan läsa av höjden via vikten..

Nej precis, men jag får inte ihop det. Det är vikten jag försöker läsa av men fick för mig att det på något sätt var utsatt vilken vilkt dom ville ha som ideal per manhöjd så att säga. Fattar liksom inte vad mankhöjden har där att göra?

Jag har ett band där vikt är utsatt med kg och lbs samt mankhöjd med cm och hands. Kan hända att det var själva inblandandet av mankhöjd som var förvirrande, får mäta igen och kolla vart jag hamnar på för kg.

Fick för mig att dom ville ha det till att min 2-åring vägde idealvikt för en häst på 170 cm i mkh. :cool:

:rofl:
De där banden är väldigt...genomsnitt...
Vikt är bättre att räkna ut enligt "de gamla mätmodellerna". :D

*kramar om den fina arga skaggbeningen o skickar lite baskeluser nerat tyskland i stallet*

du far fixa prickar... for, las som ovan, jag ska skriva on norrlandska myggor! (ska bara hitta nagon att intervjua om norrlandskt myggeri)

Kör hårt Bewwan, jag väntar med spänning på vad du hittar på... ;)

Ska jag skicka över en äkta norrländsk mygga så kan du intervjua den kanske....:D eller en värmländsk kanske är bättre... :rofl:

Skönt att höra, det gav lite lugn och ro för ögonblicket.
Men vad kan man begära. Fux,sto,arab och quarter? Lite mkt huvud och kvickhet var det här ja.Borde fått en brun vallack på en gång istället haha Skämt åt sido. Är jättenöjd över min lilla svampbob sandy.

Det där med sparkandet brukar försvinna efter några veckor, det gjorde det i alla fall på lilla Fröken Fräken.;)

Vad gäller att vänja vid grimma så var Fröken bara nån timme gammal när hon fick på en första gången, sedan var det grimma och gimskaft som gällde vid ut och intag eftersom vi hade en väg som skulle korsas.
Men som wrang säger så funkar det jättebra att lägga grimskaftet runt rumpan och sedan hålla med en hand under hakan i båda ändarna av det och använda andra handen till att styra runpan... :D

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik För att tråden vi som letar häst, inte ska spåra ur mer 🙈 skapar jag en ny tråd där vi kan diskutera hur mycket pengar våra hästar...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 280
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 632
Senast: Nepenthe
·
Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
2 125
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 230
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka