Vänliga alltiallo töl tråden

Sv: Vänliga alltiallo töl tråden

Det finns mängder med bra proteinfoder. Alla med lite olika innehåll. Vad som passar din häst bäst är svårt att säga utan att veta vad grunden (grovfodret; hö/silage) innehåller. När man ska göra en analys tar man alltid från flera olika balar för att få ett genomsnittligt värde. Eller, om man kan, så tar man prov innan man blandar ihop balarna.

Lusern ses som ett naturligt foder. Det räknas mer som hö än som kraftfoder. Sen finns det en gäng olika pellets-, mjöl- och andra produkter som höjer proteininnehållet.

Läs runt lite på foderforumet här på Buke. Där kan man lära sig en del. (Sen har SLU en väldigt bra distanskurs om man har den tiden/viljan.)

Ok jag ska kolla upp detta. Men jag är jättedålig på foder:( Jag vill lära mig mer o försöker.

Men jag tycker det låter konstigt att hästen blir starkare i ridningen hela tiden men ser ut som han gör. Att det går ihop liksom?

Menar du att hans gångarter och form mm blir starkare kan det ju vara så att han lär sig mer och mer helt enkelt och tycker det är roligt. Han var väl lite till åren eller har jag blandat ihop din med någon annan? Det kan ju vara tänderna, har du kollat dem? Jag tycker förvisso inte han ser tunn ut på något sätt.

Vill du ge protein så skulle jag ge lucern utöver den vanliga givan.

Skulle ju skriva annat oxå ju... Här har vi - 23 grader, fy bubblan, snö är ju väldans vackert och rimfrost i hästarnas päls är oxå vackert men jag fullkomligt hatar denna kyla och jag är så less på detta bärande på ved. Som tur är hatar mitt snart 2-åriga barnbarn att åka pulka - hur nu ett barn kan göra det?! så jag kan dra vedsäcken på pulka och det är ju smidigt men iaf, så less på vinter nu, men hellre snö än lera så man får väl vara nöjd med det lilla.

Senast ändrad av en moderator:

Pojken min har blivit 14 år :)

Nej gud.. han är ju tjock:eek: Haha.. men det är just de synliga musklerna jag saknar.. han var ju mycket mycket rundare på rumpa o.s.v förra året. Då had vi ju typ nyss kommit igång med ridningen... han kunde inte så mycket på plan då. O nu när jag tränar honom skapligt regelbundet o han kan allt så otroligt mycket bättre hade man ju trott på en ännu muskligare häst.

Vi har - 26 häe o vattnet har frusit!!!:devil:

Hade ju tänkt be sambo ta kort på mig o Bitter pulsande i snönm idag, nu när ja äntligen hade honom hemma!!

Du får ut i skogen och klättra massor, får han inte muskler utav det jag då vette tusan ;) Han borde ju omförvandla fett till muskler tycker man ju...

14 är ju ingen ålder, då har jag blandat ihop din med någon annan

Du får ut i skogen och klättra massor, får han inte muskler utav det jag då vette tusan ;) Han borde ju omförvandla fett till muskler tycker man ju...

14 är ju ingen ålder, då har jag blandat ihop din med någon annan

Jo gammal är han ju inte, tycker han är i en rätt så bra ålder:laugh:

Pratade med en vän häromdagen om detta. Hon trodde inte det var något fel alls bara det att han satte andra muskler nu. Förra vintern så klättrade jag väldigt mycket o red i riktigt djup snö, i år har det blivit lite av det jag har mest ridit på banan.

Vid klättring får de tydligen lite högre muskler?

Så jag ska ta och rida ut lite mer.. kan nog stämma det där. Nu är det ju askallt ute..brrrrr hatar denna kyla!!!

Fredagens Lotta;

dsc_0080_71741171.jpg

Inkörningen går stilla framåt och jag blir mer och mer ridsugen, men en sak i taget. Nu ska Lotta få vila en vecka (som vanligt, nästan), eftersom jag ska resa bort lite. Från ett snöigt Sverige till ett lika snöigt grannland. :)

*kl*

Bah - jag har insett att sadeln inte passar damen sen hon fick barn och inte kommer det bli bättre av att hon breddar ännu mer efterhand att musklerna kommer tillbaks så igår slängde jag ut min älskade sadel på annons och nu måste jag återigen ge mig ut i sadeldjungeln. Har fått nys om en kanonfin sadel men ägaren vet varken mått eller märke mer än att den är köpt på bonanza för ett par år sen så nu sitter jag här och letar rundor på google.

En bra sak är iaf att tack vare allt dressyrarbete jag lagt ner på tösen de senaste veckorna lett till att hon numera gör fläckfria rollbacks och har lyckats hitta lite fart i spinarna - fräckt...

Se va bra det är att dressyra:D kul!!

kl*

Idag red jag ut i skogen. Jag har ett ställe där jag rider i djupsnön kring träden med ojämn mark. Kanon för hästen. Jisses, han travade på nu som en filbunke, samlad! Jag riktigt kände hur han lyfte ryggen och jobbade sig fram många stunder. Stegen var lätta o gick i långsamt tempo fast med bra driv. Jag skräver riktigt snäva svängar kors och tvärs o att han skall gå rakt o inte falla in med bogarna i svängarna. Hua.. jag tror jag måste filma för att man ska tro det.

Vi har ju givet tränat på detta sedan i somras.. då var det kämpa kämpa för att sitta kvar på hästen, men det gick bättre o bättre, skitkul är det också. Nu sitter man som fasgutet i sadeln!

Min häst:love:

Vad hurtiga ni är , bra :D
själv har jag samlat ihop alla häst prylar nu ..jises va grejjer man har, fulla garaget..täcken , sadlar , träns , benskydd , vojlockar guu vet allt , kärra , sele ..suck ..ska ta mig i kragen o se över alla grejjer o få det mesta sålt så det inte ligger o blir förstört...åhh va jobbigt:p

Vad hurtiga ni är , bra :D
själv har jag samlat ihop alla häst prylar nu ..jises va grejjer man har, fulla garaget..täcken , sadlar , träns , benskydd , vojlockar guu vet allt , kärra , sele ..suck ..ska ta mig i kragen o se över alla grejjer o få det mesta sålt så det inte ligger o blir förstört...åhh va jobbigt:p

Nej varför ska du sälja??

i nuläget har vi ingen häst , killen såldes i lördags och har ett överskott på prylar :o måste få platts med dem viktigaste som kan användas om den RÄTTA skulle dyka upp ;)

i nuläget har vi ingen häst , killen såldes i lördags och har ett överskott på prylar :o måste få platts med dem viktigaste som kan användas om den RÄTTA skulle dyka upp ;)

Jaha varför sålde du honom?

Men du har väl inte slutat med häst:crazy:?

dottern sålde honom :)
nej slutar inte helt me häst...pausar:D

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik För att tråden vi som letar häst, inte ska spåra ur mer 🙈 skapar jag en ny tråd där vi kan diskutera hur mycket pengar våra hästar...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 269
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 632
Senast: Nepenthe
·
Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
2 122
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 230
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka