Status
Stängd för vidare inlägg.
Fick idag veta att vi står på plats 4:a i valpkön. Det är än så länge bara vi och de på plats 1 som önskat tik. Nu hoppas vi allt vi kan att 2017 leverar oss en liten go tikvalp :eek::eek::arghh:

Citerar mig själv... Någon som har bra valpstatistik som kan peppa mig att plats fyra är bra? Och ev plats två för tik?

Har en jobbig känsla att de andra två innan som ej önskat kön helt plötsligt ska önska tik. Då kommer det kännas omöjligt :arghh::arghh:

Citerar mig själv... Någon som har bra valpstatistik som kan peppa mig att plats fyra är bra? Och ev plats två för tik?

Har en jobbig känsla att de andra två innan som ej önskat kön helt plötsligt ska önska tik. Då kommer det kännas omöjligt :arghh::arghh:
Det hinner hända mycket, tyvärr är det inte alls ovanligt att valpköpare drar sig ur när det börjar närma sig. Jag skulle inte bli ett dugg förvånad om du plötsligt är nr två i kö. Folk får nya jobb, hittar en annan hund, blir gravida etc

Det hinner hända mycket, tyvärr är det inte alls ovanligt att valpköpare drar sig ur när det börjar närma sig. Jag skulle inte bli ett dugg förvånad om du plötsligt är nr två i kö. Folk får nya jobb, hittar en annan hund, blir gravida etc

Det här är hängiva valpköpare framför mig i kö dock. Den första i kön är uppfödare och den som ev drar sig ut. Hon har "lånat" ut sin hane till "min" uppfödare och de har väldigt bra kontakt så därför står hon givetvis 1a i kön. De andra två som köar innan har köat för hennes kull som hon fick i år och de vill köa till nästa år, så känns som att de kommer hänga kvar :eek:

Hahahha jag är så töntig men vågar inte tänka att det inte skulle bli en tik över till oss. Sambon är stenhård på att OM vi ska ha hund så är det tik som gäller. :D

Sitter och funderar på om det vore bäst med en tik eller hanvalp som nästa hund. Vi har två hanhundar nu varav en blev kastrerad förra veckan. Den andra bryr sig än så länge knappt om löptikar.

Kanske vore enklast med en tik för att slippa ha tre hanhundar, men det kanske inte spelar någon större roll?

Fick ett samtal igår om att tiken som inte tog sig i våras troligen snart löper igen:), i kön är det uppfödaren till tiken och uppfödaren till kullen har inte bestämt sig om han kommer behålla någon eller inte, sedan är det vi.

Är det tredje gången gillt nu tro för oss:nailbiting:

Sitter och funderar på om det vore bäst med en tik eller hanvalp som nästa hund. Vi har två hanhundar nu varav en blev kastrerad förra veckan. Den andra bryr sig än så länge knappt om löptikar.

Kanske vore enklast med en tik för att slippa ha tre hanhundar, men det kanske inte spelar någon större roll?

Jag tänker nog lite tvärtom. Varför blanda in en tik i en välfungerande flock (?). Vår nästa blir en hane. Jag orkar inte med löp, juvertumörer, risken för livmoderinflammation och hålla på att separera och övervaka vid höglöp. Nu har vi en enda fertil tik kvar i hos oss, hon blir 13 i februari. Sen finns det två kastrerade tikar och resten hanar i familjen. Enklast blir då en hane för vår del, eftersom det blir ett jävla bök annars (av fem hanar är endast en kastrerad). En tik riskerar nog att förändra den än så länge fungerande dynamiken.

Jag tänker nog lite tvärtom. Varför blanda in en tik i en välfungerande flock (?). Vår nästa blir en hane. Jag orkar inte med löp, juvertumörer, risken för livmoderinflammation och hålla på att separera och övervaka vid höglöp. Nu har vi en enda fertil tik kvar i hos oss, hon blir 13 i februari. Sen finns det två kastrerade tikar och resten hanar i familjen. Enklast blir då en hane för vår del, eftersom det blir ett jävla bök annars (av fem hanar är endast en kastrerad). En tik riskerar nog att förändra den än så länge fungerande dynamiken.

Jag vill helst ha en hane! Känner ungefär likadant ang. löp, juvertumörer och livmoderinflammation.

Våra hundar fungerar väldigt bra ihop, vi hade lite tjafs ett tag då Rollo skulle rida på Tonto när de träffat tikar och Tonto hade ont, då blev det lite morrandes och muckandes, men det har löst sig nu när Tonto inte har ont i kroppen och Rollo är kastrerad.

Men då blir det definitivt hane!

Jag vill helst ha en hane! Känner ungefär likadant ang. löp, juvertumörer och livmoderinflammation.

Våra hundar fungerar väldigt bra ihop, vi hade lite tjafs ett tag då Rollo skulle rida på Tonto när de träffat tikar och Tonto hade ont, då blev det lite morrandes och muckandes, men det har löst sig nu när Tonto inte har ont i kroppen och Rollo är kastrerad.

Men då blir det definitivt hane!
Så länge man är beredd på att de kanske inte kommer funka ihop och har en plan för det så är det väl bara att skaffa det man vill ha liksom :)

Vad svårt det är att hitta uppfödare som man känner att det stämmer med. Jag vill ha en Aussie, men med tanke på mentaliteten på många så känner jag att det är mycket viktigt att vara petig nu. Jag hade verkligen supertur med mitt lilla troll och vill gärna ha en likadan när det gäller hur jäkla glad, social och go han är, men det känns svårt.

Många som har träffat honom brukar utbrista "Oj, är det en Aussie!" för att han är tvärtom mot de Aussies de träffat innan. Enligt rasstandarden så ska dom inte vara supersociala, utan reserverade, så då förstår jag att dom inte tycker att Tonto beter sig på rätt sätt. :angel:

När du skriver om Aussie menar du Australian Shepherd va?

För mig är Aussie Australisk terrier ;)

Sitter och är valpsjuk och nördar stamtavlor :) och undrar hur en del tänker när de låter sin hane få alldeles för många valpar... men men, det enda jag kan göra i nuläget är att föregå med gott exempel och ta en hane som är mindre använd. Eller, han är oanvänd och hans kullsyskon likaså.

I övrigt börjar magarna växa hos mentorns tikar. Eller: den ena är definitivt dräktig, den andra förhoppningsvis också, men inte så tydligt än. 2 veckor kvar till första kullen, 3 till den eventuellt andra. Spännande!

Sitter och är valpsjuk och nördar stamtavlor :) och undrar hur en del tänker när de låter sin hane få alldeles för många valpar... men men, det enda jag kan göra i nuläget är att föregå med gott exempel och ta en hane som är mindre använd. Eller, han är oanvänd och hans kullsyskon likaså.

I övrigt börjar magarna växa hos mentorns tikar. Eller: den ena är definitivt dräktig, den andra förhoppningsvis också, men inte så tydligt än. 2 veckor kvar till första kullen, 3 till den eventuellt andra. Spännande!

Jättesvårt det där, för det är ju också svårt att säga nej till väldigt lovande kombinationer baserat på att han redan har X antal kullar...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 985
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 143
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 000
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 557

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka