River är ca. 18 veckor nu (hon var 16 veckor när hon kom hit från Belgien) och det är lite blandat hur det går med saker och ting. Ensamhetsträningen har varit plättlätt - nu har hon oftast inte varit helt ensam utan tillsammans med en av de andra hundarna men hon har även varit ensam i köket när jag varit ute med några av de vuxna hundarna och hon är hur cool som helst. I söndags lämnade vi dem ensamma 2.5 h då vi var tvungna att göra en del ärenden och när vi kom hem var det en mycket sömnig valp som mötte oss.
Tyvärr är hon lite försiktig överlag så fort något är nytt. Att träffa människor har hon upplevt som lite läskigt, men sen fick hon några gånger träffa folk ihop med antingen Indigo eller Garibaldi och eftersom de båda älskar att hälsa på folk så blev hon först lite förvånad och sen skulle hon minsann också hälsa. Så fort hon vågat sig fram och hälsa har hon tyckt att det varit väldigt roligt, så jag skulle inte säga att hon egentligen är rädd för människor utan det är den här försiktigheten med allt nytt som påverkar. Hon verkar dock avreagera fint, vilket jag är tacksam för.Hundar är hon generellt väldigt positivt inställd till, vilket är skönt med tanke på hur mycket hundar vi har här hemma på gården pga hundverksamheten.
Att åka bil är också något hon tar med ro - så snart bilen börjar rulla lägger hon sig ner och sover, så jäkla skönt!
Hon är galet matdriven men gillar även leksaker så hon är lätt att belöna. Jag har börjat "träna" lite, mest att leka/byta leksak, komma tillbaka med leksaker, komma när man kallar på henne, samt en del självkontroll (inte kasta sig ut genom dörren förrän vi säger "fri" och liknande) och hon är duktig. Några korta godisspår på 10-15 meter har hon också gått och näsan verkar fungera utmärkt.
Första veckan tuggade hon inte på något annat än leksaker/ben men denna veckan har hon tagit igen det genom att tugga på en putsad vägg (vi är inte klara med renoveringen så det saknas golvlister och där tyckte hon det gick fint att tugga sig in i väggen), en hörna på en korg som står på skohylla och där vi lägger koppel etc samt en av husses strumpor som hamnat på golvet... Misstänker att första veckans "skötsamhet" faktiskt mest berodde på att hon var lite tagen av att byta hem.
Hon kommer fint överens med grabbarna här hemma, även om vi är lite försiktiga med Sigge (då han har lite svårt för nya hundar) men hon har gått promenader med honom och det har funkat bra.
Indigo (som för övrigt är både hennes morbror och farbror) och hon trivs otroligt bra tillsammans och han är så jäkla snäll mot henne. Hon får ta ben och sånt från honom och han ser bara nöjd och glad ut, underbara snälla raringen! Han är överlycklig över att ha fått en kompis att leka med.
Så här kan det se ut, här ligger de i samma bädd och tuggar på varsitt ben.
Hade nog önskat henne lite mer framåt men inte mycket att göra åt det mer än att jobba på det. Överlag är hon en väldigt trevlig valp och jag hoppas att hon fortsätter utvecklas åt rätt håll.