Valp som vaktar saker

aire

Trådstartare
Vi har en fem månaders toypudelvalp hemma. Hon är väldigt social, positiv och framåt. Det enda problemet är att hon vid några tillfällen har vaktat godis/saker och blivit väldigt arg! En gång var det en brödbit hon hittade ute, en gång en prydnadskyckling hon fick tag i från påskriset och så dentastix. Försöker man ta det ifrån henne morrar hon väldigt intensivt och har vid något tillfälle gjort ett utfall. När hon tog kycklingen höll jag mjukt men bestämt ner henne på marken i några sekunder tills hon rullade över på rygg och slappnade av. Men när jag försökte göra samma sak med dentastixen gick inte det. Det är bara vid dessa tillfällen hon visar aggression, alla leksaker och annan mat får man ta utan några som helst problem.
Vi går på valpkurs men ledarna där tycker att det är naturligt att hundar vaktar sin mat. Men jag vill kunna ta olämpliga saker från henne!
Hon var minst i sin kull och har sen levt med fem större vuxna hundar tills hon var fyra månader och vi köpte henne, vet inte om det kan ha påverkat detta beteende. Jag ska givetvis försöka hitta en duktig hundtränare som kan hjälpa till med detta men vill gärna se vad alla duktiga hundmänniskor här tycker!

Sv: Valp som vaktar saker

Jag förstår att du vill kunna ta saker ni hittar ute och prydnadsgrejer osv. Men varför ska du ta ifrån henne dentastixen??

Jag skulle förövrigt inte göra någon grej av det. Jag skulle inte bli arg men jag skulle inte heller dra mig undan och visa att jag blev rädd. Bara fortsätta ta det jag ville ta och sen strunta i henne.

Nä det var väl lite dumt så här i efterhand. Det blev så för att jag märkte att hon vaktade den och har fått itutat mig att hundar inte får vakta sin mat.
Okej, kanske är bäst att inte göra någon stor grej av det.

Byteshandel är när du lär hunden byta en sak mot en annan. "Om jag får din pinne så får du en fin boll av mig".

Okej, problemet är väl då om jag inte har något med mig att byta med om hon hittar något ute?

Det är alltså en träningsmetod som man använder lite strukturerat. Du lär hunden att vilja byta. Det är inte tänkt som en nödlösning om valpen hittar något ute på promenad nu innan ni hunnit träna.

Själv har jag aldrig lagt tid på sånt. Ingen av mina hundar har vaktat problematiskt.

Om min hund hittar något ute som den inte vill lämna ifrån sig hade jag hållt fast den och bänt upp munnen på den. Typ. Den kan morra bäst den vill, det bryr jag mig inte om ifall det är något farligt hunden fått i sig.

Jo jag förstår att man måste träna in detta. Men vid de få tillfällen det är "skarpt läge" är risken stor att jag inte har något att byta med sas, fungerar det då?

Jo jag förstår att man måste träna in detta. Men vid de få tillfällen det är "skarpt läge" är risken stor att jag inte har något att byta med sas, fungerar det då?

Min hund vaktade saker och mat när hon var liten. Jag tränade att byta mot godis. Hon lärde sig rätt snabbt att hon fick en godis om hon släppte det hon hade och sen hade jag inga problem med det längre. Godis kan man ju alltid ha i fickan.

Jag har jobbat med byteshandel från dag ett med shiban som kom med ett hyfsat resursförvar - ett faktum jag halvt hade väntat mig så det var ingen överraskning.

Maten har hon alltid, alltid fått ha ifred för ALLA. Det har i och för sig alltid varit en solklar synd för alla närstånde att störa jyckarna när de äter.
Sedan körde vi med kontrollerad byteshandel i hemmet -när hon hade ben eller leksak försökte jag alltid 'trumfa' värdet på det hon hade och sedan (dessutom) ge tillbaka det jag lånat.
Vi har aldrig haft problem med morr eller utfall, bara signaler med ögon och svans... och numera är det Hon som kommer till Mig för att jag ska hålla märgbenet medan hon tuggar eller eftersom hon helt enkelt skulle vilja byta det mot något mumsigare. En trevlig matrelation tycker jag.

Det gör dessutom att det är självklart att man kan norpa någonting ur munnen på henne om "Lämna det" inte funkar i ett nödfall. Om ingenting annat räknar hon säkert med att få tillbaka det sedan. *vissel*

Så TS - jag tycker att du ska kasta bort den där orättvisa gamla skrönan som säger att hundar inte "ska få" vakta sin mat. Klart som sjutton att jag också skulle bli misstänksam och folk kom och norpade mina godbitar ur munnen på mig och lämnade mig utan. De är ju Mina!
Gör det istället till en Bonus för hunden att lämna ifrån sig dyrgriparna till dig.

Lång text. Kort tips.

Håller med till fullo.

Dock är det viktigt även för mig att hundarna lämnar ifrån sig grejerna om jag vill det (en jakthund kan lätt käka upp det den ska lämna annars). Men jag lär in det positivt, genom byteshandel och belönar all form av "Kolla vad jag hittade matte" så för hundarna är det inget konstigt om jag tycker de tuggat färdigt på ett ben, de får ju en gotta för det.

<snip>
Om min hund hittar något ute som den inte vill lämna ifrån sig hade jag hållt fast den och bänt upp munnen på den. Typ. Den kan morra bäst den vill, det bryr jag mig inte om ifall det är något farligt hunden fått i sig.

Nar min var liten upptackte jag tidigt att hon var betydligt starkare i kakarna an jag i fingrarna. :crazy: Jag kunde inte banda upp munnen pa henne.:crazy:

Till att borja med ha leksak eller godis med dig ut.:laugh:

Nar min tjej var liten satte jag mig pa golvet med sma bitar av kottbullar, ost, kyckling och liknande. Sedan bytte vi, allt fran hennes mat till favorit leksakerna. Efter att ha jobbat med det i, kanske 3 minuter, 10 ganger om dagen i tva tre dagar hade hon ett superstadigt "Loss". Munnen oppnas rent reflexmassigt numera, jag sager "give" och ut ramlar det hon gommer i munnen.:grin:

Sedan larde jag henne att komma till mig med grejor och hon fick en godis. Numera tar jag inte grejor fran henne, jag ber henne komma till mig med dem.:p Hittar hon ben och kuliga pinnar ute sa ropar jag in henne sa hon kommer och ger det till mig. Ar det nagot hon kan ha far hon tillbaka det annars lagger jag beslag pa det. Ibland gor jag det fortfarande med ben som jag ger, bara for att forstarka att hon far tillbaka det, oftast efter en godis.

Jag valde att ocksa byta med hennes mat. Hon fick en godis, jag tog matskalen och lagom till att hon hade atit upp godiset fick hon tillbaka den. Hon far visst ata ifred, men jag vill kunna ta den ifran henne om det utan nagon orsak behovs.

Nar min var liten upptackte jag tidigt att hon var betydligt starkare i kakarna an jag i fingrarna. :crazy: Jag kunde inte banda upp munnen pa henne.:crazy:

Haha, jag skulle kolla de bakre tänderna på min hund idag.. Hon låg och tuggade ben när jag gick fram till henne. Jag tog benet ifrån henne och försökte sen bända upp käkarna på henne - hundkräket bet ihop och ju mer jag försökte desto hårdare bet hon ihop :rofl:

Sen fick jag in ett finger - då bet hon ihop över fingret, AJ! :devil:

Nåja till sist lyckades jag få hundskrället att gapa tillräckligt för att känna efter om hon hade "det lilla risgrynet" längst bak i munnen, hunden återgick till sitt ben och jag var nöjd.. Och jag insåg att jag måste börja träna på att öppna munnen på henne oftare :p :angel:

Jag försöker köra "byteshandel" så ofta jag kan till vardags. Dvs ska jag ta nåt ifrån hundarna försöker jag ersätta det med leksak/godis. Jag vill förstärka losskommandot och inte råka lära hunden att hitta nåt kul ute=stick så fort du kan från matte så du får behålla det.

Godis eller liten leksak är ju lätt att ha i fickan.

Jag tror det är viktigt att du släpper tanken på att hunden ska korrigeras för att den vaktar sina saker. För det hunden känner är att den är så hotad att den måste försvara det den har. En korrigering kan ta bort symptomen, men inte känslan. Snarare tvärtom, den blir ju förstärkt i övertygelsen om att det blir jobbigt om du kommer nära.

Du har redan fått flera bra svar om hur du kan idka byteshandel. En annan variant är att helt enkelt droppa små godbitar varje gång du går förbi hunden när den äter på något som den kan tänkas vakta. Allt för att bygga på känslan att du utgör inget hot utan det blir bara trevligt när du kommer nära.

Jag tror det är viktigt att du släpper tanken på att hunden ska korrigeras för att den vaktar sina saker. För det hunden känner är att den är så hotad att den måste försvara det den har. En korrigering kan ta bort symptomen, men inte känslan. Snarare tvärtom, den blir ju förstärkt i övertygelsen om att det blir jobbigt om du kommer nära.

Du har redan fått flera bra svar om hur du kan idka byteshandel. En annan variant är att helt enkelt droppa små godbitar varje gång du går förbi hunden när den äter på något som den kan tänkas vakta. Allt för att bygga på känslan att du utgör inget hot utan det blir bara trevligt när du kommer nära.

Bra svar!! Jag håller helt med till fullo... Tillägger till TS, att om du korrigerar morrandet kan du få en hund som inte upplever någon nytta med att visa dig varningssignalet (morr), och istället hugger utan förvarning. Vilket är obehagligt...

Håller helt med!

Visst ska man kunna ta saker från sina hundar. Det intressanta är hur man lär in detta. Om man gör det med hjälp av korrigeringar och förbjuder hunden att kommunicera (dvs. t.ex. morra) så får man en kamp och en negativ känsla. Hunden lär sig att du inte är att lita på. Om man lär in det genom byteshandel får man en hund som litar på dig nog för att lämna ifrån sig sina fynd när det behövs. Slutmålet är detsamma, men vägen dit skiljer sig.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 678
Senast: fixi
·
Hundträning Har en omplaceringstik 7 år som vi haft i ett år och hon har successivt börjat vakta sin mat. I början förekom inte detta beteende men...
2
Svar
20
· Visningar
2 776
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 333
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 610
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka