Status
Stängd för vidare inlägg.
Usch, du är då inte ensam! Jag fyller dock 22 i år och har ingen hund, pluggar inte hund eller liknande. Men jag - lever - för hund. Man känner sig så otroligt liten.
Ja eller hur! Känns lite som att man är en valp som försöker busa med de stora hundarna :rofl:

Luuuuugn.
Många valpköpare är nervösa när de hör av sig. En del säger det rätt ut. Jag blir lika förvånad varje gång någon är nervös för att träffa OSS, vi är ju inga rockstjärnor liksom. Inte hundarna heller :D
Och vissa valpköpare blir man själv lite nervös inför. Man vill göra ett gott intryck själv och även hundarna ska det. Och de är ju svåra att påverka:cool:
En valpköpare mailade två dagar efter besöket att hen hade varit så nervös att hen hade blackouter när det gällde vissa frågor så hen fick ställa dem igen. Den personen är superengagerad och passionerad, perfekt hundägare:up:
Åh tack, det var faktiskt ganska lugnande att läsa. Det som blir etter värre är ju att jag VERKLIGEN vill ha valp från den kullen, speciellt mamman och hennes syskonskara är riktigt imponerande i mina ögon :love:

Jag ska på kennelträff i helgen och träffa
uppfödaren, uppfödarens tidigare valpkullar med ägare och förhoppningsvis tiken som blir vår framtida valps mamma. Jag är supermega nervös!!! Framförallt för att jag inte har någon hund och rädd att jag kommer känna mig helt hundlös och tafatt när alla som har hund ska prova spår, rallylydnad m.m. Tänk om jag inte kommer våga gå fram och ställa frågor till uppfödaren och de tidigare valpköparna och kommer stå där som ett konstigt fån i ett hörn utan hund. :eek: Så går mina tankar :o

Jag ska på kennelträff i helgen och träffa
uppfödaren, uppfödarens tidigare valpkullar med ägare och förhoppningsvis tiken som blir vår framtida valps mamma. Jag är supermega nervös!!! Framförallt för att jag inte har någon hund och rädd att jag kommer känna mig helt hundlös och tafatt när alla som har hund ska prova spår, rallylydnad m.m. Tänk om jag inte kommer våga gå fram och ställa frågor till uppfödaren och de tidigare valpköparna och kommer stå där som ett konstigt fån i ett hörn utan hund. :eek: Så går mina tankar :o

Spännande, det kommer gå kalasbra ska du se! Hundägare ÄLSKAR att babbla på om sina hundar! Allt du behöver göra är att spana in närmaste hundägare som ser trevlig ut och säga "åh vilken fin hund du har, jag är jätteintresserad av rasen, får jag hälsa? :love:" (med tillhörande emoji-ansiktsuttryck) så kommer timmarna swisha iväg och du kommer ha det supertrevligt :D

Senast ändrad:
Jag har kontaktat en uppfödare som har planer på valpar till nästa vår. Blir så himla nervös när jag ska prata med uppfödare, är det bara jag? Känns som att de kommer tycka jag är liten och omogen och att det är löjligt att jag ens frågar, jag som har en hund som bara är 19 månader :eek:

Men samtidigt har ju två av Tinjas syskons ägare skaffat valp och de lyckades ju, men de är ju äldre än mig och har hållit på längre. Jag ska ju ändå fylla 25 nästa år, jag går utbildning till hundinstruktör, mitt största intresse är hundar och hundträning, jag har varit ute och tävlat.. Usch, känns inte som att det duger? :nailbiting:

Jag är skitnervös :D Nu är jag lite äldre än dig, men nybörjare. Jag har ju en ingång hos min ras via vännerna som har haft från samma kennel, alltid. Men då jag ju tittar efter brukshund känner jag mig så jäkla liten och ovetande. Nybörjare, som dessutom inte har några tävlingsambitioner pga usla tävlingsnerver :o

Jag är skitnervös :D Nu är jag lite äldre än dig, men nybörjare. Jag har ju en ingång hos min ras via vännerna som har haft från samma kennel, alltid. Men då jag ju tittar efter brukshund känner jag mig så jäkla liten och ovetande. Nybörjare, som dessutom inte har några tävlingsambitioner pga usla tävlingsnerver :o
Bra att veta att jag inte är ensam om att vara nervös och känna mig liten :rofl:

Spännande, det kommer gå kalasbra ska du se! Hundägare ÄLSKAR att babbla på om sina hundar! Allt du behöver göra är att spana in närmaste hundägare som ser trevlig ut och säga "åh vilken fin hund du har, jag är jätteintresserad av rasen, får jag hälsa? :love:" (med tillhörande emoji-ansiktsuttryck) så kommer timmarna swisha iväg och du kommer ha det supertrevligt :D
Tack för pepp och bra tips :D Nu känns det redan lite bättre! :D

Uppfödaren har hört av sig och tiken är parad, håller tummarna att det tagit sig denna gång och att det ligger en liten Oja i magen till oss.

Är så nervös då första tiken vi var i kö för att köpa valp efter gick genom isen och denna tik inte tog sig i våras.

Jag övar mig genom att ställa dumma frågor till @Voff :D Henne har jag inga ambitioner om att köpa hund från (dom har ju inget skägg :eek:), så då behöver jag inte anstränga mig för att inte verka helt tappad bakom flötet :angel:
Få frågor är så bakom flötet som:
"Är det för sent att träna inkallning med en 8v valp?"
Och:
"Va! Är de inte rumsrena ännu?!!!" sagt om 12v valpar.
Man får en del konstiga frågor :cool:

Säkerligen, men jag har pratat med lite folk som sysslar med patrullhundar som ändå tycker det är dumt. Jag vill inte köra upp Ammo som tjänstehund oavsett så mig kvittar det eg.

Ja, det förstår jag. Dock så blir det krångligt för mig om jag vill köra upp framtida hund till tjänstehund om det fallerar på pälsen. :)

@Tonto Schäfer eller Kelpie?
Jag är dåligt insatt men tänker att det är två raser med större avelsbas(?) så man kanske har bättre individer att välja på?

Jag tycker ju rottweiler är häftiga men det känns som det är mest feta utställningsvarianter kvar? Längesen jag såg en fin rottis.

Jag är dåligt insatt men tänker att det är två raser med större avelsbas(?) så man kanske har bättre individer att välja på?

Jag tycker ju rottweiler är häftiga men det känns som det är mest feta utställningsvarianter kvar? Längesen jag såg en fin rottis.

Kelpiens avelsbas är tyvärr allt annat än stor, iaf för Australian kelpie. Aussie har antagligen en betydligt större avelsbas. Men det går absolut att hitta bra kelpies med bra efterforskning :)

Jag har kikat på schäfer, i sådana fall måste det vara en schäfer från nätta, smäckrare linjer då jag inte vill ha något stort och klumpigt. Jag vill klara av att bära hunden om något skulle hända.

Kelpie har jag väldigt liten erfarenhet av! Såg en jättesöt på patrullhundsutbildningen, men jag vet inte om den skulle passa mig. Får läsa på lite. Men dom verkar kvicka och roliga att träna så det är helt klart en hundras att kika på!

Rottweiler är på tok för stort och tungt. :nailbiting: Sambon skulle dock bli överlycklig då han är uppvuxen med Rottis.

Visst är det det så att rasen blev delad i två delar?

Kelpie finns som Australian kelpie (FCI godkänd) och Working kelpie (Ej FCI godkänd) i rasens hemland (men dubbelregistrerade hundar förekommer) men i vissa länder i Europa är samma ras och i andra två olika raser. I Sverige är det två olika raser efter beslut från SKK runt år 2000.

Kelpie finns som Australian kelpie (FCI godkänd) och Working kelpie (Ej FCI godkänd) i rasens hemland (men dubbelregistrerade hundar förekommer) men i vissa länder i Europa är samma ras och i andra två olika raser. I Sverige är det två olika raser efter beslut från SKK runt år 2000.

Intressant! Hur kommer det sig att rasen delade sig?

Jag måste fråga: fanns det inte redan en 2017-tråd, eller är den borttagen kanske? Jag har då ett minne av att jag läst om folks hundköparplaner i nån månad. :o:confused:
Jag har också ett minne av det. Tror att jag skrivit om mina planer tidigare :)
Parning slutet på januari, Lill-Tassa. Blir min egen kull, planerar behålla en tikvalp, om det blir någon och den ser lovande ut.
Kikar också på en utländsk uppfödare, gillar en av deras tikar jättemycket och hoppas hon paras med någon intressant hane och att det blir tikvalpar och att jag får köpa. Står i kön iaf :)

Jag har kikat på schäfer, i sådana fall måste det vara en schäfer från nätta, smäckrare linjer då jag inte vill ha något stort och klumpigt. Jag vill klara av att bära hunden om något skulle hända.
De som avlar schäfer för arbete vill se tikar på 25-30 kg och hane bör inte gå över 40 kg, normalt för hane är väl runt 35 kg i god kondition . Detta för att de ska hålla för arbete. På extriörsidan kan de bli väldigt stora. Inte ovanligt med hanar på över 50 kg.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 985
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 144
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 001
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 557

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka