Status
Stängd för vidare inlägg.
6 veckor :love:
Jag hade ju gärna fått veta lite tidigare, men när det hänger på andra valpköpare blir det ju lite som det blir.

En underbar ålder! Då blir det ju leverans väldigt snart i sådant fall. :love:

Vad jag inte förstår är varför valpköparna dröjer så med ett beslut. Kan ju vara någon väldigt specifik anledning som inte jag känner till såklart, men annars hade väl jag som uppfödare ställt mig lite kritisk till en valpköpare som inte kan bestämma sig?
 
En underbar ålder! Då blir det ju leverans väldigt snart i sådant fall. :love:

Vad jag inte förstår är varför valpköparna dröjer så med ett beslut. Kan ju vara någon väldigt specifik anledning som inte jag känner till såklart, men annars hade väl jag som uppfödare ställt mig lite kritisk till en valpköpare som inte kan bestämma sig?
Ja :love:

Jag har ingen aning, allt kanske är bestämt och jag får en valp bara att jag inte fått veta än :p
 
Som uppfödare tycker jag det är lite dålig stil att låta en valpköpare hänga så länge utan svar.
Fast jag fick ju veta redan för snart 3 veckor sedan att hon inte kan lova mig en valp utan att det beror på vilka valpar de andra köparna väljer. Så ovissheten, även om den är lite jobbig, är något jag varit fullt medveten om och gått med på :)
 
Trist! Känner lite likadant nu angående kullen jag står i kö på. Trots att det länge känts lovande så börjar hoppet försvinna lite, mååånga intresserade som köpt hund hos uppfödare innan eller som haft rasen innan och kunnat "bevisa sig" så att säga. Inte lätt, men man förstår ju ändå. :meh:

Hur går det för dig @Fisherling förresten, du borde få veta något snart?:)

Uppfödaren frågade om jag ville stå i kö till nästa kull på tiken så det kändes bra ändå. :) Dock har jag varit sugen på en äldre hund jag kanske kan lära mig av då jag är så mycket nybörjare i vallningen. En kompis som jobbar i England hos en riktigt duktig vallhundstränare har en tränad hund till salu som hon tycker jag ska köpa. :laugh:
 
Tre kullar födda, alla kullar med bara 1 tik som uppfödaren skulle behålla. Hade bara anmält intresse till en av dem men höll ändå ögonen öppna då det ändå varit bra kullar det handlat om.

Dock finns det två väldigt intressanta kullar i höst. Så det ser ut som om det inte blir någon valp till mig innan vintern.. Jag som ville ha en sommar valp :(
 
Okej nu kan jag inte låta bli längre :idea: Fick lite bilder från uppfödaren nu idag och här är hon, ca 13 veckor gammal :love: Nu är det inte långt kvar!!
30771454_10216020228087596_1290493646_o.jpg
 
Tre kullar födda, alla kullar med bara 1 tik som uppfödaren skulle behålla. Hade bara anmält intresse till en av dem men höll ändå ögonen öppna då det ändå varit bra kullar det handlat om.

Dock finns det två väldigt intressanta kullar i höst. Så det ser ut som om det inte blir någon valp till mig innan vintern.. Jag som ville ha en sommar valp :(

Nej, vad tråkigt :(
 
Tre kullar födda, alla kullar med bara 1 tik som uppfödaren skulle behålla. Hade bara anmält intresse till en av dem men höll ändå ögonen öppna då det ändå varit bra kullar det handlat om.

Dock finns det två väldigt intressanta kullar i höst. Så det ser ut som om det inte blir någon valp till mig innan vintern.. Jag som ville ha en sommar valp :(

Nej vad trist! :(
 
Imorgon har det redan gått tre veckor sen parning. Jösses vad tiden går fort (och väldigt långsamt - samtidigt!)

Jag är så rädd för att bli utan och börjar fundera mer och mer på det här med hane. Får jag inte från den här kullen hade jag egentligen helst velat ha från kullen där @mackan s hane ska bli pappa, men den är ju tidsmässigt lite dumt eftersom den är innan drömkullen och sabbar eventuellt jobb för mig under sommaren. *Tänker högt igen*
 
@machafuko du lär ju ha betydligt större chans på kölistan ang hane. Tror det är princip lika med noll chans att du får en tik ...

Varför vill du inte ha hane ?
 
@machafuko du lär ju ha betydligt större chans på kölistan ang hane. Tror det är princip lika med noll chans att du får en tik ...

Varför vill du inte ha hane ?

Jo A har sagt detsamma, eftersom hon själv ska spara tik, fodervärd ska ha tik plus tidigare valpköpare hos henne. Så där känns det kört och det är ju himla trist. Kaktiken har ju inte direkt fått stora kullar eller många tikar.

Har alltid föredragit tikar, tränar bäst med dem, föredrar personligheterna, tycker de har en annan attityd generellt än hanarna. Sen bor jag centralt och här är otroligt hundtätt med löptikar överallt hela tiden. Det har varit ganska drygt att ha hanar som intresserar sig för dofter här...

Men skulle det vara från någon kull jag eventuellt skulle tänka mig hane så är det ju denna.
 
Senast ändrad:
Jo A har sagt detsamma, eftersom hon själv ska spara tik, fodervärd ska ha tik plus tidigare valpköpare hos henne. Så där känns det kört och det är ju himla trist. Kaktiken har ju inte direkt fått stora kullar eller många tikar.

Har alltid föredragit tikar, tränar bäst med dem, föredrar personligheterna, tycker de har en annan attityd generellt än hanarna. Sen bor jag centralt och här är otroligt hundtätt med löptikar överallt hela tiden. Det har varit ganska drygt att ha hanar som intresserar sig för dofter här...

Men skulle det vara från någon kull jag eventuellt skulle tänka mig hane så är det ju denna.

Fast det är ju inget extra magiskt över just denna kull iof :p

Alltså vi har alltid haft hanhundar och det är inget jättejobbigt alls trots löptikar runtom osv ..

Men jag tycker inte du ska fastna i att ” bli rädd att det inte blir ngn valp nu om du inte tar en hane istället” . Vill du helst ha tik och i grunden inte en hane så är det ju bättre att vänta och överväga andra alternativ . Det blir ju bäst för både dig och din framtida livskamratvovve kan jag tycka :)
 
Fast det är ju inget extra magiskt över just denna kull iof :p

Alltså vi har alltid haft hanhundar och det är inget jättejobbigt alls trots löptikar runtom osv ..

Men jag tycker inte du ska fastna i att ” bli rädd att det inte blir ngn valp nu om du inte tar en hane istället” . Vill du helst ha tik och i grunden inte en hane så är det ju bättre att vänta och överväga andra alternativ . Det blir ju bäst för både dig och din framtida livskamratvovve kan jag tycka :)

För mig är denna kull så nära ”magisk” som man kan komma. Har ändå träffat ca halva uppfödarkåren och väääldigt många hundar så jag vet exakt vad jag vill ha. Så det är väl en smakfråga och denna är helt i min smak.

Jag stod ju först i kö efter samme hane men med tikens dotter, som gick tom. Så det är ju linjer jag följt ett tag...
 
Det är såklart jättelätt och sitta och säga hela tiden att man ska ”fortsätta vänta” på nästa kull. Strunta i hane (eller vad det nu är för egenskap man struntar i), och bara hoppas att nästa parning blir bättre. Sen är allt inte så enkelt kanske i praktiken när man har höga krav på annat och dessutom är hundlös, så abstinensen kryper på. Har man redan en hund hemma så kanske det kvittar om man får hund i år, eller nästa år. Men förra året stod jag i kö på 4 tikar. Tre av dem gick tomma och den fjärde födde bara en tik som uppfödaren själv behöll.

Det är skit att inse att man kanske blir utan även i år igen (nu tror jag inte att jag blir det, men ni förstår poängen). :p
 
@machafuko
Eftersom du inte är uppfödare (än iaf) så hade jag absolut tagit en hane om det inte blir en tik, särskilt eftersom du så gärna vill ha en valp :) Jag hade inte orkat vänta till nästa parning ;) Man vet aldrig vad som händer.

Nej, det lutar mot det. Vi får se helt enkelt om det ens blir någon valp till mig. Men jag börjar väl bli lite ivrig nu ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 021
Senast: L(i)FE
·
Övr. Hund Nu kan jag inte hålla mig längre! Nog måste det vara fler än jag som planerar för valp nästa år? Jag hoppas på en kelpievalp på våren...
Svar
12
· Visningar
1 833
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 849
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Letade efter tidigare trådar med samma frågeställning, men alla är ett antal år gamla. Man har ju hört att priserna gått upp något...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 696
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Vad gör vi? Del CCII
  • Sämsta filmen?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp