Vallfari lätta höst!!!

Sv: Vallfari lätta höst!!!

om man ringer och pratar med dom går de säkert att lösa=)

dis19liten.jpg

Jag och Tindra på Dís träningstävling

Tränar hemma på ängen

/Malin

Jag är imponerad över hur lekande lätt, luftigt och flott detta ser ut!

EXAKT så var det för mig på Stormur, man går och tycker att det ska bli jättekul att tävla och sen kom man inte med :mad: Men mamma fixade in mig iaf :p

OM man rider två och två på banan så rider den först som speakern ropar in bort till den bortre kurvan och stannar där och väntasr tills den andra kommit i rätt position och då ger speakern dom lova att börja. SÅ rider man sitt program och struntar i den andra. Då är det ej på speakrs kommando.

OM man är tre eller flera på banan är det bara att rida in i rätt varv och börja då speakern säger till. Och det går på speakers kommando.

Hur det är på Vallfari vet jag inte, men det lär vi ju märka!

/malin

Men det där med om man är två & två, gäller det i bara fyrgången, eller är det alla program ?
Och sen, om man är ska vara tre och tre, men ett par bara blir två, gäller det helt på speakerns kommando eller måste man 'ställa' upp på varsin kortsida,

Och sist :p Gör det något om hästen ben är 'halvrakade' och när man vänder i ett töltprogram, spelar det någon roll åt vilken håll man vänder, så länge man inte korsar sitt egna spår ?

Så vitt jag har hört så är det inte på speakers kommande som gäller på Vallfaris, så det är bara att lära in sig ordningen av gångarter/moment!

Och nej Kickan, det gör inget om hästens ben är halvrakade :)

Oh, hjälp! :eek: Då kommer jag virra bort mig totalt :p Måste verkligen spana in de andra innan jag rider, för att se hur de gör :rofl:

Bra, för det var någon som sa förut att domarna inte gillade är hästens ben var rakade :confused:

Jag har sett rätt så många som är ute och tävlar med halvt rakade ben, Filippan har en bild på en riktigt flott häst med halva ben. Sen har ju hon också sin häst med halvt rakade ben.

Oavsett om de är rakade eller inte så borde det inte påverka domarnas dom, ty det är en smaksak.

Det kommer absolut bli på speakerns kommando på Vallfari, tävlingen är ju full, 80 ekipage liksom ;) Hinns inte med något annat.

Halvrakade ben är inte emot några regler!

De körde ju speakers kommande på Sthlms-mästerskapen och där låg vi FÖRE tidsschemat!! :rofl: Hur ofta händer det?!
På Husbyöhn blir det alltid minst 40 minuters förseningar. :angel:

Inte ofta :D Och det är dumt också för man vill ju inte direkt få veta att man ska starta om 5 min när man är på väg att hämta hästen :angel: Så bättre att det är försenat då, tycker jag :p

Det är sant. Jag SJÄLV blev stressad när vi låg typ 30 minuter före, och jag tävlade inte ens! Hahaha.

Jag lyckas alltid hämta hästen 5 minuter innan man börjar rida. But hey, that's me.

Min pålle kommer nog vara rakad på halsen dagen innan tävlingen. Det hoppas jag domarna inte skulle lägga så mycket manken till hoppas jag.

Men det där med om man är två & två, gäller det i bara fyrgången, eller är det alla program ?
Och sen, om man är ska vara tre och tre, men ett par bara blir två, gäller det helt på speakerns kommando eller måste man 'ställa' upp på varsin kortsida,

Och sist :p Gör det något om hästen ben är 'halvrakade' och när man vänder i ett töltprogram, spelar det någon roll åt vilken håll man vänder, så länge man inte korsar sitt egna spår ?

Även i lätt tölt kan man vara två och två. Om man är tre eller flera på banan och det blir bara två i en grupp går även det på speakers kommando. Hela klassen är det lika så att säga.

nej det gör inget om hästens ben är halvrakade. Nej det är ingen skillnad åt vilket håll du vänder.

/Malin

Knapplån

De va ju ett par år sen jag tävlade sist...

Måste man ha träns på hästen när man lastar ur? eller räcker det med grimma?

Som alla säkert redan läst så är det på speakerns kommando...

Stackars Naggur kommer dö om han måste tölta flera varv:cry:

Hoppas dommarna e snabba så man slipper rida massa varv:smirk:

Grimma räcker vid urlastning. Träns vid vet.bes.

/Malin

Fast visst är det så att en del veterinärer hellre ser att man (om man har hästen under kontroll) visar hästen i grimma vid veterinärbesiktningen? Stod en insädare i islandshästen i somras om det.

Å andra sidan har jag blivit utskälld av en vet. när jag en gång besiktigade en annans häst som då bar grimma.

Naggur: När man rider på speakerns kommando är det ju numera tidtagning enl. fipo så varje töltmoment kommer att visas ett visst antal sek. (tror det är kanske 90?) Förut kunde man ju få rida runt hur länge som helst - nu är det inte lika farligt! =)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 145
Senast: Bison
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 231
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 515
Senast: Ceta
·
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 219
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka