Valp 2015!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Haha, får flashbacks från vår valptid.... :devil: Herregud vad många söndriga byxben och blodiga vrister det hann bli innan limpan växte upp, glad att den tiden är förbi! :angel:

:love: Amen titta på den där goa rumpan!
Nu måste jag nypa lite på Lasses tror jag minsann...!

Låter onekligen som om det kunde vara roligt.

Har du tid och råd, så varför inte?

Visst gör det :p Ska träffa matte och prata mer på måndag, så jag kommer väl fundera en miljard gånger fram och tillbaka innan dess, men just nu känns det som om det vore fint att ta henne på prov nästa helg för att se hur det går och sedan fundera lite mer. Hoppas det passar matte också. Råd har jag och tidsmässigt vore det perfekt att köpa en till hund nu, enda som inte är perfekt tidsmässigt är väl att Aysu ska tävla då och då i sommar, men terrierns matte vet om det och säger att hon utan problem kan vara hundvakt om det behövs. De bor bara 20min bilfärd bort, så det är ju nära och bra.

Här har jag varit och myst med valparna. En av dom kommer flytta hem till oss, men vem av dom det blir är inte bestämt ännu. Uppfödaren vill sälja en av dom med avelsrätt, vet inte om det blir vår eller inte. Båda är tingade (är bara 2 i kullen) Vi skulle höras mer senare. Himla spänd! Det värsta är att vi ska på en otajmad semester, så valpis kommer få stanna 2-3 veckor extra hos uppfödaren, som inte lät minsta ledsen över det, men jag då?

Här har jag varit och myst med valparna. En av dom kommer flytta hem till oss, men vem av dom det blir är inte bestämt ännu. Uppfödaren vill sälja en av dom med avelsrätt, vet inte om det blir vår eller inte. Båda är tingade (är bara 2 i kullen) Vi skulle höras mer senare. Himla spänd! Det värsta är att vi ska på en otajmad semester, så valpis kommer få stanna 2-3 veckor extra hos uppfödaren, som inte lät minsta ledsen över det, men jag då?

Bilder? :D

Dottern och valp orange

Puss = kittel i näsan (och tokskratt från dottern)

Lilla lila

Dom är bedårande båda två. Idag var lila lite tuffare, men det växlade hela tiden. Somna i knäet, eller undersöka ett löv så man glömde bort mamma var inga problem. Helt underbara!

VoH har ett jättebra valpfoder som är ett helfoder. Du behöver alltså inte blanda ihop något själv. Det enda som behöver tillsättas är kalk - lite a-fil på maten räcker fint.

Tack för tipset, har redan kikat på det men får nog inse att vi förmodligen inte har nog frysutrymme i dagsläget.

Visst gör det :p Ska träffa matte och prata mer på måndag, så jag kommer väl fundera en miljard gånger fram och tillbaka innan dess, men just nu känns det som om det vore fint att ta henne på prov nästa helg för att se hur det går och sedan fundera lite mer. Hoppas det passar matte också. Råd har jag och tidsmässigt vore det perfekt att köpa en till hund nu, enda som inte är perfekt tidsmässigt är väl att Aysu ska tävla då och då i sommar, men terrierns matte vet om det och säger att hon utan problem kan vara hundvakt om det behövs. De bor bara 20min bilfärd bort, så det är ju nära och bra.

Spännande. :)

I övrigt känner jag så igen mig i ditt engagemang i en ras. Jag har i flera dagar funderat och formulerat att jag skulle starta en rasvalstråd här. Jag har tänkt inleda med "jag kommer att skaffa sheltie vad ni än föreslår, men" :p och i dag insåg jag att: jag kommer att skaffa sheltie vad jag eller ni än kommer på för annan ras. :D (Det enda som inte är helt optimalt är att jag vill hålla på med drag, om ni undrar varför jag ens funderat på att få förslag.)

Dottern och valp orange

Puss = kittel i näsan (och tokskratt från dottern)

Lilla lila

Dom är bedårande båda två. Idag var lila lite tuffare, men det växlade hela tiden. Somna i knäet, eller undersöka ett löv så man glömde bort mamma var inga problem. Helt underbara!
Söt valp men vilken otrolig gullunge till tös! :love:

Tack för tipset, har redan kikat på det men får nog inse att vi förmodligen inte har nog frysutrymme i dagsläget.

Jag har en colliehane som har fått VoH plus Kingsmoor torrfoder alternativt Acana eller Standardt under hela uppväxten, ungefär hälften av varje. En fryslåda räcker bra om man bara har möjlighet att handla sådär var tredje vecka. 500gramskorvarna tinar fort i rumstemperatur.

Ok, nu vill jag ha måndag så att jag kan träffa terriermatte och prata lite mer om allt. (Jo, jag har hennes telefonnummer, men vi har sagt att vi ska prata först på måndag) Den här kvällen är jag helt inställd på att ha lilla terriern på prov. Får se vad jag tänker imorgon :p

Jag är så jäkla nöjd med min Ale. Helt trygg, alltid glad, kelig och social men inte fjäskig. Klok och kreativ, självständig men alltid intresserad av vad jag har för mig.

Klättrar runt i travar med staplade plastbackar som gungar och skramlar utan att bry sig, gör inte en min åt industrihögtryckstvätten vi kör i lagårn, går på gallergolv, sover själv på kontoret både på eget initiativ när jag är tråkig i lagårn och om nån stänger in henne. Hänger glatt med på 2 timmars tur i fjället på obanad terräng, men kan lika gärna sova en hel dag. Rumsren, går ok i koppel och är nyfiken på får.

Längtar hem så jag kan tända upp henne på får och börja valla!

11138998_10152952094598666_6876537734599816031_n.jpg

11066614_10152952093968666_8903332754041707207_n.jpg

Hittat en valp i Norge som jag vill ha. Skriver man på svenska eller engelska?
Är det klyddigt att ta in en hund från ett icke EU- land?

Helt okej föräldrar (agility), STOR bonus på uppfödare som lägger ner mycket tid på valparna innan de flyttar hemifrån, med b.la. miljöberikning.

Helt okej föräldrar (agility), STOR bonus på uppfödare som lägger ner mycket tid på valparna innan de flyttar hemifrån, med b.la. miljöberikning.

De norska uppfödare jag haft kontakt med har jag skrivit med på svenska, de har alla haft lättare att förstå mig än tvärt om :p
Har för mig att det är väldigt lätt att ta in valp från just Norge, men jag vågar inte lova något. Nog för att det inte är ett EU-land, men det är ju ett sjukdomsfritt land vilket såklart är bra.

Höftleds- (och armbågs-) röntgar de? Finns det en till mig med? :D

Svenska hade jag använt. Lycka till!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 434
Senast: Sedna
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 028
Senast: Farao
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 612

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård
  • Atletix