Vänliga alltiallo töl tråden

Sv: Vänliga alltiallo töl tråden

kl*

FY FAN VILKEN NATTG/MORGON

Detta är andra gången i mitt liv som jag har varit livrädd.

Klockan fem i morse ringer sambon o skriker att hästarna ha rymt. Till andra byn!! 1 mil ifrån oss.

Jag får panik. Vi slänger med oss grimma o grimskaft + mat i hink. Ringer den andra hästägaren. Kör 120 på 70 väg full fart.

Vi ser spår vid vägkanten efterdom. Ingen hade sett hästarna men en vän till sambon hade sett spåren och undrade dom om vi hade hästar på rymmen..

Jag bara tjuter i bilen, grinar o grinar. Så jävla rädd. I den byn finns så mycket forsar och annat dylikt, nära järnvägen och storvägen.

Mitt i det kolsvarta far vi runt i den byn. Vi finner spår ÖVERALLT. Jag ringer alla jag kan och får ut några för att leta. Jag kan inte hålla mig lugn utan tänker på det värsta och bara grinar. Bitter som är så nervös av sig då han inte vet vad han skall göra.

Man ringer radion. Jag ringer polisen. Hovspåren går fram och tillbaka, över gårdar o vägar. Jag ropar o visslar. Ingen häst. Frågar plogbilen, men dom har inte sett någon. Jag tänker hela tiden på att dom gått ner sig i forsen, typiskt jag.

Vi går runt i villaområden en timma, folk far med bilar o letar. Men ingen skymt av någon häst. Vi ringer banverket för att varna om dom skulle vara på spåret.

Här kände jag hur mycket jag faktiskt älskar Bitter. Jag kunde inte tänka mig att vara utan honom. Måste sådant här hända för att man ska få bevis för sina känslor.

Långt upp i skogen i denna by har Bitter bott. Så vi far dit. Men det är en jävla väg o vi vet inte riktigt vart vi ska. Tillslut kommer vi till en återvändsgränd och vänder. Sambon är ju rätt stessad han med. Snart kommer vi till en kurva och har alldeles för hög hastighet.
- Nu far vi av vägen! Varnar han och pang så far vi ner i diket! 1 m från en lyktstolpe.

Vilket jävla kaos!

Folk hämtar oss och vi skiter i bilen för tillfället. Inga spår från några hästar här. Vi far hem o tittar om dom kanske sprungit hem. Men ne. Jag bara grinar i grinar vet inte vad jag ska ta mig till, vi har letat överallt i timmar.

Tillslut ser vi ena hästägarens bil stå med varningsblinkers vid vägen. Vi stannar. Dom ser spår som leder mot golfbanan. Vi följer spåren. Där ute i mörkret ser hon ett par öron. DET ÄR HENNES HÄST! Hon ropar och han kommer glatt travandes emot henne. Vad skönt!

Men var är Bitter, min Bitter. Det är ju väldigt öppet o stort på golfbanan men min häst syns inte till. I ren panik ropar jag och visslar efter min pojke.

O lång lång borta hör jag något.. Bitter! Han kommer i full kareta rätt emot mig!!! jag skriker- där är han!
KOM BITTER KOM GUBBEN! Ropar jag och sträcker ut armarna. Älskade vännen! Han hörde matte!!!! När jag väl möter honom stor bölar jag på nytt o kramar bara om min häst, han är svettig men inget mer. Det var precis som taget ur en saga. Han är lugn, står som en filbunke bland allt folk o bilar, han tycker det är skönt att matte är där! Jag älskar min häst!

vi gick hem med hästarna, men det gör inget. Bara han är i välbehåll! Ringer polisen o medelar att allt är lugnt. Varningar har sänds ut massvis på radion men ingen har ringt in.

Jag är så glad att han är hemma.

O ögonblicket när jag ropar förrtvivlat efter min vän och han kommer i full fart långt borta bakom ett krön.. det ögonblicket kommer jag aldrig glömma..

39cd5661-a6db-44d4-af1f-6bd98069eeab4.jpg

Men gisses! Här sitter jag med tårarna i ögonen. Vilken otroligt dag du måste haft. Hjärtat värker när man upplever något sådant här.

Din stackare INTE ett kul sätt att börja dagen på:(

Vad skönt att det löste sig utan att något allvarligare än att ni åkte av vägen hände (för ni skadade er väl inte?).

Sköt om er nu, blåser lite varmluft till er för att tina isklumpen jag kan tänka mig du fick i magen.

Men gisses! Här sitter jag med tårarna i ögonen. Vilken otroligt dag du måste haft. Hjärtat värker när man upplever något sådant här.

Bland de hemskaste jag haft:( Är så orolig om dom rymmer ikväll igen. Men vi har fixat lite med hagöppningen nu så kompishästen inte kan ta lös det. Puh.. gud vad glad jag blev när jag såg honom:cry: Ja.. hjärtat gjorde ont.

Tiffy: Nej vi skadade oss inte, som tur var. Jag skrek istället:
- Men smart nu mister vi ju mer tid!!!
Tänkte bara på min pojke.
Tack för värmen:crazy:

Men usch vilken morgon! :cry:
Jag förstår dig mycket väl! Vilken panik du måste haft! Va skönt att ni hittade honom samt den andra hästen oskadda iaf!
frågar som föregående, hur gick det med er?! Fy, vilken natt/morgon!

Hur gör du imorgon? Blir det träningen ändå?
Glöm inte filma isf! :angel:

va roligt att jobba med barn! det skulle jag med vilja göra nu i framtiden. Men vi får väl se vart den vägen leder. :)

Jag filmade Roxie imorse när jag släppte ut henne, men det blev en ganska tråkig film. Lägger ut den på youtube så du får se i vilket fall som helst. ;)

Åh film på Roxie :D Visa såklart! :banana::banana:

Ja jag är så glad att han är hemma. Min fis. Med oss gick det bra. Jag blev inte ens rädd trots att halva bilen for ner i snön, så vi såg bara vitt omkring oss, o inge bälte hade man då som man annars är så noga med:angel: Jag tänkte bara på hästarna just då och blev förbannad att vi miste mer tid.

Imorgon blir det kurs. Bitter hade inte gjort sig illa eller såg särskilt besvärad ut, så vi far. Jag har videokameran på laddning här;) Så ja hoppas man blir lite filmad iaf.

Go gumman:love::laugh: Hihi. Hur gammal var hon nu igen? Jag tycker hon är så himla rund o fin överallt, ser proportionelig ut! Jätte fin tjejen!

Står hon inhyrd någonstans eller har du henne hemma?

Ja det var himla tur med snön, annars hade vi fart in i skogen.

Haha ja jag hoppas på lyckade pass! O att jag får lära mig något nytt, kan behövas!

Herrejises vilken hemsk upplevelse och mitt i allt så kör gubben din i diket med :o men skönt att allt slutade bra och att hästarna mår bra efter äventyret :laugh:

Hu vilken historia!!! Skönt att ni klarade er så bra!!!

KRAM till dig!

Iiih! tack! :love:
Hon är en 08 ju, så hon blir 2 nu i år. Hon börjar redan se rätt så vuxen ut redan. :)
Ska bli så kul att följa henne från liten till stor. :bump:

Har henne inhyrd hos min tränare. kan ju inte bli mycket bättre. ;)
Det är bara jag och tränaren som hanterar henne och tränaren har 3 egna (snart 4 då stoet snart ska föla :love: ) så det är lugnt och skönt i stallet.

usch ja.. Kunde slutat riktigt illa. :(

Så, nu är det äntligen lörag, så nu väntar jag på en kommande film! :D

kl

Måste berätta något roligt.

Tommy Arvidsson hade en tävling under januarimånad där 59st deltog om att finna en månads träning för Tommy.
Min Man Jonas och våran Phigalle är en av de 10 finalisterna och röstningen stängs på onsdag.

http://blogg.tommyarvidsson.se

Man kan ju alltid hoppas.:bump:
Håll tummarna!

Åh!! Va roligt!! :bump::bump:

Jag hade själv planer på att skicka in en motivering, men kom i sista sekunden på att jag ändå inte vågar skicka Roxie redan. ;) Blir alldeles för mycket för henne.

Jag håller tummarna för dig!! :banana:

Ja. Nu har vi varit på kurs. Men.. det gick rent åt skogen. Ingen bra dag alls.
Bitter var lite stel o inte lika lyhörd som vanligt, kunde inte ens böja honom åt ena hållet som han annars har så lätt med. Inte lika mjuk o lätt.

Jag vet inte vad det berodde på, om det var gårdagens rusch eller om övningarna va så pass jobbiga att han försökte smita undan. Men eftersom han inte var sig själv o inte pallade sådant han kan galant måste det ha varit något.

Jag var kanske inte så överens med alla övningar heller. Byter man tränare så får man ju byta "ridsett" också.. ena övningen blev alldeles för flängig för oss. Vi skulle trava i friskt tempo på rakspår o sedan ha samma tempo i volter. Detta skulle vara en balansövning. Jag skulle inte få ner honom i låg form, samla eller försöka räta upp bogen. Han hade tygligen fått alldeles för mycket stöd av mig så vi skulle bara rida med slappa tyglar. Han skulle lära sig att kunna hitta balansen o fixa det själv. Men vet du.. o släppa allt i rätt friskt tempo på en travare o en häst som inte är van att gå med en massa andra hästar.. ja.. jag tyckte iaf det gick åt skogen.

Visst jag måste börja med ett högre tempo, jag har väl ridit i ett får lågt än vad han klarar av riktigt.

Nu har jag sådana där krav på mig igen. Minsta lilla motstånd och jag känner bara att man vill krypa under täcket.

Kanske grupp-ridning inte är något för mig. De gånger jag tyckte hästen verkade gå rätt i den övning vi fick hade man inte ögonen på sig. Jag måste nog ha privatlektioner av någon. Jag tyckte det liknade lite ridskola, det var ju inte individuellt. Tränaren är duktig, ja hon har ett bra tänk.

Den enda övning som jag tyckte gick ok var att rida på volt i spiral, volten blev mindre o mindre o sedan större o större.

Jag behöver absolut träna mer på min sits, räta upp mig, upp med blicken och bak med axlarna samt släppa på hästen lite..

Bitter var trött, han stannade flera gånger o var lite svårare att få fram i trav. Brukar han aldrig göra. Han var nog bra less.

Äsch nu börjar jag klandra mig, att jag inte kan rida:p

Sambo filmade. Dock en timme lång.. skit timme;) Vet inte om ja orkar greja med den nu, tar sådant tid.. kanske gör det imorgon!

Usch ne nu vill jag bara ligga i soffan o käka något gott. Usch för denna dag!

Jag läste detta i lördags tror jag men sen har jag helt glömt att svara. Det blir väl så när man jobbar. :rofl:

Va tråkigt att du kände så!
Jag hoppas du får möjlighet att rida några privatlektioner istället så småningom.
Hur ser det ut med ev tävlingar i år? :banana:
Oh! Jag avundas dig! Som kan rida och träna! :love:

Jag red två hästar igår, har nog inte ridit sen i oktober. Så jaa.. Jag har träningsvärk som in i norden. :rofl:
Har börjat hoppa in extra i ett travstall så det var riktiga travare med den fruktade traven och den stenhårda munnen.

Men jag vill ju såklart gärna se filmen! :bump:

Haha brukar vara så ;)

Ja jag var inte riktigt överens med alla övningar, sedan hade ju jag tänkt be om lite önskemål.. fast passen var redan planerade på vad vi skulle göra..jag känner ju mer för att fara på kurs för att få hjälp det VI behöver och vill, vill att det ska vara mer individuellt.. kanske blir framöver förhoppningsvis.

Red ut igår, ville inte kräva något av honom. Släppte på tyglarna helt o höll mig i sadeln bara för att jag inte skulle fuska. Tänkte träna med sätet. Det var hel häftigt. Vi saktade ner tempot i traven, gick ner till skritt, gick ner till halt. Ja han lyssnade galant!! Visst på banan kräver man såklart detta men då är det ju så mycket enklare också än när man rider ut.

Var så glad o stolt över min pojk! Hade han svårare att lyssna petade jag pytte på tygeln eller gav röstkommando, mer behövs sällan. Vill använda så lite röst som möjligt också då jag perosonligen tycker att man bara ska rida med kroppen. Men att rösten är ett hjälpmedel:)

Jag har ju ett par skit duktiga tränare en bit ifrån mig, har bestämt att jag ska dit över en dag eller helg för dom är verkligen strålande! O dessutom inte så dyra. Där får man verkligen med sig något hem sedan. Fast.. som sagt.. en bra bit dit.

Vad roligt att du fick rida lite..o du skulle fortsätta med det va? Hihi ja outbildade travare ger en del utmaningar:p Förstår att du har träningsverk! Vad är det för hästar du får rida då=)?

Vart bodde du?

Jag har inte ordnat med filmen än. :crazy: Har inte haft någon lust att titta på den dåliga dagen:p

Lägger ut min mans tävlingsbidrag i T.Arvidssonstävling. För den är riktigt bra. sista dagen nu så spännande.

http://blogg.tommyarvidsson.se/#comments1281

Hej mannen!

Jag är från början en riktigt garagekille. Ända sedan barnsben har det varit skifftnyckel i handen och brylkräm i håret. Men sedan träffade jag kvinnan i mitt liv. Vi har nu två små barn,köpt oss en liten gård och skaffat oss två araber. Med åren så kom intresset allt snabbare. Det började med att hjälpa frugan med utsläpp och fodring innan jag åkte till jobbet. Därefter kom mockningen. Varje sommar så åkte vi och kollade på westerntävlingar och för varje år så blev det flera tävlingar och allt längre vi åkte för att titta på dom. Mina kompisar förstod inte vad jag såg i dom dära fyrbenta krakarna men kärleken till dessa fantastiska varelser växte allt snabbare. När jag är stressad eller bara behöver en tröst i livet går jag ut i hagen och hästarna kommer fram direkt och för just den stunden finns bara jag och dom.Hästarna tar bort alla orosmoln och skänker lugnhet,trygghet och framför allt glädje. Som du förstår så har bilarna kommit i skymundan. Vad är det för kul med att förfrysa händerna i garaget när man kan bli varm av att mocka? Väljer hellre att åka och titta på westerntävlinga istället för att ta fram jänken och åka på cruisingar.Min framtida dröm är att bli en riktigt roper...... Och hästen ja han är en riktigt vacker sak. En brun vallack på fem år snäller som få men vad hjälper det när man själv är nybörjare och inte riktigt vet vart växlarna och bromsen sitter.Och hästen i sej inte vet riktigt vad vi försöker få honom att göra.

Jonas och Phigalle,Tidaholm

:bump::bump::bump::bump:

Åh, jag hoppas min man är där om några år, han är en naturbegåvning på lasso men vill inte rida...fasiken oxå :( Jag håller tummar och tår, tassar och hovar för att gubben din vinner.

Ni kan väl hålla tummarna för oss i helgen, jag ska börja mitt 40 + 1 dag åriga liv med att sitta på Jack på Lördag. Första uppsittningen kan ju bli en upplevelse, tur att det är djup snö :D

Någon som har erfarenhet att rida i en dually grimma? Funderar på att börja bettlöst, slipper jag trycka in skrot i hans mun är jag mer än glad, vill fixa hos tandläkaren först och kan man rida bettlöst på unghästarna är det ju bra.

Titta på filmen och analysera vad som blev fel, jättebra sätt att lära och bli bättre. bara att ta nya tag dåliga dagar har alla - även proffsen

igår så fick jag tom med gubben på linedance. Första gången för oss båda. det var gratis och gratis visade sej vara både svettigt och roligt.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik För att tråden vi som letar häst, inte ska spåra ur mer 🙈 skapar jag en ny tråd där vi kan diskutera hur mycket pengar våra hästar...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 273
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 632
Senast: Nepenthe
·
Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
2 123
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 230
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka