PrositVad som helst på P
Party
Pussel
Pälsk(ing)
Pop(corn)
Panzar/Pansar
Varför är det så mycket lättare att komma på förslag till andras hanhundar än till sin egen tik???
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
PrositVad som helst på P
Peck måste ha olika betydelser på olika dialekter? För mig är det typ = Något kan ”smaka peck”Pike, Pell, Pixel, Pox, Poke, Pris, Pack, Peck, Påk, Poff, Puck, Panter, Putte, Pocky, Pocket, Pop, Pyret, Perro, Pogo, Po
Jag förstår familjens motvilja till Per-Åke, jag gillar inte människonamn på djur och speciellt inte typiska gubb- och tantnamn.
Peck måste ha olika betydelser på olika dialekter? För mig är det typ = Något kan ”smaka peck”
Hade blivit väldigt förvånad om jag mötte en hund som hette det måste jag säga
Okej, resten av familjen tycker inte Per-Åke är ett bra namn (förstår inte riktigt varför…) men vi kommer inte på något annat bra på P. Vad kan Buke bidra med?
En kompis till mig har en malle som heter Åke
Namn från ett annat nordiskt land, kanske?
Preben
Peik (från finska Peikko, som betyder troll - funkar ju också som namn)
Pekka
Jag är likadan, åtminstone när det gäller mina egna. Har boxerbekanta som kör stenhårt med gubb- och tantnamn och man vänjer ju sig, men jag skulle inte välja det själv. Sen är jag lite allmänt jobbig med att jag inte vill ha typiska svenska bruksnamn heller och så ska det gärna vara ett tema jag gillar och koppling mellan stamtavlenamn och vardagsnamn om det inte är samma.
Hjälp en mycket trött valpförälder, som ligger på soffan och filosoferar medan valpis snarkar efter härjig morgon.
Var ska jag regga henne, förutom hos Jordbruksverket (där hon såklart är registrerad). SKK, rasklubb..? Jag vill i första hand kunna göra MH nästa höst. Jag är ingen tävlingsmänniska, men vill åtminstone att den dörren ska vara öppen. Annars är det framförallt kurser och gemenskapen jag söker. Kanske testa nån utställning. Och när — när det är dags, eller asap?
Söt, men utmattande
Det är inte du utan uppfödaren som registrerar valpen hos SKK innan försäljning. Du fick väl med en stamtavla när du köpte valpen? Du får inte gå MH om hunden inte är registrerad i SKK. Eller jo, om du har intyg på att hunden ska provas i samhällsnyttig verksamhet.Hjälp en mycket trött valpförälder, som ligger på soffan och filosoferar medan valpis snarkar efter härjig morgon.
Var ska jag regga henne, förutom hos Jordbruksverket (där hon såklart är registrerad). SKK, rasklubb..? Jag vill i första hand kunna göra MH nästa höst. Jag är ingen tävlingsmänniska, men vill åtminstone att den dörren ska vara öppen. Annars är det framförallt kurser och gemenskapen jag söker. Kanske testa nån utställning. Och när — när det är dags, eller asap?
Söt, men utmattande
Är hen renrasig med stamtavla så är hen ju redan registrerad i SKK. Däremot kan du ju även lägga in hunden i SKKs Djur-ID som komplement till Jordbruksverket. Du kan också kontrollera ifall rätt uppgifter finns hos SKK och om du vill att de ska synas eller inte.
Vill du göra MH och gå kurser så är det ju smidigast att bli medlem hos din närmaste brukshundklubb. Du blir medlem hos SBK och väljer sedan en "hemmaklubb". Om jag minns rätt så "räcker" även SKK-medlemskap (där du också väljer din rasklubb som lokal klubb) för att få delta på MH. Dock krävs SBK-medlemskap om du vill delta på kurser hos brukshundklubb. Vill du tävla lydnad, bruks etc gäller också medlemskap i brukshundklubb.
Bäst skulle jag säga är att lösa medlemskap redan nu, så att du får hem medlemskort och dylikt innan ni kommer på att ni vill gå kurs osv.
Det är inte du utan uppfödaren som registrerar valpen hos SKK innan försäljning. Du fick väl med en stamtavla när du köpte valpen? Du får inte gå MH om hunden inte är registrerad i SKK. Eller jo, om du har intyg på att hunden ska provas i samhällsnyttig verksamhet.
Klart ni ska!Nu har vi hamnat i en härligt jobbig situation Jag och min man har länge tänkt att vi vill ha en gul labradorhane någon gång. Men vi har väntat p.g.a. småbarn och annat i livet.
Igår sprang min man på en gammal vän han inte träffat på flera år. Det visade sig att han och hans fru driver kennel, uppfödning av just labradorer.
"Det föddes en kull igår med gula valpar", berättade han. "Det finns en otingad hane, han är er om ni vill ha den".
Vad är oddsen att min man springer på en vän han inte sett på flera år (på ett helt otippat ställe dessutom där ingen av dem bor), och det föddes en kull dagen innan, med en otingad guldklimp? Det känns lite som ödet, att det står vårt namn på den där valpen
Vi funderar och funderar just nu. Minstingen är strax 4 år så har inte direkt småbarn längre. Och mannen jobbar enbart hemifrån numera, kommer fortsätta med det även efter restriktionerna släppts.
Det känns lite som att ha blivit oplanerat gravid, ska vi skaffa en bebis eller inte?