Vänliga alltiallo töl tråden

Sv: Vänliga alltiallo töl tråden

Men jisses! :eek:
Jag fick nu lite kallsvettningar inför nästa år när man ska ridas in. :crazy: ;)

Men det borde ju egntligen vara bäst att passa på att galoppera nu när man kan landa mjukt samt det är liiiite tyngre för dom att bocka iväg?! :idea:

Jisses! Du borde filmat! Sådana här saker får man ju aldrig se!
Hoppas läppen lägger sig inom snar framtid!
Antar att det ser ut som du har varit i slagsmål i helgen?! :angel:

Åh jisses! Aj aj säger jag. Haha din häst är inte ens inriden och du börjar redan med galoppen medans min häst har varit riden i kanske 7- 8 år och galoppen väntar vi fortfarande med:rofl: Tyckte det lät så roligt inget hån eller så om det skulle missuppfattas!

Ena är snabb ena är seg;)

Oj ja måste nog läsa mitt förra inlägg. Absolut kan jag förflytta honom i traven. Men det är liksom inget jag har tränat på speciellt, ja menar kan han inte skänkelvikning i skritt så kan han inte i trav såklart, så vi har ju inte gjort några arbetsförflyttningar i traven om jag kan säga så:p Han är inte stel eller omöjlig bara att han inte är stark att göra det pga att jag inte har tränat på det. Men vi har inte hunnit. Ska man räkna ihop den tiden vi påbörjat utbildning kanske det är ett halvår då han fick vila hela sommaren och en del av hösten + att han bara skulle lära sig att vara lugn med ryttare på ryggen. Vi går sakta men säkert fram:D

Haha har inte du heller använt häl eller ;)?

Ja just ja jag fick för mig att du bara red western men du var lite allround nu när jag tänker efter. Känns det helt annorlunda med centrerad ridning?=)

Vad roligt för dig att det går så bra! Hon verkar ju verkligen vara en trevlig och häftig häst!

Filma filma filma:banana: Du får väl offra dig och skotta upp en hel väg ända till planen åt honom:rofl:

+independent

Haha ja det var ju lite så jag tänkte! Mjukt att landa och jag förväntade mig egentligen inte mer galopp än ett par språng. Det är ju viktigt att de tänker framåt:angel:

Jag tror på att prova allt men i lagom dos! Och Tibra, jag har med haft travare och galoppen där är 1000ggr svårare än galoppen på en ungis:) Ungisarna vet ju inte att galoppen är svår ännu medans travarna har det så inmatat att galopp är no-no. Min travartjej var ändå bara inkörd på travet innan hon skadade sig och var väldigt mjuk och bärig annars men galoppen var skitsvår!

Men en sak som Enya gjorde gjorde mig iaf väldigt glad, när jag låg där i snöhögen och inte kom upp så kallade jag henne till mig, tog tag i halsremmen och sa "backa" och så drog hon upp mig på fast mark! :love:

Kompisen som var med ute och red sa att hon bara såg rodeon i ögonvrån, när hon såg att jag var okay så satt hon och gapflabbade i 5 min innan hon snällt fick hoppa av och slänga upp mig på hästen:devil::angel:

Men idag är jag ganska snygg, tjock läpp och blåmärke på kinden samt två onda fingrar :rofl:

Ah! Bättre att gå saktare framåt. Tror att ni kommer att bli riktigt duktiga!
Men jag skulle nog faktiskt försöka börja mer med galoppen. Eller läste jag fel? Tror det var inne i ritravartråden du skrev att Bitter är riden i 7-8 år eller nått? Nog det där med galoppdiskussionen. Förvirrar jag dig? :rofl:
Det behöver verkligen inte vara SÅ invecklat att lära en travare att galoppera. Okej, vissa kan aldrig lära sig att galoppera ordentligt men jag ser faktiskt inget fel i att galoppera"kravlöst" i skogen oavsett hur långt man har kommit med utbildningen.
Bara lite tankar! :idea:

Jo, jag är visserligen lite allround men min tränare (enbart westernryttare) rider också centrerad ridning. Det innebär inte att man rider akademiskt. :D
Jag har börjat bli bättre på att vända ut foten och faktiskt så blir man mer avslappnad med tiden. Och då känns det spännt att vrida ut tån och in med hälen.
Fast jag har alltid använt mycket häl, men nu känns det som sitsen är bättre, mer balanserad! Jag "fuskar" nog dock en del fortfarande, men det kommer. ;)
Men jag förstår precis vad du menar! Och jag håller med dig att när man utbildar en häst behöver grövre hjälper.

Oh! Vilken duktig tjej! :love:

Haha! Jag kan tro att det såg skoj ut! Känns lite farligt att rida in dom i en westernsadel, så för min del blir det nog en engelsksadel utan ett livsfarligt sadelhorn. :angel:

Gratis smink! Vem kan motstå nått sånt!?:rofl:

Jo vanligtvis rider jag i hoppsadel men den ligger skitkasst på Enya nu när hon har växt. Så då hade jag en snäll kompis som lånade ut sin westernsadel så jag iaf kunde börja åka lite under tiden jag letar hoppsadel!

Tänkte att hon ska få växa på sig lite till innan vi provar ut westernsadel, rör ju sig om lite mer pengar där:)

Jag har dessutom inte riktigt vant in mig i att rida i w-sadeln igen (återfalls westernryttare) Så jag har noll balans i den!

Jo absolut skulle jag kunna börja med galoppen, vore inte alls fel eller tidigt. Däremot är inte JAG redo, jag vill inte träna galoppen vid dåligt underlag.

Och att låta honom springa in i galoppen i skogen går inte, de har mina modiga vänner testat;) Han bara vrål springer rätt fram, jag tror det är lättare att få till galopp på volt tillsammans med andra galopperande hästar, då var det mycket lättare, då hängde han på liksom, eller iaf på ett inhägnat fyrkantsspår då han i hörnorna kommer lättare in i galoppen. Men alltså.. han är svår och det säger de flesta. Förra ägarna som hade han i 5 år tror jag aldrig fick in galopp på honom.

Så jag vill testa i sommar/vår då jag kan rida på fotbollsplan (grusplan) eller rida till andra byns paddock, ska nog hägna in lite eget i sommar på en åker. Men just nu har jag ingenstans att träna galoppen. Så det har mer med säkerheten att göra.

Ja jag sitter ju inte och rider liksom med hälarna. utan använder det vid inlärning, men jobbar jag hästen så använder jag säte, lår och vader. Men kommer vi längre fram i ridningen där det kanske behövs en häl i en svårare övning så är jag inte rädd att använda den:) Rider man barbacka o slappnar av med benen kommer givet foten vara rak och peka framåt, men tittar man noga så pekar den lite lite utåt från hästen och det är DET jag menar med att tån pekar ut. För många lär in ryttare att tån ska i så fall peka hellre peka mer innåt hästen och då blir det som att man måste HÅLLA KVAR foten i den positionen. Förstod du? Var tvungen att kolla upp det idag;)

Jobbar du honom i rundcorall ngt? Testa lära in galoppkommando från marken och ta sen med det upp på ryggen.

Jobbar du honom i rundcorall ngt? Testa lära in galoppkommando från marken och ta sen med det upp på ryggen.

Har alltid jobbat i rundcorall med mina förra hästar men här har jag ingen sådan, har tänkt bygga en i sommar eller låna någons :)

Jaa jag är skeptisk men man kan ju alltid testa:idea: Alltså i hagen tar han den lättare.. med lite speed från början.

Kan man få till galoppen vid löshoppning tro?

Sedan hänger ju mkt på att han ska FÅ galoppera, han är ju tränad till att bara få trava.

c0c84cfb-2851-44f1-8fe1-7bc72f290c684.jpg

Senast ändrad:

Löshoppa är jättebra för att stärka galoppen, men du ska inte hoppa för högt och gärna lite studs eller med ett galoppsprång mellan! :laugh:

Man får anpassa höjden lite, det ska vara såpass högt att han inte vill trava över men såpass lågt att han inte störs i galoppen.

Där har du dessutom ett guldläge för att träna in takt och balans och ett röstkommando! Sen är det "bara" att sitta upp och göra samma övning, ofta tar de galoppen lättare när de hoppar ett lågt hinder:)

Och tänk på att berömma mycket när han väl galopperar såklart!

Japp, löshoppning är kanon! Som Bismark skrev i studs och kombinationer på lägre höjder.
Jag lärde in kommandot samt kort galopp över bommar samt låga kryss. Funkade kanon och det har funkat på samtliga av travare jag har ridit på. Kortare stunder/sträckor men relativt ofta. Alltså 2-3 ggri båda galopperna / varje gång du rider.
Backar är kanon också! Kortare brantare backar. :bow:

Det där med att man måste hålla kvar foten är bara i början! Det var sjukt jobbigt första gången, sen började den lägga sig mer där automatiskt och helt plötsligt känns det som man slappnar av mer i knäna. :)
Dock är det omöjligt (iaf för mig) att ha ner hälen utan foten blir mer åt det "raka" hållet eller vad man ska säga. men det innebär också att man inte riskera att röra hästen med sporren eftersom foten ligger med längs hästen sida så att säga. Hjälp va snurrig jag känner mig idag :)

Var ute och gick med Roxie i den underbara värmen vi har idag! SOL och varmt och underbart vackert ute! :love:

Okej får väl se om man kan ha tillgång till paddock någon gång nu i vinter eller om jag helt enkelt får vänta till i sommar och bygga själv i skogen:) I byn finns tyvärr ingen paddock, och det är inte ett riktigt bra ridavstånd till någon heller. Ska man ha ridhus måste man ha ridhusabbonemang och tydligen så är ridhuset sällan ledigt såå.. vilka möjligheter va:D
Det är i backar vi testat få in galoppen, visst tränar tränar o tränar man så kan jag säkert få in ett galoppsprång men rädd att han sticker iväg då han behöver sådan fart. Jag är lite mesig också;)

Ok. Dessa på filmen har fötterna exakt som jag menar, det är både western och dressyr. Dressyrryttare använder även sin häl plus att bådas fötter inte är sinslickat mot hästen. :)

http://www.youtube.com/watch?v=tF6bfJkhPEc&feature=related

Vad härligt!! Var det inte kallt för er? Här har vi -25 brrr.. fast oftast är det ju varmare och skönare i solen. Vart är filmen du lovat?;)

Dressyr mannen har ju sporrar men benets position flyttas lika mycket som när du använder hälen. Det är det jag menar varför man inte får använda häl men sporre

Senast ändrad:

haha! Jag är ganska glad att jag bor så pass bra som jag gör. ;)
Finns mängder av ridhus inom köravstånd här.. Men sen hr jag som sagt ingen trailer så det blir ju ändå inte så mycket träningsmöjligheter ändå. Men det har jag inte så där jättestort behov av idag heller så. :)

Yes, Jag har själv ridit så innan (gör fortfarande omedvetet), men idag försöker jag använda mer höft än häl. Jag jobbar dock fortfarade ganska mycket på det. Och det är ju enbart för att det känns lättare att sitta rätt och det känns mycket mer balanserat. :)
Men jag säger inte att du gör fel, bara att jag tydligen har lättare för centrerad ridning. :D

Igår hade vi runt 0an med skinande sol på förmiddagen och i solen var det riktigt varmt och skönt! :love:
Idag tror jag det låg runt -6 grader ute, men det ska nog bli plusgrader och regn nu till helgen. :crazy:

haha! Jag är ganska glad att jag bor så pass bra som jag gör. ;)
Finns mängder av ridhus inom köravstånd här.. Men sen hr jag som sagt ingen trailer så det blir ju ändå inte så mycket träningsmöjligheter ändå. Men det har jag inte så där jättestort behov av idag heller så. :)

Yes, Jag har själv ridit så innan (gör fortfarande omedvetet), men idag försöker jag använda mer höft än häl. Jag jobbar dock fortfarade ganska mycket på det. Och det är ju enbart för att det känns lättare att sitta rätt och det känns mycket mer balanserat. :)
Men jag säger inte att du gör fel, bara att jag tydligen har lättare för centrerad ridning. :D

Igår hade vi runt 0an med skinande sol på förmiddagen och i solen var det riktigt varmt och skönt! :love:
Idag tror jag det låg runt -6 grader ute, men det ska nog bli plusgrader och regn nu till helgen. :crazy:

Nej nej ja trodde inte heller att du menade att jag hade fel. Ville bara visa hur många rider och att man faktiskt kan jobba en häst med den benpositionen. Tkr inte det ser konstigt ut, tycker mig nästan se de flesta rider så men men:laugh: Nog om det.

Jag är jättesjuk. Jag har världens hosta!! Skitjobbigt. Kan knappt sova om nätterna. Sedan har ja så ont i nacken så ja knappt kan röra mig. Suck. Så har ja magont lite då och då, de är smärtor så ja nästan viker mig- alltid haft problem med magen så jag är van. En tråkig och gnällig vecka!!:p Bitter får bara stå.. suck.

Mm regnväder. Haha.. ja du jag önskar nästan det nu, här har vi närmare - 30 hela tiden, man blir ju bra less. Idag är det snöstorm!

Du hade ingen hemsida eller blogg eller nått? Jag kanske har frågat det..

Senast ändrad:

Någon som kan tipsa lite om sidepass?

Förut från början då vi tränade sidepass gick det jättebra. Men nu? Hej vad det går, vi tränar mot en snövall. Visst kan han gå i sidled men då går det undan nästan så han blir lite stressig men ändå inte, han går framåt och bakåt och jag flyger liksom bara med ibland. Vet inte vad det är med honom. Jag gör det försiktigt, ett steg i taget tänkte jag för att lugna ner den där sidepassen.. icke han tar 6 steg till han i full fart! Ber jag honom stanna så går han rätt fram eller backar Han lyssnar i allt annat jag gör med honom men när vi kommer till sidepassen då skall han göra allt utan mig.

Tips?:confused: Vad ska jag göra då han får såna ryck?

haha! Jaa det kan man ju. Jag har ju gjort det hela mitt liv.
Ne, nu lägger vi ner den diskussionen.

Men usch då. Så tråkigt att ligga sjuk. Hoppas du kryar på dig snart! :(
Verkar vara många som är sjuka nu?
Fykatten! Ingen får smitta mig, för om en vecka sitter jag på ett flyg ner till spanien och jag har ingen lust att ligga sjuk hela min vecka där nere! :p

Man börjar se lite bar mark på en del ställen och asfalten syns ju på de allra flesta vägarna. Men det är spårigt och blöt och jäkligt också. ;D

Jag har ingen blogg men funderar på att starta en Om Roxie först och främst.
Har du någon? Du kan väl bara pma den omman inte får ta det här över? :banana:

nja... eller tja, sa lange ingen av er ar proffs o raggar kunder eller har foretag sa far man hysta in lankar till hemsidor.. det ar bara den dar klausulen mot reklam.. hehe

Tankte onska alla en underbar helg! ..jag ar trott pa att ha vinterlov fran hastarna o kossorna nu! Jag vill ha sommar o sol o Ridning!!!! Nuuuu!!

Tibra, testa flytta honom at andra hallet... hystar han ivag at vanster sa ant flyttar du honom at hoger eller svanger at hoger.. han verkar tycka att han kan det dar sjalv o har "funderat ut" vad som skall goras pa egen hand, sa testa forvana honom lite.. :)

Va??? Ska du till Spanien?? Nej nej vad fusk! Vad roligt för er:laugh:!! Gud så sköönt. Bli lite brunt och lyxa! Jag skulle behöva färg speciellt nu när jag är sjuk.. blekfisen här! Men men.. då blir det ju lite tomt på snack:crazy:
Kanske ska vi inte snacka så mkt, ja menar så du inte blir smittad;)

Jag hatar att vara sjuk, jag vill rida nu. Faaast tittar man ut på snöstormen är det väl inget vidare. Det som är så dumt med varmbloden är att står de för länge tappar de musklerna så lätt, därför vill jag hålla ridningen regelbundet.

Här snöar det varje dag nu. Bara inatt fick vi en dm och det snöar fortfarande:devil: Du har inget annat än lyx nu ju haha!

Vad blir det för roligt nu då i helgen?:)

Åh snälla gör en blogg eller hemsida, vore jätteroligt att följa! Du kan ju använda dig utav cybersite som jag gör. Jätte enkelt.

Pm.ar min hemsida:laugh:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik För att tråden vi som letar häst, inte ska spåra ur mer 🙈 skapar jag en ny tråd där vi kan diskutera hur mycket pengar våra hästar...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 273
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 632
Senast: Nepenthe
·
Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
2 123
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 230
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka