Sv: Vänliga alltiallo töl tråden
Ah okej =) Ja kanske smart att ta en ras hon redan har i sig.
Jag har väl aldrig varit stormförtjust i halvblod så för mig blir det nog en annan ras, jag vet inte.. jag vill gärna ha en ponny eller liten häst. Kanske en welsh cob, connemara, appalosa.. ja nå liknande. Inte en för kraftig häst heller. Haha kräsen eller vad.. men det är vad jag tänkt mig i inte allt för högt pris. Men,.. man kan inte "beställa" ett föl..hur kan man ta reda på vilka uppfödningar som håller på med sånt? Jag vill ju ha hästen så ung som möjligt för jag vill vara med alldeles från början.
Ja han är väldigt lätt att jobba med, han är så himla uppmärksam o snabb i allt. Men jag skulle gärna vilja utveckla det mera. Men har slut på ideer. Kanske får åka till en som kan mer..
Oj ja du. Jag vet inte riktigt hur jag började. De simpla sakerna som att förflytta sig för tryck.
Att våga visa extremt vad du vill men lugnt från början. Något som jag tränat mycket på är avstånd, gå promenad o tvärnita med armarna utslängda så hästen verkligen blir uppmärksam, säkerligen hoppar h*n till. Jag backar ju sällan mot hästen, det kan tas som hot o skapa konflikt, jag lekte sto från början, vände ryggen mot honom tjöt som ett sto, backade fort o flaxade med armarna. Jag har varit väldigt extrem i mina rörelser men på ett lugnt o rättvist sätt..på så vis har han blivit mer uppmärksam.
Jag tog utmaningar. Hittade på saker, sådant han var nervös över som grimskaftet runt benen, för två år sedan blev han väldigt stressad av detta. Med lugnet och tålamodet så litade han på mig. O ju mer saker vi gjorde som han från början tyckte var obehagligt ju mer litade han på mig o blev mer uppmärksam.
Sedan är han ju väldigt lätt, han har ju aldrig varit med om detta o när han nu var en osäker häst så tog han till sig allt väldigt starkt. Han började lita ordentligt på en människa. Jag tittar heller aldrig hästen i ögonen. Inte ens då ja hämtar honom i hagen.
Äsch du blev nog inte så mycket klokare. Jag vet inte vad jag gör egentligen.. gör det på känsla
Men jag är inte helt nöjd heller, man skulle ju bra gärna vilja ha samma kontakt som Sahlo och Nora Chole<-? här på buke... det är ju bara
Oj vad långt inlägg..
sorry