Valpen Drar !

Sv: Valpen Drar !

Du säger ju i mot dig själv i tråden.

Om du har en sån intilligent ras då skulle jag då inte köra nåt med hunden alls föräns den var 9-10mån gammal den lär sig allt mycket snabbare i den åldern än 8v. varför han sån kontroll på sin valp är du kontroll freak? jag är det men inte på en valp. varför ha så mycket lydnad på en hund som ändå inte ska användas som nåt vid så ung ålder. Allt hinner du ju ändå lära hunden innan det är dags för det hunden är ämnad för. Enda jag kör med mina hundar är sånt som är fullt naturligt som spår (utan krav) Bita lära dom bita på rätt sätt i skinn, med full bett o.s.v.

Jag ser vissa människor börja jätte tidigt bara för de är osäkra på om de kommer o klara av hunden eller inte. en erfaren förare märker direkt vad hunden besitter för egenskaper. Kan bara ta min egen Schäfer sån förig hund så det är äckligt inte behöver jag gå fot med den vid 8v bara för o lära han kontakt nej för han har det naturligt i sig. då kan jag vänta med det momentet tills åldern är den rätta för o kunna börja med lydnad o då kunna gå mycket fortare fram o kort där efter lägga in krav.

Ser flera som fått sina valpar runt om som körde sen dom var 8v inte ligger dom 9mån före oss i träningen när jag börja med min klev jag bara på nån vecka ikapp dom. O då har min hund fått varit valp o härjat runt precis som han vill utan knappt några krav alls. Inkallning bara o vissla så kommer han som sjukten ur en kanon, men inkallning är det enda jag körde sen han var liten för att man ska kunna ha han lös i skog o mark.
 
Sv: Valpen Drar !

Just det ! Är man konsekvent så är det inga problem.
Är det att vara konsekvent att låta valpen/unghunden dra i koppel och sedan får den helt plötsligt inte dra.

Inte underligt att forumet är fullt av folk som klagar på att hundarna gör si eller så.
Det måste ju vara fullkomligt omöjligt för en hund att kunna lita på sin ägare om villkoren för hur den ska uppträda i olika situationer ständigt ändras.

Har valpen direkt fått sina regler utstakade så vet den vad som väntar och allt blir fullständigt naturligt, hunden behöver inte tveka.
Finslipningen och cirkuskonsterna kan man sedan fortsätta med när hunden blir större. Det är då igentligen bara att skärpa kraven.
 
Sv: Valpen Drar !

Och dra i kopplet är väl inga problem o få till senare utan varken bråk eller stå hej. Det är ju bara ren okunskap o inte lyckas med det utan bråk.

Schäfern lärde sig det på nån promenad utan korrigering eller bråk, bara att man var konsekvent med han. Så jag hävdar fortfarande att man ska låta hunden vara valp o sen lära in saker sen får ju du ha ditt sätt. Fattar inte ändå varför du ska han ett lydnads Ess redan vid 3mån då hunden inte ens är redo för nåt arbete. Mina hundar sätts i arbete vid så sent som bara går 9mån då gör jag mina första lydnads pass med dom på en plan lite mer seriöst utan krav men jag eskalerar fortare o kan lägga in alla kravfaser mycket fortare då.
 
Sv: Valpen Drar !

Jag tror inte att det blir förvirrande för hunden. Snarare tror jag precis som PIRU att det är bra & klokt att låta valpen vara just valp. Min valp är inte det minsta förvirrad trots att jag ökat kraven på honom allteftersom. Jag har varit som andra hundar är mot valpar, bestämd om det behövs, men med ett stort tålamod när det gäller det mesta. Jag behöver knappt säga till honom, räcker med att rycka lite i läppen eller ett "app-app", har aldrig behövt vara spec tuff mot honom & då är ändå detta en hård individ.

Det enda jag hade som "krav" på min valp i början (men även nu såklart) är att han ska kunna vara lös överallt, alltså ska han vara följsam, kontaktsökande & lyssna på inkallning. Till skillnad från PIRU & hans schäfer så får jag nästan ingen följsamhet gratis;) utan det är något jag fått jobba med hela tiden. Jag har också haft lite ordningeregler, för att underlätta vardagen som tex att valpen ska sitta & vänta på mat, även detta med stoort tålamod från min sida. Jag har även sett till att hans av/på-knapp fungerar optimalt.

Jag tycker inte att en valp ska begränsas, den ska få utforska världen utan för många förbud. Som PIRU skriver, man kommer inte hamna efter för att man börjar mer seriöst senare. Jag har redan nu börjat med lättare spår & sök, men inom lydnaden kan han väl i princip "bara" sitt, ligg, loss, vänta & varsågod.

Nu har han haft en jobbig period med tänder & psykisk könsmognad, då har jag varit extra tolerant & eftersom hans öron verkat vara lite halvdåliga nu så har han fått gå ganska mkt kopplad istället för att jag ska behöva skälla på honom. Nu funkar öronen igen & han kan gå lös igen.

Jag har en 5 månaders pinschervalp.
 
Sv: Valpen Drar !

Just det ! Är man konsekvent så är det inga problem.
Är det att vara konsekvent att låta valpen/unghunden dra i koppel och sedan får den helt plötsligt inte dra.

Det är det absolut, iom att inte ens tiken uppfostrar sina valpar så pass hårt som du vill få det till i en viss ålder så gör det absolut ingen skada om jag skulle bete mig likadant.


Inte underligt att forumet är fullt av folk som klagar på att hundarna gör si eller så.
Det måste ju vara fullkomligt omöjligt för en hund att kunna lita på sin ägare om villkoren för hur den ska uppträda i olika situationer ständigt ändras.
Ständigt ändras? Hur menar du då? När valpen är mogen nog ändrar man villkoren en gång och så lever den så resten av sitt liv.
Det låter som att du själv har väldiga problem med din/dina hundars uppfostran iom att din reaktion på ngt så naturligt är så pass stark?




Har valpen direkt fått sina regler utstakade så vet den vad som väntar och allt blir fullständigt naturligt, hunden behöver inte tveka.
Finslipningen och cirkuskonsterna kan man sedan fortsätta med när hunden blir större. Det är då igentligen bara att skärpa kraven
Fel. Visst, valpen tar ingen egentlig skada av att gränserna ska vara stenhårda i början, men det är knappast naturligt för den. Jag vill uppfostra mina hundar på deras sätt, dvs genom det språket de förstår bäst-sitt eget. Jag tycker att du ska läsa lite mer om etologi och hundens psyke rent allmänt så ska du se att tiken inte alls så hård som du vill ha det mot en 12 veckors valp.
 
Sv: Valpen Drar !

*kl*

Jag börjar nog gärna ganska tidigt, mycket på grund av mina egna brister. Jag försöker vara konsekvent, och det funkar hyfsat.
Dock inte alltid. Min förra hund var ute och knallade med två glada småtjejer från ganska tidig ålder, och då var det lättast att börja koppelträning tidigt, två små tjejer+stor stark hund kändes som en dålig kombination.
Alltså försökte vi vara så duktiga som möjligt, dessutom tycker jag inte att "kravet" på att gå hyfsat i koppel utan att dra är oöverstigligt för en valp.
Det är ju inget perfekt fotgående jag vill ha, utan bara att hunden vet att sträcks kopplet så saktar man in, man kastar sig inte framåt och försöker öka tempot.

Jag tränar inte heller jätteaktivt med min hund, så jag har små krav hela tiden, fasta ramar man inte överskrider, men inom dem är det rätt fritt.

Eftersom hon är en "sällskapshund" som tränas utan tävlingsmål, så
kommer kraven på henne aldrig bli särskilt stora. Hyfsat vett, så är jag ganska nöjd.

En valp är ofta mer lättformad tycker jag, alltså innebär det mindre jobb för mig som inte är någon stjärna på dressyr, men vill att det ska funka friktionsfritt.

Sen märker jag att det är skillnad på hur det blir om man är en eller flera som uppfostrar. Det är lättare att vara konsekvent om man är själv, eller bägge har samma åsikter. Min hund får göra saker med min kille jag aldrig skulle acceptera. Det ställer till det ibland, särskilt innan hon insåg att matte vill att man går fint i koppel, husse struntar i det mer eller mindre.
 
Sv: Valpen Drar !

Nej det är inte för mycket krav på en hundvalp men precis som du säger att man får lägga ribban på sin kunskapsnivå för annars kan det lätt bli galet när hunden är 15mån o helt galen ja då givetvis har man ett problem. Men vet man vad man gör så är det inga problem o börja sent. Sen har man enklare raser som sällskap då ska det inte vara några som helst problem med en sån enkel sak som att hunden inte får dra. Men vet man med sin kunskap att hunden kan få härja fritt då tycker jag helt klart att den ska få göra det. Kan ju säga direkt att det ställs minimala krav på dig som förare o få en hund och inte dra i kopplet så därför ger jag det rådet.
 
Senast ändrad:
Sv: Valpen Drar !

Men stenhårda gränser har jag inte uppfattat det som, snarare att man har några gränser.

Det känns som det bilr två läger, där det ena tycker att hunden kan leva rövare hur den vill upp till ca 9 månaders ålder, det andra är hårda och kräver elitlydnad från dag ett. Jag tror inte riktigt det är så illa, åt något av hållen.

Om jag tycker att valpen ska kunna sitt, ligg och vänta på maten, varför inte kunna uppföra sig i koppel, så till vida att den inte drar?
Det är faktiskt viktigare för mig än att den kan sitt.

Promenader med en hund, oavsett ålder nästan, som drar i koppel är det värsta jag vet. Och det som det flesta har problem med.
Jag vill inte bli omkringsläpad av min hund när den är tonåring. Alltså måste jag börja innan det, om det sen beror på min bristande kompetens eller vad det är, spelar ingen roll. Bara det funkar.
 
Sv: Valpen Drar !

Ja, men precis.

De flesta hundägare tror jag inte har så mycket kunskap. En del har det naturligt, andra får kämpa för det.
Det du fixar på en gång, kanske jag får slita i månader med.
Och tvärtom.

Man får utgå lika mycket från människa som hunden, tror jag, om det ska bli roligt och fungera.
 
Sv: Valpen Drar !

Nja tror folk krånglar till sin hund alldeles för mycket i början o tro det är nåt annat därför blir allt så struligt och få till det för dom.

Man ser sånt daglig daxs att folk inte tar hunden för vad den är.

Vore man lite mer rak o ärlig med sin hund så skulle många hundar må mycket bättre i dag.
 
Sv: Valpen Drar !

Men stenhårda gränser har jag inte uppfattat det som, snarare att man har några gränser.

Det känns som det bilr två läger, där det ena tycker att hunden kan leva rövare hur den vill upp till ca 9 månaders ålder, det andra är hårda och kräver elitlydnad från dag ett. Jag tror inte riktigt det är så illa, åt något av hållen.

Om jag tycker att valpen ska kunna sitt, ligg och vänta på maten, varför inte kunna uppföra sig i koppel, så till vida att den inte drar?
Det är faktiskt viktigare för mig än att den kan sitt.

Promenader med en hund, oavsett ålder nästan, som drar i koppel är det värsta jag vet. Och det som det flesta har problem med.
Jag vill inte bli omkringsläpad av min hund när den är tonåring. Alltså måste jag börja innan det, om det sen beror på min bristande kompetens eller vad det är, spelar ingen roll. Bara det funkar.

Absolut inte, jag tycker snarare att Pangare vill som du skrev, få det till något "stenhårt" och det är detta jag motsäger mig. Att dessutom påstå att det skulle vara det naturligaste för valpen är inte sant, tiken är ju inte så hård som Pangare vill få det till. Inte när valpen är 12 veckor.
 
Sv: Valpen Drar !

För min del så tycker jag att skillnaden mellan kanske ligg, vänta på mat & att dra/inte dra i kopplet ligger delvis i att när man är ute på promenader så vill valpen utforska världen, det är en stor värld för en liten valp, den vill ju gärna upptäcka & kika på allt, helst nyss. Det vill inte jag ha kopplat till krav som att gå fint i kopplet. Jag har ju i & för sig nästan alltid valpen lös, så där kommer jag ju runt/förbi det "problemet" ett tag till.

Jag har inga krav än på att min valp ska slänga sig ner om jag säger ligg, även om han nästan alltid gör det. Men jag vill inte kräva spec mkt ute på promenaderna, då vill jag som sagt att han ska få upptäcka, utforska & uppleva:D

Jag tror inte heller att de flesta är antingen eller utan att man gör bäst i att lägga sig på en nivå som passar hunden & en själv.
 
Sv: Valpen Drar !

Ex-hunden var som en liten orm i kopplet från dag 1. Och lika dan vid 6 månader. Sen fanns det ingen som kunde styra upp denna heltossiga rottis. Jag undrar om det inte blivit bättre om någon börjat tidigare? Den där söta lilla valpen var ju ett monster när hon var ett år, som fortfarande inte hade fattat det där med koppel.

Visst var det fel hund hos fel person (äldre, krasslig dam), men jag tror faktiskt det blivit bättre om hon haft lite krav från början.
Krav, inte kadaverdisciplin.


Om det låter bättre se det som ett förslag från min sida till valpen, att promenaderna blir roligare om man inte drar i kopplet för kung och fosterland.
 
Sv: Valpen Drar !

Kanelbulle skrev:
Om det låter bättre se det som ett förslag från min sida till valpen, att promenaderna blir roligare om man inte drar i kopplet för kung och fosterland.

Där håller jag helt med, men jag måste fått en begåvad valp, för det har han redan förstått:p Han går ju inte perfekt i koppel på något sätt, men drar inte så att man blir tokig(& jag har ganska höga krav på min vuxna hund). Är dessutom lätt att få kontakt med & håller sig nära.
 
Sv: Valpen Drar !

Min poäng är att krav i valpstadiet inte är ett måste. Pangare förstorar upp det hela och anser att hunden så gott som är ett "hopeless case" om den inte blivit koppeltränad from den är 8 veckor. Jag ser det absolut inte så. Som jag skrev tidigare tror jag defintivt inte att en valp tar skada av hårda krav från början. Men eftersom att Pangare ville få det till att "det är naturligast för valpen" var jag tvungen att protestera. I hundarnas värld är det inte så.
 
Sv: Valpen Drar !

Inget måste, det tycker inte jag heller, men det är inte fel heller.
Självklart har man inte samma krav på en valp som en vuxen hund, men att det ska vara helt kravlöst tror jag inte på.

Är inget fan av fri barnuppfostran heller:D
 
Sv: Valpen Drar !

Det torde vara beroende på ras också, vissa är ju förigare än andra, och kanske då kan "plockas" senare.

En förig schäfer och en självständig vorsteh är ju rätt olika.
 
Sv: Valpen Drar !

Jo, det är nog ganska stor skillnad. Men jag har en pinscher & de är ganska självständiga, inte naturligt föriga & med ganska låg "will to please", men istället för att träna på koppelgånde så har jag lekt & förstärkt följsamhet, kontakt & i viss mån "will to please". För att lättare kunna träna att gå fint i koppel, men främförallt för att få det lättare med lydnadsträningen sen.
 
Sv: Valpen Drar !

Det torde vara beroende på ras också, vissa är ju förigare än andra, och kanske då kan "plockas" senare.

En förig schäfer och en självständig vorsteh är ju rätt olika.

Jag har en Rottweiler som har mer drifter än de flesta hundar har, med han gjorde jag likadant med o innan han hade jag aldrig hållt i ett koppel. fick i ordning på det också utan nåt större problem , absolut inte med våld o helt stå hej i kring oss det kan jag garantera.
 
Sv: Valpen Drar !

Men du kanske faller inom kategorin "har det naturligt"?
Det är inget problem för dig, men det kan likväl vara ett jätteproblem för andra. Hade vem som helst här på buke fixat det utan större problem som du gjorde?

Låt gå att många som har hund kanske borde ha guldfiska i stället, men om man nu har skaffat jycken får man göra det bästa av det.

Annars blir det lätt fler 1½-2 åriga hundar som omplaceras för att husse/matte inte orkar med. Det är kanske inte hundens fel, men jag vidhåller att om den fick någon form av uppfostran tidigare, hade kanske inte problemen blivit så stora.
 

Liknande trådar

R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 153
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 459
Senast: Rugge
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 914
Senast: Sesca
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 783
Senast: Tiffany
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp