Oh yes!Jag tror snusrar är lite som pinnar, kan själv!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Oh yes!Jag tror snusrar är lite som pinnar, kan själv!
Det tycker mina fortfarande - snart 8 och 10 år gamlaMin valp tycker inte att höns är pipleksaker, men hon tycker att de lämnar efter sig världens godaste godis![]()
Jag har inte heller haft supermånga, och alla av samma extremt följsamma ras, men det har varit lite skillnad i hur lätt det är att skapa "håll koll på mig för jag är kul"-relation. Aldrig så jag behövt ha koppel på dem dock, annat än vid bilväg så klart.Har inte haft supermånga valpar så jag har absolut inte sett allt så klart (tre wachtelhundar, tre labradorer och två bonusar, en vorsteh och en jämte), men jag umgås i en väldigt hundtät kompiskrets där de alla möjliga olika jakthundsraser förekommer och vi brukar vara rörande överens om att livet med valp är enkelt och ganska okomplicerat tills de tror sig börja klara sig fint utan sin flock när de är typ 12-14 veckor![]()
Lägger till en fråga: Hur länge är det bra att vänta innan man går en valpkurs? Han kommer vara ca exakt 5 månader när han flyttar hem till mig, men alla valpkurser i området börjar typ måndagen efter. Man ska ju ta lite tid åt att bara bonda och leva vardagen innan man slänger sig in i kurser och sånt men vet inte riktigt hur länge man ska tänka om valpen redan är ”gammal”? Annars får vi väl köra unghundskurs istället om det dyker upp nån, no biggie.
Dessutom, om gränsen är 6 månader, betyder det att 6 mån till dagen är max eller är 6 mån 2 veckor OK?![]()
Okej! Han är en positiv kille så det kanske blir bra bonding för oss. Det är ändå billigare för mig att missa ett eller två tillfällen på den här kursen än att vänta på nästa, som är kortare men kostar nästa lika mycket.Jag skulle inte tveka att kursa iallafall. Valpkurser är ju inte så krävande och du kan ju anpassa själv och låta valp vila och mest vara med för att få social träning och inspiration med hem första gången om du känner att det blir lite mycket för er.
Jag hade åkt på första kursen, bra tillfälle att ha skoj ihopOkej! Han är en positiv kille så det kanske blir bra bonding för oss. Det är ändå billigare för mig att missa ett eller två tillfällen på den här kursen än att vänta på nästa, som är kortare men kostar nästa lika mycket.![]()
KörLägger till en fråga: Hur länge är det bra att vänta innan man går en valpkurs? Han kommer vara ca exakt 5 månader när han flyttar hem till mig, men alla valpkurser i området börjar typ måndagen efter. Man ska ju ta lite tid åt att bara bonda och leva vardagen innan man slänger sig in i kurser och sånt men vet inte riktigt hur länge man ska tänka om valpen redan är ”gammal”? Annars får vi väl köra unghundskurs istället om det dyker upp nån, no biggie.
Dessutom, om gränsen är 6 månader, betyder det att 6 mån till dagen är max eller är 6 mån 2 veckor OK?![]()
Dom jag hade hemma var för tunga för honom med spännena, men har hittat ett fint mjukt halsband på Arken nuGår det inte att göra nya hål?
Jo han är väldigt följsam men tycker han det är för kallt så springer han till förstukvisten direkt och vill gå in. Han är så snabb att vill han springa får jag svårt att stoppa honom. Sen blir det ju följsamhet på andra sätt. Vi leker jaga och han springer alltid med mig och får busa som belöning.Förstår att det till stor del beror på hur man bor, men om man inte bor inne i en stad/samhälle ser jag inte ens varför man ska ha sele eller halsband på en liten valp
Mina valpar brukar få på sig ett koppel när de är 12-14 veckor och då bara korta stunder för att träna lite koppelgående.
De allra flesta valpar är ju så följsamma som små att de inte går långt ändå, och jag vill utnyttja den följsamheten till att behålla ”följ matte”-tänket som finns medfött hos valpen. Ser väldigt ofta att det är tvärtom - ägare som konstant går efter sina valpar och sedan undrar varför de inte är följsamma i koppel som unghundar…
Alltså vi har en sån här. Med den gör man enkelt nya hål. Det var det jag menade.Dom jag hade hemma var för tunga för honom med spännena, men har hittat ett fint mjukt halsband på Arken nu
Förstod det men det är inga halsband det går att göra så med tyvärr. Hoppas han kan ha dom när han blir äldre ändå. Själva halsbandet i sig är för brett och spännet och ringen att fästa kopplet i är för tunga.Alltså vi har en sån här. Med den gör man enkelt nya hål. Det var det jag menade. Visa bifogad fil 164213
Ta det lite lugnt med honom, han är ju naken, och vill du veta hur det känns så får du springa runt näck i trädgården en stund, man vill gå in.Provade att ha honom lös. Längst ner i trädgården gick det super bra och vi lekte och sprang och gick men på vägen upp till huset (har rätt stor tomt så det är en liten bit för en liten valp) sprang han iväg i full fart till huset. Jag provade att hämta honom igen därifrån han sprang iväg och få honom att fokusera på mig men han sprang tillbaka.
Ville då inte göra det till en lek för honom så jag och Milou ställde oss runt hörnet av huset för att han skulle leta upp oss och först gnällde han när han såg att han var ensam men sen såg jag runt hörnet att han helt lugnt gick omkring och nosade på saker längs framsidan av huset.
Så jag insåg att inkallningen inte fungerar till 100%, att han är lika snabb som jag beskrev och att han är tokvild när han är lös både inne och ute.
Jag vet, det är därför vi är ute så lite jämfört med andra valpar och därför jag inte vågat ha honom lös men ville prova. Blev lite stressad över ifall vi är för sent ute i utvecklingen efter vad jag läst här.Ta det lite lugnt med honom, han är ju naken, och vill du veta hur det känns så får du springa runt näck i trädgården en stund, man vill gå in.