Status
Stängd för vidare inlägg.
Ser att du också har pudelvalp, vad kul! Vi har vår första pudel nu, 15 veckor gammal och hon börjar bli rejält långlurvig så snart dags för klippning. Har tidigare bara erfarenhet av att klippa Wheatens, och de klippte vi med sax men de hade ju en annan pälstyp. Klippte du er valp med sax eller maskin? Tänker att maskin rimligtvis borde gå bra mycket snabbare än sax med en otålig valp. Om du klippt med maskin, vilken läng på skären hade du? Han ser jättefin ut på bilden du postade efter klippningen! Jag tänkte inte raka nosen initialt utan klippa den i samma längd som kroppen tills vidare, hon har hittills aldrig varit nosrakad.
Vad kul! Min är 14 veckor idag 😀 Jag är också helt ny som pudelägare och även som ägare av ”päls”-hund, dvs jag har bara haft mer eller mindre korthåriga hundar förut. Jag klippte honom med maskin, från biltema, faktiskt. Finns flera som rekommenderar den. Dock går det inte byta skär på den. Jag använde distanskam, 9 mm och tyckte det funkade bra. Har inte tänkt ställa ut så jag nöjer mig med hyfsat kort vardagsfrisyr.

Vad roligt det är att läsa om allas valpar i tråden!
Vi har en mellanpudel på 3,5 månader, en himla kul och - i alla fall hittills - mycket enkel liten tjej som vi är så himla glada i :heart Att hon haft pippi på att gå och dra i diverse växter så snart hon kommit åt är nog det som bringat mest huvudbry, jag har googlat potentiellt giftiga växter rätt friskt kan jag säga O_o Så har hon varit tämligen usel på att äta i perioder, typiskt kräsen pudel, men just nu har hon en rätt bra ätperiod igen. Det märks dock att hon senaste dagarna börjar närma sig slyngelåldern mer och mer så snart är nog smekmånaderna över ;) Idag har hon kommit på att det är kul att gå och hämta skor till exempel, hittills har hon inte rört dem utan nöjt sig med sina leksaker...
Hoppas kunna pyssla med alla möjliga bruksgrenar med henne när hon blir äldre beroende på vad hon visar sig gilla, hittills ser hon ut att kunna bli en riktigt rolig agilityhund, får se om den känslan består. Hon är som en studsboll korsat med racerbil och skapar sig egna "hinderbanor" i trädgården när hon leker - runt träd, genom odlingar, under möbler osv. Det är så man blundar och ber en liten bön ibland att hon inte skall bryta något ben när hon far omkring för hon har tro på sin egna kroppsliga förmåga stor nog för en hel flock fullvuxna hundar.
Vi är just nu till fjälls och hon älskar det. Det enda "problemet" är att vi får se till att begränsa henne när vi är ute och se till att bara gå kortare sträckor, för det där med att delvis bära henne som planerat är bara att glömma, hon vill minsann inte bli buren en endaste meter helst utan ska prompt gå själv och skulle glatt gå väldigt mycket längre än vad som är lämpligt för en valp i hennes ålder om hon fick bestämma...

Visa bifogad fil 95184
Jag skulle bara låta henne gå. Om du märker att hon är trött kan ni ta en paus. Valpar måste få röra på sig och en liten mellanpudel som är 3,5 månader har ju ändå hunnit växa en hel del sedan den hämtades hem. Att skona valpar från rörelse är helt fel. Leder och muskler måste belastas för att kunna utvecklas ordentligt.

Vad roligt det är att läsa om allas valpar i tråden!
Vi har en mellanpudel på 3,5 månader, en himla kul och - i alla fall hittills - mycket enkel liten tjej som vi är så himla glada i :heart Att hon haft pippi på att gå och dra i diverse växter så snart hon kommit åt är nog det som bringat mest huvudbry, jag har googlat potentiellt giftiga växter rätt friskt kan jag säga O_o Så har hon varit tämligen usel på att äta i perioder, typiskt kräsen pudel, men just nu har hon en rätt bra ätperiod igen. Det märks dock att hon senaste dagarna börjar närma sig slyngelåldern mer och mer så snart är nog smekmånaderna över ;) Idag har hon kommit på att det är kul att gå och hämta skor till exempel, hittills har hon inte rört dem utan nöjt sig med sina leksaker...
Hoppas kunna pyssla med alla möjliga bruksgrenar med henne när hon blir äldre beroende på vad hon visar sig gilla, hittills ser hon ut att kunna bli en riktigt rolig agilityhund, får se om den känslan består. Hon är som en studsboll korsat med racerbil och skapar sig egna "hinderbanor" i trädgården när hon leker - runt träd, genom odlingar, under möbler osv. Det är så man blundar och ber en liten bön ibland att hon inte skall bryta något ben när hon far omkring för hon har tro på sin egna kroppsliga förmåga stor nog för en hel flock fullvuxna hundar.
Vi är just nu till fjälls och hon älskar det. Det enda "problemet" är att vi får se till att begränsa henne när vi är ute och se till att bara gå kortare sträckor, för det där med att delvis bära henne som planerat är bara att glömma, hon vill minsann inte bli buren en endaste meter helst utan ska prompt gå själv och skulle glatt gå väldigt mycket längre än vad som är lämpligt för en valp i hennes ålder om hon fick bestämma...

Visa bifogad fil 95184
Vi var på fjällvandring när Terrorn var 4 månader och gick dagsturer. När han var trött kunde han åka ryggsäck, men var han inte trött var det omöjligt att ha honom där i. Du ville han ju röra på sig och utforska.
Jag tror det är lättare att vi tänker att dom borde vila mer än att de överanstränger sig, blir hon trött kommer ni att märka det :)
received_229820735831661.webp

Jag skulle bara låta henne gå. Om du märker att hon är trött kan ni ta en paus. Valpar måste få röra på sig och en liten mellanpudel som är 3,5 månader har ju ändå hunnit växa en hel del sedan den hämtades hem. Att skona valpar från rörelse är helt fel. Leder och muskler måste belastas för att kunna utvecklas ordentligt.
Jag anser samma som du, att de behöver belastas, så det gör vi :) Känner dock att det ändå får vara i lite rimliga mängder sett till hennes ålder, då hon själv hittills inte visar några begränsningar i viljan att vara ute länge och långt oavsett terräng, men måhända är jag onödigt försiktig :). Häromdagen studsade hon runt i ljungen och terrängen på kalfjället i ca 3km/över 1h (+ en massa extra för att hon gjorde otaliga egna busrace..) så då kortade vi av sista delen av turen för hon visade inga tecken på trötthet och ville absolut inte bli buren (var dock tvunget på ett par ställen pga eländig klippterräng, till lilla damens förtret). När vi stoppade längs vägen för lite paus ville hon inte vila utan var "med", cool och avslappnad, men vaken. Först framme vid bilen kom hon på att hon nog var lite trött trots allt och lade sig ner. Tidigare valpar vi haft har signalerat trötthet mycket tidigare. Så denna sommar till fjälls (vi har ett boende här uppe så är uppe mycket) nöjer vi oss med lite kortare turer och inte så ofta, så får hon gå hela vägen, istället för lite längre dagsturer där vi velat bära henne bitvis för att inte överbelasta :)

Vi var på fjällvandring när Terrorn var 4 månader och gick dagsturer. När han var trött kunde han åka ryggsäck, men var han inte trött var det omöjligt att ha honom där i. Du ville han ju röra på sig och utforska.
Jag tror det är lättare att vi tänker att dom borde vila mer än att de överanstränger sig, blir hon trött kommer ni att märka det :) Visa bifogad fil 95189
Tack för svar! Kanske är vi lite onödigt försiktiga! :) Hittills har hon inte varit tillräckligt trött för att vilja åka i ryggsäcken.

Vad kul! Min är 14 veckor idag 😀 Jag är också helt ny som pudelägare och även som ägare av ”päls”-hund, dvs jag har bara haft mer eller mindre korthåriga hundar förut. Jag klippte honom med maskin, från biltema, faktiskt. Finns flera som rekommenderar den. Dock går det inte byta skär på den. Jag använde distanskam, 9 mm och tyckte det funkade bra. Har inte tänkt ställa ut så jag nöjer mig med hyfsat kort vardagsfrisyr.
Tack för svar! Då kan vi tipsa varandra längst vägen som nyblivna pudelägare :D Wheatens är ju pälshundar, men pudel känns ändå helt annorlunda så jag drar mig lite för att börja klippa känner jag :p Har tittat på lite olika maskiner, ska ta och komma till skott och beställa någon. Kul att höra att Biltemas känns ok, kanske får bli en sådan tills vidare, tills jag kommit in i pudelklippandet. Vi kommer inte heller att ställa ut, vår lilla har dessutom en färg som inte är godkänd på utställning så det är uteslutet, så hon kommer också blir hyfsat kort vardagsklippt :)

Angående valpar och rörelse, jag tycker det är så svårt och vill verkligen inte överbelasta min valp på fyra månader. De flesta promenader vi gör kan hon gå lös och då springer hon runt och är pigg och glad. Idag gick vi koppelpromenad på ca 2 km och jag fick genast ångest över att hon gått för långt och länge i koppel… Det var dock första gången vi gick så långt men det känns jobbigt att inte känna sig säker på hur mycket hon får göra 🙈

Alltså min valp hängde med på 4-5 km rundor från 10-12 veckors ålder. Långsamt tempo, stannade när hon stannade för att utforska och självklart plockade jag upp henne om hon visade sig vara trött. Så länge man är uppmärksam på hur de beter sig så tycker jag bara att det är bra att de rör sig.

Alltså min valp hängde med på 4-5 km rundor från 10-12 veckors ålder. Långsamt tempo, stannade när hon stannade för att utforska och självklart plockade jag upp henne om hon visade sig vara trött. Så länge man är uppmärksam på hur de beter sig så tycker jag bara att det är bra att de rör sig.
Jag säger detsamma, veckan efter jag hämtade denna valp gick vi 4-5 km med några naturliga pauser. Det gick ju långsamt, verkligen inget tecken på att hon vara trött eller att det för mycket.
Sen sov hon ju såklart gott när vi var hemma.

Edit; hon var nästan 10 veckor.

Angående valpar och rörelse, jag tycker det är så svårt och vill verkligen inte överbelasta min valp på fyra månader. De flesta promenader vi gör kan hon gå lös och då springer hon runt och är pigg och glad. Idag gick vi koppelpromenad på ca 2 km och jag fick genast ångest över att hon gått för långt och länge i koppel… Det var dock första gången vi gick så långt men det känns jobbigt att inte känna sig säker på hur mycket hon får göra 🙈
Min valp är 16 veckor och vi gick 3,5 km igår med paus när hon ville snusa. Nu har jag långlina som hänger efter eller som jag håller i.
Det var 27 grader (men fläktade en del) och jag tyckte det räckte men hon hade gärna pinnat på ett tag till.
Vi var ute i 40 minuter och de fick vatten vid bilen, sen hade hon laddat klart för att gå ett tag till om vi kunnat.
Sen åkte vi vidare, gick i handelsträdgård osv.

Bästa rundorna tycker jag är när man är ute närmre två timmar, stannar och snusar, låter hundarna leka.
Jag vill gärna sitta ner nånstans i mitten så de hinner varva ner och lär sig att det inte är fullt ös hela tiden, dricker nu när det är varmt osv.
När hon var mindre var jag mer noggrann med att se till att hon pausade för att inte få värmeslag och drack ordentligt, satt en stund i skuggan osv.

Men det, om det inte är en extremt kortbent valp så tycker jag 2 km inte är särskilt långt. 🙃

Jag anmälde mig till en valpkurs på plats men av olika anledningar fick jag hoppa av. Går nu en med inriktning lydnad som är online, gick igenom kursmaterialet igår och jag måste säga att det tilltalar mig.
Förhoppningsvis så ska jag och en kompis som går samma kurs träffas då och då för att gå igenom de olika delarna.
Mycket fokus på lek, träna upp valpens engagemang och deras fokus, så det känns som en kul kurs.

Min valp är 16 veckor och vi gick 3,5 km igår med paus när hon ville snusa. Nu har jag långlina som hänger efter eller som jag håller i.
Det var 27 grader (men fläktade en del) och jag tyckte det räckte men hon hade gärna pinnat på ett tag till.
Vi var ute i 40 minuter och de fick vatten vid bilen, sen hade hon laddat klart för att gå ett tag till om vi kunnat.
Sen åkte vi vidare, gick i handelsträdgård osv.

Bästa rundorna tycker jag är när man är ute närmre två timmar, stannar och snusar, låter hundarna leka.
Jag vill gärna sitta ner nånstans i mitten så de hinner varva ner och lär sig att det inte är fullt ös hela tiden, dricker nu när det är varmt osv.
När hon var mindre var jag mer noggrann med att se till att hon pausade för att inte få värmeslag och drack ordentligt, satt en stund i skuggan osv.

Men det, om det inte är en extremt kortbent valp så tycker jag 2 km inte är särskilt långt. 🙃

Tack! Nu känns det bättre 😊 Jag har vanligt koppel men vi stannar och luktar och hon får godis osv på promenaden så det blir inte en power walk precis. Men man läser och hör så mycket om valpar och koppelpromenader så jag blir nervös över att jag gör för mycket..

Jag gjorde ett inlägg på sociala medier med en bild på valp som lyckats ta sig upp för den stora stenen i vår trädgård. Soffan kan hon numera hoppa upp i, så jag skrev att "än så länge får vi ha sängen ifred." Typ. 5 min senare: sambon ylar från sovrummet. Valpen har hoppat upp i sängen. :rofl:
Hur kan en sån liten terroristvalp hoppa så högt? Har hon fjädrar under tassarna? Kanin- eller kängurugener? O_o

(Stenen tar hon såklart från den lägsta sidan och sen var hon så smart att hon klev upp på sin bädd och tog sats från kanten på den för att hoppa vidare upp i sängen)
IMG_20220714_203948854.webp

Någon som har tips?
Skulle vilja ha långlina som säkerhet när vi är ute i skogen ffa men Rosa tycker det är superroligt att leka med linor (och eg allt som är som rep mm) och blir stört omöjlig att få en vettig inkallning på. Samlar ihop linan i munnen och springer glatt iväg hoppandes och skuttandes utan att lyssna på matte :rage: Så motverkar lite sitt syfte :p

Har fö bestämt att vi köper en till hund 2023, men då blir det ingen valp utan en vuxen friröntgad hund så är bara att börja spara pengar :up: Med min otur ska det vara en väldigt speciell kombo om jag ska våga köpa en till valp....

Tack för svar! Kanske är vi lite onödigt försiktiga! :) Hittills har hon inte varit tillräckligt trött för att vilja åka i ryggsäcken.
Jag kan varmt rekommendera veterinären Sara Molin på instagram, hon postar mycket om just valpar och motion och krossar massa gamla myter, visar studier om ämnet etc! Det är rent hittepå att valpar inte kan motioneras, det gäller bara att ha sunt förnuft :) Man cyklar liksom inte med en 8-veckors men en valp som är pigg ska få gå så länge den inte visar tecken på trötthet.

Någon som har tips?
Skulle vilja ha långlina som säkerhet när vi är ute i skogen ffa men Rosa tycker det är superroligt att leka med linor (och eg allt som är som rep mm) och blir stört omöjlig att få en vettig inkallning på. Samlar ihop linan i munnen och springer glatt iväg hoppandes och skuttandes utan att lyssna på matte :rage: Så motverkar lite sitt syfte :p

Har fö bestämt att vi köper en till hund 2023, men då blir det ingen valp utan en vuxen friröntgad hund så är bara att börja spara pengar :up: Med min otur ska det vara en väldigt speciell kombo om jag ska våga köpa en till valp....
Kan flexi fungera? Du kan ju fästa flexihandtaget i ett bälte till exempel om du vill ha händerna fria. Tänker att hon kanske inte tycker det är lika bitvänligt. Eller dränka långlinan i xylokain? 😈

Tack! Nu känns det bättre 😊 Jag har vanligt koppel men vi stannar och luktar och hon får godis osv på promenaden så det blir inte en power walk precis. Men man läser och hör så mycket om valpar och koppelpromenader så jag blir nervös över att jag gör för mycket..
Jag förstår dig, förra hunden var mer bebis så då tog vi det lugnare (och så var hon skitliten i jämförelse) men när de är runt 4 månader så är de ju oftast mer redo för att röra på sig och inte lika valpiga i sina rörelser.
Det finns en annan tråd här på Hund som det precis diskuterats just rörelse för valp, inte helt fel att läsa.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 930
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 542
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 023
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 548
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar