Valp 2015!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Okej, bildbomb! Håll i er :D
Han är så duktig på att säga till när han vill ut!
Pappa Ipod är inte så hemskt imponerad över att ha sin avkomma här hemma, men faster Ladda börjar sakta men säkert mjukna ;) Hon började med att sopa till honom rejält med sin pisksnärt-svans, så han var lite rädd för henne i början. Det har släppt nu, och dom har kampat så fint med en leksak och börjat leka :)

DSC_1204.jpg

DSC_1215.jpg

DSC_1218.jpg
DSC_1227.jpg
Helt fantastiska ögon!! :love::love:

Okej, bildbomb! Håll i er :D
Han är så duktig på att säga till när han vill ut!
Pappa Ipod är inte så hemskt imponerad över att ha sin avkomma här hemma, men faster Ladda börjar sakta men säkert mjukna ;) Hon började med att sopa till honom rejält med sin pisksnärt-svans, så han var lite rädd för henne i början. Det har släppt nu, och dom har kampat så fint med en leksak och börjat leka :)

Herregud så söt nästan så man skulle kunna tänka sig en wachtel ;) men vi kör tiken till hanen på söndag så hoppas vi på laikavalpar runt midsommar :love:

Den här grabben är så jäkla självständig!
Jag jobbar hemifrån denna veckan, och är dessutom hemma hos mina föräldrar för att det är mycket enklare att ha en valp på en gård på landet än när man bor på fjärde våning inne i Stockholm city ;) Hursom, han var vid dörren och pep igår, precis när jag var uppe i något som inte passade att avbryta.
Sprang bort och öppnade dörren åt honom, men gick inte med ut eftersom jag ser hela gårdsplanen från fönstret där jag jobbar.
Jag lämnade dörren öppen så att han kunde gå in när han ville, men han var ute helt ensam i nästan 10 minuter! Efter det kom han in, supernöjd och lade sig och sov vid mina fötter :D

Annars har han lärt sig att när någon ropar det där "Otis!" då är det bäst att skynda sig dit, då väntar det godis och massor med beröm :D Ha rbörjat fasa över honom så smått på färskfoder, och han är inte så hemskt imponerad av torrfodret längre...
En olycka har det blivit inne hittills, jag hann helt enkelt inte till dörren när han sa till. Han är väldigt duktig på att säga till när han vill gå ut, men det gäller ju att matte är snabb också ;)

Det kommer nog bli en stilig herre! Han är rejält grov redan. Om han ändå bara haft liite längre svans :p
DSC_1249.jpg

Jag letade i ungefär ett år efter en Australian Cattledog, en blå i färg ( sist o. slutligen spelar ändå färgen ingen roll ), en sådan omplacering var min första hund, han var helt underbar! Den gick bort i cancer, sedan kom blandisen Gary och en gammal taxtant från djurskyddet till mig och cattledogdrömmarna blev uppskjutna.
Då jag började se tecken att taxen var påväg bort började jag leta uppfödare. Då taxen gick bort letade jag ännu, jag vill ju ha en frisk och bra lynne-valp!

Men med en hel del otur (tikar som gått tomma, bara han-valpar, dåliga hanar, dåliga släkt, mkt cancer/dövhet/sjukdomar i släktet ) så gav jag mig in på val nr 2. Schäfer! Då blev det en bruksschäfer ( jag tycker bättre om dessa än de utställningslinjade ).

Ja, förra veckan kom lilltjejen hit till oss! Jag är bekant med uppfödaren och mycket trevliga, friska hundar har hon så nu är jag mycket lycklig med min blivande stjärna :)

448952656580103286

@Red_Chili Visst sa du att det var okej att gnälla här när man är valpsugen?

Har bestämt mig för ett tag sedan att jag ska ha en sheltie, det passar bra nu och om ett par år så har jag möjlighet att köpa en hund till.
Men, alltså jag har hållit utkik sedan, förra sommaren kanske? Jättesvårt att hitta trevliga parningar. Vill ha en inte alltför liten sheltie och framförallt inte endast utställningsavlad. :meh: Vill ha tik, men ser bara hur många hanvalpar det föds i varje kull, har åsikter om vilken färg jag helst vill ha men inget som är hugget i sten.
Just nu känns det som att det hade gått att bella och bara ta den som verkar vara närmst. Alla verkar lite "meh" när det kommer till kullarna. :mad::cry::(:confused::down::rage::meh:

Vart ju inte riktigt i planerna att skaffa valp i år. Särskillt inte en månad efter man precis lagt en halv förmögenhet på en utomlands resa. Men blir man kär blir man. 10 dagar kvar till en skön liten Lapsk Vallhunds kille på 13 veckor flyttar in här! =) <3

Har bestämt mig för ett tag sedan att jag ska ha en sheltie, det passar bra nu och om ett par år så har jag möjlighet att köpa en hund till.
Men, alltså jag har hållit utkik sedan, förra sommaren kanske? Jättesvårt att hitta trevliga parningar. Vill ha en inte alltför liten sheltie och framförallt inte endast utställningsavlad. :meh: Vill ha tik, men ser bara hur många hanvalpar det föds i varje kull, har åsikter om vilken färg jag helst vill ha men inget som är hugget i sten.
Just nu känns det som att det hade gått att bella och bara ta den som verkar vara närmst. Alla verkar lite "meh" när det kommer till kullarna. :mad::cry::(:confused::down::rage::meh:

Jag har också gnällt i dag om att jag bara ratar allt jag hittar. :p (Nu skulle jag inte fixa att hitta valp nu, så det är bara bra...men samtidigt, går det att lösa inledningsvis någon gång på året för mig så är det liksom på sommarsidan) Jag har också många krav, fast jag vill ha hanhund. :D Lycka till i alla fall!

Vill också gnälla lite, fast jag kanske borde skaffa mig en Valp 2016-tråd istället, hör ju inte riktigt hemma här. :p Har hittat några intressanta tikar som det planeras kullar på, men nästan alla ska troligen kombineras med hanar som inte intresserar mig alls. Så störigt. Tur att det är lång tid kvar, förhoppningsvis dyker den rätta kullen upp! Eller så ändrar sig nån av dom jag kikat på och väljer en bättre hane.. :angel:

Usch, det är trist när hundarna bara är utställningsavlade, så jag förstår att du vill gnälla! Jag håller tummarna för att en riktigt kanonbra kull dyker upp snart till dig ;) Du har inga favorituppfödare som du kan ta kontakt med? Vet inte hur det är med sheltie men när det gäller saluki så är det flera kullar som aldrig kommer ut på annons, inte ens nämns hos uppfödarna annat än möjligtvis på privata facebook-kontot, helt enkelt för att valparna är så eftertraktade att det inte behövs någon som helst "reklam" för att de ska bli sålda. De kullarna hinner man bara få valp från genom att höra av sig till uppfödaren och säga ungefär "Hej, jag gillar dina hundar, ska du ha kull i framtiden så vill jag ha en valp". Fast det kanske du redan gjort?

Själv har jag lite.. eh.. tur? En uppfödare som jag varit lite sugen på att köpa valp från har nu berättat om planerna för mig. Och tja, de är ändrade åt ett håll som gör att jag inte längre har något som helst intresse av en valp därifrån. Just nu är det bara en enda uppfödare som känns rätt, vilket gör beslutsångesten betydligt mindre än förut. Får se när det dyker upp valpar där dock. Väldigt osäkert, men jag är nästan bara glad om det dröjer lite så att jag hinner få bättre ekonomi först. (Börjar inse att min hundmassörutbildning kommer påverka ekonomin en del nu också. Men jag måste prioritera den före valp)

Svarar lite alla, hittills har jag hittat två uppfödare som jag tycker verkar toppen! Den ena har inte svarat (:rage:) och där har jag dessutom skickat två mail, just in case om det första kom på villovägar.
De andra ska ta valpar till vinter, vilket borde funka, men jag vill ju ha valp nu! Nunununu! Vi har sagt att vi ska träffas och prata hund i sommar, så det känns som om något händer i.a.f.

Det finns ju de som avlar på utställning/ agility, men vill helst att båda föräldrarna är aktiva.
Vill ju ha en tuff, framåt stallhund och träningskamrat.
Det är just det att hitta uppfödare som är aktiva med sina hundar och inte har pyttehundar. :crazy:

@Red_Chili Vad kul med hundmassageutbildning, ska du gå en "full utbildning"? I vilket regi? Är det tänkt som framtida jobb eller endast eget intresse?

@Pilot Har du provat ringa uppfödaren som inte svarat på mejl? Har märkt att en del uppfödare prioriterar bort mejlen helt och hellre vill att man ringer direkt. (Tycker iofs att sånt kunde framgå på hemsidan isåfall..)

Jag kollade ju också på sheltie ett tag, och hade samma problem som dej när jag försökte hitta bra kennlar. Ville dessutom att föräldradjuren skulle ha resultat från mh/mentaltest/bph. Det var svårt. Och herregud vad det kryllar av utställningskennlar. :yuck:

Blöh, nu måste jag gnälla.
Ska sommarjobba på ett ställe som jag var på förra sommaren, utöver vårt egna företag. Räknade med att de inte behövde mig förrän i juni, men var där igår på planering och får höra att de vill ha mig på upplärning redan nästa vecka. :wtf: (Lite nya uppgifter och annan plats) Bra "planering"...

"Dröm och glöm", hade jag lust att fräsa. De får minsann skjuta på det en vecka, och då är jag schysst. Jag vill ju vara HEMMA med valpen, inte sitta på ett kontor åtta timmar om dagen och hålla koll på valp samtidigt som jag lär mig nytt. Det var ju meningen att han skulle hinna växa till sig ett par månader. Jaja...

@mazariin var handlar du din hundmat. Jag minns att du skrev att du barfar? Nu då jag har en hund som inte är allergisk mot allt utom fågel så kan jag köpa slaktrester och kött istället för musch... Är inte så insatt i var man hittar bra kött här där vi bor (samma stad som dig. Typ.)

Svarar lite alla, hittills har jag hittat två uppfödare som jag tycker verkar toppen! Den ena har inte svarat (:rage:) och där har jag dessutom skickat två mail, just in case om det första kom på villovägar.
De andra ska ta valpar till vinter, vilket borde funka, men jag vill ju ha valp nu! Nunununu! Vi har sagt att vi ska träffas och prata hund i sommar, så det känns som om något händer i.a.f.

Det finns ju de som avlar på utställning/ agility, men vill helst att båda föräldrarna är aktiva.
Vill ju ha en tuff, framåt stallhund och träningskamrat.
Det är just det att hitta uppfödare som är aktiva med sina hundar och inte har pyttehundar. :crazy:

@Red_Chili Vad kul med hundmassageutbildning, ska du gå en "full utbildning"? I vilket regi? Är det tänkt som framtida jobb eller endast eget intresse?

Bättre med rätt valp vid "fel" tillfälle eller senare än man vill ha den, än fel valp vid rätt tillfälle ;)

Jag ska utbilda mig hos Axelssons och yes, det kommer bli "full" utbildning. 4 tillfällen på plats hos dem (3-4 heldagar per tillfälle), massera 80 hundar på hemmaplan, en praktikdag och såklart även skriftligt samt praktiskt prov, kommer bli superspännande :D Jag tänker absolut jobba med det, i den mån det är möjligt, men räknar inte med att kunna ha det som heltidsjobb. Däremot hoppas jag på att tack vare hundmassagen ha möjlighet att jobba bara deltid med något annat och på så sätt lättare få livet att gå ihop med jobb och egna hundar. Sedan är det ju utan tvekan en fördel att kunna massera sina egna hundar mer än bara "lite hemmamassage", framförallt när jag är så aktiv med dem som jag ändå är.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 434
Senast: Sedna
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 028
Senast: Farao
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 605

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gps tracker för Android?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat