Välja hundras

Om det är så att det vita anlaget är recessivt och alltså behöver finnas i dubbel uppsättning för att schäfern ska bli vit, och det dessutom är ett sällsynt anlag, kan det nedärvas i många, många generationer utan att märkas. Sällsynta recessiva anlag är omöjliga att utrota utan att varje hund i avel gentestas för just det anlaget. Sedan finns det ju mutationer dessutom......

Följaktligen är det fullt möjligt att det föds helt renrasiga vita schäfrar. Vad man än tycker om SKK:s avelsstrategier, måste man nog tro på att det Kennelklubben skriver om vita schäfrar och avel på vita schäfrar i @rutans länk ovan. En vit schäfer kan vara renrasig och stamboksförd, även om den aldrig kan vinna pris på utställning.

Den där historien är lika trovärdig som den om jultomten. Jag möter massor av ägare till "bc" som de fått veta av uppfödaren minsann är renrasig men oreggad pga fel färg/hårlag/öron/storlek.

Oseriösa blandisproducenter älskar att kasta skit på SKK genom att hävda att de är rasfaschister som inte tillåter reggning av *nämn påhittad anledning*, men att just den här uppfödarens fantastiska hundar är så bra och avlas på ändå och de minsann bojkottar SKK.

Du kan nog börja vänja dig vid tanken att du är lurad.

Vad får dig att tro att det är en oseriös blandisproducent? Äger tiotalet andra renrasiga schäfrar, registrerade i skk antar jag eftersom de har utställningspriser, men vill "kasta skit på SKK" med en vit/creme-kull?

Ja då är det en massa totalt onödig pappersförfalskning från uppfödarens sida. Hurpass troligt är det att man övertygar en tveksam ev köpare genom att ljuga ihop detta, plus papper, stamtavlor och hälsodokument? Hade det inte varit enormt mycket lättare att säga att det är en schäferkorsning istället?
Hundar föds "felpigmenterade" hela tiden, schäfrar är inget undantag. Finns i alla ljusare nyanser och dyker ju BEVISLIGEN upp här och var i landet, skk är också medvetna om det.
Ändå blir schäferfolk helt galna, deras fina hundar bär minsann inte på någon vit gen, då är det blandras. Punkt slut.
Gissningsvis så är inte dessa uppfödare glada i att visa upp en ljus valp i kullen (som enligt dig betyder att kullen inte är renrasig). Inte konstigt att de vita avlivas då?

Citera.
En kull utan vinstintresse = oseriös blandisproducent? Hundfolk... :p

Kullar som inte reggas i SKK brukar vara de som är med (ekonomiskt) vinstintresse. De krav som SKK har för registrering av hundar, framförallt de av bruksras, gör det nämligen i princip omöjligt att tjäna några pengar alls på att avla på hundarna. Mer troligt är att uppfödarna går med förlust för varje kull, det är vad seriösa SKK-uppfödare brukar göra med tanke på vad alla hälsoundersökningar och meriteringar kostar.

Kullar som inte reggas i SKK brukar vara de som är med (ekonomiskt) vinstintresse. De krav som SKK har för registrering av hundar, framförallt de av bruksras, gör det nämligen i princip omöjligt att tjäna några pengar alls på att avla på hundarna. Mer troligt är att uppfödarna går med förlust för varje kull, det är vad seriösa SKK-uppfödare brukar göra med tanke på vad alla hälsoundersökningar och meriteringar kostar.

Att hälsoundersökningar kostar pengar är jag medveten om, ville mest poängtera att detta inte är någon källaravel för att tjäna pengar snabbt.
Uppfödaren är en företagare som har hundar som intresse/till vakt av gården. Valparna var hälsoundersökta enligt konstens alla regler, självklart vaccinerade, chippade och dolda fel- försäkrade. Har haft god kommunikation med uppfödaren även efteråt som varit genuint intresserad av att allting gått bra. Kunde verkligen inte vara mer nöjd.

Att hälsoundersökningar kostar pengar är jag medveten om, ville mest poängtera att detta inte är någon källaravel för att tjäna pengar snabbt.
Uppfödaren är en företagare som har hundar som intresse/till vakt av gården. Valparna var hälsoundersökta enligt konstens alla regler, självklart vaccinerade, chippade och dolda fel- försäkrade. Har haft god kommunikation med uppfödaren även efteråt som varit genuint intresserad av att allting gått bra. Kunde verkligen inte vara mer nöjd.
Fast en besiktning av valparna är ju vanligt även bland de allra flesta blandisuppfödare, även om de inte är gjorde för större anledning än att mamma hund vill ha en valpkull och är söt. Doldafelförsäkring är inte till valpköparens fördel utan till uppfödarens fördel om det visar sig vara något fel på valparna.

Sen får dessutom inte skk-anslutna uppfödare föda upp blandraser, alltså hundar utan papper. Schäfer är dessutom ingen renodlad vakthund utan en brukshund med vaktegenskaper.
Så du köpte alltså från en uppfödare som föder upp utställningshundar och som användes till att vakta gården. Trots det så födda uppfödaren upp blandisvalpar.

Det är osannolikt att det föds vita valpar ur skk reggade schäfrar. Det är även osannolikt att dessa skulle avlivas då de förmodligen skulle vara ganska ordentligt eftertraktade.

Fast en besiktning av valparna är ju vanligt även bland de allra flesta blandisuppfödare, även om de inte är gjorde för större anledning än att mamma hund vill ha en valpkull och är söt. Doldafelförsäkring är inte till valpköparens fördel utan till uppfödarens fördel om det visar sig vara något fel på valparna.

Sen får dessutom inte skk-anslutna uppfödare föda upp blandraser, alltså hundar utan papper. Schäfer är dessutom ingen renodlad vakthund utan en brukshund med vaktegenskaper.
Så du köpte alltså från en uppfödare som föder upp utställningshundar och som användes till att vakta gården. Trots det så födda uppfödaren upp blandisvalpar.

Det är osannolikt att det föds vita valpar ur skk reggade schäfrar. Det är även osannolikt att dessa skulle avlivas då de förmodligen skulle vara ganska ordentligt eftertraktade.

Att hälsoundersökningar är praxis är jag medveten om.

Nej. Nu får du faktiskt bemöda dig med att läsa ordentligt.
Uppfödaren som födde upp min hund har tagit en kull på två vita schäfrar. Han föder inte upp hundar, däremot har en släkting kennel i Tyskland där åtminstone några av hundarna kommer ifrån. Jag vet att iallafall några av hundarna är utställda. Hur/när/var har jag inte frågat.
Det är en bruksras JA. Det finns sannolikt bättre vakthundar JA. Men vaktar dem? JA. Vill du ifrågasätta hans val av ras så är inte jag rätt person att fråga, det måste du väl ändå förstå?

Osannolikt är, återigen, bevisligen inte omöjligt. Och uppenbarligen så är de inte eftertraktade då det ses som fel.

Att hälsoundersökningar är praxis är jag medveten om.

Nej. Nu får du faktiskt bemöda dig med att läsa ordentligt.
Uppfödaren som födde upp min hund har tagit en kull på två vita schäfrar. Han föder inte upp hundar, däremot har en släkting kennel i Tyskland där åtminstone några av hundarna kommer ifrån. Jag vet att iallafall några av hundarna är utställda. Hur/när/var har jag inte frågat.
Det är en bruksras JA. Det finns sannolikt bättre vakthundar JA. Men vaktar dem? JA. Vill du ifrågasätta hans val av ras så är inte jag rätt person att fråga, det måste du väl ändå förstå?

Osannolikt är, återigen, bevisligen inte omöjligt. Och uppenbarligen så är de inte eftertraktade då det ses som fel.

Fast kan du säga en vit schäfer som har stamtavla?

Jag tror visst de är eftertraktade. Folk vill alltid ha det som är ovanligt. Alla är inte ute efter att ställa ut och avla. Finns flera raser med färgfel som är eftertraktade trots att det inte är en godkänd färg.

Och skks avelsmål är sunda? Hur dum tror du att jag är? ALDRIG en svenskavlad schäfer.
För att blandraser är friskare än renrasiga, enligt egen erfarenhet och andras.
För att jag ville ha schäferns mentalitet främst. Det hade jag gett upp att hitta renrasigt i Sverige och letade istället blandras med schäfer alt herde. Via bekanta fick jag mer information om vita schäfrar och kontakt med uppfödaren jag köpte min hund av (han bedriver ingen avelsverksamhet utan tog en kull, hundarna används som vakthundar och han har även normalfärgade schäfrar). Båda föräldrarna fanns att träffa och var väldigt trevliga djur, korrekt byggda, röntgade och stabilt psyke. Eftersom att de kommer från olika länder med lite skilda avelsmål så kändes det bättre än att stödja den ansvarslösa schäferavel som bedrivs i Sverige, med en alldeles för liten frisk och korrekt avelsbas. Så därför köpte jag en vit schäfer.

Den avel på bruksschäfrar som bedrivs i Sverige är långt framskriden och att anse som väldigt seriös. Vi exporterar dessutom en hel del hundar, så att de utländska skulle vara bättre är bara strunt. Jag äger själv en tysk import och en svensk och den svenska slår den tyska med hästlängder i arbetskapacitet. Exteriört är den tyska mer vinklad än min svenska. Båda är av brukslinjer dock.

Jag måste tyvärr säga att som du beskriver din hund låter det mer som en urtvättad lightvariant. En bra Schäfer har motor, arbetskapacitet, jakt, kamplust och en hel del andra egenskaper som gör den till en excellent arbetshund. En bra Schäfer nöjer sig inte med att gå och lulla och träna lite då och då. Det är ingen sällskapshund.

Att hitta en bra Schäfer i Sverige är inte svårt. Att hitta en snuttifierad sällskapsvariant som ser ut som en bruksschäfer är däremot halvt omöjligt och ska också vara. Det du letade efter var ingen schäfermentalitet.

Att blandraser är friskare än renrasiga är bara en myt.

Fast kan du säga en vit schäfer som har stamtavla?

Jag tror visst de är eftertraktade. Folk vill alltid ha det som är ovanligt. Alla är inte ute efter att ställa ut och avla. Finns flera raser med färgfel som är eftertraktade trots att det inte är en godkänd färg.

Jag kan inte nämna någon svensk, däremot en från Schweiz. Reggad med pigmentsfel.

Samtidigt inte lika kul att bli påhoppad för att man har en schäfer som vissa inskränka schäferägare inte anser är renrasig. Kanske man ska gå runt med släktträdet med tillhörande hälsodokument i bakfickan ;)

Den avel på bruksschäfrar som bedrivs i Sverige är långt framskriden och att anse som väldigt seriös. Vi exporterar dessutom en hel del hundar, så att de utländska skulle vara bättre är bara strunt. Jag äger själv en tysk import och en svensk och den svenska slår den tyska med hästlängder i arbetskapacitet. Exteriört är den tyska mer vinklad än min svenska. Båda är av brukslinjer dock.

Jag måste tyvärr säga att som du beskriver din hund låter det mer som en urtvättad lightvariant. En bra Schäfer har motor, arbetskapacitet, jakt, kamplust och en hel del andra egenskaper som gör den till en excellent arbetshund. En bra Schäfer nöjer sig inte med att gå och lulla och träna lite då och då. Det är ingen sällskapshund.

Att hitta en bra Schäfer i Sverige är inte svårt. Att hitta en snuttifierad sällskapsvariant som ser ut som en bruksschäfer är däremot halvt omöjligt och ska också vara. Det du letade efter var ingen schäfermentalitet.

:bow::bow::bow::bow::bow:

Såg inte ut så på riks. Isåfall extremt understimulerade hundar.

Oj, ja då är det stoooora skillnader på schäfrar i sverige! Lyckad avel.
Jämför en schäfer med en whippet så har schäfern absolut noll jaktinstinkt.
Viljan att vara ägaren till lags ska ALLTID vara högre än jaktinstinkt, alltid.
En schäfer är avlad för att jobba fysiskt och använda huvudet, ska vara modig, snabbtänkt och lyssna. En mjäkig sällskapshund skulle jag inte kunna ha med i stallet, ut på ridturer och träning. Jag förutsätter att man som hundägare MINST fyller hundens behov av fysisk rörelse och mental stimulans. Gör man det så ser jag inte varför en schäfer inte skulle fungera som sällskap. Givetvis får man problem annars, schäfrar kräver stimulans.
Är min hund en urtvättad lightvariant så vill jag gärna höra vad du tror om dagens schäfrar som kryper ihop bakom sina ägare vid möte? :p

Du är så välkommen att komma och träffa min hund!
Enligt min erfarenhet är det så. Nästan alla renrasiga i min närhet har någon sjukdom, allergier vanligast. De som inte har det är fortfarande unga.
Tyvärr finns det ju ingen statistik så jag tänker inte tala generellt.

Sv: Välja hundras

Det är så tråkigt med den iställningen till labradorer. Tyvärr är många överviktiga och det är nog dom du tänker på.

En sund labrador, precis som alla sunda hundar, orkar mycket väl hoppa och springa i tunnlar och är inte tungt byggda.

Jag har träffat några riktigt vältränade labbar som varit dösnygga i kroppen. :love:
Men jag håller absolut med. Har även fått höra mycket om golden, bland annat från min sambo. Varje gång han ser en så säger han "Titta, där är ju en sån där trött hund!"

En schäfer är avlad för att jobba fysiskt och använda huvudet, ska vara modig, snabbtänkt och lyssna. En mjäkig sällskapshund skulle jag inte kunna ha med i stallet, ut på ridturer och träning. Jag förutsätter att man som hundägare MINST fyller hundens behov av fysisk rörelse och mental stimulans. Gör man det så ser jag inte varför en schäfer inte skulle fungera som sällskap. Givetvis får man problem annars, schäfrar kräver stimulans.
Är min hund en urtvättad lightvariant så vill jag gärna höra vad du tror om dagens schäfrar som kryper ihop bakom sina ägare vid möte? :p

Enligt min erfarenhet är det så. Nästan alla renrasiga i min närhet har någon sjukdom, allergier vanligast. De som inte har det är fortfarande unga.

Variationen bland Schäfrar är än större utomlands. Där finns extremer som vi tack och lov saknar i Sverige.

Vilken mjäkig pälsboll som helst fungerar till ridturer, springa runt i stall och träning till husbehov. Jag har även en fjollig corgi utöver schäfrarna. Inga problem att ha med henne på det du beskriver. De aktiviteterna ställer inga större krav på hunden.

Angående jakt och förighet hos schäfern så är det så att det inte råder något motsatsförhållande mellan att ha en förig hund som dessutom har rejäla drifter. Det är snarare en nödvändighet för att klara av att köra hunden. Det går dock inte att avla fram så lågdriftiga hundar att de automatiskt väljer sin förare i alla lägen. Det ger hundar som inte fungerar i arbete och speciellt inte när det blir tungt, så på den punkten har du fel. Det stärker ytterligare min teori att du egentligen inte har någon aning om hur en bra Schäfer ska vara. Schäfrar som gömmer sig bakom benen på folk har jag bara sett bland exteriörlinjer och de anser jag vara avarter. Bland de 100-tal bruksschäfrar jag stött på så förekommer inte den typen av beteende.

32 valpar födda här. Ingen har allergier eller höftproblem. Finns en c-höft men trots den är hunden tjänstehund. Alla har fina MH, de flesta är korade. Den äldsta är 12 år och ännu kärnfrisk. Genomsvenska linjer. Bruks. Vet inte om du bara har extiörslinjer omkring dig.........
Ser jag på de uppfödare som vi umgås med samt klubbkamraterna (endast brukschäfer finns i klubben och det är flera på varje förare) så har många högaktningsvärdaåldrar, tävlar länge och är friska och fina. Skulle säga att merparten är svenskt blod. Någon enstaka har tyskt i någon hund lägre bak men tyska linjerna är vanskliga.
Om du har så mycket skräphundar runt dig så är det ägarna som inte gjort sin läxa ordenligt innan de köpt valp!
Tyvärr har FM prånglat ut enorma mängder skräphudar och för en vansinnesavel. Väldigt många tror att bara för att detta är FM-hundar ska det vara några top-dogs.
Man bör verkligen skilja på professionell privatavel, kompisavel och FM-avel.
Senast för 2 månader sen satt jag med efter ett L-test och hörde diskussionen. Polisen är inte intresserad av FM-hundar eller importer. Inte i vårat län iaf. De bästa och sundaste hundarna kommer från privat avel och de betalar bra för rätt hund. De skulle de knappast göra om det var sån skräp som du påstår.
Och statistik finns över sjukdomar. Klådor kan absolut visa sig redan på väldigt unga individer. Det är sånt registrerade hundar är så bra för och därför man inte avlar på oreggat ;)
Särbon har studerat linjer, hälsostatistik, resultat, meriter mm i ett år nu för nästa års kull. Här ska även i fortsättningen bara födas friska långlivade hundar som tål arbete.
Han säljer INTE till sällskap och gårdshundar för han anser att det är helt fel ras för detta. Däremot har han omplacerat ett par äldre avelstikar till den typen av hem.

Endast en av våra tikar saknar jaktlust. Värst är tjänstehunden :)

32 valpar födda här. Ingen har allergier eller höftproblem. Finns en c-höft men trots den är hunden tjänstehund. Alla har fina MH, de flesta är korade. Den äldsta är 12 år och ännu kärnfrisk. Genomsvenska linjer. Bruks. Vet inte om du bara har extiörslinjer omkring dig.........
Ser jag på de uppfödare som vi umgås med samt klubbkamraterna (endast brukschäfer finns i klubben och det är flera på varje förare) så har många högaktningsvärdaåldrar, tävlar länge och är friska och fina. Skulle säga att merparten är svenskt blod. Någon enstaka har tyskt i någon hund lägre bak men tyska linjerna är vanskliga.
Om du har så mycket skräphundar runt dig så är det ägarna som inte gjort sin läxa ordenligt innan de köpt valp!
Tyvärr har FM prånglat ut enorma mängder skräphudar och för en vansinnesavel. Väldigt många tror att bara för att detta är FM-hundar ska det vara några top-dogs.
Senast för 2 månader sen satt jag med efter ett L-test och hörde diskussionen. Polisen är inte intresserad av FM-hundar eller importer. Inte i vårat län iaf. De bästa och sundaste hundarna kommer från privat avel och de betalar bra för rätt hund. De skulle de knappast göra om det var sån skräp som du påstår.
Och statistik finns över sjukdomar. Klådor kan absolut visa sig redan på väldigt unga individer. Det är sånt registrerade hundar är så bra för och därför man inte avlar på oreggat ;)
Särbon har studerat linjer, hälsostatistik, resultat, meriter mm i ett år nu för nästa års kull. Här ska även i fortsättningen bara födas friska långlivade hundar som tål arbete.
Han säljer INTE till sällskap och gårdshundar för han anser att det är helt fel ras för detta. Däremot har han omplacerat ett par äldre avelstikar till den typen av hem.

Min lilla har en sjujäkla jaktlust och mycket av allt egentligen. Tack vare det är hon också en fröjd att jobba med.

Variationen bland Schäfrar är än större utomlands. Där finns extremer som vi tack och lov saknar i Sverige.

Vilken mjäkig pälsboll som helst fungerar till ridturer, springa runt i stall och träning till husbehov. Jag har även en fjollig corgi utöver schäfrarna. Inga problem att ha med henne på det du beskriver. De aktiviteterna ställer inga större krav på hunden.

Angående jakt och förighet hos schäfern så är det så att det inte råder något motsatsförhållande mellan att ha en förig hund som dessutom har rejäla drifter. Det är snarare en nödvändighet för att klara av att köra hunden. Det går dock inte att avla fram så lågdriftiga hundar att de automatiskt väljer sin förare i alla lägen. Det ger hundar som inte fungerar i arbete och speciellt inte när det blir tungt, så på den punkten har du fel. Det stärker ytterligare min teori att du egentligen inte har någon aning om hur en bra Schäfer ska vara. Schäfrar som gömmer sig bakom benen på folk har jag bara sett bland exteriörlinjer och de anser jag vara avarter. Bland de 100-tal bruksschäfrar jag stött på så förekommer inte den typen av beteende.

Exakt vad för krav ställer mina aktiviteter på hunden då? ;)
Berätta gärna vad jag gör på dagarna, du som vet.
Kompisens bruksschäfer är totalnöjd när han fått följa med oss en dag.
En corgi med på ridturer? Skritt och trav i några km möjligtvis, de är inte gjorda för den typen av påfrestningar.

Exakt vad för typ av arbete är det du talar om, som hundarna utför dagligen och skulle tugga sönder huset utan? Och som min är för mjäkig för att klara av, baserat på vad du har läst.

Att du inte har stött på någon tror jag inte ett dugg på. Det är inte bara räkor jag menar.

Min lilla har en sjujäkla jaktlust och mycket av allt egentligen. Tack vare det är hon också en fröjd att jobba med.
Precis. Som våra här då. Det är ju det som behövs för att få en hund som kan och vill jobba i timmar. Och de är underbart föriga :love: . Hunden är ju kopplad i tjänst och det är sällan något vilt på de arbetsplatser hon söker på ;)
Schäfern är inte framavlad för att vara gårds och sällskapshund. Det är en arbetshund.

Så med det sagt kan TS stryka schäfer som inte motsvarar det hen söker i en hund.

Vad kul, det tycker jag verkligen. Framförallt om de håller sig friska hela livet.
Nej, jag tränar en häst åt en bruksschäferuppfödare. Jag har visserligen inte talat om hundarna till överdrift men flera tikar har tagits ur avel (efter minst en kull) pga hälsoproblem.

När har jag påstått att alla hundar är skräp? JAG kommer aldrig köpa en svenskavlad efter vad jag har träffat för hundar, möjligtvis att jag kan köpa en valp om tex tiken är svensk och hanen utländsk. Förutsatt att de lever upp till mina övriga kriterier.

Ja men oj, vad svårt att gå tillbaks ett steg för att veta vad de reggade hundarna i min hunds släktträd haft för problem? Jag ser absolut inga problem med det och det är ändå min hund, så vad kan du möjligtvis ha för problem med det? Eller faktumet att hon är renrasig?
Ja, självklart kan klåda komma tidigt - eller sent. Vad ska man göra med den informationen när en tik visat sig vara allergisk? återkalla valparna? ;) Uppenbarligen så avlas det på schäfrar med hälsoproblematik så att alla avkommor efter tiken sätts ur avel köper jag verkligen inte.
Att en uppfödare pluggar på linjer gör inte en hel ras.
Förövrigt så säljer INGEN vettig hundmänniska valp till vem som helst, så det är ingenting att skryta med? Om någon säljer valpar som affärer säljer mat så är det inte representativt för alla uppfödare förutom din uppfödarpojkvän.
Varken jag eller någon jag diskuterat detta med har fått köpa en hund som inte passar ägaren. Jag lämnade referenser från hundägare jag varit dagmatte åt, samt givetvist hälsade jag på och diskuterade köpet ett flertal gånger innan jag faktiskt fick hem hunden. Precis som de flesta andra. Att hunden inte är reggad betyder inte att 1. den inte är renrasig, 2. att uppfödaren slänger iväg de på andra villkor än SKKs.

Jaha, så den tiken är en blandras?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 612
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej alla hundproffs! Vi står redo att skaffa vår första hund och har total beslutsångest kring vilken ras vi ska välja. Om oss: Vi...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 357
Senast: Rugge
·
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 263
Senast: AnneB
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 761
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar