Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag måste fråga: fanns det inte redan en 2017-tråd, eller är den borttagen kanske? Jag har då ett minne av att jag läst om folks hundköparplaner i nån månad. :o:confused:

Okej! Jag mindes bara att du pratade om att han var var orange och var ful i pälsen från huvudet till svansen samt fick finnar där han tappade päls och blev orange där finnarna var och att du behövde ge veterinärfoder och att han typ är skotträdd och har dåligt psyke.
Du är välkommen att komma o hälsa på så får du se hans päls, vad han äter och hur han är mentalt ;) Han är inte felfri men det är ingen. Han är så pass bra att jag kommer spara minst en valp efter honom, det borde säga en del.

Jag planerar för en valp till hösten/vintern nästa år. Ras känns lite oklart, jag bestämde mig för Aussie, men är inte alls lika säker längre på grund av olika anledningar.

Det finns dock en intressant kombination med Australian Shepherds som är planerad till årskiftet 2017/2018. Jag hörde av mig för att anmäla intresse och fick svar att jag var intressant som valpköpare och att jag skulle få ett senare svar med mer ingående info senare, så vi får se om det blir något med den kullen!

Annars har jag inte sett något intressant när det gäller Aussies, men jag antar att det är tidigt att kika nu. Om det inte blir Aussie så har jag just nu svårt att välja ras. Kanske får starta en rasväljartråd här på buke. :cautious:
Vet att du vill ha en dobbis, du vägrar bara erkänna det.. ;)
(Nej men skulle det vara intressant så har jag tips iaf!)

Du är välkommen att komma o hälsa på så får du se hans päls, vad han äter och hur han är mentalt ;) Han är inte felfri men det är ingen. Han är så pass bra att jag kommer spara minst en valp efter honom, det borde säga en del.

Jag utgår bara ifrån vad du har sagt och visat om hunden här på forumet, vilket inte låter helt friskt vare sig fysiskt eller psykiskt. Skotträdd, ljudrädd och med sådana hudproblem som du beskrivit (Även om det visade sig att det inte är foderallergi, så är ju Dalmatinern känd för att ha problem med huden.) känns tveksamma om de överväger de positiva sidorna hos en hund när man talar om aveln?

Vet att du vill ha en dobbis, du vägrar bara erkänna det.. ;)
(Nej men skulle det vara intressant så har jag tips iaf!)

Dom har ju ingen päls! :laugh: Och är stora. (Ja jag vet att dom inte är större än Rollo, men Rollo är stor!) Fäller dom som en Dalmatiner? Året om? För det är ju ett helvete. :meh:

Dom har ju ingen päls! :laugh: Och är stora. (Ja jag vet att dom inte är större än Rollo, men Rollo är stor!) Fäller dom som en Dalmatiner? Året om? För det är ju ett helvete. :meh:
Jag tycker inte de fäller så det stör iaf. Ligger inte drivor efter dem Liksom, men det är ju inte heller sånna hundar som bara fäller 2 ggr om året.

De är inte heller så frusna av sig som vissa andra korthår. Ammo är lika glad oavsett väder så länge han inte måste vara stillatt för länge.

Jag tycker inte de fäller så det stör iaf. Ligger inte drivor efter dem Liksom, men det är ju inte heller sånna hundar som bara fäller 2 ggr om året.

De är inte heller så frusna av sig som vissa andra korthår. Ammo är lika glad oavsett väder så länge han inte måste vara stillatt för länge.

Kanske märks mindre när det är svart! Frusenheten spelar inte så stor roll, jag är van att klä på Rollo.
Men det är också det faktum att man inte får göra patrullen med Dobbis pga pälsen, om det nu är så att jag blir sugen på att köra samma med nästa hund. (Om Tonto kommer in på utbildningen igen och håller sig skadefri samt klarar utbildningen och blir certad.)

Kanske märks mindre när det är svart! Frusenheten spelar inte så stor roll, jag är van att klä på Rollo.
Men det är också det faktum att man inte får göra patrullen med Dobbis pga pälsen, om det nu är så att jag blir sugen på att köra samma med nästa hund. (Om Tonto kommer in på utbildningen igen och håller sig skadefri samt klarar utbildningen och blir certad.)
Du får tävla patrull men inte köra upp hunden till tjänstehund om jag inte missförstått det.
Det är dock en nackdel ja och jag tycker det är trista regler.

Men han är väl inte skotträdd?

Det är nog mest för hundarnas skull, då dom inte ska behöva frysa när dom ligger i bas.
Säkerligen, men jag har pratat med lite folk som sysslar med patrullhundar som ändå tycker det är dumt. Jag vill inte köra upp Ammo som tjänstehund oavsett så mig kvittar det eg.

Dahlia ska paras på nästa löp vilket borde bli november/december så det blir en kull valpar nästa år förhoppningvis!
De kommer dock inte bo här men känner mig ändå väldigt delaktig i allt. Det blir i sådana fall hennes andra kull och sedan är äganderätten min (vilket den blir oavsett i februari 2017 när hon fyller fem).
Det blir en finsk hane som ser mycket trevlig ut, har gjort ett bra mentalitetsprov (minns inte vad det heter i Finland) och utställd med fina resultat. Inga arbetsmeriter men det är inte så lätt att hitta på hanarna inom min ras, men han har precis rätt egenskaper på mentalbeskrivningen i alla fal. Förra kullen var också med en hane utan arbetsmeriter men där alla valpar har fått Dahlias härliga arbetslust och 3/4 har varit ute och tävlat med fina resultat :) Det hon främst behöver i en hane är social självsäkerhet när det kommer till det mentala och elegans och bra öron när det kommer till utseende.
Hanen kommer i nästa vecka och ska bo hos Dahlias uppfödare tills hon blir parad. Så gjorde vi även sist och det var kul att kunna lära känna hanen på riktigt samt ha möjlighet att ta till plan B om det skulle visa sig att hanen inte alls är bra mentalt.

Jag vet inte om jag vågar skriva i den här tråden för då kanske jag jinxar alltihopa.
Men jag hoppas på att bli med schäfervalp i början av året (tiken är parad förra helgen).
Båda föräldrarna är IPO2, tiken har är dessutom patrullhund, SEUCH och en del andra små titlar. Pappan gjorde ett mycket bra modprov på tyska segrarutställningen för någon månad sedan.

Mamman känner jag väl och jag har sett alla hennes tidigare avkommor och tyckt väldigt mycket om dem. Hon har dessutom samma mamma som min nuvarande tik så jag vill verkligen ha en valp från henne.
Uppfödarna vill gärna att jag tar en på foder men hon har inte fått jättemånga valpar i tidigare kullar och kön på valp ur kombinationen är lång. Håll tummarna för att det blir en stjärna till mig!

Jag vet inte om jag vågar skriva i den här tråden för då kanske jag jinxar alltihopa.
Men jag hoppas på att bli med schäfervalp i början av året (tiken är parad förra helgen).
Båda föräldrarna är IPO2, tiken har är dessutom patrullhund, SEUCH och en del andra små titlar. Pappan gjorde ett mycket bra modprov på tyska segrarutställningen för någon månad sedan.

Mamman känner jag väl och jag har sett alla hennes tidigare avkommor och tyckt väldigt mycket om dem. Hon har dessutom samma mamma som min nuvarande tik så jag vill verkligen ha en valp från henne.
Uppfödarna vill gärna att jag tar en på foder men hon har inte fått jättemånga valpar i tidigare kullar och kön på valp ur kombinationen är lång. Håll tummarna för att det blir en stjärna till mig!
Nyfiken på vilka hundar det är :)
Fast det ska erkännas att jag har ingen superkoll på utländska hundar.
Pma om du vill.

Oavsett, kul med fler schäfrar här. Håller tummarna.

Jag har kontaktat en uppfödare som har planer på valpar till nästa vår. Blir så himla nervös när jag ska prata med uppfödare, är det bara jag? Känns som att de kommer tycka jag är liten och omogen och att det är löjligt att jag ens frågar, jag som har en hund som bara är 19 månader :eek:

Men samtidigt har ju två av Tinjas syskons ägare skaffat valp och de lyckades ju, men de är ju äldre än mig och har hållit på längre. Jag ska ju ändå fylla 25 nästa år, jag går utbildning till hundinstruktör, mitt största intresse är hundar och hundträning, jag har varit ute och tävlat.. Usch, känns inte som att det duger? :nailbiting:

Jag har kontaktat en uppfödare som har planer på valpar till nästa vår. Blir så himla nervös när jag ska prata med uppfödare, är det bara jag? Känns som att de kommer tycka jag är liten och omogen och att det är löjligt att jag ens frågar, jag som har en hund som bara är 19 månader :eek:

Men samtidigt har ju två av Tinjas syskons ägare skaffat valp och de lyckades ju, men de är ju äldre än mig och har hållit på längre. Jag ska ju ändå fylla 25 nästa år, jag går utbildning till hundinstruktör, mitt största intresse är hundar och hundträning, jag har varit ute och tävlat.. Usch, känns inte som att det duger? :nailbiting:

Usch, du är då inte ensam! Jag fyller dock 22 i år och har ingen hund, pluggar inte hund eller liknande. Men jag - lever - för hund. Man känner sig så otroligt liten.

Luuuuugn.
Många valpköpare är nervösa när de hör av sig. En del säger det rätt ut. Jag blir lika förvånad varje gång någon är nervös för att träffa OSS, vi är ju inga rockstjärnor liksom. Inte hundarna heller :D
Och vissa valpköpare blir man själv lite nervös inför. Man vill göra ett gott intryck själv och även hundarna ska det. Och de är ju svåra att påverka:cool:
En valpköpare mailade två dagar efter besöket att hen hade varit så nervös att hen hade blackouter när det gällde vissa frågor så hen fick ställa dem igen. Den personen är superengagerad och passionerad, perfekt hundägare:up:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 985
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 144
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 001
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 557

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka