Är du säker på att du ska få ha karens? Kollade i folksams villkor, Om veterinärintyg är under 4v samt UA så är det ingen karens om man tecknar försäkring innan valpen fyllt 12 veckor. Så dubbelkolla de igen annars med dem, kan va att säljarna ibland har dålig koll :D
Han var för gammal :grin: glömde bort att han är 5 mån…

IMG_9069.webp

Hur många valpar?! UL visade sex, kanske sju 😅 De kommer den här veckan 🥰

Vår valp är nu 11 veckor och han är livrädd för dammsugaren. Han kissar på sig när vi startar den å sitter å skakar. Vi har den framme och försöker locka å ge godis runt den. Sen är han också rädd när vi möter bilar på vägen i koppel. Är detta normalt? Han är annars väldigt social och framåt och älskar nya människor

Vår valp är nu 11 veckor och han är livrädd för dammsugaren. Han kissar på sig när vi startar den å sitter å skakar. Vi har den framme och försöker locka å ge godis runt den. Sen är han också rädd när vi möter bilar på vägen i koppel. Är detta normalt? Han är annars väldigt social och framåt och älskar nya människor

Det olika men ingen har kissat på sug av dammsugaren men samtidigt har jag haft valpar som kissat på sig när nån kommer hem och de blir uppspelta. Att de kissar på sig händer ibland, särskilt vid starka reaktioner så det inget konstigt.
Många av mina valpar har reagerat starkt på damsugaren men jag har inte gjort nån grej av det och det har gått över. Ge dem avstånd och utrymme bär det gäller faror, man måste inte damsuga precis intill dem utan de får vara i ett annat rum kanske. Numera får jag säga åt dem att resa på sig när jag dammsuger för de ligger i vägen istället.
Att de reagerar starkt på saker som verkar farliga inget konstigt. Jag brukar inte bry mig om deras reaktioner utan de får tid att avreagera själva, risken är att man råkar förstärka nåt oönskat om man ger godis eller tröstar är min åsikt. Sen när de söker kontakt och är ur det kan vi leka eller annat.

ÄLSKAR magen :love: :love:

Mycket kan ha hänt sedan UL så det kan vara allt från en till 12 typ. Vi använder UL enbart för att konstatera dräktighet, sedan röntgar vi för att veta hur många vi kan förvänta oss.
Ja, så är det. Det har stämt med våra tidigare, och med en viktuppgång på ca 4 kg och den magen skulle jag tro att det stämmer ganska bra 😊
Tycker jag ser olika på hur bra röntgen stämmer 🤔

Ja, så är det. Det har stämt med våra tidigare, och med en viktuppgång på ca 4 kg och den magen skulle jag tro att det stämmer ganska bra 😊
Tycker jag ser olika på hur bra röntgen stämmer 🤔
Ultraljud kan inte användas för att räkna valpar eftersom du inte kan markera en valp för att inte råka räkna den igen. Det är väldigt lätt hänt att få in samma valp i bild flera gånger, och omöjligt att få in alla samtidigt om inte hunden är extremt liten.
På röntgen kan du räkna antal huvuden med tillhörande ryggrad på en och samma bild.

Ultraljud kan inte användas för att räkna valpar eftersom du inte kan markera en valp för att inte råka räkna den igen. Det är väldigt lätt hänt att få in samma valp i bild flera gånger, och omöjligt att få in alla samtidigt om inte hunden är extremt liten.
På röntgen kan du räkna antal huvuden med tillhörande ryggrad på en och samma bild.
Då har det nog bara råkat stämma på våra tidigare kullar.

Jag tycker inte det är normalt nej. Att de tycker dammsugaren är lite otäck i början, sure - men inte så stor reaktion. I min värld ska valpen snabbt komma över det som är läskigt och sen släppa det.

Jag tycker inte det är normalt nej. Att de tycker dammsugaren är lite otäck i början, sure - men inte så stor reaktion. I min värld ska valpen snabbt komma över det som är läskigt och sen släppa det.

Jag tänker att det kan nog bero på hur man introducerat dammsugaren. Jag brukar sällan ha valparna nära numera dammsugaren av praktiska skäl (eftersom jag ska städa och de blir i vägen). Utan nuförtiden är det nåt de vänjer sig vid på lite avstånd och det brukar sällan bli nån grej sen.
Förut har jag haft nån valp som reagerat starkt på damsugare mär man startat igång den precis brevid valpen och jag tycker inte att det är så konstigt. Att en 11 veckors valp kissar på sig kan också hända, särskilt om den är nödig redan vilket de kan vara titt som tätt.

I min värld ska också valpen komma över saker fort och släppa det. Samtidigt så vet jag inte om man förstärkt just denna valpens reaktioner omedvetet ( vilket jag sett flera exempel på IRL att ägare omedvetet förstärker icke önskvärda beteenden). Sen kan jag tycka att allt måste inte vara ofarligt, det inte fel med en viss respekt för rullande fordon då de facto är farliga samtidigt som de såklart inte ska bli nervvrak för att man går brevid trafikerad väg.

Jag tänker att det kan nog bero på hur man introducerat dammsugaren. Jag brukar sällan ha valparna nära numera dammsugaren av praktiska skäl (eftersom jag ska städa och de blir i vägen). Utan nuförtiden är det nåt de vänjer sig vid på lite avstånd och det brukar sällan bli nån grej sen.
Förut har jag haft nån valp som reagerat starkt på damsugare mär man startat igång den precis brevid valpen och jag tycker inte att det är så konstigt. Att en 11 veckors valp kissar på sig kan också hända, särskilt om den är nödig redan vilket de kan vara titt som tätt.

I min värld ska också valpen komma över saker fort och släppa det. Samtidigt så vet jag inte om man förstärkt just denna valpens reaktioner omedvetet ( vilket jag sett flera exempel på IRL att ägare omedvetet förstärker icke önskvärda beteenden). Sen kan jag tycka att allt måste inte vara ofarligt, det inte fel med en viss respekt för rullande fordon då de facto är farliga samtidigt som de såklart inte ska bli nervvrak för att man går brevid trafikerad väg.
Med tanke på att den här valpen var rädd för golvet och skygg? när den kom så är det kanske helt rimligt att det känns som att det inte är normal rädsla i en valp.

Jag är enig. Valpen blir räddare än vad som är sunt och sannolikt kommer den fortsätta att bli onormalt rädd för oväntade händelser hela livet. Det finns såklart en del man kan göra för att mildra effekterna av valpens genetiska känslighet, men personligheten i grunden är som den är.

Med tanke på att den här valpen var rädd för golvet och skygg? när den kom så är det kanske helt rimligt att det känns som att det inte är normal rädsla i en valp.

Såg inget om golvet, bara damsugare och bilar. Och allmän skygghet är alltid oönskat men det hade jag missat också..

Hm de hala golven var han osäker på i början, första veckan hos oss nu går han utan problem på alla golv i huset. Var har jag skrivit att han är skygg? Han har alltid varit glad och framåt mot människor och främlingar. Ganska självständig och kan dra iväg lite på tomten innan han vill komma tillbaka. Dock tränar vi mycket inkallning nu så senaste veckan har han inte velat sticka ifrån oss. Så de han är osäker på nu är just damsugaren och bilar som kör förbi på promenaden. Annars bryr han sig inte så mycket om andra plösliga ljud

Alltså att de blir rädda en kort stund är normalt, men inte att de kissar ner sig och sen sitter och skakar. Man ska liksom inte behöva anpassa användandet av dammsugaren hemma bara för att man har valp, de ska tåla det. De ska inte heller vara rädda för bilar, man kan lära dem att akta sig för bilar även om de är totalt orädda liksom. För en valp utan negativa erfarenheter tycker jag absolut typ allt ska vara ofarligt - och blir de rädda ska de som sagt vara så nyfikna att de snabbt kommer över det.
Blir lite beklämd över att man ser detta som helt normalt, inte konstigt att avel på rädda individer sker då..

Liknande trådar

Hundavel & Ras Kom verkligen inte på någon bra rubrik... Nu är det så att vi ska skaffa ytterligare en vovve, har en blandis här hemma,pitbull/boxer... 2 3
Svar
55
· Visningar
6 436
Senast: Belethien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka