Valpen Drar !

Sv: Valpen Drar !

Jag tycker inte det är ärligt o säga så där riktigt att jag har det i mig. Innan jag fick Piru hade jag knappt hållt i ett koppel. Jag hade ingen hjälp i början men jag satt inte framför datorn o ba om hjälp, utan jag gav mig ut och testade mig fram i tim tal o hade skoj med min hund.

Man kan inte sitta på röven o sura om nåt blir fel med hunden utan red ut problemen direkt istället för o gå hem o sätta sig framför datorn o gnälla.

Tror du inte det tog mycket blod svett o tårar innan jag fick bort alla utfall han gjorde efter attackerna med de två kamphundar som bitit han. Jo jag var helt förstörd i flera veckor men inte satt jag på ett forum, nej jag gick lång turer med han och försökte lösa våra problem (inte mig han gjorde utfall med utan min f.d. sambo) men jag fick ändå reda ut problemen med han.
 
Sv: Valpen Drar !

Annars blir det lätt fler 1½-2 åriga hundar som omplaceras för att husse/matte inte orkar med. Det är kanske inte hundens fel, men jag vidhåller att om den fick någon form av uppfostran tidigare, hade kanske inte problemen blivit så stora.

Då tycker jag ju inte man tänkt till när man köpte hunden riktigt man tog sig vatten över huvudet helt enkelt. När hunden bestämmer promenaden så bestämmer den säkert andra saker också utan att ägaren kanske tänker på det men en vacker dag får man se det också.
 
Sv: Valpen Drar !

Jag känner ju inte dig, men visst tycker jag det känns som om du har en känsla att lita på.
Jag menar inte att allt bara flyter för dig, och att du aldrig stöter på problem, men att du har en känsla som hjälper dig att lösa problemen. Jag har haft tur med min hund, hon är ganska problemfri, och det är inga större problem med henne, bortsett från hennes tidigare befästa beteende när det gäller harar.

Inte löser man problemen framför datorn, jag skapar inte heller problemtrådar utan att ha gått bet själv först.
Däremot kan jag få inputs, och nya infallsvinklar som gör att jag löser problemen snabbare. Det känns schysstare mot hunden, än att jag försöker och försöker, men inte lyckas, och får kasst självförtroende på kuppen alltmedan problemen blir större och större.

Det jag lite fiskar efter är att många inte lägger blod svett och tårar på hunden av olika omständigheter utan kanske då omplacerar jycken istället. Och att man kanske slipper en del sånt genom att
börja med sånt man inte gillar lite tidigare än 9 månader.

Du ska ha all eloge för att du lyckats så bra med dina hundar, men du har jobbat hårt hårt för det. Det kanske inte är rätt att lägga mindre än det du gör, men de flesta har ju bara hunden som sällskap mer eller mindre, och lägger inte samma energi på det.

Fel ras är det många som väljer, men man kan ju försöka få så bra förutsättningar som möjligt.
Jag tror att det är helt okej att starta tidigt, men man ska givetvis hålla det på en nivå som är lagom för valpen.

Sen är ju tillexempel många småhundar "vuxna" tidigare än de större raserna, som behöver längre tid på sig att mogna.
Min tycker jag blev vuxen när hon var tre, och nu är hon riktigt trevlig. Kvarterets lilla York mognade betydligt tidigare, i mina ögon.
 
Sv: Valpen Drar !

Men se det så här då. Om jag får slita med så mycket med mina hundar för jag har 3 grenar som jag tävlar i så det är hur många moment som helst o få till samt finputsa. Men en människa som bara har en hund som sällskap har ju inte mer än max 10 moment o få till. Det SKA alla kunna lyckas med o kunna få mer eller mindre ovillkorligt på. Lyckas man inte ens med det då är man bara lat och ej villig o lära sig nåt om hunden.
 
Sv: Valpen Drar !

Jag förstår precis hur du menar, och kan hålla med dig, men det är inte vad jag ser när jag tittar på hundar i min omgivning.

I området vi bor anses min hund vara extremt väluppfostrad, lydig osv. Men, det är hon inte. Visst, jag har hyfsad koll, men de flesta jag stött på har problem med att hunden drar, inte kommer på inkallning, den stannar inte när man säger till, och skäller helst på alla hundar som passerar.
Jag säger inte att det är rätt, men att verkligheten ofta ser ut så.
Då tycker jag att det är bra om man börjar träna lite lekfullt med valpen så fort man har lust, och kanske får någon koll, hellre än ingen alls.
De flesta kräver inte ovillkorlig lydnad nån gång, vad jag har sett, utan mest någon respons.

Fint exempel från gräsplätt nära mig:


Husse: sitt!
Hund: ...nosa runt....?

Husse: XX, sitt, sade jag!*...."att han aldrig lyssnar"
Hund: ...öhh, va?

Husse: Men XX, lyssna nu!*mer frustrerad än tidigare*
Hund: -lägger sig ner och gnager på pinne

Husse: Jaja, han ligger ju iaf. *ger hund godis*

------------------------------------------------------------------

Jag upplever att det är ett fåtal i min närhet, som vill göra något mer än gå ut och gå, kasta lite pinnar och snacka skit med andra hundägare. Visst finns de, men i minoritet så det visslar om det.
Folk jobbar heltid, har tre ungar och en aktiv fritid bestående av innebandy och hämtning/lämning av ungar. De har inte tid (upplever de) och lust och ork att finslipa komandon med hunden, när de funkar hyfsat för det mesta.

Jag tycker inte det är rätt, men jag skulle tro att det är ganska sant.


(ursäkta att jag bara flummade iväg där nånstans)
 
Sv: Valpen Drar !

Inget måste, det tycker inte jag heller, men det är inte fel heller.
Självklart har man inte samma krav på en valp som en vuxen hund, men att det ska vara helt kravlöst tror jag inte på.

Är inget fan av fri barnuppfostran heller:D

Min poäng är att Pangare vill få det att hunden blir så gott som ett "hopeless case" om man inte korrigerar felbeteende när den är valp, visst..sätter man inte igång med lydnaden och har en plan och vet hur man ska bära sig åt när det är dags att börja träna DÅ kan jag mycket väl tänka mig att man enkelt kan få sig en hund som "tar över". Att en tolv veckors valp blir fullkomligt bångstyrig när den är unghund är vad jag kallar överdrift.
 
Sv: Valpen Drar !

Ojoj vad mycket onda tår jag trampat på.:confused: :confused: :confused:

Om ni läser vad jag skriver och i stället för stt sätta igång och fantisera så skulle ni säkert inte behöva halta så mycket.

Det är i alla fall bland alla hundmänniskor jag känner så, att alla vet och hoppas att tiken till våra valpar lär hunden veta hut. Jag kommer i alla fall aldrig i fortsättningen att köpa en valp efter en tik som inte uppfostrat valpen.
Jag tar vid där tiken slutar och sätter sedan regler som valpen får hålla sig till. Den får sitta innan den får mat (sitträning) får ett kommando komma för att bli klappad eller få godis (inkallningsträning) osv. Jag ser till att ta tillfällena för att alltid ligga före valpen och göra enkla inlärningar. Sedan kommer kravfasen när hunden vet vad som gäller.
Det är bara vanlig enkel uppfostran.

Vad jag sedan gör är att se till att valpen har klara regler som den får hålla sig till. Det innebär att valpen inte behöver stressas av att det ena dagen är si och den andra dagen så.

Jag har snabbt bläddrat igenom flera hundböcker och alla ger mig stöd i den uppfattningen.Bl.a Sven Järverud (Känd från Statens hundskola och Brukshundsklubben) anser att man mellan 8-13 veckor ska lära hunden gå i koppel.

Bengt Rödseth skriver citat:
"När det gäller koppelträning så har vi ett lysande exempel på vilka enorma misstag vi begår, eftersom vi inte förstår hur inlärningen fungerar. Första gången vi sätter koppel på valpen så låter vi den sträcka kopplet, inte sant? Därmed blir kopplet i sig självt,så fort det kommer om halsen på valpen ett kommando till att dra och så ska vi gå där och rycka i 10-12år. Om vi i stället, denna första gång, gjort det en aning obehagligt (negativ assiacion) för valpen när kopplet var sträckt och berömt (possitiv association) valpen när den varit vid benet så hade den inte sträckt kopplet efter detta. Naturligtvis får detta övas några gånger för det kan vara lite komplicerat för valpen att förstå. Har valpen aldrig dragit i koppel så blir kopplet en signal till hunden att den skall gå invid benet." Slut citat.

Mer komplicerat behöver det inte vara, och för hunden blir koppelpromenader något positivt, i stället för ett evigt slitande med en förb....ad matte/husse

Jag förstår inte vad ni tycker är fel???
Varför göra en enkel sak komplicerad???
 
Sv: Valpen Drar !

Ojoj vad mycket onda tår jag trampat på.:confused: :confused: :confused:

Om ni läser vad jag skriver och i stället för stt sätta igång och fantisera så skulle ni säkert inte behöva halta så mycket.

Det är i alla fall bland alla hundmänniskor jag känner så, att alla vet och hoppas att tiken till våra valpar lär hunden veta hut. Jag kommer i alla fall aldrig i fortsättningen att köpa en valp efter en tik som inte uppfostrat valpen.
Jag tar vid där tiken slutar och sätter sedan regler som valpen får hålla sig till. Den får sitta innan den får mat (sitträning) får ett kommando komma för att bli klappad eller få godis (inkallningsträning) osv. Jag ser till att ta tillfällena för att alltid ligga före valpen och göra enkla inlärningar. Sedan kommer kravfasen när hunden vet vad som gäller.
Det är bara vanlig enkel uppfostran.

Vad jag sedan gör är att se till att valpen har klara regler som den får hålla sig till. Det innebär att valpen inte behöver stressas av att det ena dagen är si och den andra dagen så.

Jag har snabbt bläddrat igenom flera hundböcker och alla ger mig stöd i den uppfattningen.Bl.a Sven Järverud (Känd från Statens hundskola och Brukshundsklubben) anser att man mellan 8-13 veckor ska lära hunden gå i koppel.

Bengt Rödseth skriver citat:
"När det gäller koppelträning så har vi ett lysande exempel på vilka enorma misstag vi begår, eftersom vi inte förstår hur inlärningen fungerar. Första gången vi sätter koppel på valpen så låter vi den sträcka kopplet, inte sant? Därmed blir kopplet i sig självt,så fort det kommer om halsen på valpen ett kommando till att dra och så ska vi gå där och rycka i 10-12år. Om vi i stället, denna första gång, gjort det en aning obehagligt (negativ assiacion) för valpen när kopplet var sträckt och berömt (possitiv association) valpen när den varit vid benet så hade den inte sträckt kopplet efter detta. Naturligtvis får detta övas några gånger för det kan vara lite komplicerat för valpen att förstå. Har valpen aldrig dragit i koppel så blir kopplet en signal till hunden att den skall gå invid benet." Slut citat.

Mer komplicerat behöver det inte vara, och för hunden blir koppelpromenader något positivt, i stället för ett evigt slitande med en förb....ad matte/husse

Jag förstår inte vad ni tycker är fel???
Varför göra en enkel sak komplicerad???

Det var absolut ingen som tyckte att du gjorde fel. Men du sa själv att det var stor sannolikhet att hunden drar som en dåre när den har mognat och att den på något vis skulle bli förvirrad om man inte var stenhård med reglerna från början.

Jag menar att hunden inte alls blir förvirrad och man kommer med största sannolikhet inte få en monsterhund som aldrig kommer kunna gå i koppel som vuxen hund om man har en plan , det går att få en hund att gå fint i koppel på någon enstaka promenad. Jag ser inga komplikationer i detta utan förhåller mig till den metoden iom att jag gärna ser att hunden får "valpa av" sig.

Du har dessutom inte trampat på någons tår, däremot var du väldigt noga med att påpeka att metoden du förhåller dig till var ett faktum som skulle följas till punkt och pricka, vilket jag absolut inte håller med om-det betyder inte att jag tycker att den är fel.
 
Sv: Valpen Drar !

Om ni läser vad jag skriver och i stället för stt sätta igång och fantisera så skulle ni säkert inte behöva halta så mycket.


Och det här är vad du har skrivit:


Varför låta valpen lära sig göra fel för att sedan försöka och försöka och försöka lära bort ovanan,
för att sedan prova att försöka att få tag i någon psykolog, som kan tala om hur man ska göra, för att hunden inte ska slita i koppel. Ack och uj och ve, för man kan ju inte slita i kopplet för då går ju hunden sönder, enligt skrönorna här i forumet.
En eneorm överdrift? Hundpsykolog? Mitt svar är dock kort och gott för att jag vill ge chansen att valpa av sig. Är tiken inte speciellt hård mot sin valp i denn aålder behöver inte jag heller vara det utöver vid vissa saker som är uppenbara. Det är alltså inget onaturligt och jag gör på så vis inget som faller ur hundens ramar.


Velar man fram och tillbaka då får man en hund som man aldrig kan lita på, och det är då absolut inte hundens fel.
Jag hade absolut hållt med dig om detta hade handlat om en mogen hund. I detta fallet gör jag det inte.

Det innebär att jag aldrig har provat ha en hund som sliter i koppel och jag har aldrig behövt ha en hund som gör utfall mot andra hundar. De vet att det är lugnt och tryggt när de sitter i koppel.
Inte jag heller! Och alla hundar jag koppeltränat har varit långt över ett år :idea:



Jag är alldeles för lat för att hålla på i åratal med saker som man kan göra mycket enklare på mycket kort tid.
Det valpen lär sig på en minut vi åtta veckors ålder tar säkert en månad att få till när valpen är ett halvt år gammal

Nej, för min del kan man ta det únder ett och i extrema fall något enstaka till promenadtillfälle.


Är det att vara konsekvent att låta valpen/unghunden dra i koppel och sedan får den helt plötsligt inte dra.
Japp. Precis som i deras egna värld.

Inte underligt att forumet är fullt av folk som klagar på att hundarna gör si eller så.
Det måste ju vara fullkomligt omöjligt för en hund att kunna lita på sin ägare om villkoren för hur den ska uppträda i olika situationer ständigt ändras
ständigt? vad sägs om en enda gång?
 
Sv: Valpen Drar !

Saknar du förmåga att inse vad som är konsekvens?
Konsekvens har under alla tider varit ledordet vid hunddressyr.
Det är inte konsekvens att låta hunden slita i koppel t.ex en tid (oavsett ålder) och sedan förbjudet.
Visst har man en hund utan motor så kan man klara sig hjälpligt med att vela sig fram, men som ju de allra flesta sett i forumet, (men tydligen inte du), så vimlar det av trådar med just problem att hantera sina hundar i koppel.
När de sedan ska försöka åtgärda problemet så är ju allting så fruktansvärt farligt. (Skrönor enligt mig).

Tycker du att det då är fel att ge ett råd som i princip tar bort hela problemet?

Om det nu är så enkelt som du säger varför uppstår då alla dessa problem?
 
Sv: Valpen Drar !

Jag har 2st med mer motor än gemene man inte fan rinner dom mig ur händerna för dom haft det fritt under sitt valpstadie det kan jag säga dig direkt.
 
Sv: Valpen Drar !

Saknar du förmåga att inse vad som är konsekvens?
Konsekvens har under alla tider varit ledordet vid hunddressyr.
Det är inte konsekvens att låta hunden slita i koppel t.ex en tid (oavsett ålder) och sedan förbjudet.
Visst har man en hund utan motor så kan man klara sig hjälpligt med att vela sig fram, men som ju de allra flesta sett i forumet, (men tydligen inte du), så vimlar det av trådar med just problem att hantera sina hundar i koppel.
När de sedan ska försöka åtgärda problemet så är ju allting så fruktansvärt farligt. (Skrönor enligt mig).

Tycker du att det då är fel att ge ett råd som i princip tar bort hela problemet?

Om det nu är så enkelt som du säger varför uppstår då alla dessa problem?


Nej , jag tycker fortfarande inte att din metod är fel som jag nu skrivt för femtioelfte gången. Tvärtom vet jag att den fungerar.
Det jag motsäger mig är att du sätter foten i marken och säger "det är på det här sättet och så var det med den saken" ungefär. Faktumet är att det inte är det. Jag ser ingen anledning till att vara "på" en valp när man är ute och går och utforskar allt kul vid 12 veckors ålder och det är min åsikt. Det är inte på något sätt onaturligt för den, tvärtom. Däremot tar den ju absolut ingen skada av att vara mer "inramad". Jag däremot anser att hunden ska få valpa av sig.

Om det nu är så enkelt som du säger varför uppstår då alla dessa problem
Okunskap såklart. En förare med tydligt ledarskap har inte ett sådant simpelt problem som koppeldrag. Sen finns det ju dom som kanske inte har detta i sig, då är det utan tvekan mycket lättare att göra på ditt sätt.
 
Sv: Valpen Drar !

Efter som du litar blint på detta Sven säger?? jag vet folk som sett han tuktat sin Rottis i skogen rätt så rejält för o få han i schack innan lydnaden. Gör du det också då bara för han gör det?.
 
Sv: Valpen Drar !

Nä fy vad tråkigt att höra, om det nu är så.
 
Sv: Valpen Drar !

Låt hunden vara hund ställ inte en massa krav på att den inte ska få dra o.s.v.

det lär du in senare på den. Tycker du själv att det är konstigt om den vill fram fort o se allt nytt i livet och utforska varenda buske.

När promenaden blir den samma runt 6mån gammal då kan man börja lite smått.

Fattar inte varför alla ska ha lydnadschapions innan de ens lyfter benet.
Man börjar med saker när hunden är mogen för lite koncentration vilket jag iaf inte tycker en 12v valp är.

Jag tycker att det låter som en omväg att låta hunden dra, för att sen träna om. Det är ju inte direkt så att lydnadschampionat och en dräglig hund/valp på promenad är samma sak.
Dock så behöver man ju inte göra en så stor grej av det, om hunden drar kommer den ingen vart, om den går fint får den lukta och titta på varenda buske om den så vill...
Men jag tycker inte att man behöver gå in med massa godis, klicker mm.
Så tycker jag att en valp visst kan koncentrera sej- under rätt förutsättningar. Sen lär jag mina valpar att koncentrera sej, succesivt blir ju koncentrationsnivån högre.
Men jag synar att en 6mån aldrig tränad hund kan koncentera sej längre än en hund som är tränad sen valpstadiet..

Jag börjar träna in tävlingsmoment med mina hundar redan när de är 12veckor, men på ett positivt sätt, träningen blir lek för hunden.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Valpen Drar !

Nä fy vad tråkigt att höra, om det nu är så.

Det är inge illa menat men varför lyssna på en som skriver böcker på ett sätt o sen kör ett annat. Du har fler ex som är exakt likadanat.Anders Hallgren vänder kappan efter vinden hela tiden för o få sälja böcker.

Menar inte att han är en djurmisshandlre på nåt vis vissa hundar behöver sättas på plats inte alls ovanligt på raser som Rottweiler som är bångstyriga o tjuriga.
 
Sv: Valpen Drar !

vadå lära om jag har ju inte lärt hunden nåt ens när dom är fria som små det är det som är det fina.Just därför kan man få till detta så enkelt när dom är lute äldre också. Hade en 15mån Schäfer hane här förr förra sommaren aldrig varit utan för hundengården inga problem o lära den saker, snarare tvärt om väldigt enkelt för allt var skitskoj.
 
Sv: Valpen Drar !

Jag är långt ifrån insatt i hans särskilda träningsmetoder (om han nu har några sådana) men vet bara att han är ansedd som en av de bästa o att deras kennel har ett mkt bra rykte med bra resultat.

Det gör mig lite knäckt. Jag menar vem ska man lita på då??
 
Sv: Valpen Drar !

Jag gillar hans tränings sätt till 100, rakt o ärligt, och hans hundar är nog landets bästa Rottweiler. Men tror du han skulle få sälja några böcker om han skrev hur han gör med en dominant rottweiler hane innan lydnadstävlingen, nej skulle inte tro det.

Det var enda jag mena så du behöver inte bli helt knäckt över detta.
 

Liknande trådar

R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 153
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 459
Senast: Rugge
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 914
Senast: Sesca
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 783
Senast: Tiffany
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp