Välja hundras

Hur kontollerar man hälsan i släktleden när hundarna inte är regestrerade och dokumentrerade ?
Hur har du hittat hälsostatusen på dom?

Mor/farföräldrar är reggade, röntgade, hälsokontrollerade osv. Föräldrarna till min hund är hälsokontrollerade (och kontrolleras lika regelbundet som vilken hund som helst, ALLT finns dokumentrerat) och höftröntgade givetvis. Det är inga slit&släng-hundar bara för att färgen inte är godkänd.

Mor/farföräldrar är reggade, röntgade, hälsokontrollerade osv. Föräldrarna till min hund är hälsokontrollerade (och kontrolleras lika regelbundet som vilken hund som helst, ALLT finns dokumentrerat) och höftröntgade givetvis. Det är inga slit&släng-hundar bara för att färgen inte är godkänd.
Med andra ord vet du egentligen inte om din hunds far och morföräldrar är registrerade? Det kan ju likväl bara ha sagts av de som har din hunds föräldrar.
Varför inte bara erkänna att det är en blandras?
Varför försöker så många blandrasägare säga att de har renraser?

Du har en blandras, förmodligen inkorsat vit herde. Om så inte är fallet, ta GENAST kontakt med skk och säg att du har en renrasig vit schäfer. De kommer bli sjukt intresserade då det anses omöjligt genetiskt.

Vilka är din hunds mor och farföräldrar?

Med andra ord vet du egentligen inte om din hunds far och morföräldrar är registrerade? Det kan ju likväl bara ha sagts av de som har din hunds föräldrar.
Varför inte bara erkänna att det är en blandras?
Varför försöker så många blandrasägare säga att de har renraser?

Du har en blandras, förmodligen inkorsat vit herde. Om så inte är fallet, ta GENAST kontakt med skk och säg att du har en renrasig vit schäfer. De kommer bli sjukt intresserade då det anses omöjligt genetiskt.

Vilka är din hunds mor och farföräldrar?
Hej, du kan pma mig istället så får du telefonnummer till uppfödaren, han har papper på allting och jag har kopior. Du är även välkommen hem till mig och kika på de papper jag har, jag bor i Arboga. SKK skulle jag inte beblanda mig med om det gällde liv och död, dessutom är de mycket väl medvetna om att vita schäfrar existerar.

Hej, du kan pma mig istället så får du telefonnummer till uppfödaren, han har papper på allting och jag har kopior. Du är även välkommen hem till mig och kika på de papper jag har, jag bor i Arboga. SKK skulle jag inte beblanda mig med om det gällde liv och död, dessutom är de mycket väl medvetna om att vita schäfrar existerar.

Jag fattar inte han har papper på? Dna test som visar vilka föräldrar hunden har? Om den inte är reggad men renrasig är det ju något fuffens. Vet skk om att det finns vita schäfrar? Färgfel är ju inte en anledning till att inte få regga hunden. Så om det är renrasigt, varför är inte hunden reggad?

Jag fattar inte han har papper på? Dna test som visar vilka föräldrar hunden har? Om den inte är reggad men renrasig är det ju något fuffens. Vet skk om att det finns vita schäfrar? Färgfel är ju inte en anledning till att inte få regga hunden. Så om det är renrasigt, varför är inte hunden reggad?

Varför skriver du inte till mig då? Uppfödaren förklarar nog gärna. Varför ska jag regga för? Lite för mycket jobb med dnatest för att få vara med i en klubb.
Jag är inte intresserad av att regga - när jag letade hund så var det blandras jag tänkt köpa, en svenskavlad schäfer hade jag aldrig vågat köpa. Tog min pga att föräldrarna är från olika länder med lite skilda avelsmål.

Sverige har långt mycket sundare schäferavel numera än tex tyskland. Iaf om man ser till brukslinjen och håller sig borta från FMs hundar. Tyskarna har fullkomligt slaktat schäfern med övervinklade pälsmonster.
Om du letade en frisk hund varför då en blandras? Och varför köpte du vad du själv påstår är en renrasig schäfer om du ville ha en blandrashund?

Inte som jag har förstått det, nej. Felfärgade hundar är inte önskvärt där heller.
Om de inte har varit reggade så har de inte gått att ställa ut som du påstod att de gjorts i ett tidigare inlägg.
Om din uppfödare påstått att de var utställda men oreggade så har uppfödaren ljugit.

Om de inte har varit reggade så har de inte gått att ställa ut som du påstod att de gjorts i ett tidigare inlägg.
Om din uppfödare påstått att de var utställda men oreggade så har uppfödaren ljugit.

Vart har jag skrivit att föräldrardjuren är utställda? Ingenstans.
Läs detta, flera gånger om du inte förstår:
Min hunds mamma är en vit schäfer från Tyskland, uppfödd av min uppfödares släkt. Föräldrarna är renrasiga, utställda normalfärgade schäfrar precis som kullsyskonen. 2 valpar i kullen är vita och reggades ej, resterande valpar ur kullen reggades som vanligt. Importerades till Sverige av uppfödaren till min hund, tillsammans med ett normalfärgade kullsyskon som är reggad.

Pappan till min hund är född i Schweiz av renrasiga, normalfärgade föräldrar. Den enda vita i kullen. Kullsyskonen reggades men inte denna hanen pga färgen. Importerades hit av min uppfödare.

Ingen av föräldrarna är reggade, däremot är mor och farföräldrar reggade i sina respektive hemländer precis som jag skrivit tidigare. Föräldrarna är dock exakt lika hälsokontrollerade som sina reggade helsyskon. Papper finns på bla höftröntgen.

Något mer du inte förstår?

Sverige har långt mycket sundare schäferavel numera än tex tyskland. Iaf om man ser till brukslinjen och håller sig borta från FMs hundar. Tyskarna har fullkomligt slaktat schäfern med övervinklade pälsmonster.
Om du letade en frisk hund varför då en blandras? Och varför köpte du vad du själv påstår är en renrasig schäfer om du ville ha en blandrashund?

Och skks avelsmål är sunda? Hur dum tror du att jag är? ALDRIG en svenskavlad schäfer.
För att blandraser är friskare än renrasiga, enligt egen erfarenhet och andras.
För att jag ville ha schäferns mentalitet främst. Det hade jag gett upp att hitta renrasigt i Sverige och letade istället blandras med schäfer alt herde. Via bekanta fick jag mer information om vita schäfrar och kontakt med uppfödaren jag köpte min hund av (han bedriver ingen avelsverksamhet utan tog en kull, hundarna används som vakthundar och han har även normalfärgade schäfrar). Båda föräldrarna fanns att träffa och var väldigt trevliga djur, korrekt byggda, röntgade och stabilt psyke. Eftersom att de kommer från olika länder med lite skilda avelsmål så kändes det bättre än att stödja den ansvarslösa schäferavel som bedrivs i Sverige, med en alldeles för liten frisk och korrekt avelsbas. Så därför köpte jag en vit schäfer.

Och skks avelsmål är sunda? Hur dum tror du att jag är? ALDRIG en svenskavlad schäfer.
För att blandraser är friskare än renrasiga, enligt egen erfarenhet och andras.
För att jag ville ha schäferns mentalitet främst. Det hade jag gett upp att hitta renrasigt i Sverige och letade istället blandras med schäfer alt herde. Via bekanta fick jag mer information om vita schäfrar och kontakt med uppfödaren jag köpte min hund av (han bedriver ingen avelsverksamhet utan tog en kull, hundarna används som vakthundar och han har även normalfärgade schäfrar). Båda föräldrarna fanns att träffa och var väldigt trevliga djur, korrekt byggda, röntgade och stabilt psyke. Eftersom att de kommer från olika länder med lite skilda avelsmål så kändes det bättre än att stödja den ansvarslösa schäferavel som bedrivs i Sverige, med en alldeles för liten frisk och korrekt avelsbas. Så därför köpte jag en vit schäfer.

Här har jag en liten undran. Vad är felet med den svenska aveln och vilka skillnader är det på den och från de länder du har linjer från? Vilka är dessa typiskt svenska hundar du pratar om? Vilka linjer? Och vilka problem har dom?

På vilket sätt är blandraser friskare än renraser? Mig veterligen har man ingen hälsostatistik på blandraser. Därav tror vissa av någon underlig anledning att problemen inte finns. Det som inte syns finns inte, verkar vara vanligt att tro.

Du rekommenderar schäfer till en person som vill ha en sällskapshund. Schäfern ska vara en arbetande ras och har drifter därefter. Att du fått tag i en blandis som är sällskapsavlad säger inget om schäfern som ras, alls. Och då blir det väldigt konstigt att rekommendera en.

Om jag har förstått det hela rätt så tycker du att det bedrivs dålig schäferavel i sverige och därför köpte du en blandras där man inte kan kolla upp/se felen i linjerna. Bra jobbat! :up:

....och där blev det så dumt att jag inte ids fortsätta diskussionen. En häst kan bli en zebra om man målar ränder på den bara man tror på det riktigt mycket. :)

Här har jag en liten undran. Vad är felet med den svenska aveln och vilka skillnader är det på den och från de länder du har linjer från? Vilka är dessa typiskt svenska hundar du pratar om? Vilka linjer? Och vilka problem har dom?

På vilket sätt är blandraser friskare än renraser? Mig veterligen har man ingen hälsostatistik på blandraser. Därav tror vissa av någon underlig anledning att problemen inte finns. Det som inte syns finns inte, verkar vara vanligt att tro.

Du rekommenderar schäfer till en person som vill ha en sällskapshund. Schäfern ska vara en arbetande ras och har drifter därefter. Att du fått tag i en blandis som är sällskapsavlad säger inget om schäfern som ras, alls. Och då blir det väldigt konstigt att rekommendera en.

Om jag har förstått det hela rätt så tycker du att det bedrivs dålig schäferavel i sverige och därför köpte du en blandras där man inte kan kolla upp/se felen i linjerna. Bra jobbat! :up:

Nu försöker du slingra dig runt det jag har berättat, bra jobbat själv! ;)
Jag har erfarenhet av schäfrar från hela min uppväxt, så ja, jag vet att schäfrar är bra sällskapshundar. Det är väl GIVET att hundar ska aktiveras efter deras behov, oavsett vad man skaffat dem till? Ska man ha en hund som enbart ligger på soffan så rekommenderar jag en uppstoppad.

Förklara gärna för mig på vilket sätt min schäfer är mer blandras än någon annan schäfer? Pga pigmentsfel? Vad skk tycker?
Det är enbart schäfer i min hund, att säga att det är en blandras är därmed felaktigt. Jag har all möjlighet i världen att kolla upp hälsostatusen hos min hunds släkt ;)

@linnsan @Voff
Är inte SKK medvetna om att det "inte finns vita schäfrar"?

Det enda jag hittar är Vita schäferhundklubben, som startades 2002 och arbetar för att få rasen godkänd i sverige.

Alltså vit schäferhund är ingen godkänd ras. Det är förmodligen inkorsat vit herde och de räknas som blandraser.

Tyskland som är rasens hemland har "förbjudit" färgen länge. Därav har generna försvunnit. Så om vi pratar tysk schäferhund, så finns det inga vita. Att någon kallar sin blandis vit schäfer har egentligen inget med schäfrar att göra alls. Det är som att säga att vita herdehundar är vita schäfrar för att de har samma ursprung. Men nej, det är två olika raser. Många raser har ju samma eller liknande ursprung, men det betyder inte att det är samma ras för det. Olika rasstandarder och olika avelsmål.

Jag är uppriktigt nyfikna på var alla dessa vita schäfrar finns. För varje gång jag hör om det är det oregistrerade bastarder som ägaren kallar schäfer.

Det enda jag hittar är Vita schäferhundklubben, som startades 2002 och arbetar för att få rasen godkänd i sverige.

Alltså vit schäferhund är ingen godkänd ras. Det är förmodligen inkorsat vit herde och de räknas som blandraser.

Tyskland som är rasens hemland har "förbjudit" färgen länge. Därav har generna försvunnit. Så om vi pratar tysk schäferhund, så finns det inga vita. Att någon kallar sin blandis vit schäfer har egentligen inget med schäfrar att göra alls. Det är som att säga att vita herdehundar är vita schäfrar för att de har samma ursprung. Men nej, det är två olika raser. Många raser har ju samma eller liknande ursprung, men det betyder inte att det är samma ras för det. Olika rasstandarder och olika avelsmål.

Jag är uppriktigt nyfikna på var alla dessa vita schäfrar finns. För varje gång jag hör om det är det oregistrerade bastarder som ägaren kallar schäfer.

Ok, så alltså hittar skk på när de säger att det finns schäfrar som är vita.
Trovärdigheten trillar ju ner på noll om de samtidigt påstår att de är utrotade?
Hur renrasig är egentligen schäferrasen när det då och då föds vita/creme från stambokförda schäfrar? Med andra ord inte säkert att någon schäfer är renrasig.
När det föds schäfrar som är så ljusa att deras sadel bara är snäppet mörkare än min hunds, då är de alltså felpigmenterade fast renrasiga. Min är däremot en blandras för att det är omöjligt att de kan födas så ljusa? VART går gränsen?

@linnsan Dessutom, när ljusa valpar avlivas (ja, det händer.), hur vet man då att generna inte förs vidare? Vilken schäfer som helst kanske har haft ett vitt syskon. Hur kontrolleras detta?

Den där historien är lika trovärdig som den om jultomten. Jag möter massor av ägare till "bc" som de fått veta av uppfödaren minsann är renrasig men oreggad pga fel färg/hårlag/öron/storlek.

Oseriösa blandisproducenter älskar att kasta skit på SKK genom att hävda att de är rasfaschister som inte tillåter reggning av *nämn påhittad anledning*, men att just den här uppfödarens fantastiska hundar är så bra och avlas på ändå och de minsann bojkottar SKK.

Du kan nog börja vänja dig vid tanken att du är lurad.

@linnsan Dessutom, när ljusa valpar avlivas (ja, det händer.), hur vet man då att generna inte förs vidare? Vilken schäfer som helst kanske har haft ett vitt syskon. Hur kontrolleras detta?

Fast, att vita schäfrar avlivades förr är ingen nyhet. Det gjordes med andra felfärgade hundar också. Men färger nedärv väldigt olika. Just vitt är väl att bägge föräldrarna måste ha dubbel uppsättning och det finns inte längre. Nu för tiden anses det helt enkelt inte lika fult med felfärgade hundar och de skulle från de allra flesta uppfödare säljas till ett något lägre pris, inte avlivas. Och det gäller alla raser.

Jag tror inte det är svårare än att du har blivit lurad, helt enkelt.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 612
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej alla hundproffs! Vi står redo att skaffa vår första hund och har total beslutsångest kring vilken ras vi ska välja. Om oss: Vi...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 357
Senast: Rugge
·
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 267
Senast: AnneB
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 761
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVI