valt hingst?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Vitle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 118
  • Visningar Visningar 11 252
Sv: valt hingst?

Jag har äntligen valt hingst efter år av funderande ,det blir min nyinköpta arabhingst Magraf till mitt underbara arabsto.:banana:

magraf skrev:
Jag har äntligen valt hingst efter år av funderande ,det blir min nyinköpta arabhingst Magraf till mitt underbara arabsto.:banana:
Min underbara nyinköpta arabhingst Magraf ska betäckas med mitt arabsto.

Jag har inte sett vare sig Pomme Royal eller Poet, och inte heller träffat några avkommor till dem, men de intresserar mig! För mig är de två hingstar som jag tänker undersöka mera.

Pomme Royal är en intressant kombination av tyskt och holländskt halvblod tillsammans med engelskt fullblod. Jag är svag för hästar med Irco Marco i sig ;)

Om Poet har jag hört gott när han stod på tidigare station! Tycker också att hans stam är intressant (Optimist :love: ) och att han ser trevlig ut i exteriören på de bilder jag sett. Hans far har inte sett ut att ha en lika tilltalande exteriör.

I huvuddrag gillar jag svenskfödda hingstar från välrenommerade mödernnelinjer, gärna i kombination med utländsk blod som visat sig framstående i kombination med det gamla svenska. Jag har använt Fille och Artist, vilka precis som Brigadör tillhör F.2. Sen kan man inte ens med bästa vilja i världen säga att det är så mycket svenskt halvblod i Fille, det kommer ju först med mormorsmorfar Effendi!

Nu har jag ju inte sett Cezzan, mer än i hagen på håll :) men jag är väldigt svag för Rambo... Han skulle jag gärna betäcka med om jag hade ett halvblodssto.

Görel skrev:
Jag har inte sett vare sig Pomme Royal eller Poet, och inte heller träffat några avkommor till dem, men de intresserar mig! För mig är de två hingstar som jag tänker undersöka mera.

OK, det köper jag. Men måste ändå få komma med en halvskeptisk kommentar, de har båda varit i avel ett tag, speciellt PR, och inte direkt visat framfötterna där. PR var ju ganska populär ett tag när Pilot var väldigt i ropet, med Pialotta och allt. Han borde bevisat mer kan jag tycka eftersom han till skillnad från tex Brigadör "fått chansen". 38 avkommor bedömda i 3års men inga vidare siffror varken i hopp eller dressyr.

Vet inget om Pommes eller Poets möderne, det tycker jag är styrkan hos Brigadör och även Feliciano. Vet du något?

De Pomme Royal hästar jag träffat (som brukar heta typ, PomPom eller Pomperipossa eller så) har varit lite olika byggda. Vissa väldigt högresta med hals rakt upp även när man hoppade. Flera av dem har varit väldigt små (160 och under) vilket känns lustigt (med tanke på pappas storlek). Ingen hade gångarter som var något vidare, ok kanske lite plus på galoppen på nån. De hoppade alla glatt och trevligt, en del med fin teknik andra mest med hjärta och lust om man säger. Är nog två som tränar hoppning tillsammans med oss fortfarande.
Kan hända att han inte präglar avkomman så mycket och det därför finns så pass stora variationer eller också har det varit slumpen.

Inte en hingst i min smak men, nåja det är tur att vi har olika uppfattning eftersom just det tar aveln framåt.
;)

Nu råkar jag ju gilla PRs möderne. :smirk: Hennes avkommor, har väl i princip alla startat i championaten?
Så om hon blir till salu någon gång, så kan ni väl tipsa mig om det! ;)
Kanonben har han! 124 i blupen och det kan jag tänka mig. Lite korta kotor är inget jag hänger upp mig på, då de flesta har bekymmer med veka kotor...
Grovleken kommer helt säkert från Irco Marco!
Korrekt inskenad både framifrån och från sidan, och välformade fötter, det är mer än man kan säga om många andra hingstar! ;)
Nu har jag iof inte uppfattat att han någonsin har varit så särskilt poppis. Och jag tror nog att han har fått en god del ston utifrån det med.
Trevligt temperament, men passar nog inte alla ston. Men ett trevligt allroundsto med bra gång, borde bli kalas. Det finns ju inget överflöd av blodet representerat!
En länk på sök på mamman.
mvh

Nu har ju inte jag den tidningen!
Generalen, vem är det?
Eller är det jag som inte hänger med på något privat! :D
mvh

Det är nog jag som svarat i fel tråd..Det är ju bara jag som hålls med travare..ju..:o :crazy:

General du Pommeau är en fransk avelshingst av toppklass..
General_Du_Pommeau.jpg

Jag "kannibalen" de Belluet
segerbild.jpg

Prix d´Ameriquevinnare.

Båda franska "legender"...som är allt för dyra för mig
att använda...:(

AM (som drägglar vidare)

Poet sattes i aveln 2000 och hade t o m 2004 betäckt 69 ston. Hans äldsta avkommor är alltså 4 i år, så än tycker jag inte att man ska döma ut honom som avelshingst ;)

Både Poet och Pomme Royal stammar från fullblodsston. Poets mormorsmormor heter Alpine Story xx och Pomme Royals mormor Ida Moor xx. Tyvärr har jag inte lyckats få fram mer info om dem än stammen.

Jag funderar på Biggles till mitt midt-west ibi-light sto. Smarigt värre ! :) Har träffat honom, han verkar bra. Någon som vet något om hans avkommor?
:banana:

Görel skrev:
Poet sattes i aveln 2000 och hade t o m 2004 betäckt 69 ston. Hans äldsta avkommor är alltså 4 i år, så än tycker jag inte att man ska döma ut honom som avelshingst ;)

Absolut inte, vi får vänta och se. Jag tror inte jag träffat en enda en av de 69 så jag har ingen koll på dem (honom).

Far och som kommer väl så vitt jag förstår att stå grannar under vintern så du borde kunna åka och titta på båda två. Dessutom står de ju inte alls så långt från Stockholm. :)
Hur det sedan blir under säsongen vet jag inte men, kanske är tanken att de skall stå kvar även då.

Hej hej hallå.
Blir verkligen förvånad när Görel tycker PR låter som en intressant kandidat. Snälla fråga vilken hopp-ryttare på lite högre nivå om PR....Han är ju inte direkt någon begåvnng själv...Men jag håller med om att blodet är ok.

Haha!
Men nu råkar det vara så att jag ju gillar travarna! Även om jag inte är förtjust i iden att sätta in varmblodsstona i halvblodsaveln!
Och försöker följa med på dem! Så jag gissade att det antingen var han, eller Lupinen du medade, som jag gillar som tävlingshäst (och att spela lite på)! Lagom krånglig! ;)
Ja, vilka killar, jag passar på att dräggla lite jag med! :D
mvh

jag skulle inte heller vara ledsen om jag hade PR's mamma i min avelsbox ! Hon har ju givit en hel del riktigt fina hästar !

hoppsann skrev:
Haha!
Men nu råkar det vara så att jag ju gillar travarna! Även om jag inte är förtjust i iden att sätta in varmblodsstona i halvblodsaveln!

Skulle aldrig degradera märras egenvärde och gå till en halvblodshingst...:devil:
Det vore ju att kasta pengarna i sjön.
Här hemma håller vi oss inom rasen.. :D :D

AM

*Knapplån*
Eftersom jag just köpt det stoet jag hade på foder förrut så ska även jag betäcka till våren.
Hon är ett fullblodssto efter Baffin-Tammerfos. Har själv tävlat 1.20/LA-MSV och MsvB flt. I år har hon föl efter Chess vid sidan som jag är väldigt nöjd med!
Mina tankar går främst till Hip Hop och Qalle men ändras lite dag för dag.
Vilka skulle ni rekomendera? Vad är säljbart? Fölungen ska säljas.
Tidigare avkomma (Cortus) är visad Kl1 i både dressyr och hopp.

lånar knapp
jag har ju en ganska stor rejäl Irco Marco - Jovialmärr, just nu funderar jag på Cardento som lär lätta upp, men vad tror ni, kanske det blir en spindelbening med lång rygg? :D

:( skit då törs jag inte satsa på Cardento. Får fortsätta fundera. Alla säger "beprövad hingst till oprövat sto", men i år fick hon sitt första föl, e Carson Ask, hans första årgång (!:o ) så nu kanske jag vet vad hon ger - jättefin galopp, super hopp men rätt kort hals och kan fundera vidare efter de riktlinjerna.

Jag vet, tänkte bara på alla diskussioner i temat! ;)
Jag försöker låta bli, men ibland går det inte! Tycker ju om bägge raserna, inom sin ras! ;)

Har alltid haft "travarhovis" dessutom, eftersom jag tycker de är så fantastiskt duktiga. Nu får jag säkert på pälsen igen, men faktum är att de som regel ser mer knepigheter, olyckor, skador och framförallt mer hästar, vilket har påverkat mig och pållarna i mycket positiv grad! ;)

mvh

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
535
Senast: Nikan
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 157
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
772
Senast: Roheryn
·
Avel Har ni redan valt hingstar att betäcka med i år? Har ni bokat plats på hingstvisningar? Vilka tror ni, inom er ras, kommer "slå igenom"? 7 8 9
Svar
166
· Visningar
21 223
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka