Valp vs spädbarn.

Nordthor

Trådstartare
Möjligen dagens dummaste fråga, men jag är otroligt nyfiken på vad svaren kommer att bli! ;)

Ni med erfarenhet av båda:
När fick ni sova minst? När ni hade valp, eller när ni "hade" spädbarn?

(Givetvis förstår jag att det är högst individuellt.)

Hur "jobbigt" är det egentligen med en valp? Jag har ingen erfarenhet alls! (Minns dock att min bror och hans sambo såg väldigt slitna ut det första året med sin hund.)

//Nordthor (nyfiken i en strut).

Sv: Valp vs spädbarn.

Nu har inte jag barn men har aldrig gått upp på natten med någon valp jag haft. Rastat det sista jag gjort på kvällen och sen det första man gör på morgonen, 8 timmar brukar inte vara någon problem. På natten när jag sover så gör även mina valpar och hundar det. Så jag antar att det blir betydligt mindre sömn med spädbarn!

Det var skönt att höra :D Då blir det kanske mycket mer sömn än vad jag trott när det är dags för valp.

Stundtals är det jobbigt med valp. Jag fick inte sova hela nätterna precis i början med nuvarande valp. Det får jag nu, men det blir nog lite mindre sömn än vanligt.

Inte heller jag har barn, men räknar med att barn är betydligt jobbigare. Valp är ju dessutom relativt fort övergående innan de växer upp.

Ok.

Då kanske man ska förbereda sig på att det kan bli jobbigt, kanske bättre att ställa in sig på det.

Jag fick gå upp mitt i natten med min hund, trots att det sista jag gjorde innan sägen var just att gå ut med henne så hon fick kissa. Hon väckte mig varje natt den första tiden för att hon behövde gå ut. Jag är dock tacksam att hon gjorde så då det inte vart en ända olycka inne på natten:bow:

Dock så tyckte jag att det jobbigaste med henne som valp var att dressera henne. Ffa med tanke på att hon är en mycket viljestark hund och tyckte att hon inte behövde lyssna (och tyvärr faller fortfarande in i gamla vanor efter 5 år:grin:).

(Och just nu blir jag påmind om hur jobbigt det är med valpar då jag har hand om en förtillfället.)

Nätterna tyckte jag inte var så farliga, var det någon som behövde upp och kissa bortåt småtimmarna, var det snarare jag än valpen - hon sov som en sten, så länge jag låg kvar i sängen.

Vad som var lite jobbigare var rumsrenhetsträningen dagtid, jag sprang ut med henne varannan timme, men så var hon också mer eller mindre rumsren vid 4 månader.

Nu är jag i och för sig pensionär och bor på landet, så det gjorde saken enklare, bara att hoppa i ett par stövlar och gå ut. Å andra sidan var det en vintervalp, men det verkade inte spela någon roll. Jag har hört andra klaga på att valpen fryser, men den känslan hade jag aldrig med min, hon var alltid lika pigg på att komma ut och busa i snön...

Det jag minns som jobbigt var att hon ibland fick "spel" på kvällarna, då varvade hon upp och rusade runt i hela huset och letade upp saker som hon inte fick lov att ha, ungefär som en övertrött unge, som inte vill gå och lägga sig.

Bortsett från det tycker jag att just valptiden, när man bondar med hunden är helt underbar, skulle inte välja bort den för någonting.

Behövde bara gå upp någon enstaka gång på natten med valpen. Min bebis kunde amma upp till 5 ggr / natt.

Valp är rena semestern jämfört med ett spädbarn.

Jag har aldrig haft barn, men under de två valpar jag haft så har jag aldrig förlorat nån sömn. Visst ska de upp o pinka ganska tidigt, vid 8-tiden ungefär, men det är ju bara ett par månader. From 16 veckor har de lätt hållit sig över natten och lite till.

När jag sover, så sover hundarna.

När valpen var fyra månader sov hon mellan 23-9 utan problem. Barnet är två år nu och kliver sällan upp senare än 6.30...

Min allra bästa jämförelse jag har är;

En valpkull på 4 st, samt 2 vuxna hundar i hemmet också var LÅNGT mindre krävande än min (då) 2½ åring.
En valpkull på 11 st, samt 4 vuxna hundar i hemmet också var rätt så mycket mer krävande än båda barnen under någon period.

;)

För att bruka lite mer allvar: Har två barn - nu 6 år respektive 1 år - och har faktiskt haft valp(ar) under bådas spädbarnstid och uppväxt. Båda barnen har alltid sovit hela nätter, men det har alla valpar gjort också. Som nyfödda har mina varit lättare, men från sisådär 6 mån och uppåt kräver barnen enormt mycket av ens tid, vilket valparna slutar göra väldigt fort. Min 1 åring vill konstant vara med, röjer fram som en orkan varje dag = massvis städning osv. Min 1 år gamla Fralla rastas några ggr om dagen, tränas några ggr i veckan och är mest bara med i övrigt.
Min 2 åriga Amstaff är ungefär på samma nivå som dottern, virvelvindar som aldrig tar det lugnt och som välter halva huset så fort dom rör sig.. Och som vill ha all uppmärksamhet JÄMT. Frallan kom hem som 3 månaders, när dottern var kring 7-8 v gammal, och det gick hur bra som helst. Äldsta hunden införskaffades när första barnet låg i magen, så dom växte upp ihop och det var faktiskt väldigt roligt!
Hunden alla gånger lättare än ungen dock ;)

Men ja, jag har 5 st hundar allt som allt hemma (1-7 år) och ihop så tar dom mindre tid än 1 åringen, rent generellt.

Jag hade jättesnälla barn och deras spädbarnstid ligger så långt tillbaka i tiden att jag borde ha glömt det värsta, men tröttheten med spädbarn är ändå oändligt mycket större, valp kommer inte i närheten. Visst, det kan bli någon natt då och då. Men med små barn håller nattskiftet på i flera år till och från. Det går inte att jämföra.

jag har glitit på ett bananskal enligt andra :D men det tycker ju inte jag :angel:

våran son föddes 5v förtidigt, då behövde han sondmatas vart tredje/fjärde timme dygnet runt. då var det lite jobbigt men som tur var fick sambon oxå sova på sjukhuset och hjälpa till. när sonen var ca 2 mån (inte behöva äta nattid) sov han hela nätterna och gör det fortfarande (1år). det är bara att lägga ner honom och han somnar utan protest :) mina vänner som har barn ser ut som zombiz för att de inte får sova..

skaffade valp för en månadsen. vi går ut innan läggdags och går inte ut förrens morgonpromenaden. valpen sover oxå hela natten. en mycket morgontrött valp!

Amen to that!

Går inte ens att jämföra, första tiden med spädbarn kunde jag sitta och gråta av ren utmattning.

tänk vad olika de små liven kan vara :) vi tyckte det var jätte lätt. en bäbis som var som en ängel. min släkt säger att vi vet inte hur det är att ha "riktiga" barn;)

själv hade jag kolik i 8månader säger min mor.

Jag tycker det var ASJOBBIGT att ha valp de första veckorna. En bebis ligger ju åtminstone still och har inga tänder! :D Nä, men allvarligt så tyckte jag att valpperioden var ganska krävande under de första veckorna (alltså när valpen varit 8-10 veckor ungefär) och att det var ett ständigt passande varje vaken sekund. Men den perioden är ju så otroligt kort jämfört med att ha småbarn, sjumånadersvalpen gör som de vuxna hundarna nu, går och lägger sig och sover om inget händer. Det gjorde inte mina barn förrän de var tonåringar :D

Precis som med barn så är ju valpar också väldigt olika - så jag tror att det inte går att förutse egentligen. Men man kan ju i alla fall konstatera att hur dom än är, så utvecklas barn jäkligt mycket långsammare ;)

Jag har tänkt på "valp vs spädbarn"-skillnaden en hel del. Många tyckte att vi var lite korkade som skaffade hund när våra barn precis kommit förbi småbarnsåren (de var 6 och 7). Men jämfört med att ha två små barn med 1,5 års mellanrum är valptiden en dans på rosor. :)

Jag har svårt att tänka mig att skaffa ett tredje barn, men en till valp vore inga problem rent energimässigt (nu tänker jag inte skaffa någon, är väldigt nöjd med den hund jag redan har).

Precis som andra redan sagt är det individuellt, men min valp sov hela nätterna redan från början (tidiga morgnar, visst, men det är jag van vid sedan länge).

KL, samt svar överlag. (Efter ett dygn utan internet och en gnagande känsla av att vara en riktigt dålig icke-svarande TS. :crazy:)

Man kan ju sammanfatta tråden med att jag troligen borde vara mer orolig för sömnbrist när det är dags för barn än när ev. valp dundrar in här hemma ;) MEN att jag kanske inte ska förvänta mig att glida igenom valptiden på en räkmacka (bättre att vara inställd på att det blir jobbigt, så kanske man blir positivt överraskad i slutändan :idea:.)

Kul att höra era erfarenheter! (Fortsätt gärna att fylla på :D.)

//Nordthor

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 698
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 053
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Jag har en 7 årig hane som jag nu behöver låta vandra vidare. Han har under hela livet kämpat med en rad sjukdomar och skador och...
2
Svar
33
· Visningar
5 760
Senast: Ava22
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 634
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka