Jag vet, det är därför vi är ute så lite jämfört med andra valpar och därför jag inte vågat ha honom lös men ville prova. Blev lite stressad över ifall vi är för sent ute i utvecklingen efter vad jag läst här.

Men jag la det bakom mig nu och tar det i vår fart, jag provade en gång att lyssna på andra och det var oerhört korkat av mig för jag har ju lärt honom att när man är duktig och kissar och bajsar är belöningen att man får gå in just för att han tycker det är kallt så jag var lite korkad när jag blev besviken för att han sprang in och sen fick jag dålig samvete för att jag ens tänkt att han gjorde fel. Jag är ju van vid MIN ras och hur dom fungerar. Precis som det inte är någon bra idé att förvänta sig storslagna framsteg på en kurs när det regnar, att dom behöver täcken när andra hundar är varma. Och han blir ju 9 veckor idag. Han har varit här 6 dagar bara.

Hur ska han kunna hålla fokus på mig hela tiden samtidigt som det är så mycket dofter, han kommer på inkallning inne och på altanen och oftast ute men att kräva 100% är för mycket begärt.

Har sovit på saken att lita på mig själv i vår utveckling. Alvin hade jag lös från början men han var annorlunda. Milou lärde jag allt det där när han var 6,5 månader. Så det är verkligen ingen stress.

Han var så duktig i natt. Ingen olycka i bädden, han väckte mig inte en enda gång gång. Jag vaknade halv nio, gick ut med honom och satte in honom i sov bädden och så låg han helt lugnt när jag gjorde iordning mig.

Jag hade bara valp i rätt många veckor, men mina mål är lägre än dina. Vi hängde, övade smått på att komma när man ropar osv men i övrigt nada. Det gick det med:) men några lydnadstävlingar vinner vi inte, för mig räcker det att jag har en bra inkallning till 95% och en trevlig, glad hund.

Så jag insåg att inkallningen inte fungerar till 100%, att han är lika snabb som jag beskrev och att han är tokvild när han är lös både inne och ute.

Alltså det är väldigt få VUXNA hundar som har inkallning till 100% i alla situationer som kan uppstå. Utsätter man hunden för svåra situationer så riskerar man dessutom att försämra en bra inkallning.

Din valp är en valp, jag räknar inte med att jag har en säker inkallning på hundarna förrän de är väl vuxna individer och tränat inkallning i säkra miljöer där jag känner att vi inte kan misslyckas. Jag använder inte inkallningsordet om jag hamnar i ett läge där jag inte tror att hunden tar det utan låter "konstigt" och springer från hunden. Oftast blir jag så spännande att de sätter av efter mig och jag sen kan kalla in.

Sen har jag absolut inte 100% inkallning på Spock som går lös jämt men han behöver inte det då han inte jagar, inte drar, sätter sig i diket när bilar kommer. Ropar jag på honom så blir det liksom "yes, jag ser dig.. Kommer när jag är färdig här.." 😝

De andra har jag betydligt bättre inkallning på men de klarar inte retning lika bra som Spock, alltså är de bara lösa där jag har god uppsikt för att inte sätta oss på pottkanten..

Åter igen, din hund är valp. 100% inkallning vet jag väldigt få som har. När min förra supermysiga hund fick en stöt av elstängsel så hade jag definitivt inte inkallning förrän hon kommit ur chocken. Saker kan hända även med den lydigaste av hundar om man har otur, vi ska försöka se till att minimera risken i största möjliga mån att misslyckas efter individens nivå.

Min sambo är lite ledsen idag för att han känner att valpen gillar alla mer än honom. Han älskar när de kommer folk och han är väldigt glad för mig. Min sambo är mest med honom och har med han mycket ger han mat leker med honom osv men han lyssnar inte så mycket på honom om jag exempelvis är hemma. Sen är han dålig med ögonkontakt vi börjar träna på de nu att han ska titta oss i ögonen. Han är ganska självständig och kan ibland gå sin egen väg.

Min sambo är lite ledsen idag för att han känner att valpen gillar alla mer än honom. Han älskar när de kommer folk och han är väldigt glad för mig. Min sambo är mest med honom och har med han mycket ger han mat leker med honom osv men han lyssnar inte så mycket på honom om jag exempelvis är hemma. Sen är han dålig med ögonkontakt vi börjar träna på de nu att han ska titta oss i ögonen. Han är ganska självständig och kan ibland gå sin egen väg.

Det inte en tävling.. Kan vara värt att påminna sambon om det. Kanske är det just för art sambon är så mycket med honom som det blir lite spännande när det kommer nytt folk. Jag har haft sjukt människoglada hundar och de har i regel växt ifrån det ju äldre de blir..

Självständig ska han vara, det är ju en gråhund, en självständigt jagande spets. Det är något helt annat än att ha till exempel en golden eller spaniel i huset.
Det kommer att ge sig, särskilt när de börjar göra riktigt hig value aktiviteter tillsammans som har med jakten att göra. :)

Självständig ska han vara, det är ju en gråhund, en självständigt jagande spets. Det är något helt annat än att ha till exempel en golden eller spaniel i huset.
Det kommer att ge sig, särskilt när de börjar göra riktigt hig value aktiviteter tillsammans som har med jakten att göra. :)
Felciterat, sorry 🙈

• Gilla
Reactions: Sel
Alla mina valpar som varit mina, har alltid gillat husse mest. Så även gråhunden som nu är 11 månader, men idag väljer hon mig före husse - just för att hon vet att det är jag som hittar på allt roligt. Men det är väldigt jobbigt när de väljer någon annan först och själv har man lagt ner all tid. Men det kommer att betala sig!

Bägge bc-pojkarna skulle utan tvekan bli adopterade av första bästa person som kan erbjuda dem får.. Särskilt trogna är det inte när det kommer till att få jobba med det bästa de vet :angel:. Min syster är deras absoluta favoritmänniska eftersom de nästan erbart träffar henne i vallningssammanhang och när hon är hundvakt är det = vallning så bägge ser oförskämt glada ut när de lämpas av hos henne 🤣.

Alla mina valpar som varit mina, har alltid gillat husse mest. Så även gråhunden som nu är 11 månader, men idag väljer hon mig före husse - just för att hon vet att det är jag som hittar på allt roligt. Men det är väldigt jobbigt när de väljer någon annan först och själv har man lagt ner all tid. Men det kommer att betala sig!
Samma här. Valpar/unghundarna älskar maken- det enda han gör är ju kravlöst häng, lekbrottas på golvet, ger dem godis eller stänger bort dem. Händer det en olycka inne är det han som tar ut dem medans jag städar upp. Dessutom är han hemma när jag jobbar.

Sen, när de blir ett år och börjar valla, då lyssnar de bara på mig. Plötsligt går de bara till honom när han har mat eller lägger sig på golvet.

Han blir lika ledsen varje gång 😅😬

Samma här. Valpar/unghundarna älskar maken- det enda han gör är ju kravlöst häng, lekbrottas på golvet, ger dem godis eller stänger bort dem. Händer det en olycka inne är det han som tar ut dem medans jag städar upp. Dessutom är han hemma när jag jobbar.

Sen, när de blir ett år och börjar valla, då lyssnar de bara på mig. Plötsligt går de bara till honom när han har mat eller lägger sig på golvet.

Han blir lika ledsen varje gång 😅😬
:D Exakt. Inga krav och bara lek, men speciellt ledsen är inte denna hussen. Han är mest glad att slippa dom 🙈 hans gråhund däremot, hon har aldrig valt mig. Det är husses hund varje sekund, hon gråter typ när hon behöver vara hemma med mig en hel dag eller tvingas följa med på promenad. Så har det varit sen hon var 8 veckor.

Vi har inte tränat på andra saker än vardagen. Ha på halsband för det tyckte han kliar och stör, att kissa och bajsa ute, borsta honom lite i cresten på huvud och nacke med en jätte mjuk borste.

Jag har börjat trimma honom men tar lite i taget och inte varje dag, han är ju 99%naken på kroppen men några små korta strån kan han få och vissa låter det vara så och vissa tar en liten trimmer och tar bort det. Kroppen var inget problem men måste öva ändå för att det ska vara helt naturligt, ansiktet jobbar vi med också. Smeker honom när trimmern är på med baksidan på hela honom och runt i ansiktet så som om man klappar honom och blir det ett bra tillfälle så vänder jag på trimmern så han får känna hur det känns och sen fortsätter vi med baksidan så jag gör ingen grej av det. Det här är viktigt och om han blir rädd blir det ett problem. Men jag sätter så låga krav jag kan och gör det till en gose stund.

Vi övar på att följa efter i kopplet korta bitar, han är så liten och världen är så stor och ibland ser man när det blir rörigt i huvudet så då lyfter jag upp honom även om vi mest är här hemma så är det stort. Jag själv vet inte ens hur delar av min tomt ser ut. Ska vi längre åker han ju i väskan. Går lite i början och slutet och ibland mitt i. Men det är mest att han får nosa, bita bort löv och sånt.

En eller två gånger per dag har han fått stå i en låda och lyfta en tass plus svans i taget för att jag ska kunna tvätta tassarna där om han är jätte smutsig. Idag hällde jag på vatten och reaktionen var glädje, det var jätte kul sa Trassel. Jag fick tvätta och torka alla tassarna.

Han får åka väska om vi ska gå långt och det tycker han är jätte mysigt.

Jag har introducerat tandborsten för honom och det är i precis rätt ålder för det för eftersom det kliar i tänderna så gnider han sig själv mot tandborsten.Han har fått åka bil och varit med in i en djuraffär.

Och så leker vi så klart och han äter och sover däremellan. Ja vi lever vardagsliv och det har räckt gott och väl. Inte gjort mer. Har fått en hyper valp så fokuserar mycket på att göra allt lugnt och han är suverän då på det vi gjort. Den modigaste lilla valpen och den gladaste, han har mött alla saker jag presenterat med glädje och trygghet.

Min äldsta tycker att hon är husses hund och så har det varit sen dag 1. Hon tycker mest att jag är ett onödigt bihang som alltid är för långsam med att ge henne mat. 😂

Andra hunden har (som tur är) avgudat mig sen dagen hon kom hem och när husse var hemma och jag gick till jobbet så låg hon och stirrade på dörren istället för att gosa i soffan med husse och ”hans” hund. 🥺

Efter 3 år utan vovve, nu åker vi hem… :heart :love:

IMG_8786.webp

Valpis har ätit lite lunch, utforskat lägenheten och somnat i mitt knä i soffan. Han är så gosig och trygg. :love: Det var ovanligt mycket folk ute på stan idag så det var lite läskigt för en lantisvalp men inga problem att sniffa/kissa/bajsa ute trots allt som händer runtomkring. Just nu är trapphuset läbbigast men jag tror han kommer vänja sig snabbt.

Valpis har ätit lite lunch, utforskat lägenheten och somnat i mitt knä i soffan. Han är så gosig och trygg. :love: Det var ovanligt mycket folk ute på stan idag så det var lite läskigt för en lantisvalp men inga problem att sniffa/kissa/bajsa ute trots allt som händer runtomkring. Just nu är trapphuset läbbigast men jag tror han kommer vänja sig snabbt.
Men åh 🥰 Duktig kille. En långhårig chihuahua?

Men åh 🥰 Duktig kille. En långhårig chihuahua?
Ja, jag kunde inte hålla mig :o saknade min förra vavva så innerligt… Men han är i övre spannet när det kommer till vikt med en lite bättre nos än vad man ofta ser. Superglad och framåt med mycket go!! Jag tror han kommer bli en stjärna på agility.

Han är svinsöt, blir lika glad om man kommer hem från att ha varit borta länge som när man kommer ut från toaletten 😅

Ja, jag kunde inte hålla mig :o saknade min förra vavva så innerligt… Men han är i övre spannet när det kommer till vikt med en lite bättre nos än vad man ofta ser. Superglad och framåt med mycket go!! Jag tror han kommer bli en stjärna på agility.

Han är svinsöt, blir lika glad om man kommer hem från att ha varit borta länge som när man kommer ut från toaletten 😅
Åh vad kul! Och bra med nosen, får av någon anledning ofta upp bilder på chihuahuor på insta från olika svenska uppfödare, där nosen i princip är obefintlig. Så fult och ohälsosamt!

De långhåriga är så fina 🥰 Några av de trevligaste vavvorna jag mött har varit just det.

Förutom kisspauser och äta har han typ bara sovit och gosat idag 😅 han var superpigg hos uppfödaren så antar att det bara är allt nytt som tröttar ut honom. Vi går superkorta promenader ute men det är nog mycket i hans hjärna ändå, mitt i innerstan med allt folk liksom.

Det blev ingen valp till oss, bara två överlevde,den tredje var missbildad och dödfödd. Så nu måste vi ta en funderare på om vi ska fortsätta på att hoppas på en valp innan sommaren eller vänta tills efter. Resten av familjen är inte pepp på att bara vara hemma med valp hela semestern. Och liten valp är nog inte helt optimalt på tältsemester 😬. Sneglar lite på valpar i Sverige, hur stor skillnad är det att få hem dom som 8-10 veckors jämfört med 15 veckors som det blir pga rabieskravet?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Kom verkligen inte på någon bra rubrik... Nu är det så att vi ska skaffa ytterligare en vovve, har en blandis här hemma,pitbull/boxer... 2 3
Svar
55
· Visningar
6 460
Senast: Belethien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka