Mina hundar har aldrig ätit bajs, trots att de varit med mig i stallet ända sedan de var valpar (folk brukar inte tro mig, men det är sant). Nu bor jag ju på egen gård och har både hästar och höns precis runt knuten - och den här nya valpen festar loss så fort vi går ut. Bra morot för mig att mocka hagen noggrant. (Med hönsen är det svårare, de går fritt på tomten vilket jag egentligen är kluven till. Kanske ska hägna in ändå.)

Har inte haft supermånga valpar så jag har absolut inte sett allt så klart (tre wachtelhundar, tre labradorer och två bonusar, en vorsteh och en jämte), men jag umgås i en väldigt hundtät kompiskrets där de alla möjliga olika jakthundsraser förekommer och vi brukar vara rörande överens om att livet med valp är enkelt och ganska okomplicerat tills de tror sig börja klara sig fint utan sin flock när de är typ 12-14 veckor :)
Jag har inte heller haft supermånga, och alla av samma extremt följsamma ras, men det har varit lite skillnad i hur lätt det är att skapa "håll koll på mig för jag är kul"-relation. Aldrig så jag behövt ha koppel på dem dock, annat än vid bilväg så klart.

Ale var väldigt självständig inom de ramarna som hon bedömde var "hemma". Hon gick in genom kattluckan och la sig i sängen när hon blev trött när hon var typ 10 veckor, istället för att sova ute där vi höll på. Hon var definitivt inte en speciellt samarbetsvillig hund som vuxen heller, det hände rätt ofta att hon gick de 300 metrarna ner till sjön för att simma, utan oss andra... Inte direkt redo att jobba om man behövde henne, alltså.

Zoe var alltid superintresserad av allt vi tog oss för, att utforska människovärlden var det bästa. Hon var skitenkel från dag ett, bortsett från sin åksjuka 🤢

Alla grabbarna jag haft genom åren har varit enkla och följsamma, även om utforskarlusten har varit lite varierande så har de hållit koll på mig. Koppel var i princip inte en grej för än vi startade på fåren när de var ett år.

Valparna jag hade förra sommaren var kusiner, men som natt och dag vad gällde följsamhet. Aki var rädd, och det tog mycket jobb innan han började lita på att det var klokt att komma till mig istället för att fly och gömma sig. Han var dock väldigt följsam med flocken med hundar, så han var inte alls svår att ha lös! Det var egentligen först sista veckorna som han valde att hänga med mig, inte bara hänga med de andra hundarna. Vi hade bondat ordentligt lagom tills han dog när han var 6 månader 💔

Twt å andra sidan har alltid varit otroligt trygg i att han hör ihop med människorna. Han har massor av drag från sina farbröder och farmors linjer, han VET att livet går ut på att vara bästis med sin människa och jobba med oss, och han vet precis hur kommunikationen med folk fungerar - och att vi är nyckeln till allt underbart. Oerhört bekvämt 😅

Nu har jag köpt en transportväska att ta hem honom i :love: får många uppdateringar från uppfödaren och han verkar perfekt för mig, modig, social och trygg.

Måste hitta på ett bra namn. Det han har nu är väl gulligt men gillar inte matnamn…

Nu har jag pratat med en kennel och anmält intresse för att hämta valp i början av augusti. Tiken har börjat löpa så nu ska vi bara se om parningen går bra, om hon blir dräktig, om det blir några valpar, om kenneln är intresserad av mig som valpköpare och om det blir någon liten tik till mig. Spännande och pirrigt, mina två senaste hundar har varit omplaceringar så det är länge sedan jag hade smått i huset.

Lägger till en fråga: Hur länge är det bra att vänta innan man går en valpkurs? Han kommer vara ca exakt 5 månader när han flyttar hem till mig, men alla valpkurser i området börjar typ måndagen efter. Man ska ju ta lite tid åt att bara bonda och leva vardagen innan man slänger sig in i kurser och sånt men vet inte riktigt hur länge man ska tänka om valpen redan är ”gammal”? Annars får vi väl köra unghundskurs istället om det dyker upp nån, no biggie.

Dessutom, om gränsen är 6 månader, betyder det att 6 mån till dagen är max eller är 6 mån 2 veckor OK? 😅

Lägger till en fråga: Hur länge är det bra att vänta innan man går en valpkurs? Han kommer vara ca exakt 5 månader när han flyttar hem till mig, men alla valpkurser i området börjar typ måndagen efter. Man ska ju ta lite tid åt att bara bonda och leva vardagen innan man slänger sig in i kurser och sånt men vet inte riktigt hur länge man ska tänka om valpen redan är ”gammal”? Annars får vi väl köra unghundskurs istället om det dyker upp nån, no biggie.

Dessutom, om gränsen är 6 månader, betyder det att 6 mån till dagen är max eller är 6 mån 2 veckor OK? 😅

Jag skulle inte tveka att kursa iallafall. Valpkurser är ju inte så krävande och du kan ju anpassa själv och låta valp vila och mest vara med för att få social träning och inspiration med hem första gången om du känner att det blir lite mycket för er.

Jag skulle inte tveka att kursa iallafall. Valpkurser är ju inte så krävande och du kan ju anpassa själv och låta valp vila och mest vara med för att få social träning och inspiration med hem första gången om du känner att det blir lite mycket för er.
Okej! Han är en positiv kille så det kanske blir bra bonding för oss. Det är ändå billigare för mig att missa ett eller två tillfällen på den här kursen än att vänta på nästa, som är kortare men kostar nästa lika mycket. :)

Okej! Han är en positiv kille så det kanske blir bra bonding för oss. Det är ändå billigare för mig att missa ett eller två tillfällen på den här kursen än att vänta på nästa, som är kortare men kostar nästa lika mycket. :)
Jag hade åkt på första kursen, bra tillfälle att ha skoj ihop 😊 Jag fick hem en import som 4 månaders och åkte på kurs 1 eller om det var 2 veckor efter. Det var bara roligt och positivt!

Kör 🙂 det är så låga krav på valpkurser så det är inga problem!

Förstår att det till stor del beror på hur man bor, men om man inte bor inne i en stad/samhälle ser jag inte ens varför man ska ha sele eller halsband på en liten valp :p
Mina valpar brukar få på sig ett koppel när de är 12-14 veckor och då bara korta stunder för att träna lite koppelgående.

De allra flesta valpar är ju så följsamma som små att de inte går långt ändå, och jag vill utnyttja den följsamheten till att behålla ”följ matte”-tänket som finns medfött hos valpen. Ser väldigt ofta att det är tvärtom - ägare som konstant går efter sina valpar och sedan undrar varför de inte är följsamma i koppel som unghundar…
Jo han är väldigt följsam men tycker han det är för kallt så springer han till förstukvisten direkt och vill gå in. Han är så snabb att vill han springa får jag svårt att stoppa honom. Sen blir det ju följsamhet på andra sätt. Vi leker jaga och han springer alltid med mig och får busa som belöning.

Han kan rätt ord och kommer om man säger hans namn och vet att ”bra” betyder att man gör rätt. Men, han är så energisk den här krabaten. Alvin hade jag lös från början så jag vet hur du menar och vill träna Trassel att vara lös men är så rädd att han fast han vill vara nära ska råka springa iväg.

Men har tänkt att prova lite i taget.

Dom jag hade hemma var för tunga för honom med spännena, men har hittat ett fint mjukt halsband på Arken nu
Alltså vi har en sån här. Med den gör man enkelt nya hål. Det var det jag menade.
1000006066.webp

Provade att ha honom lös. Längst ner i trädgården gick det super bra och vi lekte och sprang och gick men på vägen upp till huset (har rätt stor tomt så det är en liten bit för en liten valp) sprang han iväg i full fart till huset. Jag provade att hämta honom igen därifrån han sprang iväg och få honom att fokusera på mig men han sprang tillbaka.

Ville då inte göra det till en lek för honom så jag och Milou ställde oss runt hörnet av huset för att han skulle leta upp oss och först gnällde han när han såg att han var ensam men sen såg jag runt hörnet att han helt lugnt gick omkring och nosade på saker längs framsidan av huset.

Så jag insåg att inkallningen inte fungerar till 100%, att han är lika snabb som jag beskrev och att han är tokvild när han är lös både inne och ute.

Provade att ha honom lös. Längst ner i trädgården gick det super bra och vi lekte och sprang och gick men på vägen upp till huset (har rätt stor tomt så det är en liten bit för en liten valp) sprang han iväg i full fart till huset. Jag provade att hämta honom igen därifrån han sprang iväg och få honom att fokusera på mig men han sprang tillbaka.

Ville då inte göra det till en lek för honom så jag och Milou ställde oss runt hörnet av huset för att han skulle leta upp oss och först gnällde han när han såg att han var ensam men sen såg jag runt hörnet att han helt lugnt gick omkring och nosade på saker längs framsidan av huset.

Så jag insåg att inkallningen inte fungerar till 100%, att han är lika snabb som jag beskrev och att han är tokvild när han är lös både inne och ute.
Ta det lite lugnt med honom, han är ju naken, och vill du veta hur det känns så får du springa runt näck i trädgården en stund, man vill gå in.

Ta det lite lugnt med honom, han är ju naken, och vill du veta hur det känns så får du springa runt näck i trädgården en stund, man vill gå in.
Jag vet, det är därför vi är ute så lite jämfört med andra valpar och därför jag inte vågat ha honom lös men ville prova. Blev lite stressad över ifall vi är för sent ute i utvecklingen efter vad jag läst här.

Men jag la det bakom mig nu och tar det i vår fart, jag provade en gång att lyssna på andra och det var oerhört korkat av mig för jag har ju lärt honom att när man är duktig och kissar och bajsar är belöningen att man får gå in just för att han tycker det är kallt så jag var lite korkad när jag blev besviken för att han sprang in och sen fick jag dålig samvete för att jag ens tänkt att han gjorde fel. Jag är ju van vid MIN ras och hur dom fungerar. Precis som det inte är någon bra idé att förvänta sig storslagna framsteg på en kurs när det regnar, att dom behöver täcken när andra hundar är varma. Och han blir ju 9 veckor idag. Han har varit här 6 dagar bara.

Hur ska han kunna hålla fokus på mig hela tiden samtidigt som det är så mycket dofter, han kommer på inkallning inne och på altanen och oftast ute men att kräva 100% är för mycket begärt.

Har sovit på saken att lita på mig själv i vår utveckling. Alvin hade jag lös från början men han var annorlunda. Milou lärde jag allt det där när han var 6,5 månader. Så det är verkligen ingen stress.

Han var så duktig i natt. Ingen olycka i bädden, han väckte mig inte en enda gång gång. Jag vaknade halv nio, gick ut med honom och satte in honom i sov bädden och så låg han helt lugnt när jag gjorde iordning mig.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Kom verkligen inte på någon bra rubrik... Nu är det så att vi ska skaffa ytterligare en vovve, har en blandis här hemma,pitbull/boxer... 2 3
Svar
55
· Visningar
6 466
Senast: Belethien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka