Valet i USA

Tror att jag uppskattade talen precis i början av hennes kampanj bäst, sedan blev de lite mindre inspirerande när kampanjen började skala bort vissa talepunkter/budskap. Men det här var nog snäppet mer okej, starkt val att hålla det vid the Ellipse och en ganska vettig blandning mellan hennes egna visioner och hotet som Trump utgör.

Det jag gillade bäst var egentligen när hon refererade till Stonewall, och att hon fick följa med sina föräldrar i demonstrationer under medborgarättighetsrörelsen när hon var liten. Sedan faller det egentligen lite platt, eftersom att hon själv gett kalla handen till de som organiserat sig för att påverka i den här valrörelsen och snarare framstått som lite av en pearl clutcher.

Uppskattade först att hon nämnde att de måste komma ifrån att prata om migration som något att skrämma upp väljare med i samband med val - men sedan föll hon ändå tillbaka i hårda tag retorik istället för humaniserande (även om det var liiite bättre nu). Och att sedan gå direkt till den mest avtändande delen i hela hennes kampanj, att hon vill att USAs militär ska vara den mest dödliga i världen. När hon sa så på DNC dog en ganska stor del av hoppet jag hade på hennes kandidatur, och jag föreställer mig att det var väldigt avtändande för de progressiva väljarna som normalt sett röstar på demokraterna. Kommer nu bara att tänka på när hon talat om sin jäva Glock. Förstår att hon överkompenserar, delvis pga. sitt kön och för att kampanjen mest varit inriktade på att locka republikaner till sig. Men det hjälper nog inte med svarta män, där många säkert inte kan undgå att komma ihåg att hon som AG inte var världsbäst för dem.

Tror att jag uppskattade talen precis i början av hennes kampanj bäst, sedan blev de lite mindre inspirerande när kampanjen började skala bort vissa talepunkter/budskap. Men det här var nog snäppet mer okej, starkt val att hålla det vid the Ellipse och en ganska vettig blandning mellan hennes egna visioner och hotet som Trump utgör.

Det jag gillade bäst var egentligen när hon refererade till Stonewall, och att hon fick följa med sina föräldrar i demonstrationer under medborgarättighetsrörelsen när hon var liten. Sedan faller det egentligen lite platt, eftersom att hon själv gett kalla handen till de som organiserat sig för att påverka i den här valrörelsen och snarare framstått som lite av en pearl clutcher.

Uppskattade först att hon nämnde att de måste komma ifrån att prata om migration som något att skrämma upp väljare med i samband med val - men sedan föll hon ändå tillbaka i hårda tag retorik istället för humaniserande (även om det var liiite bättre nu). Och att sedan gå direkt till den mest avtändande delen i hela hennes kampanj, att hon vill att USAs militär ska vara den mest dödliga i världen. När hon sa så på DNC dog en ganska stor del av hoppet jag hade på hennes kandidatur, och jag föreställer mig att det var väldigt avtändande för de progressiva väljarna som normalt sett röstar på demokraterna. Kommer nu bara att tänka på när hon talat om sin jäva Glock. Förstår att hon överkompenserar, delvis pga. sitt kön och för att kampanjen mest varit inriktade på att locka republikaner till sig. Men det hjälper nog inte med svarta män, där många säkert inte kan undgå att komma ihåg att hon som AG inte var världsbäst för dem.
Har de här talen någon betydelse egentligen, hon läser en text någon annan skrivit ihop åt henne och som till ett hundra procent handlar vad de tror är mest gynnsamt för henne att säga nu i valspurten.

Det som är intressant är att se vilken politik hon fört, vilka personer som finns i administrationen, vem som finansierar henne och vilka intressen de har, hur ledare i andra länder ser på USA osv. Inte ett hopskrivet tal för att locka väljare.

Har de här talen någon betydelse egentligen, hon läser en text någon annan skrivit ihop åt henne och som till ett hundra procent handlar vad de tror är mest gynnsamt för henne att säga nu i valspurten.

Det som är intressant är att se vilken politik hon fört, vilka personer som finns i administrationen, vem som finansierar henne och vilka intressen de har, hur ledare i andra länder ser på USA osv. Inte ett hopskrivet tal för att locka väljare.
EU:s ledare är nervösa om Trump vinner.

https://www.theguardian.com/world/2...urity-by-setting-up-nato-bank-thinktanks-urge

https://foreignpolicy.com/2024/02/07/china-trump-biden-us-presidential-election-2024/

https://theprint.in/world/china-implies-trump-could-discard-taiwan/2334746/

https://www.bbc.com/news/world-us-canada-47414850

https://www.jpost.com/opinion/article-825245

Vice president kandidaten Vance hade följande att säga om Ukraina.

https://www.politico.eu/article/ukr...war-united-states-jake-sullivan-donald-trump/

Jo, det går att se vilka världsledare som stöder Trump.

Vi vet vilka som är Trumps donors

https://www.forbes.com/sites/antoni...lson-gives-95-million-to-pro-trump-super-pac/

https://fortune.com/2024/10/26/elon...ns-132-million-donald-trump-republican-races/

Man kan inte ställa Kamala till svars för Biden, eftersom det är han som är ansvarig för USA:s Israel politik. Många överskattar lätt hur mycket inflytande en vice president har på policy.

https://www.usaid.gov/news-informat... announced,million face acute food insecurity.

Är det en droppe i havet mot vad USA gett till Israel. Naturligtvis. Skulle Trump bevilja så mycket, tveksamt.

Som president skar Trump ner USA Aid med 22% och Project 2025 går ännu längre

https://www.cgdev.org/blog/project-2025-and-development-policy-i-read-it-so-you-dont-have

https://www.care.org/media-and-pres...s-devastating-cuts-to-u-s-foreign-assistance/

Ingen kan förutsäga vilka Kamala skulle utse men Bidens kabinett utmärkte sig för kompetenta människor (inklusive min favorit Mayor Pete) att jämföra med den karusell som var Trumps administration.

<snip> Kommer nu bara att tänka på när hon talat om sin jäva Glock. Förstår att hon överkompenserar, delvis pga. sitt kön och för att kampanjen mest varit inriktade på att locka republikaner till sig. Men det hjälper nog inte med svarta män, där många säkert inte kan undgå att komma ihåg att hon som AG inte var världsbäst för dem.

Nej, hon talar om sin glock for att Trump och republikanerna havdar att hon och Walz samt demokraterna i stort vill ta bort second amendment och "the right of the people to keep and bear Arms". Det har absolut inget att gora med att hon ar kvinna eller "kompenserar" for sitt kon.

NU har hon inte fört någon politik som president. så det är svårt att veta.

Båda kandidaterna har folk som finansierat dem och försöker göra vad de kan för att vinna röster. Det ligger i sakens natur.

Trump har ju faktiskt varit president så vi vet vilken politik han kommer föra och vilka slags människor han kommer utse i sin administration. Det senaste är RFK jr

Anti-vaxxern och konspiration människan, med en mask i hjärnan.

Hans anhängare vill kollapsa den amerikanska ekonomin.

Mike Johnson (speaker of the house)

https://www.rollingstone.com/politi...hnson-targets-affordable-care-act-1235147084/

Nej, hon talar om sin glock for att Trump och republikanerna havdar att hon och Walz samt demokraterna i stort vill ta bort second amendment och "the right of the people to keep and bear Arms". Det har absolut inget att gora med att hon ar kvinna eller "kompenserar" for sitt kon.
Visst, jag vet att det är en specifik grej som också är ett aktivt val, men jag sammankopplar det ändå med talet om dödligaste militären, som jag personligen tror har med det att göra. Avtändande är det iaf!

Trump har ju faktiskt varit president så vi vet vilken politik han kommer föra och vilka slags människor han kommer utse i sin administration. Det senaste är RFK jr

Anti-vaxxern och konspiration människan, med en mask i hjärnan.

Hans anhängare vill kollapsa den amerikanska ekonomin.

Mike Johnson (speaker of the house)

https://www.rollingstone.com/politi...hnson-targets-affordable-care-act-1235147084/
RFK JR blev väl i stort sett lovad det redan när han beslöt sig för att backa Trump?

Visst, jag vet att det är en specifik grej som också är ett aktivt val, men jag sammankopplar det ändå med talet om dödligaste militären, som jag personligen tror har med det att göra. Avtändande är det iaf!

Det ar precis det jag menar nar jag sager att Svenskar, eller ingen som bott har lange nog for att forsta kulturen, kan bedomma vad som egentligen menas da det ar sa djupt rotat i USA's kultur.

De flesta amerikaner jag hänger med på andra forum äger vapen. Samtidigt som i princip alla är för hårdare vapenlagar. Det är absurt att i vissa stater är det enklare att köpa vapen än att ta körkort.

Iofs är en del jägare och dödar Bambis mamma.

De flesta amerikaner jag hänger med på andra forum äger vapen. Samtidigt som i princip alla är för hårdare vapenlagar. Det är absurt att i vissa stater är det enklare att köpa vapen än att ta körkort.

Iofs är en del jägare och dödar Bambis mamma.

Det handlar inte bara om vapen ... man tanker annorlunda har an i Norra Europa.

Det ar precis det jag menar nar jag sager att Svenskar, eller ingen som bott har lange nog for att forsta kulturen, kan bedomma vad som egentligen menas da det ar sa djupt rotat i USA's kultur.
Nej, det fattar jag. Men jag är ändå ganska säker på att många progressiva i USA delar min tanke, det är iaf det jag läser och hör!

Nej, det fattar jag. Men jag är ändå ganska säker på att många progressiva i USA delar min tanke, det är iaf det jag läser och hör!

Visst finns det ett fatal, men jag betvivlar att nagon tror att Harris kopplar ihop sitt eget vapen med att hon sagt att hon som USA's commander in chief skulle se till att USA's militar ar den starkaste och dodligaste in varlden, samt att hon skulle se till att Israel har formagan att forsvara sig sjalv och att Ukraine och Nato inte blir overgivna.

Orsaken att hon har ett vapen ar for att hon som prosecutor var mycket utsatt for hot och att hon da inte hade secret service som skyddade henne.

Det ar nog bra att vara progressive och strava efter storre jamnstalldhet, men i ett val som det har har vi inte rad med det. Nu galler att fa sa manga som mojligt att rosta pa den kandidat som inte tanker bli diktator.

USA är ju ett gigantiskt land och man kan inte tala om amerikaner som en monolit. Kulturen är ju like skiftande som en LKAB arbetare i Kiruna, en dataingenjör i London, en Italiensk hotellägare.

Och de star alla med handen over hjartat och sjunger "The Star Spangled Banner” och ar basta vanner pa 4th of July (och flera andra tillfallen ocksa). MEN kulturen har skiljer pa andra satt an mellan landerna i Europa ... men det ar stora skillnader mellan ostkust och vastkust, mellan syd och nord och mitten har sin aldeles egna kultur.

Och de star alla med handen over hjartat och sjunger "The Star Spangled Banner” och ar basta vanner pa 4th of July (och flera andra tillfallen ocksa). MEN kulturen har skiljer pa andra satt an mellan landerna i Europa ... men det ar stora skillnader mellan ostkust och vastkust, mellan syd och nord och mitten har sin aldeles egna kultur.

Fast bästa vänner även på 4th of July, Thanksgiving och liknande är man inte längre.

Visst finns det ett fatal, men jag betvivlar att nagon tror att Harris kopplar ihop sitt eget vapen med att hon sagt att hon som USA's commander in chief skulle se till att USA's militar ar den starkaste och dodligaste in varlden, samt att hon skulle se till att Israel har formagan att forsvara sig sjalv och att Ukraine och Nato inte blir overgivna.

Orsaken att hon har ett vapen ar for att hon som prosecutor var mycket utsatt for hot och att hon da inte hade secret service som skyddade henne.

Det ar nog bra att vara progressive och strava efter storre jamnstalldhet, men i ett val som det har har vi inte rad med det. Nu galler att fa sa manga som mojligt att rosta pa den kandidat som inte tanker bli diktator.
Jag menar alltså inte att det nödvändigtvis skulle vara ett avgörande skäl till att inte rösta i just det här valet, mer att den typen av retorik är något som progressiva delar önskar att man kunde komma ifrån. Och typen jag åsyftar kopplar definitivt ihop snack om vapen, "cop"-delen i hennes historik som åklagare och snack om dödlig militär. Många önskar väl snarare att om honom skulle göra något bra med sin åklagarhistorik så vore det att tala mer om folkrätten och mänskliga rättigheter gällande krig. Lite i stil med när Obama ändå VILLE stänga Guantanamo, även om det aldrig blev så.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi När jag röstade i EU-valet blev jag ombedd att inte klistra igen kuvertet utan bara vika det. Är det verkligen ett OK förfarande?
2 3
Svar
47
· Visningar
2 299
Senast: tanten
·
Tjatter Förtjänar inte Vasaloppet en egen tråd? Såg i VGV att vi är ett gäng som kollar. Vilka hejar ni på? Damerna hejar jag på Ida. Herrarna...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 666
Samhälle Vad tror ni om honom som väntas till Sverige nästa helg?
2
Svar
23
· Visningar
1 666
Hemmet Jag skulle önska fler högtalare i mitt hem. I dagsläget har jag bara en Sonos bokhyllehögtalare från Ikea (Symfonisk wifi-bokhögtalare...
Svar
11
· Visningar
354
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama