Att ha unghund är verkligen en berg- och dalbana
Gick precis en promenad med fröken på min lunch, en timme var vi borta. Lägger alltid in lydnadspauser under promenaderna och jag jobbar aktivt med hennes reaktivitet som blivit sååå mycket enklare att hantera. Samtliga hundmöten gick skitbra. Tänk att tonåringen faktiskt lär sig nånting
Vi gick på lite nya ställen och hon fick se hästar på håll och bara ta in det, det blev nya intryck för henne utan att hon blev övertrött liksom.
Inomhus är något helt annat.. Enda sen hon var 8 veckor har hon velat röja runt i soffan. Alltså
rusa fram och tillbaka i den, gräva ner sig mellan kuddarna, bita i allt hon får tag på och sedan köra oändligt många varv upp och ner från soffan. Ett klassiskt valpryck tänker man, men hundskrället gör fortfarande detta så fort hon får chansen oavsett hur trött/pigg hon är. Att säga åt henne gör det liksom bara värre, att försöka få tag på henne ser hon som en rolig lek och ropar jag på henne skiter hon fullständigt i det. Har försökt lösa det genom att banna henne från soffan men det har jag svårt att vara konsekvent i för då hoppar hon bara upp från andra änden av soffan (eller över soffbordet, hon har inga hämningar). Så nu har jag haft henne i koppel när hon inte är i hagen men då kan jag ju aldrig själv sitta i soffan för då hoppar hon upp i alla fall och försöka springa bakom mig som blir helt intrasslad i hennes koppel. Hon kan chilla i soffan i ca 5 minuter och är hur mysig som helst, men sen vaknar djävulskapen i henne och hon börjar bitas och rusa.
Sååå nu behöver jag att nån smart här som antingen frågar varför jag inte gör si eller så istället eller som säger att det går över med tiden, så jag och valpskrället kan leva lyckliga i alla våra dagar sen
Kan lägga till att hon tränas strukturerat i lydnad, spår och skydd. Möjligen kanske hon hade behövt anstränga sig mer fysiskt men när vi gjort det har jag inte sett någon direkt skillnad i beteendet ändå. Tror det handlar om att hon tycker det är väldigt roligt och självbelönande och jag inte lyckas hitta ett bra sätt att kommunicera att det inte är okej
Visa bifogad fil 93511