Vänliga alltiallo töl tråden

Sv: Vänliga alltiallo töl tråden

Haha nemen.. vad gullig du är. SÅ duktiga är vi inte;) Men det går ju framåt o det är huvudsaken. Jag ryggar nog lite väl för mycket med honom så nu vill han gärna rygga lite då och då haha.. så jag måste nog minska på det, man gör ju väldigt gärna det man redan kan. Sitsen och blicken börjar jag bli bättre på, tänker på det för det mesta nu när jag rider.

Ibland har Bitter lite för bråttom, ja men om jag exempel skall göra framdels- bakdelsvändning går det undan.. o ibland är han så upp i hejsan så han tar ett steg fram och ett steg dit. Så det där jääätttee saaaaaktaaa måste vi träna mera på. Nu tränar vi mycket med förflyttningar o lyhördsövningar. Kan en häst inte förflytta sig korrekt är det då svårare att jobba en i det högre tempot. O jag har fastnat i traven. Så fort ja har lite mer pengar undansparat så skall jag fara till ett par tränare en bit bort som är SUPER. Då vet jag att jag kommer få med mig mkt hem och kan träna på ett till trappsteg upp.

Lilla Roxie. Men hur gör du då när du ber henne backa? Hon ser ut att vara en tuffing och det behövs nog en del pondus från dig. Bättre att visa extremt en gång än försiktigare 10 gånger. Om du skippar i att säga något när hon ska backa eller flytta sig. O du har ryggen mot henne flaxar o smackar och backar bak henne. Det har nog mycket med att göra att hon ska bli mer lyhörd o koncentrerad på dig. Om du går en prommis o PLÖTSLIGT tvärstannar med händerna i luften, då kommer hon att få ha mer koll på dig eftersom matte när som helst kan göra något oförsägbart. Det är det bästa jag gjort på mina hästar. Att våga visa o ta i lite mer, bestämt men rättvist:laugh: Sedan är det svårt att träna sig själv om man inte har nån bredvid som pekar. Haha det har jag erfarenhet av:p

Idag skall jag nog få börja inreda lite i mitt flyttbara stall, ska bli så roligt, skönt att sadla med tak över huvudet:banana:

Independent: Du.. jag är bra sugen på en connemara.. har kikat runt lite;)

Aaah ok. Jag tror jag förstod. Så himla synd att man inte har en riktigt bra plan nu. Ena som är uppskottad är hal o den som är inte hal är för mkt snö på.

Har du inga bilder eller filmer på din spinn=)?

Snö , snö , snö blåst, blåst , vila OS på TV :D

Nej, tyvärr men ska fixa! Ska rida hingsten för dressyrtränare idag, och en kompis lånar mitt sto och tränar med sen kommer westerntränaren ner i mars verkar det som och då ska vi se om vi kan få lite rolig film att dela med oss av. Mitt sto har precis lärt sig att börja gå med fart i spinnen, så vi är inga experter än men förhoppningsvis på god väg. Vet inte om du har senaste numret av Lucky Rider men där fanns en bra förklaring av PL som kan vara intressant att läsa.

Och här har vi minsann haft regn också så nu ser det ut som att snön är påväg att försvinna i Skåne, efter över 2 månaders vistelse..

Aaah okej =) Ja du måste filma. Jag har inte fått sett någon här riktigt när ni rider era hästar.

Det är bara Linda msom visar filmer med sitt skruttiga varmblod som försöker iaf:p

Nej det har jag inte. Jag har ju ett stort hundintresse så det blir mkt pengar på hundtidningar. O tidningar är så dyyyyrt.. men kanske ska ta o köpa den ändå. Vore roligt att få lite tips på bra övningar också. Fast man skall väl aldrig läsa sig till övningar men kul att få lite ideer.

Modigt att lägga ut film sådär.

Ropar till nu så du inte tränar in ett problem. Spinnen är tekniskt sett helt åt skogen eftersom hästen backar in i den så hamnar han på fel pivotben. Han kommer aldrig kunna göra korrekta spin om du fortsätter på detta sätt.
Dock Kommer han göra oerhört bra ROll-Backs!! Det du gör är mkt bra start på Roll-Backsen.

För att träna spinsen, börja med tårtbitar, flytta helt enkelt framdelen i skritt. Tex börja med att byta riktning genom att flytta framdelen. Inte stanna, en frammåtgående rörelse och lite att kontraställa (om än inte så mkt). När hästen är litet mera uppmärksam på arr flytta framdelen kan du börja skritta i mindre volter som någon här föreslår och sedan PANG flytta framdelen. Plötsligt har du gjort ett halvt varv, sedan ett helt. Men det måste vara en framåtgående rörelse.

//Waern

Tack Waern, försökte poängtera det här med att han inte fick backa i ett tidigare inlägg men du förklarade väldigt bra varför!

Modigt? Såg det så jävla hemskt ut haha;)

Tack för tipset =) Det var bara den gången vi testade så än har vi ju inte lärt in något. Min herre har dock väldigt lätt för att rygga då han tycker det är så roligt och lätt. Jag ska nog ta och minska ryggningen lite för han vill gärna lägga in backen i vissa övningar. Så det vet jag :)

Hmm det där med skritten att flytta framdelen i skritt gör jag mkt och jag förstår PRECIS hur du menar. :banana:

Undra om jag inte skall vänta med spinnen innan jag får hjälp av en instruktör. Man vill ju som du säger inte lära in fel heller. Men jag vet ju hur en spinn skall gå till, hur den skall se ut, måste bara få lite hjälp hur JAG ska göra.

Haha men var det inte snyggt då, slog ju alla quartrarnas spinnar;)

Ja vad duktig hon är:laugh: Härligt! Nu är det så att jag hade dålig kvalite på youtube filmen, vad är hon för ras? Jag törs ju aldrig gissa fel jag. Ser jättemysig ut!

Du behöver inte vänta för att börja flytta framdelen och göra tårtbitar. Har du påbörjat att flytta framdelen ett steg i taget utan att tappa farten, bara ändra riktning, så har du en hel del gratis med dig när du kommer till tränaren.

//Waern

Hon är en Morgan med mycket Western Working -linjer och hon berättade för mig häromdagen när jag höll på med mitt dressyrtrams att det faktiskt är western hon tycker är roligast. Bra med hästar som kan prata!

kl

När det är snöoväder ute kan man alltid träna spinn i lösdriften! :idea::D

30480531.jpg

Du behöver inte vänta för att börja flytta framdelen och göra tårtbitar. Har du påbörjat att flytta framdelen ett steg i taget utan att tappa farten, bara ändra riktning, så har du en hel del gratis med dig när du kommer till tränaren.

//Waern

Okidoki:) Ska faktiskt ta o boka in mig på en kurs snart.

Just ja det var du med morgan hästen. Hon är fin:) Jag är inte så inne på morgan men hur många finns det här i Sverige egentligen?

Tackar! Hon är en kär tös, väldigt positiv och vänlig. Vi har ungefär 350 här, med rekord på antal föl födda/år förra året, ca 30 st.

*kl*

Jag försökte mig en dum idé idag, skulle prova och se om Enya tog galoppen när kompisen gick över i sakta galopp.

Det gjorde hon... i två språng!! Sen kom en bakutspark med twist, en bock och sen flög jag av! Hon hann skalla mig på vägen ner dessutom men jag landade mjukt i en snödriva... Som jag knappt kom upp ur sen för den var så djup:p

Så nu sitter jag här med en schysst fläskläpp, näsblod, en öm kind, illamående och skallebank samt ett snyggt blåmärke på innanlåret efter hornet på sadeln:angel:

Vi var nog inte redo för galopp ännu:angel: Enya tyckte mest jag var konstig som låg där i snön och hon reagerade ingenting när jag kravlade mig upp igen:love:

Det kommer gå bra för er i traven också! Det är jag helt säker på!
Donna lärde sig aldrig hur man flyttade sig i trav- Det var helt omöjligt för henne! :rofl:
Flyttar han något alls i traven?
Ang sitsen så har jag precis börjat rida centrerad ridning, och jag har inte rpivat i westernsadel så jag har ingen aning om hur det kommer gå. ;D
Jag läste era inlägg på ridtravartråden så vi hoppar över det här. :D

Jag använder mycket röstkommandon och det är det bästa hjälpmedlet jag vet . :bow: Jag använder dock enkla och gå kommandon så som Backa, whoa, ett sorts klickljud med tungan när jag vill att hon ska gå framåt/följa med, ssss som i sakta, sen skritt, trav och galopp som vanligt då.

Jag menade att jag blir sådär tjatig.. inte i rösten, eftersom jag alltid har samma kommando, mest i sättet att vara. svårt att förklara. :p

Idag fick jag dock låna min tränares repgrimma, vilken sitter bättre samt är tunnare och därmed skarpare och Idag var Roxie Jätteduktig!! :love:
Min älskade lilla plutt! Hinner jag så ska jag jobba med henne imorgon också, och kanske kan få med sambon till att filma eller fota. (Men det är ett projekt att bara få ut han genom dörren nu när det är så mycket snö) :rofl:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik För att tråden vi som letar häst, inte ska spåra ur mer 🙈 skapar jag en ny tråd där vi kan diskutera hur mycket pengar våra hästar...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 273
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 632
Senast: Nepenthe
·
Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
2 123
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 230
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka