Status
Stängd för vidare inlägg.
Jättesvårt det där, för det är ju också svårt att säga nej till väldigt lovande kombinationer baserat på att han redan har X antal kullar...
Ja, det är inte lätt med avel alls. Men i ditt fall har ni ju iaf ett vettigt och relativt lättdefinierat avelsmål: valparna ska kunna valla på ett bra sätt. Jag har en sällskapsras där avelsmålen skiljer sig från "perfekt exteriört exemplar" till "gott sällskap" till "glad lättare- träningskamrat" till...
Om avkommorna kan utvärderas och visar sig över medel så ser jag inga större problem med att en hane får ett antal kullar mer än de flesta andra hanar inom rasen, men i min ras har vi just nu två avelsmatadorer med drygt 80 resp 50 avkommor senaste åren (och fortsatt aktiva), i en ras där max-önskvärt antal är runt 40-50. Det är inte ok med så många valpar utan utvärdering! Eller, den med flest avkommor har visat sig ge ögonfel, vilket upptäckts när valparna blivit äldre. Då hade minst 60 valpar redan fötts. Bra utvärdering...

Nu är det bara några månader kvar på året och jag ser att flera nya Bukevovvar planeras inför nästa år och givetvis behöver även de en egen tråd :)

Valde en neutral titel så den ska passa både valpar och vuxna jyckar.

Här är dock fullt så jag skulle bli väldigt förvånad om jag hamnade i denna tråd....också!

Jag tror nog jag planerar valp till nästa år. Om det blir några passande kombinationer, that is. Den som väntar på nåt gott... :cool: Ska i så fall bli en till Aussie, en tävlingshund och potentiell avelstik. Kommer leta efter kombinationer som lär ge hundar som är lite tuffare, mer nyfikna och modigare, men utan att förlora samarbetsviljan.

Att ha två hundar som jag kan varva mellan under träning samt kunna tävla med två hundar på samma tävlingar, det skulle ju bara vara helt fantastiskt! Dessutom gillar jag ju verkligen att ha två hundar.

Sen om valpen skulle råka ha en härligt mörkbrun färg och blå ögon, ja det skulle ju bara vara bonus :love:

Jag funderar lite smått på att kanske importera från Norge, om det blir tomt på intressanta kombinationer i Sverige. Finns bara en kombo jag hittat som lockar riktigt, men den ska födas i år, inte nästa år. Kan ju dock mycket möjligt dyka upp fler kombos när vi faktiskt närmar oss 2017, men vill vara lite beredd och ha ett öga på Norge iallafall...

Jag har börjat leta uppfödare och hoppas på valp till våren :) det blir i sådana fall min första hund då tidigare tre varit omplaceringar

Jag är såååå valpsugen till vår/sommar 2017 men jag tror inte det kommer passa så bra med jobb och sånt :( Får glädja mig åt er andra istället och passa på att fundera några extra varv på rasvalet...

Jag har börjat leta uppfödare och hoppas på valp till våren :) det blir i sådana fall min första hund då tidigare tre varit omplaceringar

Vad roligt, vad blir det för ras? :D

Jag funderar lite smått på att kanske importera från Norge, om det blir tomt på intressanta kombinationer i Sverige. Finns bara en kombo jag hittat som lockar riktigt, men den ska födas i år, inte nästa år. Kan ju dock mycket möjligt dyka upp fler kombos när vi faktiskt närmar oss 2017, men vill vara lite beredd och ha ett öga på Norge iallafall...
Är Norge ett bra Aussie-land?
Min ras är tydligen rätt mager i Norge på brukssidan och de köper gärna Svenskt :)

Är Norge ett bra Aussie-land?
Min ras är tydligen rätt mager i Norge på brukssidan och de köper gärna Svenskt :)
Det är det jag försöker skapa uppfattning om. Jag vet att det kommit flera bra hundar från Norge, men mer insatt än så är jag faktiskt inte :o

Dock är det bara Norge som skulle vara aktuellt, om jag ska importera, just för att det är så enkelt. Och jag vill inte missa någon valptid :p

Jag planerar för en valp till hösten/vintern nästa år. Ras känns lite oklart, jag bestämde mig för Aussie, men är inte alls lika säker längre på grund av olika anledningar.

Det finns dock en intressant kombination med Australian Shepherds som är planerad till årskiftet 2017/2018. Jag hörde av mig för att anmäla intresse och fick svar att jag var intressant som valpköpare och att jag skulle få ett senare svar med mer ingående info senare, så vi får se om det blir något med den kullen!

Annars har jag inte sett något intressant när det gäller Aussies, men jag antar att det är tidigt att kika nu. Om det inte blir Aussie så har jag just nu svårt att välja ras. Kanske får starta en rasväljartråd här på buke. :cautious:

Ska Zippo ha valpar? Hade inte han massor med hudproblem? :(
Nej han har inga hudproblem.. Han blev ful i huden (orange päls och en kal fläck) när hans kemiska kastrering gick ur, förmodligen pga hormoner, men har inte haft några problem sen dess. Veterinären trodde dock att det var allergi först, vilket det inte visade sig vara till slut.

Här kämpar jag med Ågren över vilken kull jag ska ta parningsvalp från. Jag tror så klart att alla kullarna kan bli bra, frågan är vilken som kommer passa mig bäst. Och om det nu är tiken som är planerad som sista parningen, vågar jag verkligen tacka nej till de tidigare? Tänk om den sista inte blir av och jag står utan :eek:

Nej han har inga hudproblem.. Han blev ful i huden (orange päls och en kal fläck) när hans kemiska kastrering gick ur, förmodligen pga hormoner, men har inte haft några problem sen dess. Veterinären trodde dock att det var allergi först, vilket det inte visade sig vara till slut.

Okej! Jag mindes bara att du pratade om att han var var orange och var ful i pälsen från huvudet till svansen samt fick finnar där han tappade päls och blev orange där finnarna var och att du behövde ge veterinärfoder och att han typ är skotträdd och har dåligt psyke.

Här kämpar jag med Ågren över vilken kull jag ska ta parningsvalp från. Jag tror så klart att alla kullarna kan bli bra, frågan är vilken som kommer passa mig bäst. Och om det nu är tiken som är planerad som sista parningen, vågar jag verkligen tacka nej till de tidigare? Tänk om den sista inte blir av och jag står utan :eek:

Vilket dilemma! Värsta nagelbitaren. Du får helt enkelt ta två valpar. :laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 985
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 143
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 000
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 557

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka