Status
Stängd för vidare inlägg.
Börjar tveka om det blir någon valp 2017. Det finns bara en planerad kombo som intresserar (och OJ vad den intresserar mig) men där är det typ -5 chans för mig att få köpa valp. Sen finns det en möjlig, kanske planerad parning där jag bara vet om tiken, men hon är iallafall intressant, men det är också inte förrän vintern 2017-18.

Det avlas mycket på Aussie nu, men nästan inget som faller mig i smaken. Börjar undra om jag är för kräsen :angel:

Funderar på om vi tittat på samma kull som planeras 2017-2018? Jag var intresserad av en kull som var planerad då tills jag insåg att tikens mamma hade 5 på skott. Kändes inte helt ok.

Jag skulle också vilja hitta en aussie-kull med bra hundar men det känns rätt hopplöst nu när jag kan mer och är mer kräsen. Så det får bli en annan ras helt enkelt.

Funderar på om vi tittat på samma kull som planeras 2017-2018? Jag var intresserad av en kull som var planerad då tills jag insåg att tikens mamma hade 5 på skott. Kändes inte helt ok.

Jag skulle också vilja hitta en aussie-kull med bra hundar men det känns rätt hopplöst nu när jag kan mer och är mer kräsen. Så det får bli en annan ras helt enkelt.
Ingen aning, men tror inte det? Det är inte en planerad kull, utan en tanke på att kanske para en tik, vilken hane är inte bestämt. Men om det visar sig att det är samma, då får jag avstå.

Hade säkert kunnat byta ras, men.. Jag vill inte :rofl: Jag älskar rasen. Det är inte rasens fel att det avlas på lite allt möjligt.

Ingen aning, men tror inte det? Det är inte en planerad kull, utan en tanke på att kanske para en tik, vilken hane är inte bestämt. Men om det visar sig att det är samma, då får jag avstå.

Hade säkert kunnat byta ras, men.. Jag vill inte :rofl: Jag älskar rasen. Det är inte rasens fel att det avlas
på lite allt möjligt.

Ah, I see! Då är det nog inte samma. :)

Nej, det är såklart inte rasens fel, men det gör det jäkligt svårt att hitta bra hundar. :/

Ah, I see! Då är det nog inte samma. :)

Nej, det är såklart inte rasens fel, men det gör det jäkligt svårt att hitta bra hundar. :/
Ja, det är svårt. Och tar tid. Vilket är trist. :( Tycker det borde vara högre krav på att få avla. Nu kommer det ju vara krav på "kryss i alla rutor" på MH, om jag inte minns fel? Tycker gott de kunde dragit till med att hunden måste fått 1-3 på skott också, eftersom det blir mer och mer problem med sånt i rasen :mad:

Ja, det är svårt. Och tar tid. Vilket är trist. :( Tycker det borde vara högre krav på att få avla. Nu kommer det ju vara krav på "kryss i alla rutor" på MH, om jag inte minns fel? Tycker gott de kunde dragit till med att hunden måste fått 1-3 på skott också, eftersom det blir mer och mer problem med sånt i rasen :mad:

Ja precis. Lite hårdare tycker jag att de gott och väl kan vara! :nailbiting:

Ja precis. Lite hårdare tycker jag att de gott och väl kan vara! :nailbiting:
Fast fick vi bestämma skulle det väl alla krav decimera avelsbasen :angel::p

Men ja, lite högre krav skulle de allt kunna ställa. Att det bara är krav på A/B-höfter och ett genomfört MH är ju skrattretande, hur säkrar det på något sätt kvalitén på en bruksras?

@Fisherling och @Tonto eftersom jag planerar att skaffa aussie också :angel: Ni vill inte PMa mig vad jag bör vara uppmärksam på och kanske tips på uppfödare, eller varna för ev. mindre bra uppfödare?
Ser att det verkar vara hård konkurrens om de bra valparna så förstår om ni inte vill hjälpa en främling men jag försöker ändå :)

@Fisherling och @Tonto eftersom jag planerar att skaffa aussie också :angel: Ni vill inte PMa mig vad jag bör vara uppmärksam på och kanske tips på uppfödare, eller varna för ev. mindre bra uppfödare?
Ser att det verkar vara hård konkurrens om de bra valparna så förstår om ni inte vill hjälpa en främling men jag försöker ändå :)

Jag har som sagt i princip gett upp att hitta en Aussie jag skulle vilja köpa nu när jag kan mer och förstår vilken tur jag haft med min egna Aussie. :nailbiting: Och skulle det dyka upp en sådan perfekt kull så skulle jag inte stå först i kön, så det lär inte bli någon valp till mig. Så jag kommer ju troligtvis att byta ras för att göra det lättare att hitta en bra hund.

Det går så bra så :love:
När planerar hon sin nästa kull då? :D Vi får kanske valpar samtidigt, jag får tidigast valp till sommaren och om inte den tiken tar sig/det inte blir någon valp till oss så så blir det valp först om ett år... Förstår inte hur jag ev. ska kunna vänta så länge :p

Tidigast om ett halvår! Men ja, man vet ju aldrig om det går som det ska. Men det hade ju varit så kul om vi fått valp samtidigt! Då kunde småttingarna busat när vi tränar med Alpina och Tage! :D

PM skickat!
Men ja, var beredd på att vänta. Jag hade fruktansvärd tur med Tinja. Valparna brukar typ vara tingade innan tiken ens börjat löpa, och där kom jag tio dagar innan födsel. Som tur var klickade jag och uppfödaren samt att det blev 9 valpar totalt och bara 3 hanar, så då fanns det en tikvalp över till mig :D

Det är väl egentligen det jag hoppas ska hända med en kull jag spanar på, att det blir typ 10 valpar och en massa tikar :angel:

SKKs Avelsdata är guld värt, där finns mycket väsentlig info svart på vitt. Ex MH-statistik för kennels avkommor, tävlingsmeriter, hälsostatus med röntgen och ögonlysning osv.

Jag ser många aussieköpare som gör felet att tro att de ska få en arbetsvillig brukshund när de köper valp från uppfödare med extremt knapphändig statistik mentalt och arbetsmässigt (alltså väldigt få avkommor som gått MH, MT eller arbetsmeriterats), så A och O som valpköpare är ju att sätta sig in i sånt. Många uppfödare gör enl mig falsk marknadsföring när de skriver att deras hundar är "avlade för arbete", men när man kollar runt lite så ser man att knappt en enda hund som har startat i något för rasen avelsutvärderande arbetsprov (bruks- eller vallprov) där man kan mäta hundens samarbetsvilja, arbetsmoral, självständighet och arbetskapacitet.

Att rekommendera är också att läsa in sig på EP-listan på rasklubbens hemsida så man undviker kombinationerna med känt hög EP-risk.

Kan redan nu konstatera att det där med aussie är så svårt att hitta att det inte ens är roligt.
Så nu ska jag fundera över rasval igen. Kanske tollare. Eller kelpie men jag tycker det är tråkigt med helfärgad hund :o:angel: men jag får väl fundera några varv till

Kan redan nu konstatera att det där med aussie är så svårt att hitta att det inte ens är roligt.
Så nu ska jag fundera över rasval igen. Kanske tollare. Eller kelpie men jag tycker det är tråkigt med helfärgad hund :o:angel: men jag får väl fundera några varv till

Kelpie finns ju i tvåfärgat?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 991
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 146
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 003
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 558

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka