Valpen Drar !

Sv: Valpen Drar !

Det är sant, det blir ingen omlärning.. Men jag tycker ändå att det är att föredra att lära hunden direkt att inte dra i kopplet, ser ingen anledning till att vänta.
Och det går förvisso bra att lära en äldre hund/unghund, precis som med valpar. Men även där ser jag ingen anledning att vänta, man tjänar ju massor av tid att börja träna valpen, när min hund var 15mån tränade vi inför tävling i lp3 samt att jag hade en bra vardagslydnad också..
 
Sv: Valpen Drar !

Det är sant, det blir ingen omlärning.. Men jag tycker ändå att det är att föredra att lära hunden direkt att inte dra i kopplet, ser ingen anledning till att vänta.
Och det går förvisso bra att lära en äldre hund/unghund, precis som med valpar. Men även där ser jag ingen anledning att vänta, man tjänar ju massor av tid att börja träna valpen, när min hund var 15mån tränade vi inför tävling i lp3 samt att jag hade en bra vardagslydnad också..

Hur mycket mer tid hinner man träna på en dag eller två? I vissa fall högst en vecka?:confused:
 
Sv: Valpen Drar !

Fint exempel från gräsplätt nära mig:


Husse: sitt!
Hund: ...nosa runt....?

Husse: XX, sitt, sade jag!*...."att han aldrig lyssnar"
Hund: ...öhh, va?

Husse: Men XX, lyssna nu!*mer frustrerad än tidigare*
Hund: -lägger sig ner och gnager på pinne

Husse: Jaja, han ligger ju iaf. *ger hund godis*

------------------------------------------------------------------


Haha, jag har en kompis i Umeå som berättade för mej att hon hållit i en kurs.
På kursen deltog en man, med en alaskan malamute blandning på 1år.
Han hade (som sååå många andra) problem med att hunden inte lyssnade, vilket resulterade i att han tjatade massor.

När hunden skulle sätta sej så blev det massa tjat (som citat), slutligen fick husse nog och sa till hunden
"MEN HELVETE, SITT NER" !!!!!
Och hunden satte sej lydigt..
Ganska snabbt insåg min kompis att hunden lydde endast till
"MEN HELVETE.... *kommando*" :)
Till följd av massa tjat, husse var inte konsekvent förrän han fått nog, och då såg han till att hunden gjorde som han sa!
Kan bli rätt fel=roligt ibland :rofl:
Ser framför mej hur han springer runt och ropar
"men helvete kom, men helvete ligg" :P
 
Sv: Valpen Drar !

Jo, du menar vad jag förstått att man sparar så mycket tid på att börja koppelträningen vid 8 veckors ålder. Men hur mycket mer hinner man träna på absolut högst, oc då menarjag verkligen högst en vecka? Det är nämligen så länge jag anser att det tar att koppelträna en hund högst. Normalast är väl en till tre dagar?
 
Sv: Valpen Drar !

Jag menar att träna i överlag, inte bara koppelträning.
Men visst går det snabbt att lära hunden att gå i koppel om man gör på rätt sätt!
 
Sv: Valpen Drar !

Och det här är vad du har skrivit:


Varför låta valpen lära sig göra fel för att sedan försöka och försöka och försöka lära bort ovanan,
En eneorm överdrift? Hundpsykolog? Mitt svar är dock kort och gott för att jag vill ge chansen att valpa av sig. Är tiken inte speciellt hård mot sin valp i denn aålder behöver inte jag heller vara det utöver vid vissa saker som är uppenbara. Det är alltså inget onaturligt och jag gör på så vis inget som faller ur hundens ramar.



Jag hade absolut hållt med dig om detta hade handlat om en mogen hund. I detta fallet gör jag det inte.


Inte jag heller! Och alla hundar jag koppeltränat har varit långt över ett år :idea:



Jag är alldeles för lat för att hålla på i åratal med saker som man kan göra mycket enklare på mycket kort tid.
Det valpen lär sig på en minut vi åtta veckors ålder tar säkert en månad att få till när valpen är ett halvt år gammal

Nej, för min del kan man ta det únder ett och i extrema fall något enstaka till promenadtillfälle.



Japp. Precis som i deras egna värld.


ständigt? vad sägs om en enda gång?

Läst och ej förstått: confused: :confused:

Kom med råden hur alla de som inte kan klara av sina hundar då ska göra. Gamla moster matilda med sin schäfer som bogserat henne i sex år. osv.
 
Sv: Valpen Drar !

Efter som du litar blint på detta Sven säger?? jag vet folk som sett han tuktat sin Rottis i skogen rätt så rejält för o få han i schack innan lydnaden. Gör du det också då bara för han gör det?.


Nej ! Jag tuktar inte mina hundar. Jag har lär mig att dressera mina hundar på ett naturligt sätt, och där ingår bl.a. att lära valpen/hunden rätt på en gång. Jag blir arg på de som genom dålig uppfostran sina hundar drar på sig problem, och sedan ska spöa dem till tävlingsframgångar. Jag vet att sådant är relativt vanligt bland de som tävlar med sina hundar.
Själv tävlar jag inte med mina hundar och behöver inte den kadaverdiciplin som du tycks behöva. Jag klarar mig med en vettig uppfostran på mina hundar.

Jag tycker det låter lite konstigt att du som nu har sådana meriter väljer den krokigaste vägen fram till målet.

Varför låta valpen lära sig att dra för att sedan ta bort ovanan alltså det som diskuteras i tråden?

Kan du på ett enkelt sätt lära alla de som här på forumet klagar på att deras hundar sliter och drar och gör utfall när de är i koppel, hur de på ett enkelt sätt ska bli kvitt problemet. Det är ju enligt dig inga problem att klara det.
Du är ju säkert medveten om att det till största delen är tjejer med stora hundar som inte har kroppskrafter att hålla emot.

Hjälp dem då enkelt.
 
Senast ändrad:
Sv: Valpen Drar !

Klart jag ska ha super koll på mina hundar för det första är det inga leksaker jag har i kopplet för det andra är det tävlingshundar.

Men om jag då får ändå får mina framgångar kan det ju inte vara längsta vägen o gå då jag ändå lyckas med mina hundar om om igen.
 
Sv: Valpen Drar !

Vad tävlar du med hundarna? IPO har jag förstått, men du skrev 3 grenar?

Så måste jag bara få tillägga att när jag själv bara tävlat i lp1 och tittade på dom "duktiga" i Elit tänkte jag att
"guuuud vad duktig dom är".. Det var nåt helt magiskt :)
Men sen när man själv är där ser man att det finns många som lyckats få bra hundar, tävlar SM osv. som ändå har metoder/tankesätt som är helt åt H***etet
Så bara för att man har fina meriter på tävlingar behöver man inte vara så märkvärdig...
Tro att det kan vara bra att vara medveten om så man inte blir för kaxig :P
man blir aldrig fullärd, och det är väl det som är så kul med att hålla på med hund!

Fast nu menar jag inte att du springer runt och tror att du är bäst i världen...
Mer som en parantes bara :)
Det är dessutom lätt för folk som inte tävlar att ta galna råd bara för att man tror att alla tävlingsförare är duktiga!!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Valpen Drar !

Jag vet att jag inte är nån världsmästare på nåt vis tvärt om jag står garanterat med bägge fötterna på jorden.Jag svarade bara på Pangares spydiga inlägg om detta med att jag går längsta vägen för Pangare kan allt vet allt.

IPO innefattar 3 grenar Spår,lydnad och skydd.
 
Senast ändrad:
Sv: Valpen Drar !

Haha, okej, men de lät ju bra att de är så iaf :)
Okej, har allt för dålig koll på andra tävlingsgrenar än lydnaden..

Vilket jag vacker får ta och göra nåt åt inom kort då vi vill ge oss ut på apell-planen till våren/sommaren!!
 
Sv: Valpen Drar !

Jag ska väl å ta mig ut på apellen med Isa fisa, om hon nu kan sluta å bita av sig kroppsdelar!
 
Sv: Valpen Drar !

Jaa, ha du fått nån koll på om de går på försäkringen att lämna blodprov å kolla allergi?
Jag måste ju MH-testa Midas innan ja tävlar bruks.. Men jag har kollat å de finns massa MH-test här i närheten till våren, får anmäla på flera så ja är säker på att komma med!
 
Sv: Valpen Drar !

Det skulle det göra, om vet. tyckte det var befogat med allergi test! Det borde dem göra, eftersom hon har sår över hela kroppen, och har nu även börjat försöka tugga av sig sin tisse! :(
 
Sv: Valpen Drar !

Ja men dy, det MÅSTE dom ju tycka är nödvändligt!
Du får åka dit med henne i veckan, hon kan ju inte gå runt och klia sådär!!
 
Sv: Valpen Drar !

Jo, jag ska ringa i morgon! Vet bara inte om jag ska ringa storuman, eller vet. station i stan!
 

Liknande trådar

R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 153
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 459
Senast: Rugge
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 914
Senast: Sesca
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 783
Senast: Tiffany
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp