Jag förstår inte hur det går till men förutom en gång andra natten då jag vaknade av att han kissade så sover han hela nätterna, jag tar ut honom direkt när han vaknar så att han kissar, sen lägger jag honom i ”sovhagen” och han somnar om direkt så att jag kan tvätta ansiktet, borsta håret och tänder och sen tar vi med Milou ut och går så att han kan kissa och bajsa och då bajsar även lillen. Och om vi är nära huset får Trassel gå själv hem om han vill, annars säger han tydligt till att han vill komma upp i famnen. Och när han går själv har det definitivt inte gått så snabbt, lite som att vara ute och promenera med en sköldpadda. Men vi gör det ju inte för promenaden i sig utan att han får nosa, bita, hoppa omkring.
Igår fick han gå liiiite längre och han travade på med svansen upp och söta kines steg. Sen satte jag ner honom i väskan igen och Milou fick traska vidare.
Jag tycker det är så hemskt men jag kommer behöva stänga ute Milou i sovrummet framöver när jag ”tränar” med Trassel för Milou är Mr Avundsjuk som han varit i hela sitt liv. Det går inte att fokusera på bara Trassel när Milou kryper mellan eller slår på mig med framtassen och sträcker fram sin nos och försöker sno Trassels godis. Han stressar upp både mig och Trassel. Bättre han får sitt när Trassel är i valphagen och Trassel sitt när Milou är i sovrummet. Det var samma när jag hade Alvin också.
Jag har känt det som att det varit lite svårt att kunna lära honom något nu ett par år framöver för han är som en liten moped fast med en stor racerbil inuti. Men jag kände att jag var tvungen att få lite kontroll på honom när han for runt som en tok och göra något produktivt.
Så jag tänkte att varför alltid börja med det alla gör när vi kan lekträna istället så nu kan han snurra om jag visar med handen, inte utan handen eftersom vi bara gjort det ett par gånger men han följer handtecknet fast jag håller godiset i andra handen. Han älskade det. Så tänkte hur jag skulle lära honom Sitt eftersom han bara drar igång sig själv på det”vanliga” sättet så jag bestämde att jag skulle shejpa in det och ja då gick det snabbt. Han det inte redan nu men han börjar förstå och bjuder in till det själv ibland istället för att klänga på mig. Samma här, vi testade bara några gånger och det räckte. Vi fortsätter imorgon för hans energi vill ut på något sätt.
Ta på långlina på båda grabbarna och utforska trädgården på förmiddagen så släpper jag den så får han springa lös, på eftermiddagen kommer mina föräldrar och då ska jag ta med Milou ut själv när mamma är barnvakt så att jag och Milou får lite egentid.
Jo han har stått i lådan och tvättat tassarna och fått dom torkade. Idag ska jag visa klotången. Inte klippa i hans klor utan utan bara nosa och kanske klippa lite i luften.
Han har efter lång tids träning och tålamod kunnat somna i valphagen fast det tar lite tid.
Visa bifogad fil 164352