Valpfoder.

angiepangie

Trådstartare
Har hört att man inte ska ge valpar enbart valpfoder då det innehåller för mycket näring så dom växer för fort, utan blanda det med vuxenfoder?

Kan det stämma?
I så fall bör det väl bara gälla större raser?

Sitter som ett frågetecken! :confused:

Sv: Valpfoder.

Jag väntar fortfarande på källorna till påståenden om att foder kan få valpar att växa "för fort".

Du kan sänka tillväxten genom näringsbrist, men inte öka den med en normal sund foderstat. Tillväxttakt är genetiskt "förutbestämd" (såvida det inte handlar om svält och näringsbrist som sagt! Finns det inget att bygga av blir det inget bygge gjort.).

/Migo

Det beror på vilken ras du har. Valpfodret kan innehålla för mycket protein för din ras och då bör man inte använda det. OBS men det gäller att se till att valpen får i sig vad den behöver av mineraler och vitaminer ändå.

Om jag minns rätt så finns det ingen forskning som visar att ett överskott av protein kan orsaka skador mer än lite diarré.
Det viktiga för en valp är att balansen mellan calcium och phosphor stämmer, börjar man mixtra själv med maten och tillsätta och blanda i både det ena och det andra, då kan det ge oanade konsekvenser som tillväxtrubbningar och skelettproblem.

kl
Är inte hela myten en kvarleva sedan de allra första valpfodrena kom. De låg högre i energi, men hade kanske inte nödvändigtvis rätt Ca/Po-kvoter.
Att labba själv som lekman idag borde vara betydligt sämre för hunden än att ge ett erkänt bra valpfoder.

kl
Är inte hela myten en kvarleva sedan de allra första valpfodrena kom. De låg högre i energi, men hade kanske inte nödvändigtvis rätt Ca/Po-kvoter.
Att labba själv som lekman idag borde vara betydligt sämre för hunden än att ge ett erkänt bra valpfoder.

Vad är ett erkänt bra valpfoder med rätt kalcium/fosfor balans?
Ex på några kända märke.

Eukanuba:
Valpfoder: kalcium: 1,20 %, fosfor: 0,95 %
Vuxenfoder: kalcium: 1,20 %, fosfor: 0,95 %

Hill's
Valpfoder: Kalcium 1.39 % Fosfor 1.11 %
Vuxenfoder: Kalcium 0.68 % Fosfor 0.56 - 0.61 %

Royal Canin
Valpfoder: Kalcium 1,15 % Fosfor 0,91 %
Vuxenfoder: Kalcium 1,1 % Fosfor 0,78 %

Ca/P-förhållandet ska ligga mellan 1:1 och 2:1, optimalt är 1,4:1. Dela alltså bara calciumvärdet med fosforvärdet, helst ska svaret ligga mellan 1,2 och 1,5 någonting, vilket alla ovanstående foder gör.
Så vitt jag vet har alla välkända märken rätt Ca:P-kvot i deras valpfoder.
Problemet uppstår främst när okunniga ger sina hundar hemlagad mat eller BARF och när man börjar blanda ut torrfodret med lite allt möjligt. Det är ytterst viktigt att man anpassar foderstaten efter valpens behov om man vill BARFa eller laga själv, det bästa är att kontakta kunnig veterinär som kan ställa ihop en lämplig ration/foderstat (dessa veterinärer finns det dock tyvärr få av)

Ca/P-förhållandet ska ligga mellan 1:1 och 2:1, optimalt är 1,4:1. Dela alltså bara calciumvärdet med fosforvärdet, helst ska svaret ligga mellan 1,2 och 1,5 någonting, vilket alla ovanstående foder gör.
Så vitt jag vet har alla välkända märken rätt Ca:P-kvot i deras valpfoder.
Problemet uppstår främst när okunniga ger sina hundar hemlagad mat eller BARF och när man börjar blanda ut torrfodret med lite allt möjligt. Det är ytterst viktigt att man anpassar foderstaten efter valpens behov om man vill BARFa eller laga själv, det bästa är att kontakta kunnig veterinär som kan ställa ihop en lämplig ration/foderstat (dessa veterinärer finns det dock tyvärr få av)

Om dessa ligger inom rätt gräns så är det ju ingen fara att byta över till vuxenfoder bara man ser till att hunden får i sig vad den ska när det gäller mineraler och vitaminer.

Valpfoder innehåller mer protein än vuxenfoder och även andra mineraler, spårämnen och vitaminer kan vara olika. Varför göra det krångligt när man kan få allt i en säck?

Det beror på vilken ras du har. Valpfodret kan innehålla för mycket protein för din ras och då bör man inte använda det. OBS men det gäller att se till att valpen får i sig vad den behöver av mineraler och vitaminer ändå.
Nej det är för mkt energi som är farligt ffa på större raser.
PL

kl
Helt rätt.
PL

*Kl*

För mycket fett & protein kan ge valpen klåda och så brukar de växa snabbt och kan bli knotiga i benen och fläskiga i övrigt.

Vi brukar ge vuxen foder till alla valpar och ingen har blivit konstiga i pälsen eller växt konstigt så förstår inte vad som är bra med valpfoder egentligen.

För mycket protein gör INTE att valpen växer för fort! Det har skrivits flera gånger i denna tråd. Det är energin och ca/p förhållandet som orsakar problem.
Att valpar skulle få klåda av protein stämmer inte heller. Vad har ni fått denna information ifrån?

De där myterna verkar vara hopplösa att bli av med.
Dagens valpfoder är anpassade efter valpens behov. Valpfoder för storvuxna hundar innehåller mindre energi så att de inte ska växa för fort.

Om vi jämför med hästar så är det ingen som ifrågasätter den växande hästens ökade behov av protein - varför räknas hunden som den enda arten i världen som inte har ett ökat proteinbehov vid tillväxt???

Myten kommer sig av Åke Hedhammars urgamla försök. Han fodrade grandisvalpar med foder med olika proteininnehåll och kom fram till att de med högt proteininnehåll i fodret fick tillväxtrubbningar. Vad han missade vara att han även överutfodrade dessa valpar med calcium. Senare försök har visat att proteinet inte har någon större betydelse, men däremot för hög caliumgiva ger tillväxtrubbningar.

Precis, min hunds valpfoder (dock ej specifikt för stora hundar) innehåller mindre energi än normalfodret. Dock innehåller det något mer protein.

Flera av min mammas valpköpare har gett valpfoder med högt protein & fett och dessa har börjat klia sig när de sedan bytt till ett annat foder med lägre fett & protein nivå har hunden slutat klia sig.

En valp vi fött upp kom tillbaka hem till oss helt utan päls då han kliat sig så mycket de trodde det var kvalsterallergi men då vi har många hundar så är det ju inte direkt kliniskt rent här hemma och så fort vi bytt foder till ett med lägre p&f nivåer så slutade han klia sig och fick så småningom tillbaka pälsen och har sedan dess inte fått några mer bekymmer.

En annan valpköpare sa vi till att han skulle köpa ett visst foder men så gick han till djuraffären och ville ha det fodret och då började de i affärn att tala gott om något annat med skyhöga Protein och fett nivåer och han gick ju på säljsnacket och köpte detta foder och hunden började att klia sig.
Han ringde då till min mor och frågade vad han skulle göra och när mamma frågar vilket foder han gav så blev han bara tillsagd att byta och så var problemet borta.

Flera som har gett RC foder har också konstaterat att deras hundar har kliat sig men då trott att det varit pga skabb/loppor så de har badat hundarna men det har inte hjälpt sedan har de bytt foder och så har de slutat klia sig.

Så jag tror helt klart att visa hundar inte mår bra av att äta ett för "kraftigt" foder.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 008
Senast: MML
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 077
Senast: valpköpare
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
772
Senast: Oknytt
·
Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
978

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka