Vad kul, det tycker jag verkligen. Framförallt om de håller sig friska hela livet.
Nej, jag tränar en häst åt en bruksschäferuppfödare. Jag har visserligen inte talat om hundarna till överdrift men flera tikar har tagits ur avel (efter minst en kull) pga hälsoproblem.
När har jag påstått att alla hundar är skräp? JAG kommer aldrig köpa en svenskavlad efter vad jag har träffat för hundar, möjligtvis att jag kan köpa en valp om tex tiken är svensk och hanen utländsk. Förutsatt att de lever upp till mina övriga kriterier.
Ja men oj, vad svårt att gå tillbaks ett steg för att veta vad de reggade hundarna i min hunds släktträd haft för problem? Jag ser absolut inga problem med det och det är ändå min hund, så vad kan du möjligtvis ha för problem med det? Eller faktumet att hon är renrasig?
Ja, självklart kan klåda komma tidigt - eller sent. Vad ska man göra med den informationen när en tik visat sig vara allergisk? återkalla valparna?
Uppenbarligen så avlas det på schäfrar med hälsoproblematik så att alla avkommor efter tiken sätts ur avel köper jag verkligen inte.
Att en uppfödare pluggar på linjer gör inte en hel ras.
Förövrigt så säljer INGEN vettig hundmänniska valp till vem som helst, så det är ingenting att skryta med? Om någon säljer valpar som affärer säljer mat så är det inte representativt för alla uppfödare förutom din uppfödarpojkvän.
Varken jag eller någon jag diskuterat detta med har fått köpa en hund som inte passar ägaren. Jag lämnade referenser från hundägare jag varit dagmatte åt, samt givetvist hälsade jag på och diskuterade köpet ett flertal gånger innan jag faktiskt fick hem hunden. Precis som de flesta andra. Att hunden inte är reggad betyder inte att 1. den inte är renrasig, 2. att uppfödaren slänger iväg de på andra villkor än SKKs.
Jaha, så den tiken är en blandras?