Status
Stängd för vidare inlägg.
Ata har varit med husse hela dagen och fixat med ny maskin i skogen. Totalt orädd och mekanikern hade hål i byxbenen efter att Ata kampat lite :angel: Väl hemma fick hon ett litet spår, bara vildsvinsklöv och kvällsmat. Jag hade klantat mig med att lämna ett hundmatsmått vid hundgården som hon såklart hittade och var tvungen att döda innan hon kunde fokusera på spåret igen. Hon löste vinkeln och väl framme vid klöven visade hon bestämt att dom lämnar jag inte ifrån mig :devil:

FCF1D411-AD98-4228-9CD8-D385076FA04A.webp

Jag var och hälsade på en uppfödare igår. Vi gick en längre promenad ihop, fikade, åt, fick även se när ägaren tränade. Tiken är verkligen allt jag har drömt om :love: Så otroligt social, fantastisk av och på knapp, kamplust som tusan och driv i träningen! Har tidigare sett henne på film ifrån tävlingar men det är alltid något helt annat att se live! Uppfödaren och jag verka ha väldigt lik syn på rasen, gilla samma linjer och passar otroligt bra ihop! Det kändes mer som att komma hem till en gammal vän än någon som man aldrig träffat förr. Pappan kommer jag tyvärr inte hinna träffa innan det är dags för valparna då han inte finns i Sverige, men har pratat med ägaren till honom och ett flertal som har sett honom live (bland annat denna uppfödare) så får lita på deras ord samt dem videos som jag har sett att han är lika trevlig som han låter!

Hoppas hoppas att det föds en valp till mig i December! Kanske till och med blir en födelsedagspresent till mig själv om så är fallet :love:

Brukshundsklubb och skottträning fick Ata hänga med på idag :) Inga konstigheter för henne, kompisens schäfer var väldigt intressant tills schäfertanten sa ifrån att hon inte fick gå på henne :p
Vi vägde henne idag igen, 8,2 snabba kilon är det vi har!

Mini-Ata :D
Brorsan som går på kurs vägde 8,6 idag, så de är ganska jämnstora!
Vägde Finn precis. 11,2 :angel: Men då åt han för bara en liten stund sedan, så det är nog snarare typ 10,9 :D

Jag har börjat ha långlina på Ebbot när vi promenerar själva, vilken skillnad! Han är mycket mer följsam och håller sig oftast 5-10 m ifrån mig men har ändå koll vart jag rör mig. Känns som att han behöver mer ”space”. Barnvagnspromenaderna kräver dock kortare koppel så där får vi fortsätta träna följsamheten.
Idag blev han dock väldigt rädd när han hörde kyrkklockorna slå för första gången på nära håll! Han ville springa åt andra hållet men jag samlade in honom och stod och klappade honom tills de tystnat. Försökte mata med godis men han ville inte ha. Darrade och rädd i blicken. Hur hanterar ni era hundar när de blir rädda? Första gången han reagerar såhär. Hemma är han väldigt cool, han kan ligga mitt i ett rum och sova när barnen leker högljutt och yvigt. :cool:

Jag har börjat ha långlina på Ebbot när vi promenerar själva, vilken skillnad! Han är mycket mer följsam och håller sig oftast 5-10 m ifrån mig men har ändå koll vart jag rör mig. Känns som att han behöver mer ”space”. Barnvagnspromenaderna kräver dock kortare koppel så där får vi fortsätta träna följsamheten.
Idag blev han dock väldigt rädd när han hörde kyrkklockorna slå för första gången på nära håll! Han ville springa åt andra hållet men jag samlade in honom och stod och klappade honom tills de tystnat. Försökte mata med godis men han ville inte ha. Darrade och rädd i blicken. Hur hanterar ni era hundar när de blir rädda? Första gången han reagerar såhär. Hemma är han väldigt cool, han kan ligga mitt i ett rum och sova när barnen leker högljutt och yvigt. :cool:
Jag brukar låtsas att det regnar och inte bry mig så mycket. Bortsett från när åskan slår så rutorna skallrar då får Bobber faktiskt komma upp i sängen och gömma sig, för jag vet vilken panik han kan få av åska och fyrverkerier. Men annars så försöker jag avleda med något annat och bara gå förbi vad det nu är som är läskigt.

Haha, ja! :D
Hade hon haft fri tillgång till att leka med de andra hundarna så hade det inte varit mycket kvar av henne. Hon är ju typ aldrig still :p

Haha :D
Alltså, jag måste säga att Finn är en fantastiskt okomplicerad liten grabb. Jag börjar fundera på om det är något fel på honom :angel:
Igår låg han och åt på en av stolarna i köket. Sa till honom att sluta och gav honom ett tuggben i stället. Då går han och lägger sig och äter på tuggbenet tills det är slut?! :confused: och efteråt går han inte ens tillbaka till stolen?!
Det är inte så att han tar illa vid sig när man säger åt honom, utan han mer konstaterar att "Jahopp, då gör jag väl något annat då" och knatar glatt vidare.
Vem är denna bastard :D

Alltså, jag måste säga att Finn är en fantastiskt okomplicerad liten grabb. Jag börjar fundera på om det är något fel på honom :angel:
Igår låg han och åt på en av stolarna i köket. Sa till honom att sluta och gav honom ett tuggben i stället. Då går han och lägger sig och äter på tuggbenet tills det är slut?! :confused: och efteråt går han inte ens tillbaka till stolen?!
Det är inte så att han tar illa vid sig när man säger åt honom, utan han mer konstaterar att "Jahopp, då gör jag väl något annat då" och knatar glatt vidare.
:cautious: Jag kan skicka ner Ville och lära upp honom. "Jag är i köket, ser att Ville knaprar på ett par skor, jag säger nej, ger honom tuggben och han följer med mig in i köket. Minuten senare är han ute i hallen igen, stjäl ett par skor och verkligen smyger iväg för att tugga på den på ett annat ställe."
Skor är väldigt intressant, här om natten var han visst lite väl utsövd, vi hörde att han knaprade på skor, maken går till trappen, det rasslar till och Ville ligger på sin bädd och sover räv. :rofl:
Jag planerar att åka till Ikea och köpa skoskåp, jag har tänkt det länge men aldrig kommit mig för, nu finns det en rejäl anledning. :rofl:

:cautious: Jag kan skicka ner Ville och lära upp honom. "Jag är i köket, ser att Ville knaprar på ett par skor, jag säger nej, ger honom tuggben och han följer med mig in i köket. Minuten senare är han ute i hallen igen, stjäl ett par skor och verkligen smyger iväg för att tugga på den på ett annat ställe."
Skor är väldigt intressant, här om natten var han visst lite väl utsövd, vi hörde att han knaprade på skor, maken går till trappen, det rasslar till och Ville ligger på sin bädd och sover räv. :rofl:
Jag planerar att åka till Ikea och köpa skoskåp, jag har tänkt det länge men aldrig kommit mig för, nu finns det en rejäl anledning. :rofl:

Tack, det känns ovant men ändå rätt skönt med en sån här valp, så Ville behöver inte lära honom något :angel:

Hahaha, sova räv också minsann. Han utökar sitt register av förmågor snabbt :D

Ata är också väldigt okomplicerad, men säger man till henne så tittar hon på en och tycks tänka "J*vla kärring, du kommer få igen en annan gång" och tittar samtidigt på en som om hon tittat under lugg. Hon har tuggat lite på något stolsben men än så länge märks det inte, jag tycker det är bra för då finns det skäl att byta ut kökstolarna :angel:

Igår började vi med lite omvänt lockande, gick snabbt när hon väl förstått vad det gick ut på men de första tre gångerna så högg hon helt sonika i handen. Den där godisbiten tänkte hon inte gå miste om :p

Sova räv :rofl: de lär sig snabbt hur de ska agera för att spela oskyldig.

Ata är också väldigt okomplicerad, men säger man till henne så tittar hon på en och tycks tänka "J*vla kärring, du kommer få igen en annan gång" och tittar samtidigt på en som om hon tittat under lugg. Hon har tuggat lite på något stolsben men än så länge märks det inte, jag tycker det är bra för då finns det skäl att byta ut kökstolarna :angel:

Igår började vi med lite omvänt lockande, gick snabbt när hon väl förstått vad det gick ut på men de första tre gångerna så högg hon helt sonika i handen. Den där godisbiten tänkte hon inte gå miste om :p

Hahaha :D
Finn ger mig inte ens onda ögat, utan bara knatar vidare typ. Dock har han ett rejält ägandebehov när det gäller framförallt saker - typ sockar och sånt. Jagade honom i hela huset häromdagen, han tyckte det var hur kul som helst :D Ben är inte några problem, men han vaktar maten mot Floyd. Den mesiga labradåren låter honom hållas dessutom, det lär ju inte dröja länge innan han bossar helt över honom :p

Smart tjej! Jag testade omvänt lockande med Finn häromdagen också, men det slutade med sitt- och liggträning i stället. Vi får ta nya tag :D

Häromdagen bytte jag ut några sommarblommor till ljung. Dagen efter så kommer Ata till mig ute och svansar runt och vill pussas. Jättemysigt tänkte jag tills jag gick runt på framsidan och möttes av ett hål i ena krukan :rage:
Pussandet var helt klart utstuderat för att matte inte skulle bli sur. Dessutom tittade hon på mig när jag upptäckte stölden med världens oskyldigaste ögon och med ett kroppsspråk som sa ”det måste varit en tjuv här matte!”

Nu ville vi ha en galning så vi är glada över alla hyss hon hittar på :love:
A2F7FDB2-97D2-4D94-A8FC-2562EFCA67FF.webp

Hahaha :D
Finn ger mig inte ens onda ögat, utan bara knatar vidare typ. Dock har han ett rejält ägandebehov när det gäller framförallt saker - typ sockar och sånt. Jagade honom i hela huset häromdagen, han tyckte det var hur kul som helst :D Ben är inte några problem, men han vaktar maten mot Floyd. Den mesiga labradåren låter honom hållas dessutom, det lär ju inte dröja länge innan han bossar helt över honom :p

Smart tjej! Jag testade omvänt lockande med Finn häromdagen också, men det slutade med sitt- och liggträning i stället. Vi får ta nya tag :D
Här låter Lyra henne ta vad som helst, Sara vaktar i alla fall mat och ben men även rävskinnet som hänger på väggen. Ergo är faktiskt den som sagt till bäst :up:

Strumpor ja, jag ser till att ha en hel arsenal med leksaker i tvättstugan så vi kan köra byteshandel. Hon är ju smart också så nu tror jag att hon stjäl strumpor bara för att få en leksak :D

Tack, det känns ovant men ändå rätt skönt med en sån här valp, så Ville behöver inte lära honom något :angel:

Hahaha, sova räv också minsann. Han utökar sitt register av förmågor snabbt :D
:cautious: Lite väl snabbt ibland! :D I kväll startat valpkursen, vi får väl se hur det går. :nailbiting: Jag misstänker att det är ett gäng sällskapshundar i storlek små och så vi. :rofl: Men men, jag kommer iväg en gång i veckan och gör något bara han och jag som inte är i skogen där jag helst vill att han inte ska hålla kontakt med mig! ;)

Här låter Lyra henne ta vad som helst, Sara vaktar i alla fall mat och ben men även rävskinnet som hänger på väggen. Ergo är faktiskt den som sagt till bäst :up:

Strumpor ja, jag ser till att ha en hel arsenal med leksaker i tvättstugan så vi kan köra byteshandel. Hon är ju smart också så nu tror jag att hon stjäl strumpor bara för att få en leksak :D
Men eller hur, ibland kommer Ville och vill göra något och jag sitter och jobbar och ignorerar honom. Då stickar han iväg och hämtar något som han vet att han inte får ha och utstuderat visar upp den för mig. :rofl: Alltså måste jag göra något och det är ju superkul! :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 082
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 481
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Nu kan jag inte hålla mig längre! Nog måste det vara fler än jag som planerar för valp nästa år? Jag hoppas på en kelpievalp på våren...
6 7 8
Svar
158
· Visningar
15 012

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII