Vänliga alltiallo töl tråden

Sv: Vänliga alltiallo töl tråden

Men Tibra.. Ston är ju grejen:p

Humör, vilja och jädrar anamma! Jag är väldigt mycket sto-människa och har inte hittat många valacker jag har velat ha. Oftast jättetrevliga att rida och hantera men lite intetsägande:o:p

Nää de ska vara som Enya, hon är allt som ston kan vara. Envis som synden, har humör som en kobra men när hon jobbar så jobbar hon själen ur sig för att göra mig nöjd:love:

Haha nej gör dig för guds skull inte av med Roxie, jag tror hon har mycket att ge;) Visst paint vore väl ändå häftigt, men man ska nog inte haka upp sig för mycket på rasen (om man nu inte vill komma riktigt långt) men stämmer kemin som fisken i vattnet då tycker jag man skall statsa på det! Du gör helt rätt:banana:

Om du skulle betäcka henne, vad för ras skulle du välja då?

Hehe jo men han har ju inte den korrekta ridhäst traven om jag säger så, men annars tycker jag också han har en fin, mjuk o markbunden trav, så jag vill inte klaga!

Ja jag vill nog inte planera allt för mycket på ny häst. Rätt som det är ska man studera och flytta. Då är det dumt med två hästar och en hund. Meeen jag kan inte sluta drömma:laugh: Har redan kikat på annonser för skojs skull. Men ras.. åh det vette sjutton.
Helst renrasig men hittar man den perfekta korsningen så bangar jag inte. Jag vill ju avla lite smått det är därför jag vill ha ett sto och helst renrasig. Jag vill avla mer för intresset, förmodligen behålla fölet själv. Jisses.. titta jag börjar redan planera haha.. men vad skulle passa?

Men givet kommer jag fortsätta träna Bitter gubben regelbundet hur det än blir:laugh:

Humör, vilja och jädrar anamma! Jag är väldigt mycket sto-människa och har inte hittat många valacker jag har velat ha. Oftast jättetrevliga att rida och hantera men lite intetsägande:o:p

Nää de ska vara som Enya, hon är allt som ston kan vara. Envis som synden, har humör som en kobra men när hon jobbar så jobbar hon själen ur sig för att göra mig nöjd:love:

Haha ja för vissa är det passande.. men för mig. Hmm.. jag har haft två surpuppor redan, ett sto o en valack:grin: Jag hade inte tålamodet.

Härligt att du har en häst som du trivs med, o vad vackert namn:love: Jag är ju väldigt tagen av Enyas musik jag:D

Jag tränade lite från marken idag i det underbara vädret. Tänkte visa film. Den är förvisso lite lång men med olika övningar i den.

För den som orkar och intresseras:banana::
http://www.youtube.com/watch?v=GvFWah6fAZg

Tyckte låten passade gudomligt bra;)

Jag fattar inte varför den blev 7 min lång..det är ju bara svart på slutet där. Konstigt.

Senast ändrad:

Humör, vilja och jädrar anamma och en stoooor portion cowsense är precis vad min valack har, cuttar nybörjare ur hagen direkt ;) Skämt åsido, det finns ju alla sorter där också. Hade jag funnit honom ett par månader tidigare hade han dock INTE blivit kastrerad förrän jag sett vad det blivit av honom då han är homozygot och jag gillar hingstar mest.

Ston tycker jag är mer tjuriga och passar absolut inte mig och tur är väl att alla inte passar med alla, det hade ju varit jäkligt trist.

Jag skulle förresten börjat sitta in Jack igår men vi hade snöoväder så det får vänta till nästa helg, håll tummarna för fint väder tack :p

Ne, absolut inte! Som sagt, jag är så såld på henne så- Det går inte! :love:

Betäcker jag henne så lutar det åt halvblod. Eftersom det är tinker/halvblod i henne så är det antingen det ena eller det andra och det känns som om jag korsar henne med halvblod så blir det nog dels lättare att sälja avkomman alt att den blir lite lättare i typen så att jag ev behåller den.
Men vi får väl se.. :)

Ja, det är ju det där alltså. ;D Ett fullblod kanske? När det gäller avel så kan du i princip korsa henne med det mesta för att det ska bli godkänt? :idea: Eller hur funkar det?
Hm..Mycket ändras ju med tiden..
Jag kände lite att om jag skulle ha en unghäst (+den första unghästen) så ska jag nog ha det nu när jag har den tiden..
Jag har inga barn och vi har inte köpt hus ännu så.. Ja, det känns mest lägligt nu. :D

Såg din film!! kanon!
Ser väldigt trevlig (och lätt ) ut!
Vilken trevlig häst du har och vilket fantastiskt jobb du har gjort! :bow:
Härligt!! Vill se MER! :D
Lite tips om hur du började arbeta med honom från marken?

Ah okej =) Ja kanske smart att ta en ras hon redan har i sig.

Jag har väl aldrig varit stormförtjust i halvblod så för mig blir det nog en annan ras, jag vet inte.. jag vill gärna ha en ponny eller liten häst. Kanske en welsh cob, connemara, appalosa.. ja nå liknande. Inte en för kraftig häst heller. Haha kräsen eller vad.. men det är vad jag tänkt mig i inte allt för högt pris. Men,.. man kan inte "beställa" ett föl..hur kan man ta reda på vilka uppfödningar som håller på med sånt? Jag vill ju ha hästen så ung som möjligt för jag vill vara med alldeles från början.

Ja han är väldigt lätt att jobba med, han är så himla uppmärksam o snabb i allt. Men jag skulle gärna vilja utveckla det mera. Men har slut på ideer. Kanske får åka till en som kan mer..

Oj ja du. Jag vet inte riktigt hur jag började. De simpla sakerna som att förflytta sig för tryck. Att våga visa extremt vad du vill men lugnt från början. Något som jag tränat mycket på är avstånd, gå promenad o tvärnita med armarna utslängda så hästen verkligen blir uppmärksam, säkerligen hoppar h*n till. Jag backar ju sällan mot hästen, det kan tas som hot o skapa konflikt, jag lekte sto från början, vände ryggen mot honom tjöt som ett sto, backade fort o flaxade med armarna. Jag har varit väldigt extrem i mina rörelser men på ett lugnt o rättvist sätt..på så vis har han blivit mer uppmärksam.

Jag tog utmaningar. Hittade på saker, sådant han var nervös över som grimskaftet runt benen, för två år sedan blev han väldigt stressad av detta. Med lugnet och tålamodet så litade han på mig. O ju mer saker vi gjorde som han från början tyckte var obehagligt ju mer litade han på mig o blev mer uppmärksam.

Sedan är han ju väldigt lätt, han har ju aldrig varit med om detta o när han nu var en osäker häst så tog han till sig allt väldigt starkt. Han började lita ordentligt på en människa. Jag tittar heller aldrig hästen i ögonen. Inte ens då ja hämtar honom i hagen.

Äsch du blev nog inte så mycket klokare. Jag vet inte vad jag gör egentligen.. gör det på känsla:laugh: Men jag är inte helt nöjd heller, man skulle ju bra gärna vilja ha samma kontakt som Sahlo och Nora Chole<-? här på buke... det är ju bara:love:

Oj vad långt inlägg..:eek: sorry

Menar du hennes Pink? (eller Bingo som han egentligen heter va? ) :)

Jag svara lite kort nu bara :angel:

JAG kan tänka mig att ev låna ut Roxies mage i framtiden om jag känner att jag inte vill ha någon avkomma själv.
Jag tror det finns annat folk som kan tänka sig att göra detsamma faktiskt. :)

Intressant det där med rörelserna! Donna var så himla känslig mot allt så jag blev ju totalt översprungen av Roxie. :rofl:
Det är intte lätt! Jag ska försöka prova lite sådant också. Sen ska min tränare hjälpa mig någon dag nu framöver så jag får återkomma. (med film och /eller bilder hoppas jag! ) :D

Ja precis. Dom är helt underbara:love: Sedan har dom ju varit på gården hällekis som jag själv länge velat åkt till med häst. Men så långt dit.

Ja men mamma måste hon bli, tänk Roxie med en liten bebis vid sidan:laugh:! Hihi hon är förvisso en "bebis" själv nu men jag tror hon skulle bli en perfekt mamma:D

Ja du är tvungen att filma eller fota:devil:

Du har inget tips på vad man kan träna på från marken?

Ja, tänk om man bodde i mitten av landet ist! :D
Förresten vart bor du? I västernorrland någonstans?

Ja, dom hinner ju mogna till sig lite när dom blir mamma också. :D Och sen är det ganska skönt att ta ett första föl relativt tidigt. :)

Hm.. Jag brukade backa Donna mellan bommar, sicksacka mellan koner och lite sånt. Stretcha samt lite yoga kan du ju göra med honom.
Jag brukar gå on och kolla på trickträningstråden samt NH-bildtråden inne på hästhantering för att få lite tips! :idea:

I dagsläget så jobbar vi bara med lätta saker som flytta undan för tryck, flytta sig undan mig, samt röstkommandon. (men där är det mest jag som tränar :rofl: )

Ja, tänk om man bodde i mitten av landet ist! :D

Haha det var lite lustigt för jag bor 2-3 mil ifrån Sveriges mittpunkt, grannbyn:p

I Erikslund bor jag, i kommunen Ånge, typ 8 mil ifrån Sundsvall om man ska vara på pricken;). Men jag menar de mesta aktiviteter finns ju söder ut, I skåne måste man ju ha de flesta möjligheter. Fast flytta det kommer jag nog aldrig göra.. ja om man ska plugga då. Men sambo ska ju ta över gården så..

Okej ska tänka på det till nästa gång!

Jag tycker nog att det kan vara svårast att motivera en häst. Ja men exempel buga.. man kanske vet hur man ska göra men om hästen inte vill och glor bara rätt fram? Samma med andra tricks. Det är ju motivationen och intresset hos hästen som oftast saknas. Det har jag bett hjälp o råd om förut i NH och trickstrådar, dock aldrig fått ett vettigt svar.

What? haha! Mitten av sverige är typ.. karlstad eller nått. Värnen liksom ! :rofl:

Så ser sverige ut i mina ögon. :D
Jag bor ju nere i Halmstad , så jag har väl någorlunda nära till allt. Men man blir bortskämd med avstånd. Tycker att ni kan ta och flytta ner hit istället! :idea:

Ja, motivationen är väl sådär.. Vissa hästar verkar vara mer motiverade än andra om man säger så. ;)
Jag är väldigt skeptisk till godis, dock har jag använt det till Roxie de gångerna jag har lastat henne.
Det är ju meningen att jag ska kunna skicka in henne till våren, men det krävs en del träning för det. Jag som ville ha en trailer i alla hjärtans dag-present.. eller i julklapp.. eller i födelsedagspresent. :angel:

Hm.. jag kan nog inte ge dig så mycket tips heller. Ni är redan längre komna än vad vi är. Jag ska klura lite på det. ;)

Hehe jepp vi är Sveriges geografiska mittpunkt, det finns en liten liten pyramid du kan stå på, står du på den står du i mitten av landet:)

Fast det med godis har jag ändå ändrat uppfattning om då min hundinstruktör förklarade lite mer för mig.

En delfin får ALLTID sin belöning, fisk eller vad det kan vara vid ett utfört arbete.
Varför skall då inte en hund eller häst få det?
Man vill inte jobba gratis, det vill ingen. Vid inlärning proppar man nästan i vi säger hunden godis, men detta kan då vara små små små korvbitar, mer behöver det inte vara.
När hunden sedan kan sitt tricks och en massa mer därtill kan man kräva 5 tricks på raken och därefter belöningen. Men jag måste nog hålla med om att alla ska få sin lön efter arbete:)

Fast bara för att du och Roxie inte kommit lika långt som mig o Bitter behöver inte det betyda att du kan mindre än mig, kanske tvärtom till och med =) Roxie är en unghäst och hon har så mycket grund att lära..

Men vad snålt fick du ingen trail ;) Haha. Jag fick en ostbågs påse i alla hjärtans dag present, precis vad jag ville ha ^^

Va fräckt! :D Jisses! Den där pramiden skulle jag vilja stå på en dag! :D
Jättehäftigt!

Jo, kanske det. Jag är dock fortfarande skeptisk till godis. ;)
Jag ser det lite som så att.. En häst är ett flockdjur och det enda den vill ha är en trygg ledare och är man det så behövs inte mycket annat.
Det är lite svårt dock eftersom vi inte umgås med hästen mer än ett par timmar/dag.

Hm.. Jag kan nog inte ge så mycket svar ang motivationen faktiskt.
Man får ju inte glömma att berömma. Och jag berömmer genom vila och lite klappar. :)
Nu när Roxie är så ung så försöker jag kräva koncentration kortare stunder men då är det verkligen jag och vad jag säger- som gäller. :)

Vi får väl spåna lite på det där! :D

haha! jag fick 8 minuter på en gokart-bana. :D
Vi har pratat en del om att göra något sådan tillsammmans så sambon såg till att vi verkligen gjorde det nu . :love:

Jo absolut, när man kör den där naturliga kommunikationen tycker inte jag heller man ska använda sig utav godis.

Men tricks är helt annat, hästar tricksar ju inte direkt för varandra. Det är ett jobb dom utför som vi männiksor hittat på och DÄR tycker jag man får ta in godis.

Ja motivationen tycker iaf jag är svårast att få till. En häst skall ju vara motiverad, nyfiken och framåt.. det är ju inte alla hästar som är det.

Idag klättrade jag med Bitter i djupsnön, yes här skall tränas!;) Jag ser att han har fått mycket mer ryggmuskler nu..heja heja:bump:

Åh vad roligt med go cart!! Det har jag funderat på förut jag med.. men det är väl så dyrt?:crazy: Vilken snäll sambo du har:laugh:

Jo, det är klart! Nu tänker jag en aning förvirrat här! :rofl:

Va härligt! Måste finnas oändligt med fina ridvägar längre upp i norr! :love:
det känns nästan som det är värt att flytta norrut bara för det. ;)
Jobba på ni! :D

Haha! Ja, gocart är jätteskoj! Och dyrt som bara den! 110kr för 8 minuter!
Men det var värt varenda krona! Och man gör ju det så sällan. ;)

Hihi ja men alla får ju tycka som dom vill såklart. :idea:

Ja när det gäller att pulsa i snö, klättra i backar och rida i skogen då är ju norrland:love: Men annars kan det vara kallt och jävligt, halt och snöigt. Finns inte så mycket aktiviteter, iaf inte i western. Läste nu på smhi att vi inte ska få sol på flera flera dagar, jisses vad tråkigt! Däremot brukar somrarna vara riktigt mysiga:laugh: Fast nu bor ju vi i södra norrland, det är ju 10 gånger mer uppåt. Hur är det där du bor?

Oj haha någon sa till mig att bara några minuter kostade flera hundra. Men ändå.. snacka timlön:p För gocarten ;)

Hur går det med Roxie då? Har du fått något lyckande resultat på de du jobbar på?

pssst.. det känns som om vi har invaderat tråden lite. Vart är alla andra...?

Jag sitter här och väntar på att nån ska säga någonting allmänt som man kan delta i :D

Näe nu kommer jag och klampar in!:D

Har haft sån h-vete att hålla Enya inne i hagen senaste veckan. Eon var och plockade ner massa strömstolpar för de ska gräva ner våra elledningar. Men vad gör puckona trots att de blev tillsagda flera ggr om att stänga grinden? Jo de lämnar ju så klart den öppen! Och vad händer då? Jo alla hästarna rymmer och drar till grannbyn..

Som tur var så hann de inte så långt och vara bara på rymmen ½h..

Men..
Nu har ju min lilla räka fått smak på att rymma igen! Hade fått henne att sluta krypa ut mellan trådarna och hon har uppfört sig exemplariskt i 2mån. Men nu är hon värre än vanligt!

Så jag har gjort allt jag har kunnat komma på, satt upp fler trådar, varannan ström och varannan jord så att hon jordar när hon försöker krypa ut. Precis färdiga med hagbyggandet och vad gör Enya då? Drar genom grinden och spränger trådarna, knäcker 2 stolpar. Bara att börja om! Sen gör hon samma sak igår igen:crazy: Men idag har hon *pepparpeppar* hållt sig inne än så länge, tror hon fick ordentligt med ström igår när hon gick ut!

Ibland undrar man varför man älskar den lilla :devil: busungen!

Det är då hon bevisar hur underbar hon kan vara, skulle rida lite igår. Är nog 5:e gången jag sitter på henne öht och hon uppför sigsom om hon hade varit ridhäst hela livet! Provade tilloch med att trava ett par steg på vägen hem:love:

Visst är de för söta de små liven :)

Har lärt mig många mindre barnvänliga ord och övat på samtal till slaktbilen när vi hade en shettishingst som rymde stup i kvarten.:grin:

Till slut så hade vi trådar med ca 5 cm mellanrum från marken och upp till en meter ungefär och det starkast aggregatet med mycket jordning då höll han sig inne.:devil:

Just nu händer det inte så mycket här jag jobbar mycket och grabben har fotbollsträning jämt känns det som, och är vi väl lediga så ska de köra fyrhjuling på isen.

Så mina små lurvmonster får nån promenad och den gamle nån skrittur då och då.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik För att tråden vi som letar häst, inte ska spåra ur mer 🙈 skapar jag en ny tråd där vi kan diskutera hur mycket pengar våra hästar...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 273
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 632
Senast: Nepenthe
·
Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
2 123
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 230
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka