Status
Stängd för vidare inlägg.
De som avlar schäfer för arbete vill se tikar på 25-30 kg och hane bör inte gå över 40 kg, normalt för hane är väl runt 35 kg i god kondition . Detta för att de ska hålla för arbete. På extriörsidan kan de bli väldigt stora. Inte ovanligt med hanar på över 50 kg.

Min sambos Dalmatiner väger 34-36 kg och är runt 70 cm till manken och är för stor för min smak, och hane lär det bli om det inte är en Aussie. En liten schäfertik vore perfekt i storleken!

50 kg känns groteskt på en schäfer. :nailbiting:

Jag drömmer om en fyrbent tillökning nästa år! Är väl inte 100 % förankrat hos sambon än, eller han kan tänka sig en hund till men vi är inte helt överens om rasen;)
Jag har dock redan börjat kika på uppfödare och efter rekommendation träffat en uppfödare och några av hennes hundar:D (sambon var faktiskt med också:angel:).
De planerar en kull 2017. Jag ska hänga lite mer med några av hennes hundar och även mamman till den blivande kullen, så får vi se hur det hela slutar:up:

Jag drömmer om en fyrbent tillökning nästa år! Är väl inte 100 % förankrat hos sambon än, eller han kan tänka sig en hund till men vi är inte helt överens om rasen;)
Jag har dock redan börjat kika på uppfödare och efter rekommendation träffat en uppfödare och några av hennes hundar:D (sambon var faktiskt med också:angel:).
De planerar en kull 2017. Jag ska hänga lite mer med några av hennes hundar och även mamman till den blivande kullen, så får vi se hur det hela slutar:up:
Meh! Skriver du sådär så måste du ju skriva vilka raser ni är inne på också :p

Meh! Skriver du sådär så måste du ju skriva vilka raser ni är inne på också :p
Nääähäääää:p

Vi har ju en Bostonterrier idag, sambon vill gärna ha en till. Hon har varit en jättebra "nybörjartävlingshund" för mig men nu vill jag mer. Samtidigt som jag gärna ser att vi hittar en hund med mer hälsosam exteriör.
Nu har jag gått och blivit helt förälskad i Kelpien:love: Den har allt jag vill ha i en hund. Så nu har kampanjen "Valp 2017" dragit igång här hemma ;)

Jag vet inte om jag vågar skriva i den här tråden för då kanske jag jinxar alltihopa.
Men jag hoppas på att bli med schäfervalp i början av året (tiken är parad förra helgen).
Båda föräldrarna är IPO2, tiken har är dessutom patrullhund, SEUCH och en del andra små titlar. Pappan gjorde ett mycket bra modprov på tyska segrarutställningen för någon månad sedan.

Mamman känner jag väl och jag har sett alla hennes tidigare avkommor och tyckt väldigt mycket om dem. Hon har dessutom samma mamma som min nuvarande tik så jag vill verkligen ha en valp från henne.
Uppfödarna vill gärna att jag tar en på foder men hon har inte fått jättemånga valpar i tidigare kullar och kön på valp ur kombinationen är lång. Håll tummarna för att det blir en stjärna till mig!

Sådärja! Fick veta att jag har första tjing på valp ur kombinationen om hon bara är dräktig! Det lönar sig att hälla i lite shots och skumpa i uppfödaren :D:o

Kelpiens avelsbas är tyvärr allt annat än stor, iaf för Australian kelpie. Aussie har antagligen en betydligt större avelsbas. Men det går absolut att hitta bra kelpies med bra efterforskning :)

Okej det trodde jag inte, sett mer kelpie än aussie på hundklubben men det är ju också den ända jag utgår från med :)

Jag har kikat på schäfer, i sådana fall måste det vara en schäfer från nätta, smäckrare linjer då jag inte vill ha något stort och klumpigt. Jag vill klara av att bära hunden om något skulle hända.

Kelpie har jag väldigt liten erfarenhet av! Såg en jättesöt på patrullhundsutbildningen, men jag vet inte om den skulle passa mig. Får läsa på lite. Men dom verkar kvicka och roliga att träna så det är helt klart en hundras att kika på!

Rottweiler är på tok för stort och tungt. :nailbiting: Sambon skulle dock bli överlycklig då han är uppvuxen med Rottis.

Men du letar svenskfödda hundar? Vet inte hur det ser ut i Tyskland men schäfern är ju ändå därifrån? :)

Okej det trodde jag inte, sett mer kelpie än aussie på hundklubben men det är ju också den ända jag utgår från med :)

Ja det är ganska vanliga på klubbarna men många är nära släkt och därför är avelsbasen begränsad. De flesta som funnits och finns på min egen klubb är nära släkt med någon av mina två kelpies. Sen är det än så länge så att få köper en kelpie utan att träna aktivt med den tack och lov :)

Ibland går det snabbare än planerat. Jag kan mycket väl stå med valp om 6 veckor! Mailade en känd kennel i början av augusti och visade mitt intresse för valp. De ringde mig i förra veckan och ville veta mer om mig och mina planer. De hade 4 valpar efter intressanta linjer, och skulle ringa alla i kön först och sen höra av sig igen när de fattat ett beslut om jag får köpa en valp från dom eller inte. Men det lär positivt iallafall :D:nailbiting:

Vi vill skaffa hund nästa år. :) Vi måste dock reda upp hur vi ska ha vår arbetssituation och hur/när vi kan ta semester. Det behövs ju lite ledig tid med en valp. :) Annars är en unghund/ung vuxen hund intressant. Hund ska vi ha i alla fall!

Vi letar ganska vitt och brett bland raser och försöker hitta något som passar oss. Det är skitsvårt! Pratar hund med vänner och byter väl åsikt varje gång. :p Jag blev jätteintresserad av mittelspitz men nu är jag osäker igen. Måste ut och träffa lite uppfödare och olika raser så man får mer känsla för det hela.

Vi vill skaffa hund nästa år. :) Vi måste dock reda upp hur vi ska ha vår arbetssituation och hur/när vi kan ta semester. Det behövs ju lite ledig tid med en valp. :) Annars är en unghund/ung vuxen hund intressant. Hund ska vi ha i alla fall!

Vi letar ganska vitt och brett bland raser och försöker hitta något som passar oss. Det är skitsvårt! Pratar hund med vänner och byter väl åsikt varje gång. :p Jag blev jätteintresserad av mittelspitz men nu är jag osäker igen. Måste ut och träffa lite uppfödare och olika raser så man får mer känsla för det hela.
Men ja, vad kul! :love: Det finns ju några raser som passar era behov, så att träffa uppfödare och hundar är nog en väldigt bra grej, ni måste ju inte välja ras först, det kan ju vara så att valet av ras kommer av att ni träffar rätt uppfödare.

Skapa en ny rasväljar-tråd :D
Vi (eller i alla fall jag) älskar dem. :angel:

Men ja, vad kul! :love: Det finns ju några raser som passar era behov, så att träffa uppfödare och hundar är nog en väldigt bra grej, ni måste ju inte välja ras först, det kan ju vara så att valet av ras kommer av att ni träffar rätt uppfödare.
Ja jättekul! :D Men rena rama djungeln! Har inte kommit mig för att träffa uppfödare än bara. Ska man bara ringa och säga Hej, kan jag få umgås med dig och dina hundar lite?
Du får för övrigt gärna komma med förslag. :) Du känner ju C och kan väl gissa att jag inte vill ha riktigt så mycket energi men inte en halvt ointresserad soffpotatis heller. ;)

Skapa en ny rasväljar-tråd :D
Vi (eller i alla fall jag) älskar dem. :angel:
Jag får nog göra det men jag har nästan avhandlat alla raser redan känns det som. :p Framförallt är det svårt att veta mer exakt hur vårt liv kommer se ut då vi kommer flytta till landet i min hemstad. Mycket som ska klaffa.

Ja jättekul! :D Men rena rama djungeln! Har inte kommit mig för att träffa uppfödare än bara. Ska man bara ringa och säga Hej, kan jag få umgås med dig och dina hundar lite?
Du får för övrigt gärna komma med förslag. :) Du känner ju C och kan väl gissa att jag inte vill ha riktigt så mycket energi men inte en halvt ointresserad soffpotatis heller. ;)
Såklart du kan! Uppfödare brukar bara se det som positivt att eventuella framtida valpköpare är såpass engagerade och vill veta att de skaffar rätt ras.

Sen kan jag erkänna att jag blev lite fundersam när du skev att jag ju känner C, kopplade det som sambo-C först och tyckte det lät lite konstigt att han var den som ville ha mest energi i en hund, innan jag insåg att du nog syftade på hunden C. :angel:

Men jag tror fortfarande att en isländsk fårhund kan passa er! Jag vill i alla fall ha en, men jag kan inte skaffa hund än på ett tag, så då kan väl du skaffa en istället?

Såklart du kan! Uppfödare brukar bara se det som positivt att eventuella framtida valpköpare är såpass engagerade och vill veta att de skaffar rätt ras.

Sen kan jag erkänna att jag blev lite fundersam när du skev att jag ju känner C, kopplade det som sambo-C först och tyckte det lät lite konstigt att han var den som ville ha mest energi i en hund, innan jag insåg att du nog syftade på hunden C. :angel:

Men jag tror fortfarande att en isländsk fårhund kan passa er! Jag vill i alla fall ha en, men jag kan inte skaffa hund än på ett tag, så då kan väl du skaffa en istället?
:rofl: Slog mig inte alls att det kunde misstolkas. :D
Ja jag har ju bara träffat en sån och den gillade jag ju, så den kan väl få representera hela rasen? Självklart kan jag skaffa en som stöd!

Så gjorde jag sist vi letade och även denna gång! Jag tror det uppskattas att du visar intresse och att du vill göra din läxa innan du bestämmer dig:up:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 991
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 146
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 003
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 558

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat