Valet i USA

Och det Harris sa som du kallar tondovt kallar republicanerna for "straight forward" och "honest" ... Vem ar det viktigat att overtyga att rosta pa henne?
Jag sa alltså att det Bill Clinton sa var extremt tondövt, och han verkar ha skickats ut just för att övertyga arabamerikaner/de som bryr sig om Gaza. Det är det som gör det extra illa, hade han sagt det i ett annat sammanhang så hade det väl varit mer buissnes as usual.

Biden höll precis samma tal om att ena landet som nyvald president, sen gjorde de exakt raka motsatsen. Sammanfattningen av Harris kampanj har varit att hata Trump, det är i princip hela budskapet och Harris har backats upp av större delen av media och kampanjen har spenderat enorma summor på propaganda mot Trump. Det är massivt.

I det ljuset är hennes tal hyckleri och lär även vara ljug, att hon helt plötsligt skulle göra en helomvändning och arbeta för ett enat land vill jag se innan jag tror på.
Jag tycker inte riktigt det är rimligt att utnämna Harris kampanj till hatkampanj. Hatretoriken är väldigt mycket mer representerad hos Trump och har varit det länge. Det vore konstigt om inte demokraterna faktiskt ger svar på tal. Jag säger inte att Kamalas kampanj på något vis är oskyldig till vad de säger och skriver, men det är också Trump även om supportrarna tycker han kan göra i stort sett vad som helst och det är okej.

Självklart innehåller bådas kampanjer propaganda mot den andrasidan. Trumps innehåller dock överlägset med personangrepp och påhopp.

Den här delen av uttalandet är bra, så spot-on.

“It will just be four more years of bullshit with no results that makes us angrier and angrier, more divided, and more hateful. We need to close the door on this chapter of American history, and I know that former President Trump won’t do that. He will divide, he will insult, he will find new ways to be more un-American than he already has been, and we, the people, will get nothing but more anger. That’s enough reason for me to share my vote with all of you.”
Jag tycker nästan att det här säger än mer:

"But a candidate who won’t respect your vote unless it is for him, a candidate who will send his followers to storm the Capitol while he watches with a Diet Coke, a candidate who has shown no ability to work to pass any policy besides a tax cut that helped his donors and other rich people like me but helped no one else else, a candidate who thinks Americans who disagree with him are the bigger enemies than China, Russia, or North Korea - that won’t solve our problems."

Mycket bra tal där Trump verkligen lade fram vilken policy han kommer att föra, särskilt ekonomin och det säkerhetspolitiska läget. Klart, tydligt och konkret. Han läste inte ens från en teleprompter (tror jag).
Haha, hjälp. Visst jag förstår att mängden framträdanden som är standard att köra i valupptakten kör slut på en, men man borde också ha vett att ställa in istället för att visa Trump såhär.

Haha, hjälp. Visst jag förstår att mängden framträdanden som är standard att köra i valupptakten kör slut på en, men man borde också ha vett att ställa in istället för att visa Trump såhär.
Jag tycker ändå att det är det mest sammanhängande jag har sett honom.

Ann Selzer, som av många ses som en av de absolut främsta vad gäller opinionsmätningar, har i sin senaste mätning av Iowa noterat en 47% ledning för Harris mot 44 % Trump hos "troliga väljare" trots att det är en väldigt röd delstat, mycket på grund av kvinnliga väljare (och äldre väljare!). Tidigare år har hennes opinionsmätningar sett trender som andra mätningar missat, och även om hon är inriktad på en specifik delstat så ses de som "the golden standard" nationellt.

https://www.theguardian.com/us-news/2024/nov/02/harris-unexpected-lead-over-trump-iowa-selzer-poll

https://www.theguardian.com/us-news/2024/nov/02/rashida-tlaib-decline-endorsement-kamala-harris

Ren idioti. Vad tror hon kommer hända under Trump? Eller att demokraterna inte kommer minnas vad hon gjort. Resten av 'the squad' stödjer Kamala. Hon kommer bli utstött samtidigt som hennes agerande inte kommer att betyda något för Gaza. Allt politiskt kapital hon har, har i princip försvunnit. Hon kommer inte att utses till några viktiga kommittéer där det egentliga arbetet görs. Hon har tur att hon sitter på en viktig röst i en vågmästarstat i Michigan.

https://www.theguardian.com/us-news/2024/nov/02/rashida-tlaib-decline-endorsement-kamala-harris

Ren idioti. Vad tror hon kommer hända under Trump? Eller att demokraterna inte kommer minnas vad hon gjort. Resten av 'the squad' stödjer Kamala. Hon kommer bli utstött samtidigt som hennes agerande inte kommer att betyda något för Gaza. Allt politiskt kapital hon har, har i princip försvunnit. Hon kommer inte att utses till några viktiga kommittéer där det egentliga arbetet görs. Hon har tur att hon sitter på en viktig röst i en vågmästarstat i Michigan.
Det här är så orättvis rapportering! Vet du hur mycket hon kampanjat för demokraterna, och organiserat så att extremt många i hennes distrikt lämnade in röster tidigt? Hon är mycket tydlig gällande hennes syn på Trump. På rallys har hon uppmanat väljare att rösta demokratiskt "straight ticket", och hon kampanjar med andra demokrater. Hon är inte för Trump, hon är inte för Stein eller att väljare ska stanna hemma. Hon kampanjar för demokraterna/Harris.

Förövrigt så har många som försökt mobilisera väljare som är skeptiska mot Bidenadministrationens hantering av Gaza konstaterat att det verkar fungera bättre att formulera det som att det är en röst mot Trump och en möjlighet att organisera sig för policyförändringar, snarare än för en kandidat de inte litar på i den här frågan. En del talar liksom för att det Rashida gör snarare är smart rent strategiskt sett också.

Förresten, jag antar att du noterat att demokratiska politiker i andra delstater också distanserat sig själva från Harris, lite mer direkt än Tlaib faktiskt, för att det inte är gångbart i delstaterna de representerar. Förstås av andra skäl Det är lite så det brukar vara.

Jag känner mig lite mer positive idag efter Selzer poll
Den fick mig att tänka på att Andy Beshear bjöds in till att hålla tal för Iowa demokrater för några månader sedan. Undrar varför inte det tas upp mer i rapporteringen om varför det ser bättre ut för Harris där nu??? :confused:

Okej okej, jag förstår att det kanske fick en begränsad genomslagskraft, berörde kanske mest undertecknad som är ännu mer till vänster och bor i Sverige - men ändå!

Den fick mig att tänka på att Andy Beshear bjöds in till att hålla tal för Iowa demokrater för några månader sedan. Undrar varför inte det tas upp mer i rapporteringen om varför det ser bättre ut för Harris där nu??? :confused:

Okej okej, jag förstår att det kanske fick en begränsad genomslagskraft, berörde kanske mest undertecknad som är ännu mer till vänster och bor i Sverige - men ändå!

Men det är inte Beshear som är anledningen till att Iowa plötsligt är en vågmästare, polling efter hans tal visade fortfarande på att Trump skulle vinna bekvämt. Det är först nu som det svängt, mycket beroende på de sk uncommitted, ffa kvinnorna.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi När jag röstade i EU-valet blev jag ombedd att inte klistra igen kuvertet utan bara vika det. Är det verkligen ett OK förfarande?
2 3
Svar
47
· Visningar
2 299
Senast: tanten
·
Tjatter Förtjänar inte Vasaloppet en egen tråd? Såg i VGV att vi är ett gäng som kollar. Vilka hejar ni på? Damerna hejar jag på Ida. Herrarna...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 666
Samhälle Vad tror ni om honom som väntas till Sverige nästa helg?
2
Svar
23
· Visningar
1 666
Hemmet Jag skulle önska fler högtalare i mitt hem. I dagsläget har jag bara en Sonos bokhyllehögtalare från Ikea (Symfonisk wifi-bokhögtalare...
Svar
11
· Visningar
354
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama