Valpfoder.

Sv: Valpfoder.

Det funkar inte riktigt att göra ett uttalande om hur protein och fett påverkar en valp baserat enbart på erfarenhet. Det finns inget vetenskapligt värde i det du påstår.
Skulle du däremot visa några vetenskapliga belägg, baserat på forskning, på att det stämmer så är det en helt annan diskussion.

Jag delar bara med mig av min erfarenhet.
Jag skulle i alla fall inte ge ett foder med högt protein & fett innehåll till varken vuxen eller valp men det är jag det ;)

Himla tur att mina 6 st hundar har överlevt min hemska okunskap då! :eek:

Mycket protein och mycket fett... Och normal tillväxt, klifria, glänsande päls, muskler utav bara den och bra magar.

Undrara för övrigt hur det kan komma sig att min ena hane växte snabbast av alla i kullen på 11 st valpar - trots att han var den enda som gick på vuxen(torr)foder under uppväxten. I normalfall växer alla mina upp på Fodax (Som ligger väldigt högt i protein/fett), men jag hade ingen frys under hans valptid..

Man KAN INTE generalisera enbart utifrån sina egna erfarenheter på några få hundar. Det är ren okunskap.

*kl*

Ni prata om att valpfoder är det bästa till en valp och lägre mängd fett och protein än det finns i ett valpfoder är inte bra. Har ni en aning om HUR mycket protein och fett en valp kräver?

peter_lundin: Du pratade om att det inte var protein som var farligt utan energin var det som var farligt för en valp. Det är helt omöjligt att ha höga värden av protein och fett utan att ha höga värden av energi. För energi ÄR protein, fett och kolhydrater.

Här kan du se innehåll i Royals vuxenfoder för storvuxna hundar
Och här har du juniorfodret av samma märke.
Vuxenfoder 4120 kcal/kg mot 39050 kcal/kg för juniorfodret.

Ja jag vet hur mycket en valp behöver.

Och nej, det handlar inte om vad som händer om man ger en valp ett vuxenfoder utan det handlar om påståendet att en valp skulle växa för fort/ få knotiga ben/bli fläskiga/få klåda av för mycket protein, som du påstår.

Det har gjorts mycket forskning om detta och det har visats att en valp som får för mycket protein inte får några problem än lite diarré emmellanåt, såvida resten av näringsämnena täcker behovet.

Dessutom är det inte mängden av protein som en hund kan vara allergisk mot utan VAD proteinet kommer ifrån (tex kyckling, fisk, gris etc) och då spelar det inte någon roll hur mycket av det allergena proteinet som finns i fodret.
Hög proteinhalt är inte lika med allergi (klåda)!

Jag delar bara med mig av min erfarenhet.
Jag skulle i alla fall inte ge ett foder med högt protein & fett innehåll till varken vuxen eller valp men det är jag det ;)
Vad du ger o inte ger är tämligen ointressant för andra, så länge du inte ger din hund felaktigt balanserad kost.
Din erfarenhet av din mammas uppfödda hundar har 0 o intet vetenskapligt värde.

Om du inte vill ge din hund höga andelar protein o fett i fodret, vad skall du då ge hunden?

Fö så är otillgatat animaliskt protein inte skadligt öht för hundar, om de inte sedan tidigare haft t ex njurproblem/sjukdomar. Vegetabiskt protein är ganska onödigt att ge hundar.

Vi ger våra Doggy, Willys egna foder, Best in Show.
Det billigaste man hittar ungefär.
Och inga av våra hundar är matta i pälsen de är bra i magen och de lever länge 14-15-16 år gamla har de flesta av dem blivit.
Och i stort sett aldrig ett enda vet.besök (utom vacc och sådant)

Har man 15-20 hundar så funkar det helt enkelt inte att köpa en säck med 14 kg hundmat för 500 kr. För det räcker inte så länge....

Jag känner mig lika frågande som TS till allt det här med valpfoder och undrar hur man ska tänka egentligen. Jag har en 6 mån valp och en senior som är kastrerad och lätt lägger på sig.

Jag är verkligen ingen näringsexpert men vad jag förstår på diskussionen och övrig information man lätt kan googla fram så är det riktigt viktiga att man har en Ca/P-kvot på 1.2-1.5. Jag har hemma tre st olika foder som alla har en Ca/P-kvot inom det intervallet. Två vuxenfoder och ett valp/juniorfoder. Valpfodret har högre protein- och fettinnehåll men innehåller också diverse annat som jag tycker är lite tveksamt i ett hundfoder som t ex en massa olika örter och frukter. Jag köpte det för att det rekommenderades av uppfödaren men jag tycker min valp blir gasig och lös i magen av det. Kanske lös pga det höga proteininnehållet (33%) som någon skrev.

Min äldre hund har jag nyligen växlat över till Standardt N och tycker han verkar må väldigt bra av det, och på påsen står det att man kan ge det från 6 mån till valp. Men det skiljer ju en del på framför allt protein- och fettmängden jämfört med valpfodret. När valpen är vuxen vill jag ha båda på Standardt och eftersom båda fodren verkar helt OK beträffande Ca/P och båda är OK att ge från 6 mån så borde jag väl kunna blanda valpfodret och Standardt till valpen utan att det blir något problem? Så blir proteininnehållet lite högre och jag kan använda det foder jag har hemma. Tänker jag fel?

Jag känner mig lika frågande som TS till allt det här med valpfoder och undrar hur man ska tänka egentligen. Jag har en 6 mån valp och en senior som är kastrerad och lätt lägger på sig.

Jag är verkligen ingen näringsexpert men vad jag förstår på diskussionen och övrig information man lätt kan googla fram så är det riktigt viktiga att man har en Ca/P-kvot på 1.2-1.5. Jag har hemma tre st olika foder som alla har en Ca/P-kvot inom det intervallet. Två vuxenfoder och ett valp/juniorfoder. Valpfodret har högre protein- och fettinnehåll men innehåller också diverse annat som jag tycker är lite tveksamt i ett hundfoder som t ex en massa olika örter och frukter. Jag köpte det för att det rekommenderades av uppfödaren men jag tycker min valp blir gasig och lös i magen av det. Kanske lös pga det höga proteininnehållet (33%) som någon skrev.

Min äldre hund har jag nyligen växlat över till Standardt N och tycker han verkar må väldigt bra av det, och på påsen står det att man kan ge det från 6 mån till valp. Men det skiljer ju en del på framför allt protein- och fettmängden jämfört med valpfodret. När valpen är vuxen vill jag ha båda på Standardt och eftersom båda fodren verkar helt OK beträffande Ca/P och båda är OK att ge från 6 mån så borde jag väl kunna blanda valpfodret och Standardt till valpen utan att det blir något problem? Så blir proteininnehållet lite högre och jag kan använda det foder jag har hemma. Tänker jag fel?

Nej du tänker rätt. Tittar man på tabeller över vad valpar behöver så är 17,5% protein ett rekomenderat intag för valpar över 14 v och mellan 4-14 veckor så är rekomenderat intag 22,5%
När det gäller fett så ligger det på 8,5% oavsätt om dom är under eller över 14 veckor.

Tittar man på tabeller över vad valpar behöver så är 17,5% protein ett rekomenderat intag för valpar över 14 v och mellan 4-14 veckor så är rekomenderat intag 22,5%
När det gäller fett så ligger det på 8,5%

I så fall verkar det ju helt vrickat med ett valpfoder som innehåller 33% råprotein och 19% råfett? :confused: Även Standardt näringsinnehåll på 23% råprotein och 16% verkar högt jämfört med dina siffror men de flesta foder ligger ju däromkring?

Hjälp, jag fattar inte.

Du kan absolut ge Standardt Normal nu även till den på 6 månader.
Innehållet är faktiskt tillräckligt redan från 2 månader, även fast de brukar rekommendera från 4 månader.

Det finns både bra och dåliga valpfoder. Liksom många vuxenfoder som lämpar sig utmärkt även för en valp.
Här står de lägsta (och i några fall de högsta) nivåerna som ett valpfoder ska innehålla; http://www.peteducation.com/article.cfm?c=2+1651&aid=703
Det är utöver nivåerna viktigt att innehållet till stor del är animaliskt speciellt till en växande hund.

Jag håller med om att ett hundfoder inte bör innehålla örter, frukt, bär, ärtor, alger, linfrö mm som vissa gör.
Detta är helt klart mest för att tilltala hundägaren då den väljer foder.

Nej du tänker rätt. Tittar man på tabeller över vad valpar behöver så är 17,5% protein ett rekomenderat intag för valpar över 14 v och mellan 4-14 veckor så är rekomenderat intag 22,5%
När det gäller fett så ligger det på 8,5% oavsätt om dom är under eller över 14 veckor.

Vad skall de kvarvarande % bestå av?

*kl*
Vad tror ni om att ge carrier junior till min snart 11 veckors valp och sedan så småningom låta honom gå över på antingen Standart N eller
Carrier normal?

Min valp äter Carrier junior och Nordic special + på uppfödarens inrådan. När han blir större kommer jag gå över till Standardt istället för Carrier, deras vuxenfoder verkar inte lika bra som deras valpfoder.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 008
Senast: MML
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 077
Senast: valpköpare
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
772
Senast: Oknytt
·
Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
978

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka